مشکلات کولر ماشین و زمان تعمیر آن

0

تعمیر کولر ماشین معمولا فراموش می‌شود تا اینکه یک روز تابستانی کولر را روشن می‌کنید، و هوایی گرم‌تر از فضای بیرون به صورت‌تان می‌خورد. شاید هم بدتر، اصلا هوایی از دریچه خارج نمی‌شود. اگر از کولر ماشین استفاده می‌کنید، دیر یا زود باید سراغ تعمیرات کولر خودرو بروید. در بهترین حالت تنها شارژ گاز تمام شده، اما گاهی مشکل جدی‌تر است.
آگاهی از کولر خودرو آموزش تعمیر کمپرسور کولر خودرو آموزش تعمیر کولر ام وی ام آموزش تعمیر کولر پژو 405 آموزش تنظیم دریچه کولر آموزش شارژ گاز کولر خودرو افتر کولر چیست اجزای تشکیل دهنده سیستم کولر علت باد سرد بخاری پژو پارس کولر باد گرم می زند علت باد گرم کولر پراید خنک نکردن کولر پژو 206 خنک نکردن کولر پژو پارس خنک نکردن کولر سمند دلایل خنک نکردن کولر ماشین علت خنک نکردن برلیانس علت خنک نکردن کولر پراید علت خنک نکردن کولر پژو

در حالت دوم، تعمیر کولر ماشین شامل بخش‌های متفاوتی می‌شود: از تصحیح تنظیمات آن گرفته تا تعویض قطعات و تعمیر بردهای الکتریکی. اگر اهل بررسی منظم و مراجعه به متخصصان تعمیرات کولر خودرو نباشید، این خرابی‌های ناگهانی می‌تواند شما را غافلگیر کند. به همین خاطر، امروز قصد داریم روش عیب یابی کولر خودرو و تعمیر آن را مرحله به مرحله به همراه شما مرور کنیم.

از برترین متخصصین شهرتان رایگان قیمت بگیرید، با آن ها چت کنید و بهترین را انتخاب کنید.

چه زمان باید به فکر تعمیرات کولر خودرو بیفتیم؟

در کنار روشن نشدن سیستم، سه نشانه اصلی برای خرابی کولر ماشین وجود دارد:

کولر باد داغ می‌زند

این ایراد می‌تواند نشان‌دهنده مشکلی اساسی باشد؛ مخصوصا اگر آب به کولر نفوذ کند. وقتی آب وارد کولر ماشین می‌شود، با مبرد ترکیب شده و اسیدی قوی را ایجاد می‌کند.

این اسید بخش‌های مختلف سیستم را می‌خورد، مثلا درزگیرهایی که از نشت مبرد جلوگیری می‌کند. نشت گاز کولر هم مساوی است با حرارت باد خروجی و نیاز به تعمیر کولر ماشین.

کولر بوی نامطبوعی می‌دهد

استشمام بوی بد هم می‌تواند نشانه نیاز به عیب یابی کولر خودرو باشد. این موضوع علامت وجود کپک یا آب در سیستم است، که ممکن است دلیل آن فیلتر هوای مرطوب یا کثیف، یا یک زهکش مسدود‌شده در کیس اواپراتور باشد.

نکته: اگر کولرتان همین مشکل را دارد، تا تعمیر نشده است از آن استفاده نکنید.

جریان هوا ضعیف است

رطوبت بیش از حد در اواپراتور می‌تواند باعث ایجاد کپک و سایر آلودگی‌ها شود. این مسئله جریان هوا به داخل اتاقک را مسدود می‌کند. تعمیرات کولر خودرو در این حالت می‌تواند به محدودیت در هسته اواپراتور یا از کار افتادن فن هم برگردد.

آموزش تعمیر کمپرسور کولر خودرو اجزا کمپرسور انواع کمپرسور باد انواع کمپرسور کولر باز کردن کمپرسور کولر باز کردن کمپرسور کولر سمند تعمیر کمپرسور کولر برلیانس تعویض کمپرسور کولر تیبا تعمیر کمپرسور کولر پژو 405 حجم روغن کمپرسور کولر قیمت کمپرسور باد قیمت کمپرسور کولر پژو 405 قیمت کمپرسور کولر پژو 206 تعویض کمپرسور کولر پراید تعویض کمپرسور کولر سمند تعمیرات تخصصی خودرو آموزش برق خودرو آگاهی از کولر خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو کمپرسور کولر چیست

عیب یابی کولر خودرو شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

وقتی می‌گوییم تعمیر کولر ماشین، ممکن است درباره تعمیر هریک از بخش‌های زیر صحبت کنیم:

  • فن الکتریکی کولر؛ که هنگام داغ کردن موتور، و برای کولر داخل اتاقک را خنک می‌کند.
  • اواپراتور کولر؛ که کار آن کاهش دمای اتاقک و ایجاد برودت است.
  • کمپرسور کولر؛ که گاز مبرد را در کولر حرکت می‌دهد. این قطعه قلب کولر خودروست و به لطف پیچیدگی‌هایش، تعمیر کمپرسور کولر خودرو جزو موارد تخصصی تعمیر کولر ماشین محسوب می‌شود.
  • کندانسور یا رادیاتور کولر؛ که گرمای جذب شده را از گاز مبرد دریافت می‌کند و به بیرون انتقال می‌دهد. به عبارت دیگر، این بخش مسئول تبادل حرارت در سیستم است.
  • رسیور درایر کولر؛ که منبعی است که گاز مبرد را جذب و ذخیره می‌کند.
  • شیر انبساط کولر؛ که میزان گاز واردشده از کندانسور به اوپراتور را مشخص می‌کند.
  • سیم‌کشی کولر؛ که در کنار برق‌رسانی، فرمان‌های اجزای مرتبط با کل سیستم کولر ماشین را هم انتقال می‌دهد.
  • کلید کنترل فشار کولر (مانوستات)؛ که با کنترل تغییرات فشار کندانسور، از خرابی سایر بخش‌ها و نیاز بیشتر به عیب یابی کولر خودرو جلوگیری می‌کند.
  • شلنگ‌ها؛ که اجزای مختلف این سیستم را به یکدیگر وصل می‌کنند.
  • گاز کولر؛ که گرمای هوای داخل اتاقک را جذب می‌کند.
  • سوئیچ a/c؛ که کولر را روشن و خاموش می‌کند.

حالا که این قطعات و وظیفه آنها را بهتر می‌شناسید، راحت‌تر می‌توانید عیب یابی و تعمیر کولر ماشین در محل را انجام دهید.

برای عیب یابی کولر خودرو و رفع مشکل، مراحل زیر را دنبال کنید:

ارزیابی فن، برق و فیلترهای هوا

قبل از دست به آچار شدن، ابتدا ماشین و سپس کولر را روشن کنید. اگر باد سرد نیست، ابتدا باید از سلامت فن رادیاتور مطمئن شوید. اگر این بخش مشکلی ندارد، باید برق کولر را بررسی کنید. اگر مشکلی پیدا نکردید، ببینید آیا فیلترهای هوا مسدود هستند یا خیر.

اگر اینجا مشکلی پیدا نکردید، مراحل بعد را برای تعمیر کولر ماشین دنبال کنید.

کولر اصلا روشن نمی‌شود؟

در اینصورت، به احتمال بسیار بالا سیم‌کشی خودرو ایراد دارد. برای رفع مشکل، کاپوت ماشین را باز کنید و سیم‌کشی کولر را به دقت بررسی کنید. برای تعمیر کولر ماشین در محل، هر مشکلی که در برق‌رسانی می‌بینید (اتصال، پارگی و …) باید برطرف شود.

البته ممکن است مشکل از سوئیچ a/c هم باشد. پس آن را هم چک کنید.

بررسی و تعمیر کمپرسور کولر خودرو

قبل از انجام مراحل بعدی، باید مطمئن شوید عملکرد کمپرسور مشکلی ندارد. کاپوت را باز کنید (اگر آن را بستید) و شرایط مرکز پولی و خود آن را وارسی کنید.

وقتی کولر روشن می‌شود، کلاچ این بخش مرکز پولی و خود پولی را به طور همزمان می‌چرخاند. و اگر هنگام چرخش پولی مرکز آن ثابت است، ممکن کمپرسور شکسته و یا گاز کولر تمام شده باشد.

البته برای اینکه مطمئن شوید به تعمیر کمپرسور کولر خودرو نیاز دارید یا نه، سیم‌کشی آن را هم باید چک کنید. کمپرسورها معمولا یک سیم دارند که به بخش الکتریکی می‌رود. این سیم و بعد کانکتور روی آن را پیدا کنید.

کانکتور را باز، و سیم کمپرسور را به قطب مثبت باتری وصل کنید. اگر صدایی کلیک‌مانند شنیدید، کمپرسور سالم است. اگر نه، باید به فکر تعویض یا تعمیر کمپرسور کولر خودرو باشید. همان‌طور که گفتیم، تعمیرات مربوط به کمپرسور یا تعویض آن بسیار تخصصی است؛ حتما از یک تعمیرکار کولر خودرو کمک بگیرید.

شماره تلفن مکانیک سیار تعمیرکار سیار پراید امداد خودرو امداد خودرو بهمن موتور امداد خودرو سایپا تعمیرکار

بررسی وجود نشتی در کولر

سریع‌ترین راه تشخیص نشتی در کولر ماشین، استفاده از کیت‌های مخصوصِ اینکار است. این کیت‌ها یک رنگ مخصوص را وارد سیستم کرده، و کوچکترین نشتی‌ها را هم مشخص می‌کنند.

قوطی نشتی‌یاب را از طریق شیر سرویس پایینی به سیستم تهویه متصل متصل، و رنگ را به داخل سیستم هدایت کنید. اگر نشتی وجود داشته باشد، رنگ به بیرون درز می‌کند و به سادگی آن را خواهید دید.

وجود نشتی یکی دیگر از ایراداتی است که باید توسط متخصصان تعمیر کولر ماشین در محل یا تعمیرگاه برطرف شود. اما اگر رنگ از جایی درز نکرد، احتمالا مشکل از کمبود گاز کولر است.

کمبود شارژ کولر ماشین

اگر تمام مراحل عیب یابی کولر خودرو شما را به اینجا رسانده است، به یک کپسول مبرد برای شارژ گاز احتیاج خواهید داشت. پیش از خرید، نوع مبرد کولر ماشین‌تان را پیدا کنید. معمولا از دو حالت خارج نیست: R134a یا R12.

اگر مبرد کولر خودرویتان از نوع دوم است، برای شارژ آن باید با یک تعمیرکار کولر خودرو تماس بگیرید؛ متاسفانه انجام دادن اینکار به تنهایی و بدون دانش کافی ممکن نیست. اما اگر از نوع دوم است، می‌توانید آموزش اینکار را در مقاله «شارژ گاز کولر ماشین در محل» ما مطالعه کنید.

نکاتی برای مراجعه کمتر به تعمیرگاه تخصصی کولر اتومبیل

  • حداقل هفته‌ای یکبار از کولر ماشین‌تان استفاده کنید. با اینکار فشار گاز حفظ می‌شود، و کمپرسور هم به درستی کار می‌کند.
  • حالت دیفراست یا برفک‌زدایی را به مدت 5 تا 10 دقیقه روشن کنید. اینکار از ایجاد کپک جلوگیری می‌کند، و رطوبت بیش از حد داخل ماشین را از بین می‌برد.
  • در زمستان هم سیستم تهویه مطبوع استفاده کنید تا رطوبت داخل خودرو از بین برود، و مه روی شیشه جلو پاک شود.
  • حداقل دو سالی یکبار کولر ماشین‌تان را شارژ کنید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.