علائم سرخوردن کلاچ چیست؟

0

سر خوردن کلاچ خودرو و علائم سر خوردن کلاچ چه هستند ؟

اگر تا به حال با ماشین دنده‌ای رانندگی کرده‌ باشید، احتمالاً با کلاچ آشنا هستید. کلاچ سومین پدالی است که وجود دارد و برای تعویض دنده استفاده می‌شود. با این حال، ممکن است دقیقاً ندانید، کلاچ چه کاری انجام می‌دهد، به خصوص اگر فقط با خودروهایی با گیربکس اتوماتیک رانندگی کرده باشید. ابتدا به این سوار جواب دهیم که؛ کلاچ چیست و چرا به آن نیاز دارید؟ از آنجایی که موتور شما همیشه در حال چرخش است، باید راهی برای جدا شدن چرخ‌ها وجود داشته باشد تا بتوانند حرکت را متوقف کنند. اینجاست که کلاچ وارد عمل می‌شود، می‌تواند چرخ‌ها را بدون از بین بردن موتور جدا کند.

 سرخوردن کلاچ چیست  علت شل شدن پدال کلاچ  شل شدن پدال کلاچ سمند  علائم تمام شدن صفحه کلاچ  دلایل تمام شدن صفحه کلاچ  دلایل کاهش شتاب خودرو  آموزش تعویض دیسک و صفحه کلاچ  بکسواد صفحه کلاچ  دلایل بکسواد کردن کلاچ  شل شدن پدال کلاچ 206

کلاچ چیست؟

یکی از قطعات خودرو است. ریشه لغوی کلاچ کلمه‌ای آلمانی به معنی اتصال است. معنی رایج آن به وسیله‌ای اطلاق می‌گردد که عمل اتصال یا قطع کردن را انجام می‌دهد. در زبان محاوره‌ای به آن کِلاژ یا کلاج نیز می‌گویند.

کلاچ وسیله‌ای است که به کمک آن راننده هر زمان که بخواهد می‌تواند اتصال موتور را از جعبه‌دنده جدا نماید، بدین معنی که موتور روشن باشد بدون اینکه چرخ دنده‌ها در جعبه‌دنده بچرخند و خودرو حرکت نماید. کاربرد کلاچ در مواقع تعویض دنده یا متوقف کردن خودرو است آن هم برای اینکه موتور خاموش نشود.

دستگاه کلاچ به وسیله پدال کلاچ که زیر پای چپ راننده قرار گرفته بکار می‌افتد. برای بکار انداختن کلاچ، راننده می‌بایست با پای چپ پدال کلاچ را تا انتها فشار بدهد. به هنگام شروع حرکت، پس از آنکه جعبه دنده در دندهٔ یک گذاشته شد، می‌بایست پای چپ راننده به آرامی از روی پدال کلاچ برداشته شود تا از جستن خودرو به سمت جلو جلوگیری به عمل آید. به حالتی که کلاچ گرفته می‌شود حالت خلاصی و به حالتی که کلاچ رها می‌شود حالت درگیر شدن کلاچ گفته می‌شود.

برخی از رانندگان در تعویض دنده های دستی تجربه خوبی دارند و ماهیت دوم رانندگی برای آنها تعویض دنده می باشد.  سایر رانندگان آن را به عنوان یک دردسر می بینند، بنابراین به گیربکس های اتوماتیک متکی هستند. دارندگان خودروهای گیربکس های اتوماتیک نگران عدم تعویض صحیح دنده ها و مشکلات کلاچ که ممکن است به وجود بیاید، نیستند. خرابی کلاچ‌ها می‌تواند ناشی از عادت‌های بد تعویض دنده بر دست اندازها و برآمدگی های  خیابان و جاده باشد. بنابراین، در این مقاله ، لیز خوردن کلاچ و علائم سر خوردن کلاچ را برای شما قرار خواهیم داد ، این مطلب را از دست ندهید .

سر خوردن کلاچ خودرو

زمانی که دیسکی که به فلایویل متصل می شود به درستی درگیر نشده و جدا نمی شود یا گاهی اوقات به طور کامل خارج می شود، گفته می شود که  کلاچ سر می خورد .  این بدان معنی است که بین وسیله نقلیه و چرخ ها قدرت از دست خواهد رفت. بسته به شدت لغزش، ممکن است خودروی شما آنطور که باید گشتاور را به چرخ ها وارد نکند.

علائم سر خوردن کلاچ چه هستند ؟

برخلاف سایر مشکلات خودرو که ممکن است هنگام بروز مشکل علائم جزئی نشان دهند، علائم سر خوردن کلاچ آشکار است زیرا با از دست دادن قدرت و مشکلات رانندگی مواجه خواهید شد. در اینجا چند علامت قابل شناسایی از لغزش کلاچ وجود دارد که در صورت مشاهده ، باید سریعا خودرو خود را به یک تعمیرگاه معتبر ببرید .

 تاخیر خودرو هنگام شتاب گیری

اگر خودروی شما  دچار تاخیر در هنگام شتاب گیری می شود، به این معنی است که گیربکس گشتاور کافی برای به حرکت درآوردن چرخ ها را ارائه نمی دهد. این امر هنگام یدک کشی یا حمل بار آشکارتر خواهد بود. تاخیر احتمالاً نشانه ای از خرابی کلاچ  است.

 بوی سوختن

اگر بوی سوختگی مانند سوختن لاستیک را احساس کردید، ممکن است ناشی از یکی از موارد زیر باشد:

  • نشت روغن
  • فیوز سوخته
  • شل بودن یا نامناسب بودن تسمه درایو
  • شلنگ لاستیکی

یا ممکن است به این معنی باشد که مجموعه کلاچ شما خراب شده است

دور موتور بالا

متخصصین ما در مجموعه وستینال ، اغلب خرابی گیربکس های دستی را با اجرای آزمایشی آن تشخیص می دهند ، شما نیز در حین رانندگی آزمایشی بررسی کنید که آیا وسیله نقلیه برای حرکت در محدوده‌های مختلف سرعت به دور بالاتر از حد معمول نیاز دارد یا خیر . در این صورت ممکن است نیاز به بررسی و تعویض کلاچ داشته باشید.

همچنین می توانید خرابی کلاچ را در پارکینگ نیز تشخیص دهید. ماشین را روشن کنید و اجازه دهید در دور آرام بماند، کلاچ را در دنده دوم یا سوم قرار داده و رها کنید. اگر موتور خاموش نشد و به آرامی به کار خود ادامه داد ، خودرویتان دچار خرابی  کلاچ شده و  نیاز به تعویض و تعمیر  دارد.

آموزش تصویری تعویض دنده آموزش تصویری تعویض دنده پراید آموزش تعویض دنده آموزش تعویض دنده به راحتی آموزش کنترل کلاج آموزش مکانیک خودرو اهرم تعویض دنده بنز اهرم تعویض دنده پورشه بهترین زمان تعویض دنده تعویض دنده بدون گرفتن کلاچ جا نرفتن دنده پراید مشکل تعویض دنده نحوه تعویض دنده عقب

بالا رفتن یا پایین آمدن پدال

به عنوان صاحب خودرو یا راننده، باید ارتفاع معمول پدال کلاچ خود را بدانید. وقتی کلاچ را فشار می دهید و آن را رها می کنید، باید به ارتفاع قبلی برگردد. اگر ارتفاع پدال تغییر کند ، چه بیشتر یا کمتر شود، نشان دهنده مشکل در سیستم کلاچ است. در بیشتر موارد، ممکن است نشانه سر خوردن کلاچ باشد . این مسئله  بیشتر در خودروهای قدیمی با سیستم کلاچ میله ای اتفاق می افتد. برای تعویض مجموعه کلاچ بهتر است به جای انداختن گیربکس ، کلاچ را تنظیم کنید.

عملکرد ضعیف موتور

راه دیگری برای فهمیدن اینکه آیا  لغزش کلاچ ، کشیدن بار است. به طور معمول، کشیدن بارها به موتور قدرتمند نیاز دارد تا قدرت و گشتاور بیشتری را برای به حرکت درآوردن چرخ ها ارسال کند.

اما در صورت داشتن کلاچ لغزنده، موتور گشتاور و قدرت لازم را ارائه نمی دهد و این منجر به از دست دادن قدرت موتور می شود. اگر خودرو در صورت کاهش بار قادر به حرکت می باشد ،  سیستم کلاچ شما نیاز به توجه مناسب و بررسی توسط مکانیک مجرب دارد .

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.