دلایل یاتاقان زدن موتور EF7 چیست؟
یاتاقان زدن خودرو EF7-یکی از اصطلاحات مکانیکی و فنی یاتاقان زدن خودرو می باشد که در صورت خراب شدن یاتاقان ها به اصطلاح می گویند موتور یاتاقان زده است. ما در اينجا قصد داریم درباره دلایل یاتاقان زدن خودرو صحبت کنیم.
یاتاقان چیست؟
فهرست مطالب
بگذارید ابتدا همراه با یک مثال ساده نحوه کار یاتاقان را برایتان شرح دهیم. تصور کنید که دوقطعه فلزی روی هم حرکت میکنند که ما بین این دوقطعه هیچ قطعه تسهیل کننده حرکتی قرار نگرفته باشد. به علت اصطکاک و حرارت ایجاد شده، این دوقطعه فلزی دچار خوردگی و یا شکست میشوند. کارایی اصلی یاتاقانها درست در همین شرایط است.
یاتاقان و انواع زیرمجموعه آن، از جمله بلبرینگها و رولبرینگها ساخته شدند تا اصطکاک بین قطعات سیستمهای مکانیکی به حداقل برسد و غلتکهای موجود در یاتاقانها، حرکت قطعات نسبت به هم را تسهیل کنند. همچنین مانع ایجاد لرزش قطعات مکانیکی و ایجاد سرو صدای ناشی از انتقال نیرو قطعات به هم باشند.
به طور خلاصه می توان گفت یاتاقانها بالشتک هایی هستند که میل لنگ را روی بدنه موتور نگه می دارند و نیز محل اتصال دسته شاتون ها به میل لنگ بر روی آن ها تکیه دارد.
یک از کاربرد های مهم دیگر یاتاقان، نگهداری محکم قطعات در کنار هم است. . یاتاقانها معمولا شامل دو حلقه و ساچمه در اندازهها و انواع مختلف هستند که با توجه به شکل ظاهری، کاربردهای مختلفی دارند.
این ساچمهها در داخل حلقه قرار میگیرند و با غلتیدن بین دو قطعه، باعث تسهیل حرکات قطعات میشوند. بلبرینگها زیرمجموعهای از یاتاقانها هستند
منظور از یاتاقان زدن خودرو چیست؟
هر عاملی که باعث دفرمه شدن یا آسیب دیدن یاتاقانها شود، به طوری که یاتاقان به میل لنگ بچسبد یا بیش از حد از آن فاصله بگیرد، لایه روغن دیگر قادر نخواهد بود به درستی فضای خالی میان این دو را پر کند؛ اصطلاحا در این وضعیت گفته میشود که موتور یاتاقان زده است.
وظیفه یاتاقان چیست؟
اصلی ترین قسمت مربوط به چرخش موتور یاتاقان ها هستند و باعث از بین رفتن اختلالات و اصطکاک بین فلزات و آلیاژ های دستگاه می شوند.
وظیفه یاتاقان این است که با حرکت بر روی لایه ی روغن ، تماس میل لنگ با شاتون را برقرار می کنند. و در صورت از بین رفتن لایه روغن و تماس مستقیم فلزات با یکدیگر، صدمات جبران ناپذیری به مکانیزم چرخشی دستگاه وارد خواهد شد.
در صورتی که این تماس مستقیم بین فلزات بر قرار شود، گرمای زیاد تولید شده سبب از بین رفتن لایه هایی از داخل یاتاقان می شود و در این صورت راننده باید از صدای تلق و تلق دستگاه متوجه شده و فورا به یک تعمیرگاه مراجعه کند.
همچنین در صورت ذوب شدن زیاد بابیت ها و پس از سرد شدن موتور، بابیت ها به میل لنگ چسبیده و از روشن شدن دستگاه جلوگیری می کند و اما اگر میزان ذوب شدن زیاد نباشد، موتور روشن شده اما صدای تلق تلق خواهد داد.
دلایل یاتاقان زدن خودرو EF7
1-خراب شدن پمپ روغن یکی از دلایلیست که باعث یاتاقان زدن خودرو EF7 می شود
2-تمام شدن آب موتور و راندن خودرو در این صورت و داغ شدن بیش از حد موتور به هر علتی مانند سوختن واشر سرسیلندر
3-کهنه شدن بیش از حد روغن موتور و حتی کثیف بودن فیلتر روغن نیز می تواند باعث یاتاقان زدن خودرو EF7 شود
4-رانندگی با سرعت های بالا در محدوده قرمز دور موتور
5-خوردگی در یاتاقان های غلتشی که ممکن است به شکل های مختلف وبه دلایل گوناگون رخ دهد.
6-استفاده کردن از روغن موتور نامرغوب و یا دیر تعویض کردن روغن موتور از عوامل اصلی یاتاقان زدن خودرو EF7 می باشد
7-لقی شاتون