تفاوت سمند سورن پلاس با سورن پلاس معمولی چیست؟

0

سورن پلاس جدید ایران خودرو به تولید رسید و در مسیر ورود به بازار قرار گرفت. تجهیزات مربوط به استاندارد ۸۵ گانه روی این خودرو نصب شده است. تفاوت این خودرو با سورن پلاس معمولی چیست؟

تفاوت سمند سورن پلاس با سورن پلاس معمولی چیست؟

سورن پلاس جدید با الزامات ۸۵ گانه به تولید رسید و به زودی وارد بازار می‌شود. این خودرو همچنان از پیشرانه EF7 به قدرت ۱۱۴ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتون‌متر استفاده می‌کند و گیربکس پنج سرعته دستی BE موظف به انتقال این توان است. سورن پلاس جدید در دو نسخه بنزینی و دو گانه سوز به بازار عرضه می‌شود. این خودرو در قسمت بدنه، داخل کابین، ایمنی و امکانات تغییراتی دارد.

این تغییرات چیست و  سورن پلاس جدید چقدر ارزش خرید دارد؟

قوای محرکه

مزایای موتور توربو مشکلات موتور توربوشارژ موتور توربو چیست موتور توربو شارژ دنا موتور توربو شارژ چیست اصول نگهداری از موتور توربو آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش نکات فنی خودرو تعمیر و نگهداری خودرو

سورن پلاس جدید از پیشرانه EF7 به قدرت ۱۱۴ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتون‌متر استفاده می‌کند و گیربکس پنج سرعته دستی BE موظف به انتقال این توان است. وزن این خودرو  ۱۲۲۰ کیلوگرم است.

نسخه فعلی سورن پلاس شتاب مناسبی دارد و اگر روی دور بیفتد به علت وزن پایین‌تر، دنا تنفس طبیعی را هم شکست می‌دهد.

دستیار ترمز اضطراری (EBA)

یکی از پارامترهای مهم استانداردهای ۸۵ گانه جدید الزام خودروسازان به نصب سیستم ترمز اضطراری یا EBA است. این سیستم روی سمند سورن پلاس جدید نیز نصب شده است.

حتما می‌دانید که استرس راننده در مواقع بحرانی به شدت بالا می‌رود. مثلا اگر این موقعیت بحرانی، مواجه با یک مانع ناگهانی در مسیر باشد، ممکن است راننده نتواند فشار لازم را به پدال ترمز وارد کند. سیستم EBA با مرور تاریخچه رفتار راننده، سرعت لحظه‌ای و… در طول مسیر، در این لحظه خاص متوجه استرس پای راننده می‌شود و یک جریان اضافی و قوی هیدرولیکی را به بوسترهای ترمز هدایت می‌کند و خودرو در مسافت کمی متوقف می‌شود.

البته باید بدانید این جریان اضافی هرگز در کنترل و دسترس راننده قرار نمی‌گیرد و تنها در شرایط بحرانی مانند ترمزگیری یا فعال شدن سیستم کنترل پایداری، به صورت خودکار وارد مدار می‌شود.

این فناوری توسط شرکت مرسدس بنز و گروه TRW Automotive ابداع و توسعه داده شد.

نصب سیستم های ESC ،TCS ،HSA و TPMS

سمند سورن پلاس جدید به سیستم کنترل پایداری (ESC)، کنترل کشش (TCS) و کنترل حرکت در سربالایی (HSA) هم مجهز است.

سیستم ESC با تغییر لحظه‌ای جریان هیدرولیک در ترمزها، کنترل متناوب میزان درگیری سیستم ABS در هر چرخ و کنترل پدال گاز خودرو قادر است قبل از خروج خودرو از مسیر اصلی، آن را به مسیر بازگرداند.

آپشن TCS نیز قادر است جلوی هرزگردی خودرو هنگام شروع حرکت یا حرکت در مسیرهای لغزنده را بگیرد.

HSA نیز قادر است خودرو را هنگام نیم کلاچ کردن در سربالایی‌ها، برای چند ثانیه نگه دارد تا راننده مجبور نباشد خودرو را با کمک ترمز دستی یا… به حرکت در بیاورد.

سنسور پایش فشار باد و دمای تایر (TPMS) نیز قادر است فشار هوا و دمای هر تایر را در لحظه اندازه گیری کند و در مانیتور خودرو نمایش دهد.

میزان مناسب هوا و دمای تایر، نقش به سزایی در کاهش مصرف سوخت، کیفیت سواری، کیفیت ترمزگیری و ایمنی خودرو دارد.

سیستم حفاظت از عابر پیاده (ECE R۱۲۷)

 پنل تهویه 206  پنل تهویه سمند سورن  پنل تهویه پژو پارس  تعمیر سیستم تهویه مطبوع  تفاوت سیستم تهویه مطبوع با کولر  سیستم تهویه مطبوع چیست  مزایای سیستم تهویه مطبوع  سیستم تهویه خودرو چیست  دکمه های روی داشبود پژو پارس  دکمه کولر پژو پارس  تعمیر کولر پژو پارس  تنظیم کولر پژو پارس  خنک نکردن کولر پژو پارس  رفع عیوب کولر پژو پارس  دکمه گرمکن شیشه جلو پژو پارس  گرمکن شیشه عقب سمند  تعمیر گرمکن شیشه عقب پژو  خنک نکردن کولر سمند  روشن نشدن کولر سمند  روشن کردن کولر سمند سورن

حدود هفتاد درصد مرگ و میرهای ناشی از تصادفات سراسر دنیا، مربوط به تصادف‌های عابران پیاده با خودروها است. این آمار نشان‌گر آن است که یک خودرو ابتدا جان عابران پیاده را تهدید می‌کند و پس از آن برای سرنشینان خود تهدید کننده است!

از همین رو از اوایل سال ۱۹۷۰ در تمام دنیا، خودروسازان موظف شدند تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا در حوادث برخورد خودرو با عابران پیاده، کمترین صدمات حادث شود.

استفاده از ورق‌های بدنه BH (مانند تارا)، پلاستیکی شدن قسمت‌های بالایی موتور (مانند منیفلود و ریل انژکتور)، اضافه شدن لبه به زیر سپر جلو، داخل رفتن بکسل بند، طراحی قاب برای مخفی شدن برف پاک کن‌ها و… بخشی از برنامه حفاظت از عابران پیاده هستند.

سمند سورن پلاس جدید نیز با نصب لبه زیر سپر جلو و حذف بکسل بند قادر است استاندارد حفاظت از عابر پیاده را پاس کند.

چراغ دی‌لایت و چراغ عقب

سمند سورن پلاس جدید مطابق استانداردهای ۸۵ گانه مجهز به دیلایت و چراغ عقب است.

ماجرا این است که سازمان استاندارد خودروسازان را موظف کرد تا برای بهتر دیده شدن خودرو، چراغ دی‌لایت و اتولایت نصب کنند.

اما با توجه به قیمت بالای سنسور نور، به خودروسازان این امکان داده شد تا برای خودروهای ارزان تر خود، فقط از دی‌لایت بعلاوه چراغ پوزیشن عقب استفاده کنند.

در نتیجه هنگام روشن شدن سمند سورن پلاس جدید، چراغ های دی‌لایت در قسمت جلو و چراغ‌های پوزیشن در قسمت عقب، همیشه روشن هستند.

samand ef7 قیمت سمند سورن پلاس مشخصات سمند سورن پلاس صدای موتور سمند سورن توربو معایب و مزایای سمند سورن قیمت رانا پلاس مشخصات رانا پلاس معایب و مزایای رانا پلاس مقایسه خودرو تازه های خودرو در ایران محصولات جدید ایران خودرو بهترین خودرو ایرانی مشخصات موتور رانا پلاس

تغییرات ظاهری و امکانات جدید کابین

اضافه شدن یک لبه به زیر سپر جلو و مخفی شدن بکسل بند (استاندارد حفاظت از عابر پیاده) از تغییرات ظاهری سمند سورن پلاس جدید هستند. درهای خودرو نیز دنایی است و دیگر از زه‌های بغل خبری نیست.

مانیتور لمسی جدید سمند سورن پلاس جدید علاوه بر نمایش فایل‌های صوتی و تصویری، قابلیت نمایش اطلاعات ضروری خودرو مانند فشار و دمای تایرها، موقعیت درهای خودرو و… را دارد.

پنل سیستم تهویه مطبوع خودرو نیز تغییر یافته و زبانه قفل روی درها جهت جلوگیری از سرقت حذف شدند.

دکمه غیر فعال کردن سیستم ESC نیز روی داشبورد خودرو قرار دارد.

جمع بندی

هنوز اطلاعی از قیمت سورن پلاس جدید در دست نیست اما به زودی به بازار عرضه می‌شود.

هر چند سورن پلاس جدید به امکانات و پیشرانه خوبی مجهز است اما همچنان از یک پلت فرم قدیمی استفاده می‌کند. از طرف دیگر این خودرو با یک ظاهر قدیمی و جعبه‌ای واقعا کسل کننده است و تغییر گرافیک چراغ یا حذف زه درهای جانبی، کمک چندانی به حالش نمی‌کنند.

امید است که این خودرو حداکثر تا پایان امسال به حیات خود ادامه دهد و پس از آن با یک محصول جدید روی پلت فرم IKP1 (تارا) جایگزین شود.

منبع:بیت ران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.