بررسی انواع سمند سورن ایران خودرو
همزمان با اعلام قیمت محصولات ایران خودرو ویژه شهریورماه 1401، قیمت جدید سورن پلاس نیز تغییر کرد. این خودرو که تا قبل از بهروزرسانی قیمت ایران خودرو، حدود 243.3 میلیون تومان قیمت داشت، حالا و از شهریورماه 1401 تا اطلاع ثانوی، حدود شش میلیون تومان افزایش قیمت داشته و به عدد جدید 249.2 میلیون تومان رسیده است. ظاهرا نصب سیستم مالتی مدیای جدید، دلیل این افزایش قیمت بوده.
عکس داخلی سورن پلاس منتشر شد
نخستین تصاویر رسمی از کابین سورن پلاس بالاخره منتشر شد. تغییر فرمان، تغییر روکشها و رودریها، تغییر تریم کابین و همچنین اضافهشدن نمایشگر کامپیوتر سفری (MFD) در بالای داشبورد، تنها بخشی از مهمترین تفاوتهای کابین سورن پلاس با کابین سورن معمولی است که در همان نگاه اول، جلب توجه میکنند.
البته تغییرات کوچک و بزرگ بیشتری در سورن پلاس ایران خودرو رخ داده که در ادامه متن، همه آنها را توضیح دادهایم.
مشخصات سورن پلاس ایران خودرو
فهرست مطالب
ایران خودرو در سمند سورن پلاس، تمام تلاشش را خرج کرده تا صرفا جزییات خودرو را بهتر کند، نه اینکه تغییری اساسی در آن ایجاد کند! می توان تمام تغییرات اعمال شده در سمند سورن پلاس را بصورت زیر خلاصه کرد:
- تغییر گرافیک چراغهای جلو و عقب
- چراغ دنده عقب
- چراغ مه شکن
- باله در انتهای درب صندوق
- سنسور سوم پارک در سپر عقب
- ایزوفیکس در صندلی عقب
- مانیتور لمسی (سفارشی)
- شیشه دودی عقب و شیشه دودی درهای عقب
- جلوپنجره مشکی با طراحی جدید
- طراحی جدید دستگیره درها (آسان بازشو)
- رینگ دو-رنگ با طراحی جدید
- فرمان جدید با روکش چرم
- کامیپوتر سفری جدید
- کروز کنترل
- دوخت قرمز برای تریم داخلی
- روکش جدید صندلی
- رودری جدید
- سردنده مشکی جدید
- تریم طرح فیبرکربن برای کنسول و رودریها
سورن سال، به موتور یورو5 مجهز شده است. اما ایران خودرو تغییر دیگری در قلب سورن پلاس، انجام نداده است. همچنین در کنار سورن پلاس، باید منتظر سورن پلاس توربو با موتور EF7-TC هم باشیم.
درباره قیمت سورن پلاس حدس و گمانهای زیادی وجود دارد چراکه مدتهاست نام اعضای خانواده سورن را بسیار کمتر از گذشته در شرایط فروش ایران خودرو میبینیم.
مشخصات سورن توربو دوگانه سوز
مشخصات سورن دیزلی
ایران خودرو برای عرضه سمند دیزلی آماده شده است؛ این خبر را محمد زالی، مدیرعامل ایپکو (شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو) در بهمن ماه 97 به رسانهها داد.
طبق گفتههای آقای زالی، هدف اصلی در اجرای موتور دیزلی برای خودروهای سواری، کاهش گاز دی اکسید کربن و افزایش راندمان قوای محرکه است. در برای فاز آزمایشی، ایران خودرو 70 پیشرانه دیزلی را ساخته که 30 نسخه آن را برای تاییدیه نهایی روی سورن دیزلی قرار داده است.
اما پروژه سورن دیزلی به نتایج جالبی رسیده است. به عنوان مثال، میزان آلایندگی این خودرو به 145 گرم در هر کیلومتر کاهش یافته که یعنی میتواند استاندارد یورو5 (قابل ارتقا به یورو6) را بهراحتی پاس کند. نکته هیجانانگیزتر اینکه مصرف ترکیبی سورن دیزلی به عدد 4.5 لیتر در سیکل ترکیبی رسیده است؛ یعنی حدود 3 لیتر کمتر از سورن EF7. همچنین مصرف جادهای آن 5 لیتر اعلام شده که بازهم حدود 0.8 لیتر کمتر از سورن EF7 خواهد بود.
با توجه به استهلاک کم، مصرف سوخت پایین و گشتاور بالا، پیشرانههای جدید دیزلی ایران خودرو میتواند گزینه خوبی برای ناوگان حمل و نقل عمومی باشد. هنوز زمان عرضه محصولات ایران خودرو با پیشرانه دیزلی، مشخص نشده است.
تفاوت سورن معمولی با سورن توربو
سورن توربو نخستین تلاش ایرانخودرو در بکارگیری پیشرانه توربوست و باید آنرا نخستین محصول داخلی بدانیم که به سیستم پرخورانی مجهز شده.
تولید سورن توربو نخستینبار در بهمن 94 آغاز شد اما تولید انبوه آن از نیمه اردیبهشت 97 در ایران خودرو تبریز آغاز شد. نکته جالبتر اینجاست که سورن 94 تنها یک ستاره کیفی داشت اما سورن 97 به دو ستاره کیفی رسید و در سال 99 نیز 3 ستاره کیفی دارد.
سورن توربو از همان پیشرانه EF7 بهره میبرد ولی به سیستم توربو به همراه اینترکولر (که در مرکز تحقیقات موتور ایرانخودرو ساخته شده) مجهز است. طبق گفته کیوان وزیری (قائم مقام معاون طراحی و توسعه محصول ایرانخودرو) قدرت و گشتاور سورن توربو را میتوان با پیشرانههای 2.4 لیتری مقایسه کرد درحالیکه سطح آلایندگی آن متناسب با پیشرانههای 1.6 لیتری است. سایر تغییرات صورت گرفته در پیشرانه سورن توربو عبارتند از:
- افزایش 30 درصدی ورود هوا به محفظه احتراق
- بهبود 40 درصدی بازدهی موتور
- افزایش 36 تا 40 درصدی قدرت
- افزایش 40 درصدی گشتاور
- کاهش 7 درصدی مصرف سوخت
- کاهش 13 درصدی آلایندههای خروجی
همچنین در سورن توربو، برخی دیگر از قسمتهای فنی نیز دستخوش تغییر شدهاند ازجمله: جعبهدنده، سیستم مدیریت پیشرانه، سیستم سوخترسانی و هوارسانی، اگزوز، خنککاری و مجموعه الکترونیکی خودرو.
سورن توربو تنها در تیپ ELX عرضه میشود و اگر امکانات آنرا با سورن ELX معمولی مقایسه کنیم، به این نتیجه میرسیم که بهغیر از تغییرات فنی، این دو مدل سورن فقط در سایز تایرها با یکدیگر تفاوت دارند.
سورن داشبورد جدید
کابین سورن توربو (عکس از خودروبانک)
همزمان با استفاده از داشبورد جدید برای پژو پارس و پژو 405، ایران خودرو از سال 92 نیز سورن ELX را با داشبورد جدید به بازار فرستاد؛ خودرویی که مهمترین تغییراتش را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:
- پاور ویندوز
- دکمههای کنترلی فرمان
- اضافه شدن هندزفری موبایل
- آینه جانبی برقی تاشو با راهنما
- رینگ آلومینیومی جدید
-
سیستم صوتی جدید با قفل ضدسرقت و خروجی ساب ووفر
معرفی انواع سمند سورن ایران خودرو
سورن نخستین فیس لیفت مهمی بود که ایران خودرو برای سمند طراحی کرد و سال 86 هم آنرا به بازار فرستاد. واقعیت این بود که سورن با هدف جایگزینی سمند تولید شده بود ولی مشکلات فنی و مهمتر از آن قیمت تمام شده بیشترش، مانع از محقق شدن این هدف شد. فروش موازی سورن با سمند، مهمترین علت عدم استقبال ایرانیها از سورن است.
سورن اولین سمندی بود که ایربگ راننده و ترمز ABS را به صورت استاندارد داشت. نسخههای اولیه سورن فقط در یک تیپ عرضه میشد تا اینکه در سال 87 ایران خودرو تیپ گرانتر آن یعنی سورن ELX را هم تولید کرد که مهمترین تفاوتش در اضافه شدن «ایربگ سرنشین جلو» و داشتن «دزدگیر و ایموبیلایزر» بود. خانواده سورن در ابتدا در مدلهای زیر فروخته میشد:
- سورن XU7
- سورن TU5
- سورن ELX با موتور XU7
- سورن ELX با موتور TU5
- سورن ELX با موتور EF7
در یک دهه اخیر، ایران خودرو، خانواده سورن را دستخوش تغییرات زیادی کرد که مهمترینشان عبارتند از:
- سال 88: حذف پیشرانه TU5
- سال 89: اضافه شدن سیستم مالتی پلکس
- سال 90: حذف سورن معمولی
- سال 92: عرضه سورن داشبورد جدید
- سال 94: عرضه سورن توربو
- سال 95: حذف پیشرانه XU7
- سال 99: عرضه سورن پلاس
منبع:باما