این خودروی تویوتا به لنگه کفش معروف است! + عکس

0

امروزه استفاده از آلومینیوم در پنل‌های بدنه خودرو به عنوان یک رویکرد پرطرفدار در راستای کاهش وزن و بهبود بهره وری مورد توجه قرار دارد، اما استفاده از مواد سبک در دهه ۷۰ میلادی که درخشان‌ترین دوران تاریخ خودرو (به اعتقاد بسیاری از کارشناسان) بوده، جایگاه خاصی نداشت.

این خودروی تویوتا به لنگه کفش معروف است! + عکس

در این میان تویوتا جز کمپانی‌های پیشرو و جسور در زمینه توجه به فلزات جدید در صنعت خودرو محسوب می‌شود. در همین راستا، ژاپنی‌ها در اواخر دهه ۷۰ میلادی یا دقیق‌تر بگوئیم سال ۱۹۷۷ یک خودرو مفهومی آلومینیومی را معرفی کردند که همان سال و طی نمایشگاه بین المللی خودرو توکیو به نمایش عموم گذاشته شد.

این خودرو به اختصار ABEV نام گذاری شد که کوتاه شده عبارت (Toyota Aluminium Body Experimental Vehicle) است.

از رویکرد فناورانه تویوتا در استفاده مواد اولیه که بگذریم باید صادقانه بگوئیم که این خودرو حتی به عنوان یک مفهومی اصلا ظاهر جالبی ندارد و به لنگه کفش تویوتا شهرت یافته است. ظاهر آن در نقدهای خودرویی به کفش تشبیه می‌شود.

از طرف دیگر درپوش موتور طولانی ممکن است مخاطب را به خاطر حضور یک پیشرانه قدرتمند و بزرگ هیجان زده کند که بازهم اینجور نیست و زیر این درپوش موتور یک تپنده ۵۴۷ سانتیمتر مکعبی قرار دارد!

متاسفانه هیچ تصویری از کابین در دسترس نیست، اما این یک کوپه با ظرفیت ۲ سرنشین است. درب‌ها نیز به سمت عقب حرکت اسلایدی دارند که اگر بخواهیم مثال و مشابهی بیاوریم باید آن را به درب‌های عقب یک مینی ون ارجاع دهیم.

تویوتا در سال ۱۹۷۷ و طی کنفرانس مطبوعاتی درباره ABEV، تولید این مفهومی را پاسخی به درخواست‌های موجود برای حفظ انرژی و منابع طبیعی عنوان کرد.

سخنگوی تویوتا در نمایشگاه توکیو آن سال گفت: هدف ما ایجاد یک وسیله نقلیه سبک وزن با مصرف سوخت بهینه بوده است.

تویوتا ABEV مفهومی از منظر ابعاد برابر با ۳۵۶۰ میلیمتر در طول، ۱۴۹۲ میلیمتر در عرض و ۱۱۵۶ میلیمتر در ارتفاع توسعه یافته بود. برای مقایسه می‌توانیم این مفهومی را به تویوتا کرولا هاچ بک مرتبط بدانیم که نشانگر کامپکت بودن مفهومی تولید شده در آن است؛ و جالب‌تر از همه وزن این مفهومی تویوتا است که فقط ۴۵۰ کیلوگرم محاسبه شده است. تویوتا در آن زمان ادعا کرد: این خودرو برای هر ۳۵ کیلومتر فقط ۱ لیتر بنزین مصرف می‌کند./عصر ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.