نگرانی خریداران در بازار لاستیک فروکش کرد!

0

در هفته های گذشته گزارش‌هایی از مشکلات در بازار لاستیک و تشکیل صف برای خرید تایر در برخی رسانه‌ها منتشر شد، اما حالا به گفته فعالان بازار با افزایش عرضه، تقاضا برای خرید تایر در بازار به شدت کاهش پیدا کرده و با رفع نگرانی ها از تامین لاستیک، بازار تایر رو به تعادل است.

بازار لوازم یدکی خودرو به خصوص تایر از بازار بزرگ و ضروری فروش کالا در کشور محسوب می شود، این بازار با توجه به تعداد بالای خودرو های موجود در کشور و نیاز به تعمیر و نگهداری آن، همواره از رونق و تقاضای بالایی برخوردار بوده است.

لاستیک خودرو هم یکی از قطعات مصرفی خودرو می باشد که دارای تاریخ مصرف و عمر مفید است و پس از دوره زمانی مشخصی چاره ای جز تعویض ندارد بنابراین این قطعه علاوه بر یکی از کالاهای مصرفی مهم در بازار، نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد و هر گونه مشکلات و موانع در تولید و عرضه این محصول تبعات اقتصادی و حتی سیاسی و اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

اما این کالا همچون بازار خودرو با آغاز دور دوم تحریم ها و بالا رفتن قیمت ارز، در بازار با تغییراتی در قیمت و عرضه مواجه شد به طوری در سال جاری با صف خرید متقاضیان مواجه شد چنان چه این وضعیت موجب شد تا بر اساس تصمیم وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار بخش قابل توجهی از محصولات تایرسازان از طریق پلتفرم ها و سایت های فروش رسمی در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.

حالا با اجرای طرح فروش اینترنتی که تقریبا از اواخر سال گذشته استارت آن زده شد و به صورت نرخ  های دولتی، این جریان فروش ادامه دارد نشان می دهد که این پروسه تاثیر زیادی در تامین و توزیع مناسب و شفاف سازی عرضه داشته است به طوری که به گفته فعالان بازار، روز به روز جریان بازار لاستیک به سمت شرایط عادی کاهش قیمت پیش می رود.

در این خصوص محمد رضا آل سارا رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک تهران، وضعیت تایر در بازار متعادل می کند و در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، تاکید کرد که قیمت تایر در بازار آزاد به شدت کاهش پیدا کرده و عطش مردم برای خرید فروکش کرده است.

وی در عین حال تدابیر وزارت صمت در نحوه عرضه لاستیک و عرضه با قیمت مصوب را در این روند موثر دانست و معتقد است به دلیل عرضه اینترنتی تایر دولتی و ایجاد رقابت به سرعت قیمت ها رو به کاهش است و از این رو نگرانی برای تامین لاستیک با قیمت مصوب برای مصرف کنندگان وجود ندارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر روغن و پنچرگیران تهران در ادامه با توجه به نقش مهم توزیع و عرضه لاستیک در بازار، پیش بینی کرد ظرف ماه های آتی با پیشی گرفتن عرضه نسبت به تقاضا، بازار لاستیک بیش از پیش شاهد افت قیمت خواهد بود.

آل سارا در عین حال با اشاره به اینکه آزادسازی قیمت تایر در کارخانه هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است اما در عین آزادسازی قیمت تایر بر روند قیمت ها در بازار لاستیک موثر عنوان کرده و بر این باور است که با آزادسازی قیمت رقابت میان تولیدکنندگان برای تصاحب سهمی از بازار افزایش یافته و شاهد تبعات مثبت آن در بازار خواهیم بود.

اظهارات رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک در حالی خبر از کاهش التهابات قیمتی و افت قیمت در بازار حکایت دارد که رئیس انجمن صنفی تایر ایران نیز  این جریان را ناشی از افزایش تولید و عرضه تولیدکنندگان تایر می داند شرایطی که به گفته وی انتظار می رود در آینده نزدیک موجب شود که مصرف‌کنندگان زیر قیمت مصوب موفق به خرید تایر شوند.

پیش بینی ها از شرایط بازار در حالی است که در پاییز امسال تولیدکنندگان تایر با دریافت مجوز افزایش ۲۰ درصدی قیمت تایر موفق به افزایش تولید شدند به طوری که بر اساس آخرین آمارها در هشت ماهه اول امسال حدود ۱۴ میلیون حلقه لاستیک تولید شده که نشان می‌دهد تولید با رشد نسبی مواجه شده است همچنین کاهش تعرفه واردات تایر از ۳۲ به ۱۰ درصد، واردات تایر نیز با عرضه کافی از سوی واردکنندگان مواجه شده است.

بر اساس گزارش‌ها، هم اکنون با رشد تولید و افزایش واردات و ادامه نحوه عرضه و فروش اینترنتی، توزیع تایر در بازار به صورت منظم انجام می‌شود چنان چه بررسی ها از بازار تایر نشان می دهد که تقاضا در این بازار رو به کاهش است جریانی که به گفته فعالان بازار با ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، خوابیدن هیجانات و از بین رفتن تقاضای کاذب، دیگر نگرانی را از جهت تامین و قیمت برای مصرف کنندگان بازار تایر به دنبال نخواهد داشت./پرشین خودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.