تبریز پارکینگ شد

0

قصه پیچیده و به ظاهر غیرقابل حل ترافیک شهر تبریز، کم‌کم در حال تبدیل شدن به یک معضل شهری بزرگ است اما مسؤولان این روزها راه‌حل ترافیک را فرار از مسئولیت می‌دانند.

 اخبار تبریز  اخبار آذربایجان غربی  امام جمعه تبریز کیست  پرترافیک‌ ترین شهرها  پرترافیک ترین شهرهای ایران  شهردار تبریز کیست

اگر چه تا امروز جلسات زیادی توسط مسئولان استان برای رفع معضل ترافیک تبریز برگزار شده و پیشنهادهایی نیز برای آن مطرح شده اما سرانجام این تصمیمات و پیشنهادها مشخص نیست و این معضل همچنان لاینحل مانده است.

حالا اوضاع سیاستگذاری و مدیریت ترافیک تبریز به قدری آشفته است که امام جمعه تبریز در خطبه‌های نماز جمعه دوازدهم آبان ماه از مشکل ترافیکی شهر تبریز گلایه کرده و معتقد است استفاده از نخبگان برای رفع مشکلات ترافیکی شهر ضروری است و با انتقاد گفته است که ” ۲ ساعت برای رفتن به مجلس ختم در ترافیک ماندیم”.

از سوی دیگر کارشناسان در کنار مسوولان ایستاده و معتقدند که در سنوات گذشته متولیان امر کم کاری کرده اند، ترک فعل شده و کارهای انجام شده در حوزه ترافیک شهری غیرکارشناسی پیش رفته تا جایی که استاندار آذربایجان‌شرقی عابدین خرم در جلسه اخیر شورای ترافیک گفته است” مدیریت شهری کارشناس متخصص در امر ترافیک ندارد” ، نتیجه‌ این وضعیت موجب نارضایتی مردم و حتی امام جمعه تبریز شده است که باید فکر عاجلی کرد.

براساس آمار جدید روح الله رشیدی رئیس کمیسیون عمران حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز ۴۰ درصد از ۴ میلیون سفر روزانه در شهر مربوط به مترو، اتوبوس و تاکسی است اما بیش از ۶۰ درصد سفر های درون شهری از طریق خودروهای شخصی صورت می‌گیرد.

طبق این آمار در سال ۹۶ در کلانشهر تبریز ۴۵۰ هزار خودرو تردد داشت ولی در حال حاضر این رقم به ۹۹۰ هزار خودرو افزایش یافته است.

ترافیک کور تبریز عوامل مختلفی دارند از جمله اینکه معابر شهر تبریز ظرفیت این حجم از خودرو را ندارد، مشکلات ناشی از قوانین بالادستی و خارج از اراده مدبریت شهری، تبدیل واحدهای مسکونی به مطب و دفتر پزشکی در مسیرهای پرتردد و فاقد زیرساخت لازم همچنین قانون ایجاد مدارس در هر نوع کاربری از دیگر عوامل افزایش ترافیک شهری است.

«آقای مسئول با بنر معذرت‌خواهی نه مشکل ترافیک حل میشه نه وقت تلف شده مردم برمی‌گرده» این را یک راننده تاکسی می‌گوید و معتقد است بهتر است قبل از اجرای هر طرح و برنامه‌ای، بررسی لازم انجام شود تا شهروندان گرفتار نشوند.

در این میان شهردار تبریز یعقوب هوشیار در واکنش به این انتقادات از وضعیت ترافیک شهر تبریز، وعده داده و گفته است که “با نصب دوربین‌ها و گسترش فیبر نوری، کنترل ترافیک سطح شهر به صورت هوشمند خواهد بود” و دستگاه‌های دیگر هم باید به کمک شهرداری بیایند زیره به تنهایی و با وضعیت کنونی کاری از ما ساخته نیست.

اما محمدرضا روشنی، معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تبریز هم در واکنش به انتقاد امام جمعه تبریز گفته است که «با گوگل مپ همه گره‌های ترافیکی را شناسایی کرده‌ایم و بزودی رفع می‌کنیم».

جهانگیر جهانگیری رئیس پلیس راهور شهرستان تبریز اما عامل اصلی ترافیک تبریز را ضعف حمل و نقل عمومی کار آمد در شهر تبریز می‌داند و می‌گوید که تنها ۳۵۰ دستگاه اتوبوس در شهری که ۴ میلیون سفر روزانه دارد خدمات‌دهی می‌کنند.

قصه پیچیده و به ظاهر غیرقابل حل ترافیک شهر تبریز، کم‌کم در حال تبدیل شدن به یک معضل شهری بزرگ است اما مسئولان این روزها راه‌حل ترافیک را فرار از مسئولیت می‌دانند.

باید به معضل ترافیک در تبریز به چشم یک بحران نگریست و برای حل آن اقدامات علمی و عملی عاجلی کرد، چراکه با توجه به شهرسازی خاص تبریز در صورت بروز حادثه در زمان بروز ترافیک در هسته مرکزی شهر بحران ها و خطرات به مراتب سخت‌تری بوجود خواهد آمد.

منبع:فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.