اقدامات لازم پس از سرقت خودرو

0

خودروی سرقتی را چگونه پیگیری کنیم؟

اگر مشغول خواندن این مقاله هستید، به این معنی است که احتمالا شما هم نگران به سرقت رفتن خودرو هستید! ولی این نکته را فراموش نکنید، همیشه پیشگیری، بهتر از درمان است. به عبارت بهتر، اگر خودتان را برای روز مبادا آماده کرده باشید، حتی در صورت به سرقت رفتن خودرو، با مشکلات و دردسرهای کمتری مواجه می‌شوید. بدون تلف کردن وقت، به سراغ اصل ماجرا برویم:

هشدارهای پلیس جلوگیری از سرقت خودرو سرقت خودرو در تهران سارقان حرفه ای پلیس راهور ناجا اخبار حوادث روش سرقت پراید دزدیدن دختران جوان

روش‌های جلوگیری از سرقت خودرو

1. یا پارکینگ یا هیج کجای دیگر! این شاید نکته خیلی ساده‌ای به نظر برسد اما گاهی اوقات برای آنکه عجله دارید یا حوصله پیدا کردن جای پارک را ندارید، بجای اینکه خودرو را به پارکینگ ببرید، ترجیح می‌دهید که آنرا کنار کوچه و خیابان پارک کنید. اما واقعا از کجا مطمئن هستید که وقتی برمی‌گردید، خودروی‌تان هنوز سرجایش هست؟! پس هیچوقت ریسک نکنید.

اما در صورتیکه کار اداری دارید و مجبور هستید با خودرو شخصی به سطح شهر بروید، حتما با پرس‌وجو کردن یا با کمک نقشه‌های آنلاین، موقعیت پارکینگ‌های عمومی در اطراف محل موردنظرتان را پیدا کنید. حتی اگر پارکینگ، فاصله زیادی را تا محل موردنظرتان دارد، بازهم ریسک نکنید و خودرو را به پارکینگ ببرید و سپس با کمک تاکسی‌های اینترنتی، به محل موردنظرتان بروید.

2. در جای امن و مطئن، پارک کنید! مراکز خرید و فروش، دکه‌های روزنامه فروشی، روبروی سوپرمارکت‌ها یا شرکت‌ها، و هر کجای دیگری که محل رفت و آمد شهروندان باشد، معمولا موقعیت امن‌تری برای پارک کردن خودروست. از طرف دیگر، اکثر این مکان‌ها، مجهز به دوربین مدار بسته هستند و همین موضوع، سارقان خودرو را از آن محل، دور نگه می‌دارد.

3. اگر ایموبلایزر ندارید، دزدگیر را حتما داشته باشید! این روزها، به لطف استفاده گسترده از سیستم‌های الکترونیکی-امنیتی، مانند ایموبلایزر، در خودروهای جدید، نصب کردن دزدگیر روی خودرو، عملا بی‌فایده است چراکه در اینگونه سیستم‌ها، تا زمانیکه سوییچ اصلی خودرو نباشد، نمی‌توان خودرو را استارت زد. اما بسیاری از خودروهای قدیمی، متاسفانه فاقد چنین سیستم‌هایی هستند. بنابراین استفاده از دزدگیر، می‌تواند بهترین راه حل برای آنها چنین خودروهایی باشد.

4. اگر فرمان را قفل می‌کنید، به فکر پدال‌ هم باشید! حتی اگر از دزدگیر استفاده می‌کنید، سایر روش‌های جلوگیری از سرقت خودرو مانند استفاده از قفل فرمان به همراه قفل پدال، را هم حتما استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که سارقان حرفه‌ای با دیدن قفل فرمان، از سرقت خودرو منصرف نمی‌شوند! چراکه ممکن است بعد از بازکردن درب خودرو، غربیلک فرمان را هم جدا کنند و یک غربیلک دیگر روی میل فرمان قرار دهند. علاوه بر این، با داشتن برخی شاه‌کلیدها، می‌توان هر قفل فرمانی را باز کرد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که اگر از قفل فرمان استفاده می‌کنید، حتما قفل پدال را هم بزنید.

5. وسایل حساس را در معرض دید قرار ندهید! گذاشتن موبایل روی داشبورد، گذاشتن کیف مدارک یا کوله پشتی روی صندلی‌های خودرو، قرار دادن وسایل گران‌قیمت روی طاقچه عقب، بیرون نیاوردن پنل ضبط و … از جمله کارهایی است که باعث خوشحالی سارقان خودرو می‌شود!

6. ردیاب خودرو را فراموش نکنید‍! با اینکه ردیاب‌ها، معمولا گران‌قیمت هستند اما با توجه به توانایی آنها در پیدا کردن موقعیت خودرو، پیشنهاد بسیار خوبی برای مالکان خودروست. به خصوص اینکه برخی از این ردیاب‌ها، قابلیت شنود، قابلیت خاموش کردن خودرو و همچنین قابلیت بسته نگه داشتن درب‌های خودرو را هم دارند.

قبل از اعلام سرقت، استعلام بگیرید

گاهی اوقات ممکن است به دلایل مختلف (پارک ممنوع، سد معبر و …) خودروی شما توسط افسر پلیس راهور، با جرثقیل حمل شده و به پارکینگ منتقل گردد. اما شما تصور می‌کنید که خودروی‌تان به سرقت رفته است! در چنین شرایطی، قبل از هر کاری، بهتر است موبایل‌تان را چک کنید. چراکه در صورت انتقال خودرو به پارکینگ، پیامک پلیس حتما برای شما ارسال می‌شود.

اما گاهی اوقات و به دلایل مختلف (مانند اختلالات مخابراتی، به‌روز نبودن شماره مالک در سامانه پلیس و …) ممکن است پیامک پلیس، به دست شما نرسد. ولی بازهم جای نگرانی نیست؛ کافی است با شماره 110 تماس گرفته و از آنها بپرسید که آیا خودرو به پارکینگ منتقل شده است یا خیر.

مجازات عدم اعلام سرقت خودرو

پس از آنکه مطمئن شدید خودروی‌تان به سرقت رفته است، نباید زمان را از دست بدهید! چراکه هر تخلفی که با خودروی انجام شود، به پای شما نوشته می‌شود.

مراحل اعلام سرقت خودرو

در صورت مطمئن شدن از سرقت خودرو، با حفظ خونسردی، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

1. بدون تلف کردن وقت، با پلیس 110 تماس بگیرید و سرقت خودرو را اطلاع دهید. سپس افسر پلیس به محل شما خواهد آمد و گزارش سرقت خودرو را ثبت می‌کند. و سپس یک نسخه گزارش را به شما تحویل می‌دهد.

2. با داشتن گزارش سرقت خودرو، به همراه مدارک خودرو و مدارک شناسایی خودتان، به نزدیک‌ترین کلانتری مراجعه کنید تا مراحل تشکیل پرونده سرقت خودرو انجام شود. در این مرحله، حتما مطمئن شوید که شماره پلاک خودرو، در لیست سیاه پلیس نیز قرار بگیرید. چراکه در اینصورت، اگر تخلف با خودرو یا پلاک آن انجام شود، به نام شما ثبت نخواهد شد.

3. در صورتیکه بیمه بدنه دارید، باید به شرکت بیمه نیز بلافاصله اطلاع دهید تا پرونده بیمه نیز برای خودروی سرقت شده، تشکیل گردد. برای تشکیل پرونده بیمه، به گزارش پلیس، مدارک خودرو، مدارک شناسایی، بیمه شخص ثالث، و همچنین بیمه بدنه نیاز دارید.

اهمیت بیمه بدنه پس از سرقت خودرو

با اینکه بیمه بدنه، یک بیمه اختیاری است اما فراموش نکنید که دریافت خسارت سرقت خودرو از شرکت‌های بیمه، فقط به شرطی امکان‌پذیر است که بیمه بدنه خودرو داشته باشید. در غیر اینصورت، جبران خسارت ناشی از سرقت خودرو، به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست. درباره بیمه بدنه و سرقت خودرو، باید چند نکته بسیار مهم را بدانید:

1. در بیمه بدنه، دو مفهوم مختلف برای سرقت خودرو، وجود دارد که یکی «سرقت کلی» و دیگری «سرقت جزئی» است. سرقت کلی به این معنی است که خودروی‌تان را دزد ببرد. اما سرقت جزئی به این معنی است که خودرو به سرقت نرفته ولی برخی از لوازم خودرو، به سرقت رفته.

2. حالا که تفاوت این دو مفهوم را متوجه شدید، باید بدانید که فقط سرقت کلی خودرو، تحت پوشش اصلی بیمه بدنه است. بنابراین اگر نگران به سرقت رفتن لوازم خودروی‌تان نیز هستید، حتما باید به شرکت بیمه، اطلاع دهید و الحاقیه بیمه بدنه را دریافت کنید.

3. اگر سرقت کلی خودرو رخ داده باشد، معمولا شرکت‌های بیمه، حداقل دوماه و حداکثر سه ماه بعد از سرقت خودرو، پرداخت خسارت را انجام می‌دهند. این فاصله زمانی زیاد، صرفا برای این است که شاید در طول این مدت، خودروی مسروقه، پیدا شود. که در این صورت، شرکت بیمه دیگر لزومی به پرداخت خسارت ندارد.

4. در سرقت کلی خودرو، شرکت‌های بیمه حداکثر تا 80% ارزش روز خودرو را به شما پرداخت می‌کنند. توجه داشته باشید که ارزش‌گذاری خودروی مسروقه، توسط کارشناس شرکت بیمه و با حضور مالک خودرو و با تحویل دادن سوئیچ خودرو به کارشناس باید انجام گردد.

5. در صورتیکه پرداخت خسارت بیمه انجام شود و بعد از آن، خودروی سرقت شده پیدا گردد، خودرو به نفع شرکت بیمه، مصادره شده و سند خودرو نیز به نام شرکت بیمه تغییر می‌کند.

6. در صورتیکه تعمیر یا تعویض قطعات آسیب‌دیده خودرو، بیشتر از 75% ارزش روز خودرو باشد، خودروی شما مشمول قوانین «سرقت کلی» شده و شرکت بیمه نیز موظف به پرداخت خسارت کلی است که در بند 4، آنرا توضیح دادیم.

7. در شرایطی که سرقت لوازم خودرو رخ داده، باید فاکتور لوازم به سرقت رفته را داشته باشید. در غیر اینصورت، جبران خسارت از سوی شرکت بیمه، امکان‌پذیر نیست. همچنین اگر ضبط خودرو به سرقت رفته، باید پنل ضبط را به شرکت بیمه تحویل دهید وگرنه امکان دریافت غرامت، وجود ندارد.

منبع : باما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.