دسته سیم خودرو چیست؟

0

از عوامل محیطی خشن گرفته تا ساییدگی‌های متعدد، دسته سیم خودرو باید طوفان‌های متعدد را تحمل کند. صنعت خودرو از مهار سیم مانند هیچ دیگری استفاده می کند. به عنوان پیوندهای الکتریکی که اجزای مختلف یک خودرو را به هم متصل می کند، مهار سیم برای خودروها ضروری است.

دامنه و کیفیت عملکردها در وسایل نقلیه مدرن در حال افزایش است و این امر باعث افزایش تقاضا برای مهار سیم در صنعت می شود. اکثر خودروهای مدرن دارای دسته سیم های یکپارچه هستند که نسبت به سیم های استاندارد پیچیده تر هستند.
در این پرونده، مهار سیم خودرو را از داخل به بیرون بررسی می کنیم.

فصل 1: مهار سیم خودرو

دسته سیم خودرو چیست؟

دسته سیم خودرو چیست؟

دسته سیم خودرو یک مجموعه کابل که انتقال سیگنال در دستگاه های الکتریکی را تسهیل می کند. این یک دسته واحد با ساختار خوب از سیم‌های رسانا است.

به این ترتیب، اتصالات متقابل و تعاملات بین اجزای مختلف الکتریکی یک خودرو را تسهیل می کند. دسته سیم جزء جدایی ناپذیر سیستم الکتریکی خودرو هستند.

تقاضاهای صنعت خودرو برای مهار سیم تقریباً هر صنعت دیگری را تحت الشعاع قرار می دهد. به این ترتیب، انواع مهارهای سیمی که در صنعت استفاده می‌شوند، مولدتر از آنهایی هستند که در هر صنعت دیگری استفاده می‌شوند.

خودرو دسته سیم به عنوان سیستم های انتقال ترکیبی از سیم کشی اجزای مختلف الکتریکی و الکترونیکی در یک خودرو عمل می کند. به این ترتیب، آنها عملکردهای مختلف اجزای یک خودرو را هماهنگ و توانمند می کنند.

آنها خود را برای استفاده در سیستم های الکتریکی و الکترونیکی خودروها از جمله مدارهای الکتریکی وام می دهند. از این رو، آنها می توانند با شرایط و کاربردهای مختلف سازگار شوند.

با این حال، برای انجام این کار، ترکیب مواد آنها باید با دقت زیادی انتخاب شود. فصل بعدی اولین سیم هایی را که یک دسته سیم خودرو را تشکیل می دهند به شما نشان می دهد.

فصل 2: ​​سیم اولیه برای مهار سیم خودرو

اهداف بی شماری را انجام می دهند خودرو . هر دسته سیم دارای یک ترکیب مواد منحصر به فرد است که آن را به بهترین وجه برای یک هدف خاص مناسب می کند.

هر دسته سیم خودرو با ترکیبی منحصر به فرد از عوامل محیطی مانند گرما، انتشار گازهای گلخانه ای، ارتعاشات و غیره سروکار دارد. علاوه بر این، به همین دلیل است که آرایش فیزیکی آنها نیاز به انتخاب دقیق دارد.

ترکیب مواد مهار سیم به دو دسته تقسیم می شود:

مواد عایق

این قسمت مادی مهار سیم یک لایه محافظتی در برابر گرما، ترکیبات شیمیایی و ارتعاشات را ارائه می دهد. معمولاً از پایه های مختلف پلیمری بدون هالوژن (PVC، پلیمرهای کلردار، پلی پروپیلن و غیره) تشکیل شده است.

معمولاً ما مواد عایق را برای مهار سیم بر اساس هدفی که مهار برای آن طراحی شده است انتخاب می کنیم.

مواد عایق مناسب برای مقاومت در برابر درجه حرارت های مختلف شامل کلاس های پلی استر از T2 تا T61 هستند. این مواد عایق معمولاً مناسب ترین برای استفاده در کابل های باتری ها و وسایل نقلیه الکتریکی هستند.

مواد عایق مناسب برای کاهش ساییدگی شامل پلی استرهای کلاس T3 و T4 است.

مواد هادی

مس پرمصرف ترین ماده رسانا برای مهار سیم است. هنگامی که مس با منیزیم آلیاژ می شود، به عنوان یک رسانای قابل اطمینان تر عمل می کند و قابلیت های بسیار بیشتری را با قطر کمتر ارائه می دهد.

با این حال، آلومینیوم که یک ماده رسانا بسیار ارزان‌تر و سبک‌تر از مس است، روز به روز مورد استقبال کامل قرار می‌گیرد. آلومینیوم به دلیل ظرفیت های حرارتی عالی، پرمصرف ترین ماده رسانا برای کابل های باتری بوده است.

علاوه بر این، اکنون آلیاژهای آن در تعداد فزاینده ای از کاربردها مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال، کابل‌های مسی مزیت تولید ظرفیت‌های بیشتر با قطرهای کوچک‌تر را دارند و بنابراین از نظر انعطاف‌پذیری از آلومینیوم بهتر عمل می‌کنند.

و اکنون، متداول ترین انواع سیم های مورد استفاده برای دسته سیم خودرو را می شناسید. با این حال، از این مواد می توان برای ایجاد چه نوع دسته سیم هایی استفاده کرد؟

فصل 3: انواع مهار سیم خودرو

دسته سیم خودرو چیست؟

دسته سیم استاندارد

این نوع مهار تقریباً در هر خودرویی یافت می شود. آنها معمولاً به دوشاخه کارخانه خودرو وصل می شوند.

از این رو، حتی پس از نصب موفقیت آمیز دستگاه های جدید مانند رادیو، می توانند دست نخورده باقی بمانند. در نتیجه به شما این امکان را می دهند که قطعات مختلف را سریعتر و منظم تر نصب و حذف کنید.

دسته سیم‌کشی معکوس: این دسته با تنظیم معکوس سیم‌کشی استاندارد عرضه می‌شود و به رادیو کارخانه متصل می‌شود. با استفاده از این مهار، می‌توانید دوشاخه رادیویی کارخانه‌ای خودروی خود را هنگامی که آسیب دید، بازیابی کنید.

از این رو یک دوشاخه رادیویی کارخانه ای آسیب دیده نمی تواند مانع از نصب رادیو ثانویه شود.

مهار جابجایی استریو

در بسیاری از وسایل نقلیه، رادیو به برخی از وسایل دیگر در خودرو متصل می شود و با آنها تعامل دارد. با استفاده از این تسمه جابجایی، می توانید رادیوی موجود خود را بدون ایجاد اختلال در سایر عملکردها به طور موثر مدیریت و انتقال دهید.

همچنین به شما این امکان را می دهد که رادیوی سهام خود را به راحتی با یک رادیو پس از فروش جایگزین کنید. این به شما این امکان را می دهد که این کار را بدون غیرفعال کردن هیچ یک از عملکردهای خودرو انجام دهید.

مهار یکپارچه تقویت کننده

آمپلی فایر کارخانه از یک مهار یکپارچه تقویت کننده برای پشتیبانی از بلندگوها یا ساب ووفر استفاده می کند. هنگامی که یک رادیو پس از فروش را نصب می کنید، این دسته یکپارچه است که به شما کمک می کند رادیو جدید را به سیستم بلندگوی داخلی متصل کنید.

مهار بای پس تقویت کننده

وسیله نقلیه ای با تقویت کننده داخلی که از بلندگوها یا ساب ووفر شما پشتیبانی می کند نیز دارای یک مهار بای پس است. این به شما کمک می کند تقویت کننده های داخلی را غیرفعال کنید تا یک تقویت کننده پس از فروش نصب کنید.

با استفاده از این هارنس می توانید آمپلی فایر داخلی را نیز با آمپلی فایر داخلی گیرنده افترمارکت جایگزین کنید.

مهار نگهدارنده زنگ

دسته سیم خودرو چیست؟

این مهار سیستم هشدار داخلی خودرو را تقویت می کند که زنگ خطر را به شما اطلاع می دهد. چنین مسائلی از چراغ هایی که به اشتباه روشن می شوند تا ذخیره ناکافی نفت و موارد دیگر را شامل می شود.

این سیستم هشدار را می توان زمانی که رادیو استوک را با رادیوی پس از فروش جایگزین کرد، غیرفعال کرد. با این حال، با مهار نگهدارنده زنگ، می توانید یک رادیو جدید را بدون غیرفعال کردن سیستم هشدار زنگ نصب کنید.

مهار برتر

این مهار خدمات تخصصی یک خودرو را تقویت می کند. سیستم مهار برتر همچنین زنگ هشدار و همچنین تقویت کننده های کارخانه را تقویت می کند.

همه این انواع مختلف مهار سیم می تواند گیج کننده باشد. با این حال، برای به دست آوردن وضوح بیشتر در مورد آنها، ممکن است لازم باشد دسته سیم ها را در مهار هرس کنید. این به حذف سیم‌های غیر ضروری کمک می‌کند تا دسته سیم‌ها مرتب‌تر و قابل کنترل‌تر شوند.
آیا می خواهید در مورد چگونگی خلاص شدن از شر سیم های اضافی بیاموزید؟ فصل بعدی مراحل را به شما نشان می دهد.

فصل 4: نحوه جدا کردن سیم از دسته سیم خودرو

بسیاری از مهارهای سیم دارای سیم های اضافی هستند که باعث می شود آنها دست و پا چلفتی یا بی جهت جعلی به نظر برسند. برش و عایق بندی سیم های خارجی در مهار سیم یک روش معمول است.

با این حال، بهترین راه برای مقابله با سیم های استفاده نشده، جدا کردن پین های خارجی است که سیم های استفاده نشده را در جای خود نگه می دارد. همچنین می توانید زمانی که دسته سیم ها آسیب دیده اند یا از مشکلات الکتریکی رنج می برند نیاز به تعویض داشته باشید.

ابزارهای متنوعی برای جدا کردن پین ها از انواع مختلف شاخه ها وجود دارد. این ابزارها حذف پین های ناخواسته را ساده می کنند. از این رو، آنها به شما اجازه می دهند تا پین را خودتان انجام دهید.

نحوه جدا کردن سیم ها از مهار برق

کاپوت را باز کنید و بلوک فیوز را ردیابی کنید. بلوک فیوز معمولا در گوشه سمت راست بالای محفظه موتور، نزدیک به شیشه جلو قرار دارد.

بلوک فیوز را از پیچ وسطی که آن را در جای خود نگه داشته است جدا کنید. پس از آن جعبه فیوز را از جعبه دنده و دسته شاسی و کل موتور جدا کنید.

پیچ و مهره هایی که در کنار شیشه جلو قرار گرفته اند را ردیابی کنید و آنها را با استفاده از یک آچار سوکت بردارید. طول و اندازه این پیچ ها از خودرویی به خودروی دیگر متفاوت است.

علاوه بر این، در برخی از وسایل نقلیه، آنها با درز دور داشبورد جایگزین می شوند. در چنین مواردی، از یک پیچ گوشتی سر صاف استفاده کنید تا درز دور داشبورد را با دقت باز کنید.

سپس، AC و کانال را با نگه داشتن لوله و جدا کردن آن از نقطه ای که درز وجود دارد، بردارید.

دو پیچ در امتداد ستون فرمان در اطراف چرخ قرار دارند. آنها را از زیر داشبورد خود ردیابی کنید، سپس آنها را بردارید. تمام پیچ‌های دیگر را که داشبورد را می‌بندند، ردیابی کنید و آنها را بردارید.

دسته سیم خودرو چیست؟

پس از آن، داشبورد را پایین بیاورید تا سیم‌کشی که از پشت عبور می‌کند آشکار شود.

به سوراخ فایروال بپیچید و یک نخ شکننده و محکم بین سوراخ فایروال و محفظه موتور بکشید. انتهای نخ را گره بزنید و آن را محکم به انتهای بلوک فیوز بچسبانید تا بتوانید آن را بکشید تا سیم کشی را با سهولت بیشتری جدا کنید.

برای سهولت در جمع کردن مجدد سیم ها، از سیم کشی عکس بگیرید یا نحوه ترکیب رنگ سیم کشی را بنویسید. همچنین، می توانید هر سیم را با توجه به موقعیت آن علامت گذاری کنید.

در مرحله بعد، هر سیم را از پشت دسته سیم جدا کنید و سپس بلوک فیوز را از نقطه ای که به دسته سیم متصل می شود، جدا کنید. اگر پیچ و مهره یا غلاف لاستیکی اطراف دسته سیم وجود دارد را بردارید. اگر این کار را نکنید، مهار را از بین نخواهید برد.

همچنین، می‌توانید یک پین استخراج‌کننده را در انتهای باز دوشاخه قرار دهید، جایی که می‌خواهید پین را بردارید. خارهایی را که پین ​​را می‌بندند، با فشار دادن پین‌گیر به سمت پایین فشار دهید. سیم ها را تا حد امکان محکم در اطراف پشت پین نگه دارید. در حالی که خارها هنوز به سمت پایین فشار داده شده اند، سیم را به همراه سنجاق با دقت بیرون بکشید.

تا کنون، شما در مورد مدیریت دسته های خودرو و تمیز و مرتب نگه داشتن آنها یاد گرفته اید. با این حال، استفاده از مهار شسته و رفته چه مزایایی دارد؟ در فصل بعدی بدانید.

فصل 5: مزایا و کاربردهای مهار سیم خودرو

کاربردهای سیم کشی خودرو

تقریباً هیچ وسیله نقلیه ای وجود ندارد که نتوانید سیم خودرو را در آن پیدا کنید. مدتی است که به احتمال زیاد یک دسته سیم خودرو در موتور، بدنه یا شاسی خودرو پیدا خواهید کرد.

سیم‌کشی بدنه را در داشبورد، اجزای الکتریکی داخلی، شیشه‌های برقی، قفل صندوق عقب و کاپوت و غیره خواهید دید. همچنین سیم کشی بدنه را به عنوان بخشی از سیستم تهویه مطبوع، کانکتورها و سوئیچ های دیمر می بینید.

دسته سیم موتور معمولاً از طریق سیستم‌های کروز کنترل، سیستم‌های ترمز قفل و سنسورهای سرعت عبور می‌کند. سایر بخش‌هایی که می‌توانید دسته‌های سیم‌کشی موتور را پیدا کنید عبارتند از کابل‌های باتری، فن‌های موتور و سیستم‌های جرقه زنی.

علاوه بر این، دسته سیم‌های شاسی معمولاً از دسته‌های جلو، عقب و اصلی تشکیل می‌شوند.

با این حال، دسته سیم هر وسیله نقلیه دارای طراحی منحصر به فردی است که ویژگی های الکتریکی و هندسی خودرو را در نظر می گیرد. به عنوان مثال، وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون ها و اتوبوس ها به مهارهای متفاوتی نسبت به وسایل مورد استفاده در خودروها نیاز دارند.

مزایای سیم کشی خودرو

حداقل زمان نصب

با مهارهای سیم، می توانید به جای نصب یک سیم در یک زمان، چندین سیم را یکجا نصب کنید. این نه تنها به کاهش زمان نصب کمک می کند، بلکه احتمال خطا را نیز از بین می برد.

هنگام نصب چندین سیم از پیش تنظیم شده در یک واحد، حاشیه خطا در مقایسه با اتصال یک سیم در هر بار کاهش می یابد.

کاهش احتمال اتصال کوتاه

دسته سیم خودرو چندین سیم را در یک واحد بسته ترکیب می کند. بنابراین، خطر اتصال کوتاه در دسته سیم خودرو در مقایسه با سیم های شل کمتر است.

مقاومت بیشتر در برابر شرایط شدید

یکی از برجسته ترین مزیت های مهار سیم، دوام بیشتر آنها است. مهار سیم‌ها از مواد بسیار بادوام تشکیل شده‌اند که در برابر استفاده‌های سنگین و بارهای قدرت زیاد مقاومت می‌کنند.

راندمان سوخت بهتر

شما می توانید از دسته سیم خودرو برای افزایش بهره وری سوخت وسیله نقلیه خود استفاده کنید.

بهبود عملکرد خودروهای هیبریدی

دسته سیم خودرو عملکرد خودروهای هیبریدی را حتی در شرایط آب و هوایی شدید افزایش می دهد و خودروهای هیبریدی را قابل اعتمادتر می کند.

آنها ظرفیت بسیار خوبی برای مقاومت در برابر بارهای قدرت سنگین، شرایط حرارتی شدید و نویزهای الکترومغناطیسی ضعیف دارند.

با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که هر دسته سیم خودرویی که خریداری می کنید، تمام این مزایا را به همراه خواهد داشت. همه چیز به کیفیت مهار بستگی دارد که ما را به سمت تولید دسته سیم .

فصل 6: سازندگان مهار سیم خودرو

علت داغ شدن سیم مثبت باتری علت داغ شدن سیم منفی باتری علت داغ شدن سیم دینام علت داغ شدن سیم پشت چراغ خودرو علت ذوب شدن سوکت چراغ پراید ذوب شدن سوکت چراغ جلو 206 علت ذوب شدن سوکت چراغ 405 علت ذوب شدن سوکت چراغ سمند آموزش سیم کشی خودرو نقشه سیم کشی پراید آموزش برق خودرو دلایل آتش گرفتن خودرو

طراحی و ترکیب دسته سیم خودرو به عملکرد مورد نظر آن بستگی دارد. طراحی و ترکیب نیز به نوع وسیله نقلیه ای که تسمه در آن استفاده خواهد شد بستگی دارد. بنابراین سازندگان، مهارهای سیم را بر اساس مشخصات سفارشی تولید می کنند.

بنابراین، نیاز به ارتباط عالی بین تولید کنندگان و مشتریان برای به حداقل رساندن احتمال خطا وجود دارد. اگر به سازنده نیز دقت کنید تا مطمئن شوید که آنها فقط از بهترین مواد استفاده می کنند، کمک خواهد کرد.

این مواد باید انعطاف پذیری و ظرفیت حرارتی عالی داشته باشند.

یک سازنده عالی مهار سیم، مهار را در مراحل مختلف فرآیند تولید آزمایش می کند. باید بررسی کنید تا مطمئن شوید که مهار در آزمایش‌های مختلف مطابق با آخرین استانداردهای صنعت است.

نکاتی برای انتخاب بهترین تولید کننده دسته سیم خودرو

از آنجایی که ساخت سیم کش جنبه های متعددی دارد، باید به جزئیات زیادی توجه کنید. برای کمک به جلوگیری از عبور سیم های خود هنگام انتخاب سازنده، در اینجا چند نکته ضروری وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

بر ارتباطات عالی تاکید کنید

برای جلوگیری از هرگونه سوء تفاهم می توانید بر جلسات مکرر انفرادی با نمایندگان شرکت اصرار کنید. ظرفیت یک شرکت برای برآوردن نیازهای شما فراتر از مهارت مهندسی و تولید آن است و مهارت های ارتباطی را در بر می گیرد.

به دنبال توصیفات و نظرات باشید

اگر مطمئن باشید که این شرکت تجربه کافی در ساخت مهاربندی های مشابه شما دارد، کمک خواهد کرد. علاوه بر این، بهترین راه برای تعیین آن، بررسی سوابق و پروژه های قبلی آنها است.

ایجاد طرح ها

با یک طرح دقیق در دست، برای شما آسان تر خواهد بود که مشخصات هارنس خود را به سازنده منتقل کنید. همچنین می تواند به ارائه هر گونه مدارک مربوطه به سازنده کمک کند.

همچنین توصیه می شود تا جایی که می توانید در مورد هدف مهار خود در یک کاغذ قرار دهید.

اعتبار شرکت را بررسی کنید: گواهینامه ها برای ساخت دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی ضروری هستند. این به دلیل ایمنی و عملکرد نسبتاً بالاتر الزامات در الکترونیک است.

برخی از گواهینامه هایی که باید هنگام انتخاب تولید کننده مهار سیم به آنها توجه کنید عبارتند از CSA International، UL Registration و غیره.

محیطی که هارنس شما در آن کار می کند را در نظر بگیرید

عوامل محیطی باید یکی از عوامل اصلی تعیین کننده مواد و طراحی مناسب دسته سیم خودرو شما باشد. این عوامل عبارتند از نور خورشید، ارتعاش، آب و غیره.

شرکت باید حضور این عوامل را در طول فرآیندهای ساخت در نظر بگیرد.

کارخانه ساخت را بازرسی کنید

باید اطمینان حاصل کنید که شرکت تمام امکانات ضروری را دارد. اگر شرکت بخشی از فرآیندهای ساخت را برون سپاری می کند، ترتیبات و طرف های درگیر را بررسی کنید.

نتیجه

یک دسته خودروی معیوب می تواند به طرق مختلف ویران کند. بنابراین، ایمنی و اتکا دو ملاحظه حیاتی هستند که باید هنگام خرید یک دسته سیم خودرو در نظر داشته باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.