مقایسه تویوتا لندکروز V6 با کیا موهاوی V8 + قیمت و مشخصات فنی

0

مقایسه تویوتا لندکروز V6 با کیا موهاوی V8

 https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/03/kia-absolute-mohave-02.jpg

امروزه که بیشتر از شصت سال از وجود این اتومبیل در بازار مصرف جهانی می‌گذرد، بیش از ۱۰ مدل و ۱۰ طرح متفاوت را از این خودرو مشاهده کرده‌ایم و اعلی رغم این که لندکروزر در ۴-۵ مدل اول در جایگاه یک اتومبیل کاملاً قوی و مناسب برای راه‌های سخت گفته شده بود، ولی با گذشت زمان این اتومبیل با آپشن های زیاد و بهتری به بازار عرضه می‌شد و این پروژه تا قسمتی ادامه پیدا کرد که این امروزه لندکروزر را در جایگاه شاسی بلندی در اندازه بزرگ شیک و راحت، با توانایی‌های بیرون از جاده‌ای به شدت مناسب می دانیم.

هر چند مدل‌های مختلفی از این خودرو مثل مدل J40 -خودرو سربازان ایرانی در جنگ بود-، مدل ۷۰ (J70)، مدل ۶۰، مدل ۸۰ و دیگر مدل‌های لندکروزر با برچسب‌های قیمتی و با آپشن هایی متفاوت در بازار مصرف ایران وجود دارند و محدوده قیمتی این اتومبیل از کمتر از ده میلیون تومان تا چیزی تقریباً نیم میلیارد تومان قابل تغییر است ولی چنانچه بخواهید یک لندکروزر مدرن و با قیمت مناسب سوار شوید، نسل ۱۰۰ این خودرو که از اواخر دههٔ ۹۰ تا سال ۲۰۰۷ میلادی به تولید رسید، انتخابی مناسب به حساب می‌آید. ولی با پرداخت این سرمایه، انتخابی تقریباً تمام سایز از جانب کُره‌ای‌ها پیش روی شما قرار می‌گیرد.

در حقیقت موهاوی که به شکل کاملاً زیرکانه از روی لندکروزر نمونه برداری شده هم در حدود قیمتی سری ۱۰۰ لندکروزر جای دارد. هر چند که این دو اتومبیل از نظر امکانات رفاهی، فناوری طراحی فنی، استهلاک، ویژگی‌های دینامیکی و … دارای تفاوت‌های فراوانی هستند ولی در مجموع کدام یک از این دو گزینه انتخاب معقول‌تری است؟

تویوتا لندکروز 2016

مدل‌های قدیمی و پیش از آن

در اواخر سال ۲۰۰۸ میلادی کمپانی کیا موتورز برای اولین بار از مدل موهاوی خود پرده برداری کرد و معرفی این اتومبیل در زمانی انجام شد که در آن وقت بازار آمریکا با رکود اقتصادی بی‌سابقه‌ای مواجه بود.

هرچند که قبل از موهاوی، کیا موتورز دارای تجربه ساخت SUV های بزرگ نبود ولی با نمونه برداری عاقلانه این خودروساز از شاسی‌بلندهای فول‌سایز پر طرفدار، توانست خودرویی مورد علاقه بازار آمریکا و کشورهای اطراف خلیج فارس، اما با داشتن قیمت بسیار کم‌تر تهیه کند.

در حقیقت به اعتقاد تعداد بسیاری از کارشناسان طراحی صنعتی، کیا مدل موهاوی یک لندکروزر کُره‌ای با اندازه‌های کوچک‌تر و قیمت مناسب‌تر است که البته در بازار مصرف ایران، هم قیمت با نسل گذشته تویوتا لندکروزر، یعنی اتاق ۱۰۰ جای می‌گیرد.

به زبانی دیگر، هرچند با سرمایه بین ۱۲۰ تا دویست میلیون تومان انتخاب‌های کُره‌ای، ژاپنی، آلمانی و… متفاوتی در کلاس‌ها، سگمنت‌ها و اندازه های مختلف روبه رو شما قرار می‌گیرد، اگر به دنبال یک ماشین راحت با کلاس کار بالا برای جاده‌های آفرود یا آنرود باشید، موهاوی و لندکروزر اتاق ۱۰۰ انتخاب‌های مناسبی برای شما به حساب می‌آید.

تویوتا لندکروز 2016

هرچند که این دو ماشین از نظر اندازه مثل همدیگر هستند اما لندکروزر با توجه به ارتفاع بیشتر و بدنه‌ای بزرگتر، مخصوصاً در موردهایی که با سپر بلند سفارشی به بازار راهی شده‌اند، از موهاوی حجیم‌تر به نظر می‌رسد.

از آنجایی که این مدل از تویوتا لندکروزر تقریباً ده سال بر روی خط تولید قرار داشت، و قاعدتاً مدل‌های مختلفی از آن در بازار مصرف وجود دارد.

در حقیقت لندکروزرهای کابین ۱۰۰ را به صورت کلی می‌توان به نمونه‌های قبل از فیس لیفت و فیس لیفت شده جدا کرد که تعداد زیادی از نسخه‌های قبل فیس‌لیفت از این خودرو از جمله موردهایی هستند که قبل‌تر در ناوگان بخش‌های دولتی وجود داشته‌اند و اکثراً به شکل مزایده‌ای خریداری شده‌اند.

این گروه از لندکروزرهای اتاق ۱۰۰ با کمترین امکانات، سپرهای غیر همرنگ بدنه، زاپاس پشت (چراغ خطر عمودی روی گلگیرها) و چراغ‌های کاسه‌ای کدر شامل می‌شوند و با توجه به این موارد از موارد فیس‌لیفت که با چراغ‌های کریستالی جلو، چراغ‌های داخل سپر، سپر همرنگ بدنه، چراغ‌های خطر حجیم عقب که تا روی درب صندوق ادامه پیدا کرده‌اند و… شبیه می‌شوند.

این در حالی است که موهاوی حدوداً در کلیه نمونه‌ها از ظاهری یک شکل بهره می‌برد و هرچند که فیس‌لیفت این خودرو در سال ۲۰۱۴ از جانب کیا موتورز معرفی شد، ولی با توجه به ممنوع بودن واردات اتومبیل‌ها با حجم موتور بالاتر از دو هزار و پانصد سی‌سی، شاهد آمدن نمونه فیس‌لیفت این خودرو به بازار ایران نبودیم.

کلیه نسخه‌های موهاوی با یک ‌تریم فریم خاکستری مانند در قسمت پایینی بدنه تولید شده‌اند ولی برخی مصرف‌کنندگان برای زیبایی بیشتر، اقدام به همرنگ‌سازی این قسمت خاکستری با بدنه اتومبیل می‌کنند اما با توجه به رنگ پذیر نبودن این تریم، بعد از زمانی شاهد لکه ‌شدن یا کنده شدن بخشی از رنگ‌های پاشیده شده خواهیم بود.

تویوتا لندکروز 2016

این دو غول، جعبه تکنولوژی نیستند!

http://car2.upload.ir/News/3287-Toyota-Land-Cruiser-Wald/1.jpg

شاید یکی از دلایلی که موهاوی نسبت به برادر ناتنی‌اش، وراکروز/IX55 بازار فروش ضعیف‌تری دارد، کیفیت ساخت و نحوه طراحی و چیدمان داخلی این خودرو در نهایت سادگی و با مواد اولیه نه خیلی لوکس درست شده و فقط امکانات رفاهی آنها در سطحی یکسان قرار می‌گیرد.

اما با توجه به اختلاف دوران یک دهه‌ای لندکروزر و کیا موهاوی، نباید توقع رقابت سختی در باره آپشن رفاهی این دو خودرو داشته باشیم. کابین لندکروزر اتاق ۱۰۰ مثل هر محصول تویوتای دیگری در نهایت سادگی و با ارگونومی بسیار خوب شکل گرفته است که البته شاید در نخستین نظر کسل کننده به فکر برسد، ولی با توجه به محیط کابین راحت و جاداری که تویوتا برای این خودرو در نظر گرفته، کمبود امکانات لندکروزر اتاق ۱۰۰ چندان به چشم نمی‌خورد.

در حقیقت اگر بخواهیم دقیق‌تر به موضوع نگاه کنیم، لندکروزر سری ۱۰۰ از سال ۲۰۰۲ به بازار ایران عرضه شد و به همان کونه که در بالا خواندید، انواع مختلفی از این خودرو در خیابان‌های شهرهای کشور وجود دارد. لندکروزر سری ۱۰۰ در فول ترین حالت خود از تودوزی چرم، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، گرمکن صندلی‌های جلو، غربیلک ۴ شاخه به همراه اینترفیس و دکمه‌های کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع با تنظیم دمای کابین خودکار، سانروف برقی، تنظیم برقی آینه‌های جانبی به همراه گرمکن، نمایشگر سیستم صوتی سفارشی به همراه ناوبری ماهواره‌ای که در زمان پخش حدود سه هزار دلار قیمت داشت!

تویوتا لندکروز 2016

 سیستم صوتی فابریک با ویژگی ۰ پخش رادیو و سی‌دی، سیستم ورود و استارت بدون سوئیچ، تنظیم کردن تلسکوپی فرمان، سیستم هشدار باد تایرها، سنسور دنده عقب سفارشی و… بهره می‌برد که البته در مقابل موهاوی فول آپشن با امکاناتی از جمله آینه الکتروکرومیک داخلی، تودوزی چرم به همراه تنظیم برقی صندلی‌های ردیف جلو (مجهز به حافظه) و گرمکن، درب صندوق عقب برقی، کروز کنترل اتوماتیک، سیستم ورود و استارت بدون کلید (سوئیچ هوشمند)، سیستم روشنایی خودکار چراغ‌ها، سیستم برف ‌پاک‌کن خودکار (سنسور باران)، آینه‌های تاشوی برقی به همراه تنظیم الکترونیکی و گرمکن، سیستم مدیریت پیمایش (کامپیوتر سفری)، سیستم صوتی با قابلیت اتصال بلوتوثی با تلفن همراه، سانروف برقی دوحالته، سیستم تهویه مطبوع خودکار به همراه ایرکاندیشن مجزا برای سرنشینان عقب و… هرچند که کمی ضعیف به چشم می‌رسد ولی اگر بخواهیم از اختلاف قیمت با شرایط مساوی بررسی آن خواهیم بگذریم، لندکروزر فول آپشن به نسبت سن و سال خود از مقدار امکانات خوبی برخوردار است و این در حالی است که شما با بازه قیمتی موهاوی نیز می‌توانید یک گزینه فول آپشن پیدا کنید اما در مورد لندکروزر اینگونه نیست.

به غیر از این، بیشتر خودروهای موهاوی بعد از صد هزار کیلومتر کارکرد با سر و صدای کابین و نیز آثار سایش و فرسودگی قطعات داخلی (به ویژه طرح روی دکمه‌ها و گوشه‌های صندلی‌ها) مواجه هستند ولیکن با اینکه بیشتر لندکروزرهای اتاق ۱۰۰ که در بازار موجود هستند بیش از صد و پنجاه هزار کیلومتر کارکرد دارند، در این نوع خودرو تویوتا آثار فرسایش به مراتب کمتر از که انواع موهاوی مشاهده می‌گردد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.