دلایل وجود روغن در دریچه گاز (منیفولد ورودی) چیست ؟

0

علت وجود روغن در دریچه گاز (منیفولد ورودی) :این مقاله موتورهای نصب شده در خودروهای فروخته شده در ایالات متحده از سال 1961 را مورد بحث قرار می دهد. موتورهای ساخته شده از آن سال شامل یک سیستم تهویه مثبت میل لنگ (PCV) است که برای کمک به کاهش انتشار موتور بر اساس مقرراتی که در آن زمان توسط دولت فدرال اعمال می شد توسعه یافته است

علت وجود روغن در دریچه گاز (منیفولد ورودی)

 علت وجود روغن در دریچه گاز
 علت روغنی شدن فیلتر هوا
 علت روغن زدن در هواکش پراید
 علت روغن زدن منیفولد سمند
 روغنی شدن منیفولد پژو پارس
 روغنی شدن دریچه گاز دنا
 روغنی شدن دریچه گاز کوییک
 سوپاپ pcv چیست
 سیستم PCV چیست

تهویه مثبت میل لنگ سیستم های تهویه میل لنگ را حذف می کند که به سادگی اجازه می دهد این گازهای گلخانه ای مستقیماً به اتمسفر تخلیه شوند. سیستم‌های PCV این آلاینده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و آنها را به داخل موتور هدایت می‌کنند تا به عنوان بخشی از فرآیند احتراق سوخته شوند.

در حدود ده سال گذشته، خودروسازان مجبور شده‌اند تا سیستم‌های PCV را به طور فزاینده‌ای پیچیده کنند. این ارتقاها برای کمک به کاهش روغنی که این سیستم ها می توانند به موتور بازگردانند، مورد نیاز بود. علاوه بر این، پیچیدگی سیستم برای مقابله با چالش‌هایی که استفاده از توربو و سوپرشارژرها بر روی میل لنگ ایجاد کرده است، افزایش یافته است..

در این مقاله بررسی خواهیم کرد که چگونه سیستم های PCV می توانند روغن موتور را به طور ناخواسته به لوله های هوای ورودی، بدنه دریچه گاز و منیفولد ورودی هدایت کنند و چگونه می توان این مشکل را تشخیص و اصلاح کرد.

توجه: به غیر از سیستم PCV ارائه شده در هر خودرو، هیچ راه دیگری برای ورود روغن از میل لنگ به سیستم ورودی موتور وجود ندارد.

شیر PCV یا گازهای دمیده چگونه کار می کند؟علل روغن در بدنه دریچه گاز و/یا منیفولد ورودی

  • شماره 1 – مشکلات دریچه PCV
  • شماره 2 – مشکلات سیستم PCV
  • شماره 3 – مشکلات موتور پیر

سیستم PCV چگونه کار می کند؟

اجزای اصلی ماشین‌های دوار موتور ماشین شما در داخل میل لنگ و نواحی محصور میل بادامک قرار دارند. این مناطق به هم متصل شده و از فضای باز مهر و موم شده اند.

هنگامی که موتور در حال کار است، فشارهای بسیار بالایی که در محفظه های احتراق ایجاد می شود، گازهای احتراق را مجبور می کند از حلقه های پیستون عبور کرده و وارد میل لنگ شود. به این میگن blowby.

علت وجود روغن در دریچه گاز (منیفولد ورودی)

Blowby اجتناب ناپذیر و طبیعی است. در خودروهای جدید یا کم مسافت پیموده شده، چنین نشتی نسبتاً کم است. با افزایش سن خودرو، سایش رینگ های پیستون باعث افزایش سرعت این نشتی می شود.

اگر میل لنگ به نحوی هواگیری نمی شد، دمیدن به سرعت فشار را در آنجا افزایش می داد. این امر قبل از مدت طولانی منجر به نشت روغن از طریق مهر و موم ها و واشرهای مختلف موتور می شود.

بخارات تولید شده در این فرآیند حاوی هوا و آب گرم شده (محصولات جانبی احتراق)، بخارات سوخت نسوخته و مقدار کمی از قطرات روغن ریز میکروسکوپی معلق در مخلوط هوا/سوخت هستند.

بیشتر بخوانید: انواع سنسور و نحوه عملکرد آنها

سیستم PCV چگونه کار می کند

لوله‌کشی سیستم PCV این بخارها را به دو مکان تخلیه می‌کند، لوله ورودی هوا بین فیلتر هوا و بدنه دریچه گاز و منیفولد ورودی بین بدنه دریچه گاز و دریچه‌های ورودی.

هر دو محل ورودی موتور بخارهای دمنده را دریافت خواهند کرد. اما درگاه در لوله ورودی هوا در بالادست بدنه دریچه گاز همچنین باعث می شود که هر زمان که خلاء موتور (فشار منفی) در منیفولد ورودی اتفاق می افتد، هوا به میل لنگ بازگردد.

شیر PCV یا گازهای دمیده چگونه کار می کند؟

سوپاپ PCV جریان را در هر دو جهت تعدیل می کند و سرعت جریان دمشی را تنظیم می کند تا تأثیر آن بر مخلوط سوخت/هوا به سیلندرها و فرآیند احتراق را به حداقل برساند.

در برخی خودروها، لوله‌کشی سیستم PCV به جای دریچه‌ای در لوله ورودی، به یک درگاه در فیلتر هوا منتهی می‌شود. برای این نوع روغن سیستم در فیلتر هوای شما نیز می تواند ناشی از مشکلات PCV باشد.

به غیر از اتصالات PCV به ورودی موتور، هیچ منبع دیگری برای روغن وجود ندارد که به طور ناخواسته وارد سیستم ورودی شود.

علل روغن در بدنه دریچه گاز و/یا منیفولد ورودی

چندین مشکل سیستم می تواند منجر به جریان روغن از طریق لوله های سیستم PCV و به داخل بدنه دریچه گاز یا منیفولد ورودی شود. به خاطر داشته باشید که لوله کشی سیستم PCV به هر دو این قسمت می رود.

در این شرایط، روغن یا در لوله ورودی هوا در بالادست بدنه دریچه گاز، روی دریچه بدنه دریچه گاز و محفظه اطراف یا در منیفولد ورودی مشهود خواهد بود. بازرسی که روغن را در این نواحی نشان می دهد، نشانه واضحی از مشکلات سیستم PCV است.

بیشتر بخوانید: 6 علائم خرابی دریچه کنترل هوای دور آرام و نحوه عیب یابی

شماره 1 – مشکلات دریچه PCV

 علت وجود روغن در دریچه گاز
 علت روغنی شدن فیلتر هوا
 علت روغن زدن در هواکش پراید
 علت روغن زدن منیفولد سمند
 روغنی شدن منیفولد پژو پارس
 روغنی شدن دریچه گاز دنا
 روغنی شدن دریچه گاز کوییک
 سوپاپ pcv چیست
 سیستم PCV چیست

هنگامی که در سوپاپ PCV شما مشکلی وجود دارد، فشار بیش از حد سیستم می تواند روغن موتور را از طریق لوله های سیستم به لوله ورودی هوا، سپس به بدنه دریچه گاز و/یا به منیفولد ورودی فشار دهد. اگر این مشکل بیش از حد باشد، دود از اگزوز خودرو شما مشهود خواهد بود.

همچنین یک دریچه PCV خراب ممکن است کدی را به سیستم OBD 2 در ماشین شما بیاندازد. کدهایی مانند P053A، P053C، P053E، P0171 یا P0174 ممکن است مشکلات دریچه PCV را نشان دهند. اینها را می توان با ابزار کدخوان، متخصص فروش در فروشگاه قطعات خودرو یا مکانیک مورد علاقه شما بررسی کرد.

شماره 2 – مشکلات سیستم PCV

 علت وجود روغن در دریچه گاز  علت روغنی شدن فیلتر هوا  علت روغن زدن در هواکش پراید  علت روغن زدن منیفولد سمند  روغنی شدن منیفولد پژو پارس  روغنی شدن دریچه گاز دنا  روغنی شدن دریچه گاز کوییک  سوپاپ pcv چیست  سیستم PCV چیست

اگر هر یک از لوله‌های سیستم توسط لجن مسدود شود یا به دلیل مشکل مسیریابی بسته شود، سیستم ممکن است تحت فشار قرار گیرد و روغن را به لوله ورودی هوا یا منیفولد ورودی همانطور که در بالا توضیح داده شد فشار دهد.

در صورت مشکوک بودن به این مشکل، برداشتن و پاکسازی لوله های مسدود شده انجام می شود.

بیشتر بخوانید: علائم خرابی سنسور اکسیژن چیست؟

شماره 3 – مشکلات موتور پیر

می توان انتظار داشت که موتورهای قدیمی (بیش از 150000 مایل) علائم ضربه بیش از حد را نشان دهند. اینها می تواند شامل بیکاری خشن، دویدن خشن و اگزوز دودی باشد.

کمترین این مشکلات، ورود روغن سیستم به بدنه دریچه گاز و منیفولد ورودی است. در این شرایط، اقدامات اصلاحی تنها با بازسازی موتور پرهزینه قابل انجام است.

این مشکل چقدر جدی است؟

 علت وجود روغن در دریچه گاز  علت روغنی شدن فیلتر هوا  علت روغن زدن در هواکش پراید  علت روغن زدن منیفولد سمند  روغنی شدن منیفولد پژو پارس  روغنی شدن دریچه گاز دنا  روغنی شدن دریچه گاز کوییک  سوپاپ pcv چیست  سیستم PCV چیستنشت روغن در منیفولد ورودی

به طور کلی، این مشکل باعث نمی شود که موتور شما از کار بیفتد. با این حال، عبور روغن بیش از حد به محفظه های احتراق می تواند باعث احتراق ناقص موتور، رسوب شمع ها، رسوب بیش از حد کربن روی سوپاپ ها و از دست دادن قدرت موتور شود.

این کمبودها همچنین منجر به کاهش راندمان موتور و افزایش مصرف سوخت خواهد شد.

نحوه جلوگیری از ورود روغن به سیستم هوای ورودی

اقدامات زیر به تمیز نگه داشتن سیستم PCV و عملکرد عادی کمک می کند. یک سیستم PCV با عملکرد مناسب بهترین گزینه برای جلوگیری از خروج روغن از ورودی هوا، بدنه دریچه گاز و منیفولد ورودی است. برای بهترین عمر سیستم PCV:

توصیه های سازنده خودروی خود را در مورد نوع روغن موتور و دفعات تعویض روغن و فیلتر دنبال کنید.

از روغن برند باکیفیت استفاده کنید. روغن 100% مصنوعی برای حداکثر طول عمر برای تمام اجزای موتور ترجیح داده می شود.

توصیه های سازنده خودروی خود را در مورد تعویض فیلتر هوا دنبال کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.