سیستم سوخت رسانی انژکتوری اتومبیل زانتیا-بخش ۲
سیستم سوخت رسانی انژکتوری اتومبیل زانتیا-بخش ۲ ،رله پمپ بنزین زانتیا ،معایب زانتیا ،انواع سنسور زانتیا ،رله دوبل زانتیا ،پمپ هوای زانتیا ۱۸۰۰
سنسورهای سیستم انژکتور زانتیا
- سنسور دور موتور engine speed sensor
- سنسور تعیین موقعیت میل بادامک reference sensor
- سنسور کیلومتر شمار vehicle speed sensor
- سنسور دمای آب cooling temperature sensor
- سنسور دمای هوا air temperature sensor
- سنسور فشار هوا manifold air pressure
- سنسور ضربه knock sensor
- سنسور شتاب سنج accelerator sensor
- سنسور های اکسیژن lambda sensor-oxygen sensor
- سنسور دریچه گاز TPS
سنسور دور موتور
- این سنسور از نوع القائی میباشد، تعیین دورموتور و زاویۀ میل لنگ که زمان پاشش سوخت و جرقه را مشخص مینماید از وظایف این سنسور میباشد .
- محل نصب آن در پائین سنسورهای آب بر روی پوستۀ گیربکس میباشد.
- زمان TDC سیلندر شمارۀ یک بصورت دو دندانۀ خالی در محل دندانه دار فلایویل مشخص شده است.
- از آنجا که خروجی این سنسور بصورت پالس میباشد لذا سیم آن از نوع فویل دار ( یا شیلد دار) است .
- سوکت آن سه سیمه و رنگ سوکت قهوه ای است.
عیب یابی
- در صورت خرابی این سنسور اتومبیل روشن نمی شود .
- خرابی سنسور ، اتصالی سیمهای آن و قطعی سیم ها توسط دستگاه عیب یاب lexia قابل تشخیص میباشد.
- جهت آزمایش سنسور با مولتی متر لازم است مقاومت پایه ۱و۲ بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ اهم باشد .
R 1,2=300~400 ohms
سنسور تعیین موقعیت میل بادامک
- این سنسور نیز از نوع القائی میباشد . و محل قرارگیری آن در روی سرسیلندر کنار سوکت کوئل است . رنگ سوکت آبی و تعداد پایه های آن ۳ عدد میباشد .
- پایۀ ۱ = ۱۲+ ولت تغذیه .
- پایۀ ۲ = ارسال ولتاژ به ECU .
- پایۀ ۳ = اتصال بدنه .
- وظیفۀ این سنسور کمک به سنسور دور موتور در تعیین دقیقتر زمان جرقه و تشخیص سیلندر دارای احتراق ناقص میباشد . این سنسور فقط در مدل ۱۸۰۰ موجود میباشد .
نحوۀ عملکرد
هنگامیکه زائدۀ موجود در انتهای میل بادامک در مقابل سنسور قرارمیگیرد سنسور ولتاژ صفر و در غیر اینصورت ولتاژ ۱۲+ را به ECU ارسال میکند .
عیب یابی
خرابی این سنسور تاًثیر محسوسی بر عملکرد اتومبیل ندارد و فقط در میزان آلایندگی موتور اثر گذار است در حدی که اتومبیل دیگر در محدودۀ استاندارد L4 عمل نمیکند .
دستگاه عیب یاب lexia اتصالی ، قطعی و خرابی سنسور را نشان میدهد .
تشخیص احتراق نادرست
سنسور کیلومتر شمار
- این سنسور القائی و در روی پوستۀ دفرانسیل قرار دارد. سوکت آن سفید و تعداد پایه های آن ۳ عدد میباشد .
- پایه ۱ = برق ۱۲+ از فیوز f6 جعبه فیوز داخل اطاق .
- پایه ۲ = اتصال بدنه .
- پایه ۳ = ارسال پالس به پردازشگر داخل صفحه آمپر .
- خرابی ، اتصالی و قطعی آنرا lexia نشان میدهد .
- خرابی آن در سیستم انژکتور بوش اثری ندارد ولی در سیستم ساژم باعث نامنظم کارکردن و خاموش شدن موتور میگردد .
- خرابی آن در عملکرد سیستم ABS اثر گذار است .
سنسور دمای آب
- این سنسور از نوع مقاومت NTC میباشد و رنگ سوکت آن سبز و ۲ پایه دارد .
- محل قرارگیری در سرسیلندر روی محفظۀ ترموستات .
- وظیفه آن اعلام دمای مایع خنک کننده به ECU جهت تعیین مقدار پاشش سوخت و زمان جرقه میباشد .
- مقاومت آن در دمای ۸۰ درجه ۳۰۰ اهم و در دمای ۲۰ درجه ۲۵۰۰ اهم است .
- خرابی آن باعث بد کار کردن موتور در دمای پایین یا رقیق سوزی در دمای بالا میگردد.
- در هنگام باز کردن آن از سرد بودن موتور اطمینان حاصل نمائید و پس از تعویض آن مدار خنک کننده را هواگیری نمائید
سنسور دمای هوا
- این سنسور NTC بوده و سوکت آن خاکستری و دارای ۲ پایه میباشد .آموزش مکانیک خودرو محل قرارگیری آن در اطاقک شتاب جلوی دریچه گاز میباشد .
- مقاومت آن در دمای ۲۰ درجه ۲۵۰۰ اهم و در دمای ۸۰ درجه ۳۰۰ اهم میباشد .
- در صورت خرابی در میزان آلایندگی و عملکرد نامنظم به جهت تنطیم نبودن مقدار سوخت و زمان جرقه ، تاًثیر دارد .
- هرگونه خرابی این سنسور را lexia نشان میدهد .