نشانه های خرابی ترموستات و نحوه تعویض ترموستات کیا ریو +عکس

1

 

ترموستات دستگاهی یک بار مصرف و غیر قابل تعمیر می باشد در موقع نصب باید علامت فلش روی ان دقت شود و اگر ترموستات در محدوده درجه حرارت مجاز تعیین شده باز و بسته نشود و موتور خیلی داغ و یا سرد باشد باید فورا آن را تعویض کرد.

ترموستات در خودرو وظیفه دارد تا مایع خنک کننده را در موتور به جریان در بیاورد به همین دلیل به طور باور نکردی در عملکرد موتور خودروی شما اثر دارد. زمانی که موتور گرم نیست ترموستات بسته می شود. هنگامی که موتور گرم می شود و دمای لازم برای عملکرد بی نقص را به دست میاورد یک سنسور درون ترموستات باعث باز شدن آن می شود و اجازه می دهد تا مایع خنک کننده به جریان در بیاد تا دمای موتور بیشتر از حد نیاز افزایش نیابد بنابراین آب در موتور به چرخش در می آید. این جریان مایع خنک کننده ( در ارتباط با دیگر اجزای مختلف سیستم خنک کننده) باعث می شوند درجه ی حرارت موتور در حد مطلوب باقی بماند و عملکرد موتور را در بهترین حالت نگه می دارند.

 آموزش تعویض ترموستات  تعمیرات تخصصی ریو  ترموستات چیست  معایب برداشتن ترموستات  آموزش مکانیک و برق خودرو  زمان تعویض ترموستات  نشانه های خرابی ترموستات

باز و بسته شدن ترموستات در زمان درست برای حفظ درجه حرارت موتور بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که ترموستات در حالت بسته گیر کند، هیچ راهی برای مایع خنک کننده وجود ندارد که از رادیاتور خارج شود در نتیجه دمای موتور بسیار افزایش خواهد یافت. به همین ترتیب، اگر این اتفاق برعکس بیفتد یعنی ترموستات در حالت باز گیر کند، مایع خنک کننده به طور مداوم به جریان در می آید و در نتیجه دمای موتور خودرو به سطح مطلوب نمی رسد که باعث ایجاد مشکل در عملکرد موتور می شود. نشانه های مختلفی وجود دارد که نشان دهنده ی وجود مشکل در ترموستات است و وجود مشکل را به شما هشدار می دهد.

١- دمای موتور خودرو خیلی بالا است و خودرو جوش می آورد.

اولین نشانه ی ترموستات خراب، بالا رفتن درجه ی آب به محدوده ی قرمز و جوش آوردن خودرو در ١۵ دقیقه ی اول حرکت خودرو است. اغلب این اولین نشانه ای است که ترموستات به درستی کار نمی کند.

٢-تغییر دما نامنظم

تغییر دمای نامنظم موتور و نوسانات عقربه ی درجه ی حرارت آب، به مرور زمان باعث عملکرد ضعیف موتور می شود. در این مورد شما مشاهده می کنید که درجه ی حرارت موتور به طور غیر طبیعی کاهش می یابد و در مدت زمان کوتاه ی به طور غیر طبیعی افزایش می یابد.

٣– نشت مایع خنک کننده در هوزینگ ترموستات یا در زیر وسیله ی نقلیه

نشانه ی دیگر نشت مایع خنک کننده است که بر اثر خرابی ترموستات رخ دهد، زمانی که ترموستات اجازه نمی دهد مایع خنک کننده به جریان در بیاید و مایع خنک کننده در حالت بسته ی ترموستات گیر کرده است. نشت مایع خنک کننده می تواند در موقعیت های مختلفی خود را نشان دهد، اما بیشتر در اطراف هوزینگ ترموستات دیده می شود. این مشکل باعث می شود تا با گذشت زمان شلنگ های سیستم خنک کننده نشتی پیدا کنند و در نتیجه شما مشاهده می کنید که خودروی شما شنتی دارد بر روی زمین زیر خودرو مایع خنک کننده نشتی کرده است.

تعویض ترموستات یک تعمیر نسبتاً ارزان قیمت است. تعویض نکردن این قطعه ممکن است باعث جوش آوردن موتور شود که در نتیجه احتمال این وجود دارد آسیب های زیادی به موتور وارد کند که تعمیر این آسیب ها هزینه های گزافی دارند. اگر خودروی شما یکی از نشانه های بالا را دارد، زمان آن فرارسیده است که به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا مشکل خودروی شما را شناسایی کند.

آموزش تعویض ترموستات

آموزش تعویض ترموستات تعمیرات تخصصی ریو ترموستات چیست معایب برداشتن ترموستات آموزش مکانیک و برق خودرو زمان تعویض ترموستات

۱- ابتدا محفظه فیلتر هوا و لوله خرطومی آنرا باز نمایید.
۲- شلنگ متصل به ترموستات را از جای خود در آورید.
۳- ترموستات قدیمی را باز نمایید.
۴ اجازه دهید مایع خنک کننده کاملا تخلیه شود. برای سهولت می توانید درب مخزن را باز نمایید.
۵- با آب معمولی و از طریق مخزن، موتور و رادیاتور را شستشو دهید.
۷- ترموستات جدید را در جای خود ببندید.
۸- مخزن را از ۲ لیتر مایع ضد یخ و ضد جوش و ۲ لیتر آب مقطر پر کنید.
۹- در حین پر کردن، در صورتیکه سطح مایع پایین نمی رفت، با استفاده از پیچ های کناری ترموستات و ورودی بخاری، هوای موجود در سیستم را تخلیه نمایید. (هوا گیری)
۱۰- استارت زده و اجازه دهید تا دمای آب به ۸۹ درجه برسد.
۱۱- تمامی پیچها و بست ها را کنترل نمایید تا نشتی نداشته باشند.
۱۲- در صورت کم کردن آب، به میزان لازم مخزن را تا علامت حداکثر پر نمایید.تذکر ۱: موتورهای TU3، TU3A و TU5 از ترموستات ۸۹ درجه استفاده می کنند.
تذکر ۲: در بعضی از مدلهای ۲۰۶، ترموستات با پوسته پلاستیکی استفاده شده است.
تذکر ۳: برای باز کردن بست ها از انبر قفلی می توانید استفاده نمایید.
تذکر ۴: در هنگام این کار موتور کاملا سرد باشد.
تذکر ۵: بعد از پابان کار، دما باید روی ۸۹ درجه ثابت بماند.

نتیجه گیری درباره مضرات استفاده از ترموستات با دمای پائین تر یا حذف ترموستات:
اکر بخواهیم به طور خلاصه وار عواقب ناشی از ترموستاتی که دمای آن پایینتر از دمای استاندارد باشد را ذکر کنیم می توان گفت فرسایش بیشتر موتور و افزایش مصرف سوخت از مهم ترین ویژگی های منفی آن هستند.

از عواقب منفی حذف ترموستات نیز می توان علاوه بر دو مورد فوق به خطر تاب برداشتن سرسیلندر نیز اشاره کرد.

نصب ترموستاتی که دمای آن استاندارد باشد باعث کاهش مصرف سوخت، کاهش فرسایش موتور و کارکرد بهتر آن می شود.
پس هیچ گاه ترموستات خودروی خود را بر ندارید (چه در تابستان چه در زمستان) و همچنین از ترموستاتی که دمای باز شدن آن پایینتر از نرمال است استفاده نکنید.
اگر احساس می کنید خودروی شما داغتر از دمای نرمال کار می کند و از سالم بودن ترموستات ممطئن هستید باید عیب را در دیگر اجزای سیستم خنک کننده جستجو کنید. مطمئن باشید سیستم خنک کننده ای که معیوب باشد با نصب ترموستات دما پایین عیبش رفع نمی شود و تحت فشار خودش را نشان می دهد. پس با نصب ترموستات دما پایین یا حذف ترموستات فقط صورت مسئله را پاک می کنید و مشکل گرم شدن و بازده پایین سیستم خنک کننده همچنان سر جای خودش است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. علی آزادیطلب می گوید

    سلام وقت بخیر بسیار توضیحات مفید ی بود چون من در نظر داشتم در تابستان درجه ترموستات ماشین را پایین بیاورم الان با خوندن این مطلب متوجه شدم که این کار اشتباهه از راهنماییتون بسیار ممنونم درود بر شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.