چگونه می توان متوجه نشتی آب رادیاتور شد؟

1

چه زمانی میتوان گفت که رادیاتور نشتی دارد؟

هنگامیکه حرارت قسمت داشبورد بالا میرود و یا چراغ هشدار دما روشن میشود, نشان دهنده این است که مشکلی در سیستم خنک کننده موتور وجود دارد که ممکن است ناشی از نشت رادیاتور و یا سایر اجزاء باشد.

آموزش عیب یابی خودرو دلایل کم کردن آب رادیاتور ماشین مخزن رادیاتور چیست چند درصد ضدیخ با آب قاطی کنیم پیدا کردن نشتی ضدیخ علت کم شدن آب رادیاتور پراید ماده کولانت چیست

ابتدا اطمینان حاصل کنید که این کولانت است که نشت میکند نه مایع دیگر. ( کولانت اغلب به عنوان ضد یخ شناخته میشود اما از لحاظ فنی, کولانت ترکیب ۵۰-۵۰ آب رادیاتور و ضد یخ است ). شما میتوانید به راحتی سطح کولانت را در مخزن انبساط مشاهده کنید. اگر مخزن خالی است و یا سطح آن پایین است, مرحله بعدی چک کردن سطح کولانت در رادیاتور است. اما اینکار باید تنها زمانی انجام شود که موتور سرد است. کولانت کم در سیستم خنک کننده خودرو, میتواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود و یا از بخاری ماشین باد سرد بیرون بزند.

اگر مطمئن شدید که کولانت کم شده است, رادیاتور محل خوبی برای شروع است. برخی نشتی های رادیاتورها به راحتی قابل مشاهده است. مانند درزهای زیر رادیاتور. اما در برخی موارد اینطور نیست. بهتر است رادیاتور را از همه زوایا بررسی کنید نه تنها قسمت بالا بلکه توجه ویژه ای به درزها و قسمت زیر رادیاتور داشته باشید. زنگ زدگی داخل رادیاتور و خوردگی نیز میتواند منجر به نشت کولانت شود. وسیله نقلیه شما ممکن است یک رادیاتور آلومینیومی داشته باشد که از لحاظ فنی نمیتواند دچار زنگ زدگی شود. اما آلومینیوم نیز دچار فرسودگی شده و یک سوراخ کوچک میتواند توسعه یابد و باعث نشتی شود.

ضد یخها رنگهای مختلفی دارند. سبز, زرد و قرمز صورتی و مانند آب لیزی هستند که معمولاً بوی شیرینی دارند. اگر نمی توانید چکه کردن و تراوش کولانت را ببینید, زنگ زدگی, ترک و یا تغییر رنگ در رادیاتور را ردیابی کنید. اینها نشانه های گویایی از محل نشت هستند.

اگر به نظر میرسد که رادیاتور مشکلی ندارد, سیستم خنک کننده چندین احتمال دیگر را پیشنهاد میدهد که شامل شیلنگها از رادیاتور تا موتور, درپوش رادیاتور, واتر پمپ, بلوک موتور, ترموستات, مخزن ذخیره آب, بخاری ماشین ( رادیاتور کوچکی که کولانت داغ را جهت گرم کردن داخل کابین در داشبورد به جریان در می آورد ) و سایر قسمتها می باشد.

واشر سرسیلندر که بین سرسیلندر و بلوک موتور قرار دارد نیز یکی دیگر از احتمالات است. در صورت خرابی واشر سرسیلندر, کولانت به درون محفظه احتراق وارد میشود و این مشکلی است که باید سریعاً توسط مکانیک شناسایی و رفع شود. نشانه گویای بروز این مشکل, دود غلیظ سفید رنگی است که از اگزوز خارج میشود که در واقع بخار است.

اگر موفق نشدید نشتی را پیدا کنید, از یک مکانیک کمک بگیرید. تنها راه فرار کولانت زمانیست که موتور کار میکند و کولانت تحت فشار قرار گرفته و احتمال دارد به شکل بخار خارج شود که قابل ردیابی نیست. اگر کماکان مشکل تشخیص داده نشد, میتوانید یک محلول جلوگیری از نشتی رادیاتور که در فروشگاههای قطعات یدکی ماشین در دسترس است, تهیه کنید. این محلول میتواند جلوی نشتی های کوچک را بگیرد. اما همیشه بهتر است که منشأ مشکل را پیدا و رفع کنید. مخصوصاً در مورد واشر سرسیلندر که ممکن است باعث گرم شدن بیش از حد موتور و آسیب فاجعه آمیز آن شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. Mohamad می گوید

    سلام
    ماشین من پراید و رادیاتور ماشینم نشتی نداره دما اب ماشینمم خیلی بره بالا دوتا خونه هست و نهایت سه تا خونه با این حال ماشینم اب کم میکنه کولر هم زیاد استفاده میکنم
    میخواستم ببینم دلیل چی میتونه باشه
    ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.