دستگاه ساکشن چیست و چگونه کار می کند + آموزش کار با آن و لیست قیمت

0

وجود روغن در موتور به منظور کاهش سایش بین قطعات موتور،‌ کاهش اصطکاک قطعات موتور، خنک کاری و موارد بسیاری دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. روغن موتور با گردش مداوم در بین اجزاء موتور که در حرارت بالایی کار می کنند علاوه بر خنک کاری موتور، به دلیل ترکیب با مواد مختلف حاصل از احتراق، آلوده می شود و با جذب سایر ذرات معلق رنگ طبیعی خود را از دست می‌دهد و در طول کار خود خاصیت خود را از دست می دهد و همچنین به دلیل بخار شدن کاهش هم پیدا می کند. در تصویر پایین تمامی قطعاتی که توسط روغن موتور خنک گاری و تمیز می شوند، نشان داده شده است.

قیمت مکمل گیربکس اتوماتیک مکمل واسکازین گیربکس قیمت انواع روغن موتور قیمت انواع مکمل سوخت قیمت انواع مکمل روغن قیمت لوازم جانبی خودرو

برای جلوگیری از آسیب دیدن اجزاء موتور بایستی روغن موتور در زمان مناسب تعویض شود. برای تعویض روغن موتور علاوه بر دقت در حجم روغن و نوع و ویسکوزیته ی آن، باید به نحوه تعویض آن هم دقت کنیم که در ادامه نکاتی در رابطه ی با روش های تعویض روغن بیان می شود.

در حال حاضر سرویس کاران از دو روش برای تعویض روغن استفاده می کنند.

۱- تخلیه از پیچ کارتل

برای تعویض روغن موتور می توان از پیچ کارتل موتور استفاده کرد که این روش قدیمی، سنتی و با دردسرهایی همراه است. به عنوان مثال چون پیچ کارتل آلمینیومی است با باز و بسته کردن آن به مرور زمان رزوه ی آن خراب شده و روغن نشتی خواهد کرد که برای تعمیر دوباره ی آن باید به صافکار مراجعه کنیم. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاهی مختص انجام این عمل طراحی شده که با مکانیزم ایجاد خلا توسط باد و سپس مکش روغن خودرو بدون حتی ذره ای آلودگی تخلیه به آسانی انجام می شود.

تخلیه به  وسیله پیچ کارتل

۲-تخلیه با دستگاه ساکشن

این روش که تقریبا روشی به روز می باشد تعویض روغن را آسوده و پاک کرده است. در دفترچه ی خودروهای به روز تخلیه ی روغن را به وسیله ی مکش پیشنهاد می کنند.

نحوه ی کار دستگاه ساکشن

با خلاء موجود در مخزن دستگاه ساکشن اگر شیلنگ دستگاه را به موتور (گیج) اتصال دهیم روغن موجود در موتور را کاملا مکش می کند و چون در حالت تقریبا داغ موتور این عمل انجام می شود، لجن ها و رسوبات در صورت وجود کاملا از موتور خارج می شوند.

دربعضی دستگا ه های ساکشن مخزن شیشه ای و مدرج می باشد که هم حجم روغن خارج شده و هم مواد ناخالصی موجود در روغن به صورت چشمی قابل آنالیز می باشد.

مزایای استفاده از دستگاه ساکشن روغن موتور

استفاده آسان برای انواع مدل های خودرو

کمک به افزایش طول عمر موتور

داشتن محیط کار تمیزتر

مناسب برای خودروهایی که پیچ تخلیه یا پیچ کارتر آنها در دسترس نیست

 طرز کار دستگاه ساکشن  دستگاه ساکشن چیست  انواع ساکشن  مزایای دستگاه ساکشن  پیچ تخلیه روغن موتور پراید  تخلیه روغن موتور با ساکشن  آموزش تعویض روغن موتور  آموزش تعویض روغن پژو 206  آموزش مکانیک خودرو  قیمت دستگاه ساکشن  قیمت ساکشن گیربکس اتوماتیک  قیمت ساکشن دستی  Suction oil

تعویض روغن ۲۰۶

در خودروی ۲۰۶  به دلیل عدم دسترسی مناسب به پیچ تخلیه ی کارتل از ساکشن استفاده می کنیم

دستورالعمل استفاده از ساکشن روغن موتور با فانوسی

دستگاه ساکشن روغن وسیله ایست که جهت مکش روغن موتور به وسیله ی وکیوم ایجاد شده به کار میرود. در استفاده از دستگاه ساکشن روغن موتور باید به نکات زیر دقت نمود. لذا خواهشمنداست جهت بالارفتن راندمان و طول عمر بیشتر دستگاه ساکشن روغن موتور از دستورالعمل زیر پیروی نمایید.

اجزاء مختلف دستگاه ساکشن روغن موتور:

 دستگاه ساکشن روغن موتور شامل قسمتهای مشخص شده در تصویر میباشد:

 طرز کار دستگاه ساکشن  دستگاه ساکشن چیست  انواع ساکشن  مزایای دستگاه ساکشن  پیچ تخلیه روغن موتور پراید  تخلیه روغن موتور با ساکشن  آموزش تعویض روغن موتور  آموزش تعویض روغن پژو 206  آموزش مکانیک خودرو  قیمت دستگاه ساکشن  قیمت ساکشن گیربکس اتوماتیک  قیمت ساکشن دستی  Suction oil

۱-محل اتصال شیلنگ هوای فشرده

۲-نمایشگر میزان وکیوم دستگاه (گیج وکیوم)

۳-پرابهای مکش روغن که متناسب با خودروی مربوطه انتخاب میگردد

۴-شیلنگ نمایشگر میزان روغن موجود در مخزن

۵-نمایشگر میزان حد مجاز روغن در محفظه ی شیشه ای شفاف

۶-پیچ اتصال دو مخزن (مخزن شیشه ای شفاف و مخزن انبارش روغن)

۷- شیلنگ نصب پراب به همراه شیر باز و بسته

۸-شیر تخلیه ی مخزن اصلی روغن

۹-محل اتصال باد جهت تخلیه ی مخزن اصلی

۱۰-شیر کنترل فشار باد مخزن

۱۱-مخزن شیشه ای

۱۲-مخزن اصلی انبارش روغن

راه اندازی دستگاه ساکشن روغن موتور:
برای راه اندازی دستگاه ساکشن روغن موتور ابتدا باید یک شیلنگ از کمپرسور برای اتصال به دستگاه ساکشن روغن موتور آماده نمود. نکته ی مهم در این قسمت استفاده از شیلنگ با قطر بالاتر از ۱۸ میلیمتر میباشد. ترجیحا شیلنگ از جنس لاستیک و قابلیت تحمل فشار باد تا ۱۰ بار را داشته باشد. (انتخاب این نوع شیلنگ جهت جلوگیری از افت وکیوم و سرعت بالا رفتن وکیوم میباشد.)
پس از آماده نمودن این شیلنگ، کافیست با اتصال به محل شماره ی ۱، ارتباط هوای فشرده با دستگاه برقرار شود تا خلآ مورد نیاز جهت ساکشن روغن ایجاد شود. در این قسمت دو نکته ی بسیار مهم باید رعایت شود.
نکته ی اول : شیر شماره ی ۷ مطابق عکس روبرو در حالت بسته قرار گیرد.

http://abzarlube.ir/administrator/files/UploadFile/7.png

نکته ی دوم : ارتباط و اتصال مخزن شیشه ای شفاف (۱۱) و مخزن ذخیره ی روغن (۱۲) توسط پیچ شماره ی ۶ قطع باشد.

http://abzarlube.ir/administrator/files/UploadFile/12.png

جهت قطع ارتباط این دو مخزن کافیست طبق دستورالعمل زیر انجام شود:
مرحله ی اول: در این حالت ارتباط دو مخزن با یکدیگر برقرار است و خلآ مورد نیاز دستگاه ایجاد نخواهد شد.
(این حالت جهت تخلیه ی روغن موجود در داخل محفظه ی شیشه ای به داخل مخزن اصلی انبارش میباشد)
مرحله ی دوم: جهت قطع ارتباط دو مخزن برای ایجاد خلآ دستگاه، ابتدا با کف دست پیچ را به سمت پائین فشار و به سمت خلاف  عقربه های ساعت بچرخانید. (به ترتیب شکل زیر)

  طرز کار دستگاه ساکشن  دستگاه ساکشن چیست  انواع ساکشن  مزایای دستگاه ساکشن  پیچ تخلیه روغن موتور پراید  تخلیه روغن موتور با ساکشن  آموزش تعویض روغن موتور  آموزش تعویض روغن پژو 206  آموزش مکانیک خودرو  قیمت دستگاه ساکشن  قیمت ساکشن گیربکس اتوماتیک  قیمت ساکشن دستی  Suction oil
در نهایت ارتباط دو مخزن قطع و دستگاه آمـاده ی ایجاد خلآ مورد نیاز جهت مکش روغـن میباشد.
پس از آنکه عقربه ی نمایشگر میزان خلآ به محدوده ی سبز رنگ رسید میتوانید عملیات ساکشن را انجام دهید.
نکته ی مهم در این بخش قطع نمودن هوای فشرده از دستگاه میباشد. به خاطر داشته باشید همیشه در حین عملیات ساکشن هوای فشرده از دستگاه قطع باشد. چنانچه در حین اتصال هوای فشرده عملیات ساکشن را انجام دهید به مرور زمان به دلیل استهلاک به وجود آمده در ونتوری به مقدار کمی اسپری روغن خواهید داشت.

http://abzarlube.ir/administrator/files/UploadFile/14.png

 پس از ایجاد خلآ مورد نیاز و قرار دادن پراب مناسب در داخل کارتل موتور،  شیر شماره ی ۷ را در حالت باز قرار داده(مطابق شکل زیر) و دستگاه عملیات ساکشن روغن را انجام خواهد داد.

 http://abzarlube.ir/administrator/files/UploadFile/15.png

 پس از تخلیه ی روغن کارتل، روغن به داخل محفظه ی شیشه ای نفوذ مینماید. هدف از قرار گرفتن روغن در این محفظه فقط به خاطر بررسی و تحت کنترل بودن کیفیت روغن موتور کارکرده میباشد.
باید به خاطر داشته باشید میزان روغن موجود در این قسمت، از حد مجاز مشخص شده که بر روی بدنه ی محفظه ی شیشه ای مشهود است بیشتر نشود.(مطابق شکل زیر)

 http://abzarlube.ir/administrator/files/UploadFile/16.png

 تخلیه ی روغن های سوخته از دستگاه ساکشن روغن موتور:

میزان روغن موجود در مخزن را می توان از طریق شیلنگ شناور تعبیه شده در کنار مخزن اصلی (۱۲)  مشاهده نمود .
ابتدا باید روغنهای موجود در محفظه ی شیشه ای (۱۱) را به داخل مخزن اصلی (۱۲) هدایت نمود.
برای تخلیه ی روغن این محفظه (۱۱) به داخل مخزن ذخیره ی اصلی (۱۲) مطابق دستورالعمل قطع و وصل ارتباط دو مخزن عمل نمائید. (این بخش در قسمت قبلی توضیح داده شد.)
سپس باید باد با فشار بسیار پایین (در حدود ۲ تا ۳ بار) را به اتصال شماره ی ۹ متصل نمود. در پایین اتصال شماره ی ۹ یک سوئیچ امنیتی (۱۰) وجود دارد که چنانچه فشار باد داخل مخزن به بیشتر از ۰.۵ بار برسد از شیر شماره  (۱۰) خارج گردد.
فشار باد متصل شده کمک مینماید تا روغنهای موجود در مخزن اصلی (۱۲) کاملا تخلیه گردد. پس از نصب هوای فشرده شیر شماره ی ( ۸  ) را باز، سپس روغن از شیلنگ مربوط خارج میگردد.

طرز کار دستگاه ساکشن دستگاه ساکشن چیست انواع ساکشن مزایای دستگاه ساکشن پیچ تخلیه روغن موتور پراید تخلیه روغن موتور با ساکشن آموزش تعویض روغن موتور آموزش تعویض روغن پژو 206 آموزش مکانیک خودرو قیمت دستگاه ساکشن قیمت ساکشن گیربکس اتوماتیک قیمت ساکشن دستی Suction oil

* قیمت به تومان / اعتبار قیمت تا پایان مهر ماه ۱۳۹۷

*دستگاه ساکشن بصورت استاندارد۲۲۰ ولت می باشد.

*ساکشن روغن سواری بصورت ۱۲ولت و ۲۲۰ ولت همزمان مبلغ ۷۰۰/۰۰۰ تومان اضافه می شود.

*ساکشن روغن سواری با امکان ۱۲ولت و ۲۲۰ ولت بدون اینورتور مبلغ ۱۵۰/۰۰۰ تومان اضافه می شود.

*تحویل ساکشن در نمایندگی هزینه حمل و نقل اضافه می شود.

نام دستگاه مدل استفاده قیمت به تومان
ساکشن روغن برقی سواری ۲۲۰ ولت طرح جدید SLX90-NEW تعویض روغنی

خودروهای سواری

موتور سیکلت

جت اسکی

قایق

۳/۰۵۰/۰۰۰۰
ساکشن روغن برقی سواری حرفه ای۲۲۰ولت طرح قدیم SLX90 تعویض روغنی

خودروهای سواری

موتور سیکلت

جت اسکی

قایق

۲/۸۰۰/۰۰۰
ساکشن روغن برقی کامیون تشتکدار با فانوس ۲۲۰ولت SLT125 تعویض روغنی

خودروهای سواری

کامیون بنز

قایق

۳/۵۰۰/۰۰۰
ساکشن روغن برقی سواری مینی۲۲۰ولت SLM22 تعویض روغنی

خودروهای سواری

موتور سیکلت

جت اسکی

قایق

۲/۵۰۰/۰۰۰
ساکشن روغن برقی پرتابل ۲۲۰ولت SLC10 ۱/۶۰۰/۰۰۰
ساکشن دستی S7 تعویض روغنی

خودروهای سواری

موتور سیکلت

جت اسکی

قایق

خانگی

۶۵۰/۰۰۰
ساکشن گیربکس اتوماتیک ATF-20DT تعویض روغن

گیربکس

خودروهای سواری

دنده اتوماتیک

۵/۶۰۰/۰۰۰
میتر دیجیتال M35 تعویض روغنی

خودروهای سواری

جت اسکی

قایق

کشتی

قطار

۱/۶۰۰/۰۰۰
روغن ریز برقی کامیون ۳۸۰ ولت

روغن ریز برقی کامیون ۲۲۰ ولت

SE110 تعویض روغنی

خودروهای سواری

کامیون بنز

قایق

کشتی

قطار

۳/۲۰۰/۰۰۰

۳/۹۰۰/۰۰۰

مجله خودرو کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.