مشکلات سیستم خنک کاری (فن) تیبا و ساینا و نحوه حل آن

38
 علت از کار افتادن فن تیبا ,فن رادیاتور تیبا , یکسره کار کردن فن تیباو ساینا

فن رادیاتور یکی از عوامل مهم در ضمینه ی خنک سازی موتور به شمار میرود. کار نکردن و یا خوب کار نکردن فن خنک کننده رادیاتور باعث خوب خنک نشدن موتور میشود که آسیب جدی به موتور میشود. فن تیبا روی ۹۰ درجه ی سانتی گراد شروع به کار کرده و در دمای ۸۲ درجه فن قطع میشود.

تعمیر فن تیبا رله فن تیبا آموزش باتری سازی آموزش برق خودرو تعمیرات تخصصی تیبا خراب شدن فن تیبا مقاومت فن تیبا یکسره کار کردن فن 405 یکسره کار کردن فن موتور فن تیبا فن رادیاتور تیبا

علت از کار افتادن فن تیبا

وقتی فن خودروی تیبا از کار می افتد باعث بالا رفتن دمای مایع خنک کننده میشود و باعث سوختن واشر سرسیلندر و جوش آوردن خودرو میشود. برای عیب یابی فن خودرو به ترتیب موارد زیر را چک میکنیم.

  • فیوز مربوط به فن را چک میکنیم.
  • دستگاه دیاگ را وصل میکنیم و خطای موجود را برطرف میکنیم.
  • رله فن خودرو را چک میکنیم.
  • مقاومت فن را چک میکنیم.
  • موتور فن خنک کننده را چک میکنیم.
  • فشنگی آب را چک میکنیم.

یکسره کار کردن فن تیبا

یکسره کار کردن فن خنک کننده باعث بیش از حد خنک شدن آب رادیاتور شده که باعث افزایش مصرف سوخت, کاهش عمر فن خودرو, گرم نکردن بخاری خودرو و آسیب دیدن قطعات موتوری میشود.

برای برطرف کردن این مشکل باید قطعات زیر چک شود.

  • فشنگی آب
  • اتصالی سیم های فن
  • رله فن
  • اتصال بدنه خودرو

کار نکردن فن دور کند تیبا

اگر دور کند فن خنک کننده خودرو در دمای ۹۰ درجه کار نکند و در دمای پایین دور تند فن بزند باید موارد زیر را چک کرد.

  • رله فن
  • اتصال بدنه
  • مقاومت فن
  • فن خنک کننده
  • مقدار آب داخل رادیاتور
  • ترموستات
  • فشنگی آب

توجه: در حالت کولر روشن فن خودرو در حالت دور کند در هر دمایی یکسره کار میکند و اگر دما بالاتر برود فن دور کند کار میکند و بعد از کمی خنک شدن فن دور کند ثابت کار میکند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
38 نظرات
  1. آزاد می گوید

    سلام وقت بخیر من تیبا دارم توتابستان دو کیلومتر حرکت میکنم آمپرش می‌ره وسط وفن ماشین زود زودروشن میشه وخیلی طول می‌کشه فنش

    1. امیر می گوید

      منم همین مشکلو دارم اگه مشکل شما حل شد بی زحمت راهنمایی کنید.

  2. مهدی رجب پوریه می گوید

    سلام وقت بخیر خسته نباشید
    من الان تابستان شده کولر روشن میکنم فن جلوی تیبا کار نمیکنه فقط فن پشت رادیاتور داخل مانور کار میکنه

    1. صادق اسلانی می گوید

      منم تیبا دو هزار و چهارصد دارم کولر میزنم فن جلوکارنمیکنه اصلا

  3. علی می گوید

    با سلام تجربه من برای ساینا اس دوگانه که تازه یک هفته از کارخانه تحویل شده است .ماشین مشکل روشن ماندن فن بعد از رسیدن دما در حدود 90 درجه را داشت و با دستگاه دیاگ تا85 کمتر نمیشد و فن هم خاموش نمیشد .بعد مراجه به نمایندگی و اصرار بر مشکل نرم افزاری و ریست کردن و دانلود نرم افزار جدید باز هم مشکل حل نشد و قبول نکردن ممکن است ترموستات مشکل داشته باشد با هزینه شخصی بیرون ترموستات 76 درجه انداختم و بلکل مشکل حل شد.و ماشین درجا فن میزنه و خاموش هم میشود.

    1. رضا می گوید

      گارانتیش باطل نشد؟

    2. حسین می گوید

      باسلام.البته نیازی به ترموستات با درجه پایین نمیباشد ومشکل اصلی مربوط به دریچه ترموستات میباشد که با برند پارس نیکان روی سایناهای جدید بسته میشه و مشکل در گردش آب بخاطر کوچک بودن قطر دریچه ترموستات، بین رادیاتور و موتور رو ایجاد میکنه.توصیه میشه ترموستات 82درجه با برند بابا پارت بسته بشه که نه مشکلی برای گارانتی داره و نه موردی برای عملکرد موتور.
      لازم به ذکر میباشد که چندین مورد از این مشکل ساینا دوگانه را فقط با این مورد حل نموده و تجربه حل مشکل رو عرض کردم که انشالله مشکلات فن دوستان و همکاران گرامی با کمترین هزینه حل خواهد شد.
      فقط اصلا از چسب برای درب ترموستات استفاده نکنید چون اورینگ پژویی فابریکی روش هست.

  4. اصغر می گوید

    حاجی اینجا صحبت از تیبا کنید چرا حرف کوئیک میزنید؟!!!!
    هر سخن جایی و هر نقطه مکانی دارد.
    در مورد تیبا صحبت کنید ایرانی عزیز

  5. Amir می گوید

    سلام
    من یک ماهه کوییک گرفتم فن دور کند زیاد کار میکنه وقتی اوی پارکینگ میارم 15 دقیقه بردم نمایندگی گفت مشکل نداره توی نمایندگی 2 دقیقه بیشتر کار نمیکرد ولی دوباره اوردم پارکینگ 15 با 16 دقیقه کار میکنه
    ایا باید حساس شد و پیگیری کرد؟

  6. اکبر می گوید

    سلام رله فن من در داخل شهر درست کار مکنه تووقتش باز
    روشن میشه ولی وقتی تو آزادراه سرعت میرم آمپر پایین میاد وبخاری سرد میده

    1. حسین می گوید

      مشکل باز موندن ترموستات داره.عوضش کنید درست میشه

  7. معین میری می گوید

    ماشین تیبا ۲دارم بعد خاموش کردن ماشین هم فن یکسره میزنه دلیلش چیه؟

  8. خخ می گوید

    دوستان کوئیک دلیلش چیه ک فنش کار میکنه وقتی ماشین رو خاموش میکنی امپرش میره بالا وقتی روشن میکنی امپرش نمیره بالا خوبه اما وقتی ماشین خاموش میکنی امپرش میره بالا و فن جلوش اصلا کار نمیکنه فقد فن عقب کار میکنه دلیلیش چی میتونه باشه لطفا اگ کسی میدونه بگه ممنون میشم

    1. گوهری می گوید

      داداش‌‌خب‌‌‌‌‌زمانی‌ماشین‌خاموشه‌اب‌‌حرکتی‌نداره‌‌وفن‌هم‌که‌خاموشه‌دمای‌موتورهم‌بالای‌‌بخاطرهمینه‌‌که‌اب‌دماش‌میره‌بالا‌‌زمانی‌روشن‌میکنی‌فن‌میزنه‌‌اب‌خنک‌میکنه‌.اون‌فن‌جلو‌هم‌برای‌کمپرسورکولره‌زمانی‌کولرمیگیری‌بایدروشن‌بشه‌‌اون‌ربطی‌‌به‌رادیاتوراب‌نداره‌اون‌پشتی‌فقط‌مال‌رادیاتوره

      1. سليماني می گوید

        سلام به دوستان تیبا کوئیک وساینا سواران من همیه نظر هارو خوندم دوستان این مشکل فقط برای این ماشین ها نیست پژو یا سمند هم این مشکل داره شما و قتی که یک ساعت کمتر یا بیشتر رانندگی می کنید موتور گرم میشه وقتی که رسیدین مقصد باید حوصله کنید ده دقیقه یک رب ماشین روشن کار کنه فن کار کنه خنک شد ماشینو خاموش کنید تازه بعد از پنج دقیقه بازم ماشینو روشن کنید بازم فن شروع به کار میکنه کاملا خنک میکنه اگر می‌خواهید ماشین شما سالم و سالها کار کنه باید این جوری رفار کنید

    2. گوهری می گوید

      ببخشی‌کندانسورکولرهمونی‌جلوی‌رادیاتورابه

      1. رسول رضایی می گوید

        فن شما ذغال هاش تمام شده باید فن را عوض کنید به عبارتی نیمسوز است اگر می خواهی آسیبی به موتور نخورد عوضش کن

      2. Rasul می گوید

        فن تیبا تا یه لحظه کولر روشن خاموش نکنم خاموش نمیشه مشکلش چیه

    3. پیمان می گوید

      فن جلو مخصوص کلرهستش عزیزم

      1. صادق اسلانی می گوید

        چراکولر روشن هست باز هم فن جلوکارنمیکنه

    4. حسین می گوید

      فن جلو ماله رادیاتور کولره فقط کولر میگیری روشن میشه

      1. صادق اسلانی می گوید

        من کولرهم میگیرم روشن نمیشه فن جلو

  9. علی می گوید

    سلام دوستان من تیبا1دارم بعضی وقتها امپر بالا میره وفن کار نمیکنه ماشینو خاموش و روشن کنم فن شروع بکار می کنه یک بارم رادیاتور ترکیده دائم هم این اتفاق نمی افته تعمیر کارها هم علتشو نمی دونن .دیاگ هم زدیم خطای موتور فن رو نشون میده ولی تعمیر کارا میگن اگه موتور فن ایراد داشته باشه کلا از کار میوفته ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    1. کارستان می گوید

      سلام موتور فن تعوض کنید.

      1. حامد عاقلی می گوید

        سلام من تیبا ۱ دارم وقتی ماشین خاموش میکنم دمای اب بالا میره فن خودکار روشن نمیشه ولی قبلا روشن میشد دمارو میاورد پایین الان روشن نمیشه مشکلش چیه رهنمایی کنید لطفا

        1. کارستان می گوید

          سلام دیاگ بزنید و رله های فن و فشنگی دمای آب بررسی کنید.

    2. Z می گوید

      شما باید پیش یک تعمیرکارفنی خوب برید

  10. محمد می گوید

    سلام . من تیبا۲ دارم بعضی وقتها امپر بالا میره وفن کار نمیکنه ماشینو خاموش و روشن کنم فن شروع بکار می کنه بعدش امپر هم سریع میاد پایین دائم هم این اتفاق نمی افته تعمیر کارها هم علتشو نمی دونن . دوستان کسی دلیلشو میدونه .

    1. علی داودیان می گوید

      سلام وقت شما بخیر وقتی ماشینتو تو دنده خاموش می شود ،طبیعت تیبا این است، اما اگر ماشینتو توی دنده به هردلیلی خاموش شد ،سویچ کاملأ ببند دوباره باز کن وخود را روشن کن،فن کار می کند

    2. اکبر می گوید

      فرنگی فن و دیاگ باید حل کنه

  11. حمید می گوید

    ترموستات کوییک من که سال سوم رسوب گرفته بود و کار نکرد و باعث شد رادیاتورم ترکید که از اول رادیات براش خریدم و حالا بعضی وقتها فنش کار نمیکنه و دمای آب به یه خط مونده به آخر میرسه و چراغ دمای آب روشن میشه و وقتی روی رادیات آب میریزم و دماش یکم پایین میاد فن راه میافته!مشکل از کجاست؟

    1. اکبر می گوید

      فشنگی فن و رله فن چک شود

    2. یه ایرانی می گوید

      دقیقا ماشین من همچین مشکلی داره. فکر کن جوش میاره و فن راه نمیافته بعد که آب میریزی خنک میشهفن روشن میشه.
      دیروز هم آمپر انقدر بالا رفت که قسمت پلاستیکی رادیاتور پکید.
      فردا میبرم رله و فشنگی را عوض میکنم و مقاومت فن را هم چک میکنم ببینم درست میشه یا نه. در کل لعنت به سایپا و ایران خودرو با زباله هایی که تو چیز مردم میکن…..یعنی چیزهههه به مردم قالب میکنند. آره دیگهههه همین.

  12. حمید می گوید

    به نظر من در هوای گرم نباید حساس شد. گرمای زیاد نمیگذارد که درجه زود پایین بیاید. با دیاگ زدن مشکل رو میشه فهمید

  13. راننده می گوید

    سلام
    من کوییک خریدم سال اول توی تابستان بود و فن ماشین روی خط دوم مشکی که از وسط یک خط کمتر هست روشن می شد و هرگز بالاتر از این خط نمی رفت
    سال دوم از ابتدای شهریور بود که ماشین از وسط هم مقدار کمی رد میشه یعنی خط سفید
    و زمانی که ماشین خاموش میشه حدودا سی ثانیه بعد از خط مشکی به خط سفید میرسه حتی بعضی وقت ها کمی بالاتر
    خواستم اول اینکه بدونم هر خط چه درجه حراتی را نشان میدهد و دوم اینکه چرا اینطور شده وضعیت درجه امپر اب و سوم اینکه کدام خط برای ماشین خطرناک هست و نباید به ان حد برسه
    متشکرم

    1. Arash می گوید

      همه خطها خطرناکن ، مکه خلافش ثابت بشه

    2. محمد می گوید

      احتمالا عمر ترموستات رو به پایان هست، و مثل سال اول مسیر را کامل باز نمیکنه

    3. اکبر می گوید

      ترموستات خراب شده عوضش کن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.