ریمپ ایسیو (ECU Remap) چیست و چه کاربردی دارد؟

0

اکثر وسایل نقلیه مدرن شامل ECU (یا واحد کنترل موتور) است که به طور موثری یک رایانه کوچک است که کارکرد موتور را کنترل می کند. سازندگان خودرو از طریق تنظیم نرم افزار ایسیو به طور پیش فرض قبل از فرستادن وسیله نقلیه به بازار، موتور را تنظیم می کنند. این کار به این دلیل است که تولید کنندگان مجبور به فروش اتومبیل های خود در سراسر جهان هستند، به این معنی است که در تنظیمات نرم افزاری ایسیو باید شرایط آب و هوایی، قوانین و محدودیت ها و کیفیت متفاوت سوخت را در نظر بگیرند. به همین دلیل تنظیمات ایسیو به صورت کلی و با در نظر گرفتن تمامی پارامتر های کمی و کیفی دنیا و تولید انبوه انجام می شود.

ریمپ ایسیو (ECU ReMap) چیست؟

ریمپ ECU به بهبود نرم افزاری ایسیو موتور گویند که با هدف های کاهش مصرف سوخت، افزایش شتاب و گشتاور، افزایش حداکثر توان قابل دستیابی، کاهش تاخیر و کوپ پدال و دریچه گاز، اصلاح پارامترهای سوخت و جرقه، اصلاح پارامترهای سنسور اکسیژن، تطبیق بهتر خودرو با شرایط آب و هوا و سوخت ایران و … گفته می شود.

در حوزه برنامه ریزی ECU به جدول های از قبل تعیین شده توسط شرکت تولید کننده برای مدیریت کارکرد بخش های گوناگون موتور خودرو Map Table گفته میشود. از جمله این جدول ها می توان به مقدار پاشش بنزین، زمان احتراق و … اشاره کرد.

ریمپ ایسیو چگونه کار می کند؟

ریمپ ایسیو جایگزین نرم افزار اصلی ایسیو می گردد، برنامه اصلی خودرو به صورت کلی و بر اساس نیاز مشتری مورد بازنگری قرار میگیرد و در ریمپ ایسیو نرم افزار ایسیو برای دستیابی به حداکثرراندمان تغییر پیدا می کند.این کار با عنوان ریمپ ایسیو شناخته می شود زیرا که مپ ایسیو موتور خودرو را کنترل می کند و ریمپ پارامتر های اصلاح شده ایسیو می باشد که مورد بازنگری قرار گرفته است. هنگامی که ماشین شما ریمپ می شود می شود، نرم افزار تنظیم شده به پورت سریال خود (یا OBD پورت) وصل می شود و سپس مپ خودرو را با نسخه جدید (ریمپ ایسیو ) تغییر می دهد تا عملکرد موتور را افزایش دهد. توانایی فلش به طور مستقیم از طریق OBD باعث شده است که صنعت ریمپ ایسیو به طور چشمگیری جهش پیدا کند.

چیپ تیونینگ چیست؟

چیپ تیونینگ یا تغییر نرم افزاری chip ایسیو، تعریف اصلی از ریمپ ایسیو امروزی است.چیپ تیونینگ به معنی برداشت تراشه (EPROM)از روی برد ایسیو و پروگرام کردن چیپ بر روی BENCH می باشد. چیپ تیونینگ به معنای ساده یعنی تغییر نرم افزاری بر روی تراشه اصلی ایسیو موتور.

تغییراتی که با ریمپ ایسیو اتفاق می افتد

تغییر در عملکرد دمای فن از دیگر مواردی است که می توان با ریمپ ایسیو به آن رسید. باتوجه به اینکه بعضی از خودرو ها درمناطقی با شرایط دمایی خاص و گرم کار می کننند و بالا رفتن دمای موتور باعث خرابی موتور و سوختن واشر سر سیلندر می گردد. شرکت کاراکال تیونینگ با تغییر نقطه عملکرد فن مایع خنک کننده می تواند دمای خودرو را در حد ایده ال نگه دارد تا از اسیب های جدی وارد به موتورجلو گیری کند

تغییر جداول بوست توربو شارژ و افزایش بوست توربو به منظور افزایش توان در محدوده عملکردی ایمن توربو شارژو راندمان بهینه به منظور افزایش توان موتور

تغییر جداول سیستم متغییر منیفولد ورودی با هدف تغییر جریان گردابه وچرخشی در دورهای مختلف موتور.

تغییر نواحی مختلف جداول توربو و spool mode برای کاهش تاخیر توربو (lag) و وارد شدن زودتر توربو به زیر بوست.

رفع تاخیر پدال گاز (کپ دریچه گاز) بعد از ریمپ ایسیو. با بازنگری جداول مربوط به پدال گاز و دریچه گاز و انجام ریمپ ایسیو تاخیر دریچه گاز به طور چشمگیری کاهش یافته و رانندگی را برای راننده لذت بخش می کند.

رفع محدودیت سرعت توسط ریمپ ایسو

افزایش کاتاف با ریمپ ایسیو

تغییر جداول مربوط به گشتاور

حذف سنسور اکسیژن دوم

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.