مشکلات ورود آب به روانکار خودرو (روغن موتور) چیست؟

0

ورود آب به موتور خودرو یک تهدید بزرگ است؛ تهدیدی که به مرگ روغن موتور می‌انجامد و باعث استهلاک و خوردگی هرچه بیشتر قطعات به کار رفته در موتور خودرو شما می‌شود. اگرچه یکی از فواید روانکارهای سنتزی خصوصیت آبگریزی آنهاست اما این نکته را نباید از یاد برد که وجود آب در هر روانکاری، خواه از نوع سنتتیک باشد یا معدنی، می‌تواند تاثیرات مخربی بر ترکیبات آنها و بالا بردن سرعت استهلاک روغن موتور داشته باشد. اگر به هر دلیلی آب وارد موتور خودرو و فضای در اختیار روغن موتور شود، بهتر است هر چه سریعتر نسبت به تعویض روغن و در صورت نیاز تعمیر خودرو خود اقدام کنید تا در آینده‌ای نه چندان دور با هزینه‌های سرسام آور خرابی موتور مواجه نشوید. یکی از مشکلاتی که ورود آب به روغن موتور ایجاد می‌کند، تسریع اکسیداسیون روغن موتور تا ۱۰برابر است. این اتفاق باعث می‌شود روغن موتور خودرو شما در حضور کاتالیزورهایی مانند مس، سرب و قلع خیلی سریعتر از حالت عادی مستهلک شود و خواص روانکاری خود را از دست بدهد.

زمان تعویض روغن موتور پراید زمان تعویض روغن موتور سمند بهترین زمان تعویض روغن پژو 206 قاطی شدن آب و روغن مشکلات آب و روغن قاطی کردن تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو دانستنی های فنی خودرو دلایل بخار شدن روغن موتور سایت کارستان

آب؛ قاتل روغن موتور

تخریب روغن موتور توسط آب

وقتی مایه حیات وارد محفظه داخلی موتور خودرو می‌شود فقط قرار نیست روغن پایه به کار رفته در تولید روغن موتور را تحت تاثیر قرار دهد، آن هم فارغ از معدنی بودن یا سنتتیک بودن آنها بخشی از آسیب‌ها به مواد افزودنی به کار رفته در ساخت روغن موتور وارد می‌شود. همان ادتیوهایی که با هدف ضدسایش کردن روغن موتور یا دادن خاصیت آنتی اکسیدانی به روغن موتور اضافه شده‌اند. در فرایند ورود آب به روغن موتور بعضی از ترکیبات افزودنی مشخص از جمله افزودنی فشارپذیر، ضدسایش‌های سولفوردار و آنتی اکسیدان‌های فنوله، توسط آب، هیدرولیز می‌شوند و با از دست دادن خاصیت و ماموریت اصلی خود به محصولاتی اسیدی تبدیل می‌شوند.

زمان تعویض روغن موتور پراید زمان تعویض روغن موتور سمند بهترین زمان تعویض روغن پژو 206 قاطی شدن آب و روغن مشکلات آب و روغن قاطی کردن تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو دانستنی های فنی خودرو دلایل بخار شدن روغن موتور سایت کارستان

وقتی آب از روغن، اسید می‌سازد

این ترکیبات خطرناک اسیدی می‌توانند باعث ایجاد سایش‌های خورنده در اجزای موتور مانند یاتاقان‌های گرد شوند که برای ساختشان از فلزات نرمی همچون آلیا بابیت، برنز و برنج استفاده شده است. آب دیگر ادتیوهای به کار رفته در ساختار روغن موتور را نیز تهدید کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن آنها را از روانکار خارج می‌کند. افزودنی‌هایی که هدف از به کار بردنشان در ترکیب روغن موتور، ضد رسوب بودن، شویندگی و ضدسایش کردن روانکار بوده است. این ترکیبات شیمیایی در حضور آب از روغن موتور خارج می‌شوند و حالا موتور خودرو شما با روغنی در حال روانکاری است که نه خاصیت پاک کنندگی دارد و نه می‌تواند از رسوب مواد زائد در موتور جلوگیری کند. در نتیجه باید منتظر ایجاد بحران برای قطعات به کار رفته در پیشرانه خودرو خود باشید چون به زودی موتور دچار رسوب گرفتگی یا به اصطلاح مکانیک‌ها، لجن گرفتگی خواهد شد.

مقاومت بیشتر سنتتیک‌ها در مقابل رطوبت

این نکته را البته نباید از یاد برد که روغن موتورهایی که با روغن پایه‌های سنتتیک تولید شده‌اند انتخاب مناسب‌تری برای استفاده در شرایط سخت به ویژه دما و رطوبت بالا هستند اما به شرط استفاده از این نوع روغن موتورها که قیمت بالاتری نیز در بازار دارند تمام مشکلات خودرو شما حل نخواهد شد. پس بهتر است پیش از اینکه موتور خودرویتان با عاملی نفوذی به نام آب، درگیر شود به فکر پیشگیری باشید.
کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.