بررسی مشخصات پژو پارس سال، سدان محبوب اقتصادی

0

پژو پارس یک سدان جمع‌وجور از خانواده پژو ۴۰۵ است که در اواخر دهه ۷۰ شمسی از سوی ایران خودرو به بازار کشور عرضه شد. این محصول که در ابتدا با عنوان پژو پرشیا به دست مشتریان ایرانی رسید، در واقع نسخه فیس لیفت پژو ۴۰۵ محسوب می‌شود که با نیم‌نگاهی به طراحی ظاهری پژو ۴۰۶ سروشکل یافته است. پژو پارس در مقایسه با پژو ۴۰۵ از ظاهر جذاب‌تری برخوردار بوده و همین امر موجب شده تا این خودرو یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین سدان‌های ایران خودرو تاکنون به شمار بیاید.

پژو پارس عمدتا از همان پیشرانه ۱.۸ لیتری پژو ۴۰۵ نیرو می‌گیرد اما در این بین نسخه‌های مجهز به پیشرانه ۱.۶ لیتری نیز راهی بازار شده‌اند. گونه‌های ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپ با نام‌ ELX، مدل دوگانه سوز و همچنین نسخه اتوماتیک این سدان فرانسوی ایرانی نیز تاکنون به مشتریان تحویل داده شده است. در ادامه قصد داریم تا پژو پارس را از لحاظ شاخصه‌های فنی، ظاهری و شرایط بازار آن در ایران مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

قیمت پژو پارس سال معایب پژو پارس سال مشخصات پژو پارس سال مقایسه پژو پارس سال مجله خودرو معرفی خودرو بهترین خودرو ایرانی زیباترین خودرو ایرانی فیس لیفت پژو پارس

🟣 طراحی ظاهری پژو پارس

همان‌طور که مشخص است پژو پارس خودرویی قدیمی به حساب آمده و طراحی آن مطابق با اصول امروزی به نظر نمی‌رسد؛ زیرا طرح اصلی آن تفاوت چندانی با پژو ۴۰۵ که خودرویی متعلق به اواخر دهه ۸۰ میلادی است، ندارد. بنابراین می‌توان گفت که ظاهر پژو پارس بیشتر به محصولات قدیمی اروپایی خودروسازی پژو در دهه ۱۹۸۰ شباهت دارد و نمی‌توان المان‌های مدرن چندانی در آن مشاهده کرد.

با این حال طراحی متفاوت سپرها و چراغ‌های خودرو در مقایسه با پژو ۴۰۵ موجب شده تا پژو پارس در مقایسه با برادر بزرگتر خود از جذابیت و پرستیژ ظاهری بیشتری بهره ببرد. همین موضوع نیز این خودرو را در مقایسه با حریفانی همچون سمند و ۴۰۵ از درجه محبوبیت بالاتری برخوردار ساخته است. همچنین برخی خطوط حجمی روی درپوش موتور پارس اضافه شده تا شمایل عضلانی‌تری در مقایسه با ۴۰۵ به آن اعطا شود. از سوی دیگر زه بغل این خودرو پهن‌تر شده تا سادگی نمای کنار آن کمتر به چشم بیاید. به جز این مورد تمایز خاصی میان نمای جانبی پژو پارس و پژو ۴۰۵ مشاهده نمی‌شود.

در نمای عقب نیز شاهد تغییراتی در طراحی درب صندوق، چراغ‌ها و سپر هستیم که ظاهری حجیم‌تر و خوشایندتر را برای بخش پشت پژو پارس به ارمغان آورده است. به طور کلی شمایل پژو پارس در طول ۲۰ سالی که از عمر آن می‌گذرد، تغییر چندانی را تجربه نکرده و با توسل به همان سبک و سیاق ظاهری، همچنان یکی از پرفروش‌ترین محصولات نسبتا ارزان‌قیمت و اقتصادی بازار ایران به شمار می‌رود که مشتریان زیادی را به سوی خود جلب کرده است

🟢 طراحی داخلی پژو پارس

طراحی داخلی پژو پارس در سال‌های اخیر برخلاف نمای بیرونی دچار تغییراتی شد که از جمله می‌توان به تعویض کامل داشبورد، غربیلک فرمان، پنل کیلومتر شمار و تودری‌ها اشاره کرد. طراحی داشبورد جدید پژو پارس نسبت به گذشته زیباتر به نظر می‌رسد. شمایل غربیلک فرمان و پنل کیلومترشمار نیز جذابیت‌های بصری افزون‌تری را به کاربران این خودرو عرضه داشته‌اند. با این حال کیفیت پلاستیک آن چندان مطلوب نبوده و در مقایسه با گذشته که این بخش از مواد نرم ساخته می‌شد، سطح کیفی پایین‌تری را تجربه می‌کند؛ همچنین وضعیت مشابهی نیز بر پنل درب‌ها حاکم است.

از نظر گنجایش، کابین پژو پارس فضایی نسبتا جادار و راحت را برای ۵ سرنشین بزرگسال در اختیار می‌گذارد؛ البته این امکان وجود دارد که افراد بلندقد اندکی با محدودیت فضای زانو و یا سر در ردیف دوم مواجه شوند. در یک جمع‌بندی می‌توان این‌طور بیان کرد که فضای کابین پژو پارس، چه در نسخه‌های قدیمی‌تر و چه در مدل‌های جدید با داشبورد و طراحی داخلی تازه، آن‌چنان امروزی به نظر نمی‌رسد؛ به ویژه هنگامی که فضای داخلی این محصول را با تولیدات چینی و یا حتی دیگر محصولات ایران خودرو مانند دنا مقایسه می‌کنید، می‌توان به جنبه‌های کلاسیک و نسبتا قدیمی طراحی داخلی این خودرو بیشتر واقف شد. با این حال بسیاری مشتریان بازار کم‌تنوع ایران‌که حق انتخاب چندانی در این رنج قیمت ندارند، از طراحی داخلی پژو پارس به ویژه در مدل‌های جدید ابراز رضایت نسبی می‌کنند.

قیمت پژو پارس اتوماتیک مشخصات پژو پارس اتوماتیک معایب پژو پارس اتوماتیک مقایسه پژو پارس اتوماتیک مقایسه پژو پارس با جک j4 قیمت جک J4 مشخصات جک J4 مقایسه جک J4 معایب و مزایای جک J4 مقایسه خودرو مشاوره خرید خودرو

🟡آپشن ها و امکانات پژو پارس

پژو پارس در مدل‌های مختلف روانه بازار شده که تقریبا اکثر آنها امکانات رفاهی و ایمنی چندانی را در اختیار کاربران خود قرار نمی‌دهند. با این حال برخی نسخه‌های سفارشی پژو پارس از آپشن‌های بیشتری برخوردار بوده و تجهیزات افزون‌تری را به محضر سرنشینان خود پیشکش می‌کنند. در ادامه به مهمترین تجهیزات پژو پارس اتوماتیک سفارش مدیران به عنوان نسخه فول آپشن اشاره کرده‌ایم که امکانات به نسبت به‌روزتری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد: کروز کنترل، حسگر فاصله‌سنج عقب، دزدگیر فابریک، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفلABS ، ترمزهای دیسکی جلو و عقب برای مدل‌های ۹۴ به بعد، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک با روکش چرم و دکمه‌های کنترل روی فرمان، سیستم صوتی با ۴ اسپیکر و هندزفری، نمایشگر لمسی بعلاوه مانیتور ردیف عقب، رهیاب، دوربین عقب، دوربین شب، گیرنده تلویزیون، دی وی دی پلیر با دسته گیم، دو عدد کیسه هوا جلو، اتولاک، مسترلاک، اخطار سرقت با بوق، سیستم تهویه اتوماتیک، تنظیم دستی برقی صندلی‌های جلو، روکش چرمی، دماسنج، داشبورد، آنتن اکتیو، آینه‌های جانبی تاشونده برقی راهنمادار، شیشه سولار

قیمت پژو پارس پلاس مشخصات پژو پارس پلاس تصاویر پژو پارس پلاس تازه های خودرو اخبار ایران خودرو مجله خودرو معرفی خودرو محصولات جدید ایران خودرو تازه های خودرو در ایران
⚫️ مشخصات فنی پژو پارس

پژو پارس تاکنون با چند پیشرانه مختلف روانه بازار کشور شده که عمده آنها از نوع چهار سیلندر هشت سوپاپ ۱.۸ لیتری موسوم به xu7jpl3 بودند. بعلاوه پیشرانه‌های ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپ (موتور زانتیا ۱۸۰۰) و نیز پیشرانه ۱.۶ لیتری پژو ۲۰۶ موسوم به تیوفایو نیز در این خودرو مورد استفاده قرار گرفتند. پژو پارس ۱۸۰۰ سی سی ۸ سوپاپ از توان خروجی معادل ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد. شتاب صفر تا صد آن معادل ۱۱ ثانیه بوده و حداکثر سرعتش به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مصرف سوخت ترکیبی پژو پارس ساده ۸ سوپاپ نیز معادل ۹.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی شده است.

از سوی دیگر پژو پارس ال ایکس ۱۶۰۰ که به پیشرانه تیوفایو و گیربکس دستی ۵ سرعته مجهز شده قدرتی معادل ۱۰۸ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را ارائه می‌دهد. شتاب صفر تا صد این مدل برابر ۱۳.۲ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن برابر ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی این مدل نیز ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. پژو پارس اتوماتیک هم که به پیشرانه ۱۶۰۰ سی سی ۱۶ سوپاپ تیوفایو مجهز شده دارای شتابی معادل ۱۵ ثانیه، حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت و مصرف سوخت ترکیبی ۸.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. مدل دیگر پژو پارس موسوم به ELX نیز که دیگر در خط تولید قرار ندارد، به پیشرانه ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپ زانتیا مجهز شده که ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده می‌گذارد. شتاب این مدل برابر ۹ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. ۸.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر میزان سوخت مصرفی آن خواهد بود.

ناگفته نماند ایران خودرو مدلی از پژو پارس تحت عنوان XUM را نیز به صورت محدودتر روانه بازار کشور کرد که با استقبال چندانی مواجه نشد. حجم پیشرانه این خودرو معادل ۱.۹ لیتر بوده و توان خروجی آن برابر ۱۰۵ اسب بخار قدرت به همراه ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور است. شتاب ۰ تا ۱۰۰ پارس XUM برابر ۱۰.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز به رقم ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مصرف سوخت ترکیبی پژو پارس ایکس یو ام برابر با ۸.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی شده است. پژو پارس حدود ۱۱۵۰ کیلوگرم وزن دارد که این رقم برای برای نسخه دوگانه سوز با توجه به اضافه شدن وزن مخزن گاز تا حدود ۱۲۵۰ کیلوگرم نیز افزایش می‌یابد.

⚪️ مزایا و معایب پژو پارس

پژو پارس به عنوان یک سدان جمع‌وجور اقتصادی از نکات مثبتی همچون هزینه به نسبت پایین نگه‌داری، لوازم یدکی فراوان، خدمات پس از فروش گسترده، وجود تعمیرکار ماهر در سراسر کشور، کابین جادار، توانایی فنی قابل قبول به ویژه در نسخه‌های ۱۸۰۰ سی سی برخوردار است. در سوی مقابل ظاهر این خودرو تقریبا قدیمی‌شده و تناسب چندانی با محصولات روز ندارد. مصرف سوخت آن نیز در نسخه‌های ۱۸۰۰ به ویژه در سطح شهر تا حدی بالا بوده و متریال کابین آن به خصوص در نسخه‌های جدید چنگی به دل نمی‌زند. همچنین ایراداتی در بحث مونتاژ، عایق‌بندی کابین و کیفیت قطعات به کار رفته در تولید این خودرو نیز وجود دارد که موجب نارضایتی برخی مشتریان شده است.

🟩 وضعیت فروش پژو پارس در بازار ایران

پژو پارس از آن جمله تولیدات نسبتا ارزان قیمت داخلی است که توانسته به خوبی در میان اقشار نه چندان مرفه جامعه جایگاه محکمی برای خود دست‌وپا کند. در نتیجه به راحتی می‌توان بیان کرد که بازار خرید و فروش پژو پارس در انواع مختلف آن به استثنای نسخه XUMبه شدت داغ بوده و معاملات آن هر روز پررونق‌تر از دیروز در حال انجام است. بنابراین باید گفت که این محصول یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین تولیدات بازار خودرو کشورمان به حساب می‌آید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.