خودرو دیفرانسیل جلو چیست؟
حال که با تقسیمبندی انواع دیفرانسیل در خودرو آشنا شدیم، یکی از اصطلاحات متداولی را تعریف میکنیم که البته کمتر در مجامع علمی بهکار میرود. به خودرو محرک جلو (FWD) که دیفرانسیل آن در محور جلو قرار دارد، خودرو دیفرانسیل جلو یا محور جلو میگویند. دراینمیان، فرقی ندارد که نوع دیفرانسیل بهکاررفته در محور جلو چه باشد. همچنین، به خودرو محرک عقب (RWD) که دیفرانسیل آن در محور عقب قرار دارد، خودرو دیفرانسیل عقب یا محور عقب گفته میشود.
خودرویی که هر دو محور آن محرک میشوند یا بهعبارتدیگر، روی هر دو محور جلو و عقب آن دیفرانسیل وجود داشته باشد، چهارچرخ محرک (AWD/4WD) میگویند؛ البته نوع چهارچرخ محرک (۴WD) با نوع تمامچرخ محرک (AWD) تفاوت کوچکی باهم دارند. تفاوت آنها این است که خودرو تمامچرخ محرک بهصورت استاندارد هر دو محور آن درگیر و محرک هستند؛ اما نوع چهارچرخ محرک در حالت عادی فقط یک محور (معمولا محور عقب) محرک است و در شرایط دشوار محیطی مانند رانندگی در مسیرهای خارج از جاده، محور دیگر هم درگیر میشود.
دیفرانسیل ماشینهای ایرانی
در بازار ایران، با دو نوع خودرو ساخت داخل و خودرو وارداتی سروکار داریم که نوع دیفرانسیل آنها باهم تفاوت خیلی زیادی ندارد. اکثر خودروهای داخلی در سالهای اخیر از نوع دیفرانسیل جلو یا محرک جلو هستند؛ ازجمله محصولات سایپا (انواع پراید، تیبا، ساینا و…) و محصولات ایرانخودرو (خانواده پژو، خانواده سمند، سورن و دنا).
امنیت و راحتی معامله شما را تضمین میکنیم!
با کارنامه خودروی خود را بدون کمیسیون نقد کن
اگر قصد داری ماشینتو بفروشی،الان وقتشه…
فروش بیدردسر ماشینتو تجربه کن!
از میان خودروهای قدیمی ساخت داخل هم میتوان به پیکان اشاره کرد که از دیفرانسیل در محور عقب بهره میبرد. در میان خودروهای وارداتی نیز، انواع خودروهای کرهای و ژاپنی از دیفرانسیل جلو استفاده میکنند؛ البته بعضی مدلهای شاسیبلند و آفرود نیز در بازار وجود دارند که از سیستم چهارچرخ محرک بهره میبرند. آشناترین نمونه از خودروهای چهارچرخ محرک در بازار ایران، نیسان پاترول است که شرکت پارس خودرو مونتاژ و به بازار عرضه میکرد.
بهطورکلی، خودروهای دیفرانسیل جلو یا محور جلو باتوجهبه حذف برخی قطعات ازجمله میل گاردان، باعث صرفهجویی در هزینههای سازنده و کاهش وزن نهایی خودرو میشوند و همین عوامل باعث میشود تا خودروسازان به استفاده از سیستم محرک جلو تمایل بیشتری داشته باشند. هرچند ظهور فناوریهای جدید و استفاده از سیستمهای الکترونیکی در صنعت خودرو باعث شده است تا معایب و مشکلات دیفرانسیلهای صرفا مکانیکی قدیمی در سالهای اخیر تا حدودی برطرف شود.
قیمت دیفرانسیل ماشین در ایران
در زمان نگارش این مطلب (مهر ۱۴۰۰) قیمت قطعات خودرو ثبات چندانی ندارد و همانند سایر محصولات مرتبط، با نوسان قیمتی همراه است. بهعنوان مثال، دیفرانسیل خودرو پیکان در شرایط کنونی با قیمت حدود ۳ میلیون تومان، دیفرانسیل پژو روآ با قیمت ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، دیفرانسیل پژو آردی ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، دیفرانسیل وانت آریسان ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، دیفرانسیل نیسان ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و دیفرانسیل پراید معمولی حدود ۷۰۰ هزار تومان است. توجه کنید که قیمتهای ذکرشده مربوط به تاریخ انتشار مقاله است و احتمال دارد در آینده با تغییراتی روبهرو شود.
با سلام و خسته نباشید ، سوال دارم و آن اینکه آیا دیفرانسیل عقب پژو پارس روغن دارد ؟ و آیا باید تعویض شود ؟ چون برخی میگویند دیفرانسیل عقب روغن ندارد ، پس چطور کار میکند و روغنکاری میشود؟ لطفا راهنمایی کنید ، با تشکر
باسلام بله روغن کاری می شود دیفرانسیل و گیربکس یکی می باشد