۹ نکته طلایی برای خرید خودرو صفرکیلومتر جهت انتخابی آگاهانه‌تر

0

خرید خودرو نو و صفر کیلومتر

در ایران، اتومبیل، کالای مصرفی نیست؛ بلکه کالای سرمایه‌ای به حساب می‌آید و سالانه قیمت آن بالاتر می‌رود. از این رو، خرید خودرو با احتیاط بسیار صورت می‌گیرد. خصوصاً در این روزها و با وضع اقتصادی کشور، قیمت خودرو همچون مابقی چیزها بسیار بالا رفته است. پس بهتر است در هنگام خرید خودرو نهایت دقت را به خرج دهید تا بعداً پشیمان نشوید. در این مقاله قصد داریم در خصوص راهنمای خرید خودروی صفر کیلومتر برای راحتی انتخاب شما در هنگام خرید ماشین، گفتگو کنیم. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

خرید خودرو در ایران و جهان

در بسیاری از کشورهای جهان، وقتی شما قصد خرید خودرو دارید، به نمایشگاه‌های ماشین مراجعه می‌کنید. در جلوی این نمایشگاه‌ها معمولاً تعداد زیادی ماشین پارک شده‌اند. می‌توانید سوئیچ ماشینی که قصد خرید آن را دارید، بگیرید و با آن دوری در خیابان بزنید تا از خرید آن مطمئن شوید. برخلاف ایران، در کشورهای دیگر عموماً نیاز نیست از مدت‌ها قبل برای خرید خودرو نام‌نویسی کنید.

 

در ایران برای این که خودروی صفر کیلومتر از کارخانه، خریداری کنید، باید چند ماه انتظار بکشید تا خودرو به دستتان برسد. با توجه به تقاضای بالا و عرضه‌ی کمتر از تقاضا، کارخانه‌های تولیدکننده خودرو، مانند ایران خودرو در موعد مشخصی ثبت نام خودروهای تولیدی خود را باز می‌کنند. شما بخشی از قیمت خودرو را در هنگام ثبت نام و مابقی را در هنگام تحویل ماشین، می‌پردازید.

با توجه به این که قیمت خرید خودرو از طریق ثبت‌نام در سایت خودروسازی‌های داخلی با قیمت همان خودرو در بازار آزاد بسیار متفاوت است؛ به همین دلیل افراد زیادی خواهان خودروهای صفر کیلومتر ثبت‌نامی هستند. پس از ثبت‌نام مدت زمانی طول می‌کشد تا خودرو به شما تحویل داده‌شود. به همین دلیل باید در هنگام خرید خودروی صفر، بسیار هوشیارانه عمل کنید. در ادامه، نکاتی که در هنگام خرید خودروی صفر باید در نظر داشته باشید به شما یادآور می‌شویم. باشد که خریدی آگاهانه و درست داشته باشید!

چون خرید خودرو مستلزم هزینه بالاست، پس بهتر است پیش از خرید و در هنگام تحویل گرفتن خودرو نکاتی را که در زیر آمده‌است در نظر داشته‌باشید.

توجه به مصرف سوخت

اولین نکته در مورد خرید خودروی نو این است که ابتدا در مورد آن خودرو تحقیق کنید. مشخصات فنی آن را از سایت‌ها چک کنید. مصرف سوخت خودرو هم یکی از عوامل مهمی است که باید در خرید خودرو در نظر داشته باشید.

تحقیق در خصوص قیمت خودرو

در مورد ارزش خرید خودرو هم تحقیقی بکنید. این که خودرو با چه قیمتی در نمایندگی عرضه می‌شود و چه قیمتی در بازار آزاد دارد. ببینید که پیش ثبت‌نام کردن و به دنبال آن، ماندن در صف انتظار طولانی برای تحویل خودرو به صرفه هست یا نه؟ به تحلیل کارشناسان در رابطه با افزایش و یا افت قیمت خودرو هم توجه کنید.

توجه به خدمات پس از فروش خودرو

نکته بعدی در خرید خودرو این است که ببینید خودرویی که خواهانش هستید، خدمات پس از فروش خوبی ارائه می‌دهد؟ دسترسی به قطعات آن آسان است؟

در بسیاری مواقع افراد فکر می‌کنند خرید خودروی خارجی همیشه بهتر است چون این خودروها باکیفیت‌تر هستند. اما مثلاً برخی از خودروهای چینی هستند که کیفیت قابل قبولی ندارند. این خودروها به دلیل این که در سال‌های ابتدایی تولید هستند، قطعاتشان از کیفیت پایینی برخوردار است؛ ولی این شرکت‌ها، خودروهای خود را با شرایط و تسهیلات خوبی ارائه می‌دهند؛ به همین دلیل شما را به هوس می‌اندازند که برای خرید به سراغ این خودروها بروید. نمی‌گوییم الزاماً این خودروها خوب نیستند، بلکه می‌گوییم آگاهانه خرید کنید.

هنگام خرید خودرو صفر به خدمات پس از فروش آن توجه کنید

برخی خودروها دسترسی به خدمات پس از فروش و قطعاتشان بسیار مشکل است. خصوصاً پس از تحریم‌ها، بسیاری از نمایندگی‌ها از ایران رفتند؛ یا برخی خودروها فقط در یک سال وارد شدند و ورودشان به کشور متوقف شد. این خودروها در صورتی که مشکلی برایشان پیش بیاید ممکن است شما را دچار دردسرهای زیادی کنند. پس با توجه به هزینه بالایی که صرف می‌کنید، این مسائل را هم در نظر داشته باشید که بعداً پشیمان نشوید.

تحقیق در مورد استهلاک ماشین

یکی دیگر از مواردی که راهنمای خرید خودروی صفر کیلومتر محسوب می‌شود، توجه به استهلاک و نگهداری خودرو است. ببینید هزینه نگهداری از خودرو و استهلاک آن به چه صورت است. بررسی‌های دوره‌ای هر چند وقت یکبار باید صورت بگیرد.

مقایسه خودرو با سایر خودرو‌های هم رده خود

سعی کنید گزینه‌های دیگر را هم در نظر بگیرید. مقایسه‌ای با خودروهای هم رده ماشین مورد نظر خود از جهت مشخصات فنی، آپشن‌ها و امکانات رفاهی و ایمنی نظر خود داشته باشید. نظرات کسانی که این خودرو را دارند هم جویا شوید.

قبل از خرید با ماشین یک دور بزنید

اگر امکانش فراهم است، حتماً قبل از خرید خودرو یک دور با آن بزنید. قرار است مدت‌ها پشت فرمان این خودرو بنشینید. مهم است که در آن احساس راحتی داشته باشید. مهم است که بتوانید با آن به راحتی رانندگی کنید.

دقت به شرایط پرداخت هزینه اتومبیل

یکی دیگر از مسائلی که باید در هنگام خرید خودروی صفر کیلومتر در نظر داشته باشید، شرایط پرداخت هزینه ماشین است. این که چه مقدار از هزینه را باید ابتدا بپردازید و مابقی به چه صورت و در چه مدت باید پرداخت شود، بسیار مهم است. شرایط پرداخت را به دقت مطالعه و بررسی کنید. هر گونه ابهامی دارید قبل از خرید خودرو و بستن قرارداد برطرف کنید. حساب و کتاب مالی باید کاملاً شفاف و به دور از هر ابهامی باشد.

بررسی شرایط تحویل خودرو

شرایط تحویل خودرو را هم در نظر بگیرید. پس از چه مدت و با چه شرایطی خودرو به شما تحویل داده‌می‌شود؟ در صورتی که در موعد مقرر خودرو به شما تحویل داده‌نشد، چگونه ضرر شما محاسبه می‌شود؟

هزینه بیمه ماشین

هزینه بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث خودرو را هم در نظر بگیرید. برای استعلام هزینه بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث خودرو، می‌توانید به سایت بیمه دات کام مراجعه کنید؛ شرکت‌های بیمه را با هم مقایسه کنید و بیمه مورد نظر خود را از این سایت و به آسانی تهیه کنید.

توجه به تسهیلات خرید خودرو

نگاهی هم به تسهیلات خرید خودرو داشته باشید. ممکن است شما خودرویی را بخواهید که خرید آن با توجه به بودجه شما منطقی نباشد. در این صورت می‌توانید از تسهیلات بانکی استفاده کنید.

بازرسی و کارشناسی خودرو

درست است که ماشین صفر ممکن است نیاز به کارشناسی خودرو نداشته باشد؛ ولی گاهی اوقات پیش می‌آید که حتی ماشینی که از درب کارخانه برای اولین بار بیرون می‌آید، دچار نقص فنی یا نقص در آپشن‌هایش باشد.

برای خرید خودرو از کارشناس متخصص کمک بگیرید

پس بهتر است در هنگام تحویل خودرو، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • بدنه خودرو را بازرسی کنید و از نبود خط و خش و … و سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  • خودرو را روشن کنید. ترمزها را چک کنید. به صدای موتور دقت کنید؛ موتور نباید صدای قژ قژ و یا صداهای ناهنجار بدهد. سعی کنید صدای موتور را در دنده ۱ و ۲ گوش دهید. صدای ناهنجار، در این دنده‌ها بیشتر به گوش می‌رسد.
  • سیستم تهویه را روشن کنید و مطمئن شوید که درست کار می‌کند.
  • با توجه به تیپ و مدلی که خریداری کرده‌اید، آپشن‌ها و امکانات را بررسی کنید. مطمئن شوید که دقیقاً همان خودرویی که می‌خواهید با همان آپشن‌ها را تحویل می‌گیرید. گاهی تفاوت دو تیپ ممکن است فقط مثلاً در روکش چرمی فرمان باشد. بالاخره شما هزینه این تفاوت را پرداخت کرده‌اید. اطمینان حاصل کنید که همان تیپ مورد نظرتان را دریافت می‌کنید.
  • در هنگام تحویل خودرو از نمایندگی‌ها، چک لیستی به شما داده می‌شود که شامل تمامی آپشن‌های خودرو است. حتماً خودرو را با این چک لیست بررسی کنید. پس از امضای چک لیست و تحویل گرفتن آن نمی‌توانید ادعای دیگری بکنید و شکایت و دادگاه و … بسیار زمان‌بر است. پس در هنگام تحویل هوشیار باشید..

در پایان، امیدواریم که با در نظر گرفتن موارد بالا در خصوص راهنمای خرید خودروی صفر کیلومتر، خرید خوب و منطقی به دور از هر عیب و ایرادی داشته باشید. خودروی نو مبارک!

برگرفته از سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.