چگونه از دیفرانسیل نگهداری کنیم؟

0

نحوه عملکرد دیفرانسیل در خودرو

اگر ماشین دیفرانسیل نداشته باشد، چرخ‌ها به همدیگر قفل می‌شوند و هنگام پیچیدن یکی از چرخ‌ها روی زمین می‌لغزد.

دیفرانسیل خودرو وسیله ای است که گشتاور انتقالی از موتور را به دو قسمت تقسیم می کند تا هر قسمت به صورت مجزا چرخی را به گردش در آورد.

آموزش مکانیک خودرو آموزش عیب یابی خودرو صدای ترمز ماشین صدای ترمز abs مزایای خودروهای دیفرانسیل جلو خودروهای دیفرانسیل عقب علت صدای جیرجیر ترمز علت صدای جیغ لنت ترمز آموزش تعویض لنت ترمز ایرادات سیستم ترمز خودرو صداهای ناشی از ترمز انواع ترمز دیسکی ديسكي كردن ترمز عقب diferencial
دیفرانسیل سه کار را انجام می دهد

فرستادن قدرت موتور به چرخ ها
عملکرد به عنوان آخرین مرحله کاهش دنده در خودرو
تغییر جهت نیرو

چرخ های خودرو با سرعت های متفاوت می چرخند به ویژه هنگام پیچیدن سر پیچ ها چرخ داخلی نسبت به چرخ خارجی مسافت کمتری را می پیماید. از آن جایی که سرعت برابر است با نسبت جابه جایی بر زمان جابه جایی (V مساوی دلتا ایکس تقسیم بر دلتا T) پس چرخ داخلی نسبت به چرخ خارجی مسافت کمتری را می پیماید و چرخی که مسافت کمتری جابه جا می شود سرعتش هم کمتر است. برای چرخ هایی که پیشران نیستند و نیروی موتور به آن ها منتقل نمی شود، مشکلی پیش نمی آید. اما چرخ های پیشران به هم متصل هستند به طوری که یک موتور واحد و یک سیستم انتقال قدرت آن ها را به گردش در می آورد.
فروش خودروی شما با نقل و انتقال یک روزه سند | خودرو45
با «کارنامه» در کمترین زمان و با بهترین قیمت ماشینت رو بفروش
نحوه عملکرد توربین دوقلو در خودرو

چگونگی عملکرد دیفرانسیل در اتومبیل

در این سیستم هنگام حرکت خودرو در مسیر مستقیم، دنده های هرز گرد به همراه دنده کرانویل می چرخند و همزمان دنده های کناری نیز به وسیله ی دنده های هرز گرد شروع به چرخش می کند. مجموعه ی دنده ها به صورت یکپارچه و منسجم عمل می کنند و باعث چرخش همه دنده های هرز گرد می شوند.

این را هم باید بدانید که دنده هرزگرد در وضعیت چرخش به راست نقش اساسی را بر عهده دارد.

سرعت چرخ های خودرو مخصوصاً سر پیچ ها متفاوت است؛ چرخی که در داخل پیچ قرار گرفته است طول مسیر کمتری را طی می کند در حالی که چرخی که در بیرون پیچ قرار گرفته مسافت بیشتری را طی می کند.

در این صورت چرخ داخل پیچ دارای سرعت دورانی کمتری است. در حالی که این موضوع برای چرخ های عقب خودروهای دیفرانسیل جلو و چرخ های جلوی اتومبیل های دیفرانسیل عقب اهمیتی ندارند، زیرا که این چرخ ها به صورت کاملا مستقل گردش می کنند، اما چرخ های محرک، با کمک سیستم انتقال قدرت موتور به یکدیگر متصل شده اند.
نحوه عملکرد ردیاب های خودرو

ناگفته نماند که اگر خودروها فاقد دیفرانسیل بودند، چرخ ها نسبت به هم قفل می شدند. پس لازم است که برای جلوگیری از این قفل شدگی در چرخ های محرک، سرعت آنها با هم برابر باشد.

برای دور زدن اتومبیل در سر پیچ ها یک چرخ خودرو باید بلغزد و ما با استفاده از لاستیک های مناسب، به نیروی خیلی زیادی برای لغزش یک لاستیک احتیاج خواهیم داشت.

همانطور که گفتیم امکان چرخیدن چرخ بیرون از پیچ، با سرعت بیشتر، نسبت به چرخ داخل پیچ، توسط دیفرانسیل به وجود می آید. حتی امکان پیچیدن بدون ترمز گرفتن نیز، از عملکرد دیفرانسیل در اتومبیل است.

به طور بسیار خلاصه در مورد عملکرد دیفرانسیل در اتومبیل می توان گفت: که نیروی موتور به وسیله ی سیستم کلاچ خودرو به گیربکس منتقل شده و سپس توسط میل گاردان به دیفرانسیل و از طریق این وسیله به پلوس چرخ ها می رسد و بعد از آن چرخ ها به حرکت در می آیند.

برای اینکه بتوانیم عملکرد دیفرانسیل در اتومبیل را بهتر بازگو کنیم آنها را به چند مرحله تقسیم کرده ایم:

تنظیم دور در موقع دور زدن در سر پیچ ها
کاهش سرعت برای انتقال گشتاور زیاد به چرخ ها
تغییر جهت نیرو
تقسیم نیرو برای چرخ ها که در هنگام دور زدن سر پیچ ها بدان نیاز داریم.

چگونه از دیفرانسیل نگهداری کنیم؟

اهمیت روغن در این سیستم و در عملکرد دیفرانسیل در اتومبیل به اندازه ی روغن در موتور خودرو بالاست و نقش بسیار مهمی در حفاظت از انتقال دنده ها ایفا می کند.

روغن دیفرانسیل برای روغن کاری در کل این سیستم استفاده می شود. علاوه بر اینکه مایعات به کار رفته در این قطعه هم، بعد از مدتی کثیف و آلوده می شود و اگر بدون توجه به آن به رانندگی ادامه دهید، ممکن است آسیب های جبران ناپذیری بر خودرو وارد کند.

پس علائمی مثل تکان های ثابت که همزمان با افزایش سرعت ماشین به وجود می آید،

شنیدن صدایی شبیه به ناله مخصوصا وقتی که سرعت و شتاب افزایش می یابد،

یا صدای ناگهانی که در موقع کاهش سرعت شنیده می شود،

یا صدای شبیه صدای جیر جیر در سرعت بالاتر از ۳۰ کیلومتر،

یا صدایی که در هنگام شروع حرکت در بعضی مواقع اتفاق می افتد،

همه نشان دهنده ی این است که سیستم انتقال قدرت در گیربکس نیاز به بازبینی و سرویس دارد و باید به آن رسیدگی شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.