علت روشن شدن چراغ چک پژو SLX 405 موتور TU5 چیست؟

0

خودرو پژو SLX 405 موتور تی‌یو 5 مدل 94 دارم و بیش از دو ماه است پس از روشن کردن آن، چراغ‌چک پشت آمپر روشن می‌ماند و خاموش نمی‌شود.

همچنین چند روز قبل در زمان حرکت در آزادراه دور موتور خودرو با نوسان زیادی مواجه بود و گاهی تمایل به‌خاموش شدن داشت و درعین حال حین توقف درترافیک، خودرو ‌لرزش داشت. علت چیست؟

قیمت پژو 405 قیمت پژو 405 SLX قیمت پژو 405 GLX آپشن های پژو 405 امکانات پژو 405 SLX پژو 405 اتوماتیک پژو 405 فرانسه معایب و مزایای پژو 405 مشخصات پژو 405 پژو 405 استیشن پژو 405 مسابقه تیونینگ پژو 405

تنها علت روشن ماندن چراغ‌چک به‌صورت ثابت در پشت آمپر، خرابی یک عملگر الکترونیکی است. به‌عبارت دیگر با توجه به‌این‌که پیشرانه خودرو شما تی‌یو 5 است، از سیستم جرقه‌زنی مستقیم یکپارچه بهره می‌برد. بنابراین به‌نگهداری بیشتری نیاز دارد.

اما با توجه به‌کارکرد خودرو شما و عمر مفید هر قطعه، باید گفت این مشکل به‌عیب‌یابی دقیق نیاز دارد. به‌صورت کلی سیستم جرقه‌زنی خودرو شما با اشکال مواجه شده است و از سوی دیگر، اگر کویل خودرو شما معیوب شده باشد، یکی از نشانه‌های خرابی در این قطعه الکترونیکی، روشن ماندن چراغ‌چک در پشت آمپر است.
بنابراین در این حالت باید به‌نمایندگی مراجعه کنید تا با اتصال دستگاه عیب‌یاب به ECM خودرو شما، خرابی در سیستم جرقه‌زنی نمایان شود. براین اساس برای رفع مشکل باید کویل خودرو شما تعویض شود.

اما درنظر داشته باشید که چنین مشکلی همواره به‌دلیل خرابی کویل به‌شکل مستقیم نیست؛ زیرا اگر متعلقات آن چون وایرها نیز معیوب شده باشد، قدرت لازم را برای جرقه‌زنی کاهش می‌دهد و منجر به‌روشن شدن چراغ‌چک می‌شود.
درعین حال اگر وایرهای کویل معیوب باشد، احتمال اتصالی وجود دارد و این حالت سبب کاهش قدرت جرقه شمع‌ها می‌شود.
بنابراین درچنین حالتی برای عیب‌یابی صحیح باید از کارشناس فنی نمایندگی کمک گرفت تا درصورت نیاز و تایید وی مبنی بر خرابی وایرها، برای رفع مشکل این قطعات پلاستیکی دارای استوانه‌ای فلزی تعویض شود.

اما افزایش یا کاهش دورموتور و همچنین لرزش موتور دو علت عمده دارد. نخست‌این‌که سیستم جرقه‌زنی خودرو شما همان‌طور که اشاره شد، اشکال دارد که با تعویض متعلقات و قطعه اصلی این سیستم یعنی کویل، اگر همچنان دورموتور با کاهش یا افزایش چشمگیر مواجه باشد، باید یکی از مهم‌ترین سنسورهای موتور که همان سنسور دریچه‌گاز است، بررسی شود.

به‌عبارت دیگر این سنسور وظیفه اندازه‌گیری باز بودن دریچه‌گاز را برعهده دارد تا ECM باتوجه به‌اِلِمان‌ها و الگوریتمی که دارد، تصمیم به‌کاهش یا افزایش دورموتور مبتنی بر فشار پدال گاز بگیرد. بنابراین هرگونه اشکال در این سنسور منجر به‌بروز چنین مشکلی می‌شود. بر این اساس برای رفع مشکل باید سنسور دریچه‌گاز تعویض شود.

اما این نکته را فراموش نکنید که رفتار و نحوه رانندگی شما نیز می‌تواند بر خرابی قطعات الکترونیکی به‌ویژه این سنسور تاثیرگذار باشد.

منبع:دنیای خودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.