راهنمای خرید استارت خودرو

0

خودرو از قطعات مختلف و پیچیده‌ای تشکیل‌شده که عملکرد صحیح تمامی این قطعه‌ها بر کارکرد درست خودرو تاثیر می‌گذارد؛ اما خرابی برخی از این قطعات مانع حرکت کردن خودرو می‌شود. استارت خودرو را می‌توان یکی از این قطعات مهم دانست که خرابی آن مانع از شروع به کار اتومبیل شما می‌شود.

در صورت خرابی استارت، خودرو شما علائمی نشان می‌دهد که در این صورت بهتر است هر چه زودتر این قطعه را تعویض کنید. در این مطلب قصد داریم شما را با خرید استارت خودرو و خرید لوازم یدکی خودرو آشنا کنیم، پس تا پایان آن با ما همراه باشید.

هم چنین اگر نیاز به خرید لوازم یدکی پژو ، لوازم یدکی تویوتا ، بنز ، بی ام و و سایر برندهای خودرویی را داشتید، میتوانید به وبسایت کارواگو مراجعه نمایید.

استارت خودرو چیست؟

استارت یکی از قطعات مهم در خودرو است که با حرکت درست خود سبب روشن شدن موتور خودرو می‌شود. به همین دلیل می‌توان استارت را اولین قطعه برای راه‌اندازی خودرو دانست. در ماشین‌های قدیمی وظایف استارت خودرو را قطعه‌ای به نام هندل بر عهده داشت. باگذشت زمان، همچنین پیشرفت علم و تکنولوژی هندل جای خود را به استارت خودرو داد.

استارت خودرو خود از قطعات کوچک‌تری تشکیل می‌شود که از آن می‌توان به آرمیچر، زغال و کلکتور، بالشتک، دنده استارت، اتوماتیک و بدنه استارت اشاره کرد. تمام این اجزا با عملکرد صحیح خود باعث می‌شوند، نیروی الکتریکی در خودرو به نیروی مکانیکی تبدیل شود.

انواع استارت خودرو

در خودروهای مختلف استارت‌های گوناگونی قرار دارد؛ به‌عبارتی‌دیگر نوع استارتی که در یک خودروی معمولی به کار می‌رود با استارتی که در ماشین‌های پیشرفته وجود دارد، متفاوت است. معمولا استارت را بر دو اساس تقسیم‌بندی می‌کنند که یکی از انواع آن نوع درگیری این قطعه است. در این تقسیم‌بندی استارت به دودسته درگیری لخت و از پیش درگیر دسته‌بندی می‌شود.

استارت بر اساس درگیری لخت، حدود 80 سال قبل بر روی خودروها نصب‌شده که در آن احتمال شکستگی و خرابی استارت وجود دارد. این نوع استارت از 4 قطب و زغال ساخته می‌شود و بیشتر بر روی خودروهای بنزینی قابل‌اجرا است؛ اما استارت از پیش درگیر را بر روی خودروهای جدید به کار می‌برند. دسته‌بندی دیگری نیز برای استارت خودروها وجود دارد که در ادامه برای شما ذکر خواهیم کرد.

دنده‌اتوماتیک

معمولا در خودروهای جدید و پیشرفته که دنده‌اتوماتیک دارند، از استارت‌هایی به‌ نام استارت ریموتی استفاده می‌شود. عملکرد این سیستم به‌گونه‌ای است که راننده قبل از سوارشدن به خودرو می‌تواند استارت اتومبیل خود را فعال کند و این‌گونه موتور شروع به کار می‌کند.

دنده مارپیچی

دنده مارپیچی یکی از انواع استارت‌هایی است که در آن استارت و اتومات جدا از یکدیگر قرار دارند. استارت دنده مارپیچی در کنار تمام مزایایی که داشته، یک عیب بزرگ نیز دارد. در برخی موارد ممکن است که این نوع استارت بعد از روشن شدن موتور، دنده آن گیر کند، در این صورت غیرفعال شده و عمل نخواهد کرد.

دنده مارپیچی کشویی

استارت دنده مارپیچی کشویی به‌عنوان نوعی از استارت باید دو وظیفه مهم را در خودرو انجام دهد. یکی از این وظایف این است، باید برقی را که از باطری خودرو دریافت می‌کند به سمت موتور استارت ارسال کند. وظیفه دوم سبب فعال شدن و تحریک دنده استارت شود. در این صورت دنده استارت به سمت جلو حرکت کرده و با فلایویل برخورد می‌کند. این برخورد باعث می‌شود موتور خودرو به حرکت درآید.

آرمیچر کشویی

این نوع استارت در خودروهایی مانند کامیون و اتوبوس بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

استارت‌های گیربکسی

این نوع استارت بیشتر برای خودروهای مخصوصی استفاده می‌شود. از استارت گیربکسی برای اتومبیل‌هایی که در آن تعداد بیشتری سیلندر به‌کاررفته، همچنین حجم موتور خودرو و گشتاور آن بالاست، استفاده می‌شود. استفاده از این نوع گیربکس در خودرو سبب کاهش جریان مصرفی خواهد شد.

علائم خرابی استارت خودرو

علائم خرابی استارت خودرو شامل موارد زیر می‌شود:

استارت خودرو عمل نکند

زمانی پیش می‌آید که شما استارت خودرو را می‌چرخانید، چراغ‌هایی که در داخل داشبورد وجود دارد روشن‌شده؛ اما خودرو استارت نخورده و روشن نمی‌شود. در این صورت استارت خودرو دچار مشکل شده و خراب است.

با چرخاندن استارت صداهای عجیبی به گوش برسد

در شرایطی ممکن است شما استارت خودرو را بچرخانید و در قسمت کاپوت آن صداهایی به گوش برسد. در این صورت ممکن است استارت خودرو دچار مشکل شده باشد.

کم شدن میزان روشنایی چراغ‌های خودرو

در برخی شرایط موتور خودرو شما روشن و در حال فعالیت است، با نگاه کردن به چراغ‌های خودرو تغییری در میزان روشنایی آن به وجود نیامده و به‌درستی عمل کند؛ اما با خاموش کردن موتور و باز کردن سوئیچ خودرو متوجه شوید که نور چراغ‌ها تغییر کرده و کمتر می‌شود. در این صورت استارت خودروی شما دچار مشکل شده است.

آزاد کردن دود

سوختن استارت خودرو یکی از دلایلی است که سبب می‌شود از اتومبیل شما دود خارج شود.

نکات مهمی که هنگام خرید استارت باید به آن توجه کنید

  • استارتی تهیه کنید که ظرفیتی برابر یا بیشتر از استارت قبلی خودرو شما داشته باشد. از خریدن استارت‌های با ظرفیت کمتر از استارت قبل خودداری کنید.
  • بهتر است در هنگام خرید به محل قرارگیری پیچ، چرخ‌دنده و اتصالات دیگر دقت کنید. محل قرارگیری این قطعات باید کاملا یکسان باشد.
  • درصورتی‌که یکی از قطعات استارت خودروی شما خراب باشد، از تعویض آن‌ قطعه منصرف شده و استارت خودرو را کامل تعویض کنید.
  • استارت خود را از یک برند معتبر خریداری کنید. در غیر این صورت ممکن است به بخش‌های دیگر خودرو نیز آسیب وارد کند.

قیمت انواع استارت

استارت خودرو را می‌توان یکی از قطعات خودرو در نظر گرفت که معمولا خیلی کم پیش می‌آید، آسیب‌دیده یا خراب شوند؛ اما مانند هر قطعه دیگری ممکن است عوامل مختلفی باعث خرابی این بخش از خودرو شوند. در این صورت می‌توانید به‌راحتی و با توجه به بودجه خود یکی از مدل‌های آن را تهیه کنید.

برندهای زیادی در زمین‌ساخت استارت خودرو فعالیت می‌کنند. این محصولات باکیفیت‌ و قیمت‌های متفاوتی به بازار خودرو عرضه می‌شوند. علاوه بر برند تولیدکننده که یک عامل مهم در قیمت استارت خودرو است، عوامل دیگری نیز بر این قیمت تاثیر می‌گذارد. از این عوامل موثر می‌توان به نوع استارت، نوع درگیری آن، خودروی استفاده‌کننده از استارت و موارد دیگری اشاره کرد. در یک نگاه کلی میزان هزینه‌ای که برای بخش‌های مختلف یک استارت می‌توان در نظر گرفت مبلغی بیش از 50000 تومان است.

کلام آخر

در ساخت خودرو قطعات زیادی به‌کاررفته که نحوه کارکرد آنان بر عملکرد خودرو تاثیر می‌گذارد. یکی از انواع این قطعات استارت خودرو است. استارت خودرو دارای انواع مختلفی است که تاثیر زیادی بر قیمت آن دارد. پیشرفته‌ترین نوع استارت را می‌توان استارت ریموتی دانست.

این نوع استارت بر روی خودروهای به‌روز و پیشرفته قابل‌اجرا است. در صورت خراب شدن استارت خودرو به‌راحتی می‌توانید آن را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید. در این مقاله شما را باراهنمای خرید استارت خودرو آشنا کردیم، امیدواریم اطلاعات کافی را بامطالعه آن کسب کرده باشید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.