سرنوشت صنعت قطعه پس از ارز حذف ۴۲۰۰ تومانی به کجا می رسد؟

0

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده و گام‌های اولیه عملیاتی شدن آن در بدنه اقتصاد درحال اجراست اما فعالان صنعت قطعه معتقدند هرچند این اقدام تاثیری بر قطعات ساخت‌داخل ندارد اما از این اقدام استقبال می‌شود چون افزایش رقابت‌پذیری را به دنبال خواهد داشت.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده و گام‌های اولیه عملیاتی شدن آن در بدنه اقتصاد درحال اجراست اما فعالان صنعت قطعه معتقدند هرچند این اقدام تاثیری بر قطعات ساخت‌داخل ندارد اما از این اقدام استقبال می‌شود چون افزایش رقابت‌پذیری را به دنبال خواهد داشت. برخی معتقدند تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به برخی حوزه‌های تولیدی در سال‌های گذشته شفافیت در امور تولیدی و اقتصادی را مخدوش کرده و تنها منجر به ایجاد رانت برای عده‌ای شده بود. بنابراین باید در کنار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از چرخه اقتصادی کشور نسبت‌به اصلاح قیمت‌ها اقدام شود؛ همچنین منابع به‌دست‌آمده از محل حذف ارز ۴۲۰۰تومانی را صرف توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در افزایش ظرفیت‌های تولید، کاهش مصرف انرژی و ارتقای بهره‌وری کرد. اما این پرسش مطرح می‌شود آیا صنعتی همچون قطعه که برخی مواداولیه خود را از طریق واردات تامین می‌کند نیز مشمول این تاثیرپذیری خواهد شد یا خیر؟
آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازی با تاکید بر عدم تاثیر مستقیم ارز حذف ۴۲۰۰ تومانی بر صنعت قطعه گفت: «فعالان صنعت قطعه پیش از این نیز مواد موردنیاز خود را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد نمی‌کردند که با حذف آن شاهد افزایش قیمت قطعات باشیم اما بدون‌شک به صورت غیرمستقیم اثر خود را برجای خواهد گذاشت.»
وی افزود: «با حذف این ارز از چرخه مبادلات، ماخذ محاسبه گمرکی به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی، ارز مبادله‌ای خواهد شد که در این نقطه افزایش هزینه‌ای خواهیم داشت که برای دولت درآمد محسوب می‌شود با این حال فعالان صنعت قطعه از این موضوع به‌شدت استقبال خواهند کرد.»
محبی‌نژاد این اقدام را منجر به واقعی شدن قیمت ها و افزایش میزان رقابت‌پذیری تولید در برابر واردات دانست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.