مهم ترین اخبار خودرویی که در آذرماه اتفاق افتاد

0

در هفته منتهی به شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ حواشی افزایش قیمت بنزین در کیش، تصویب طرح واردات خودرو، مهلت بخشودگی جرائم رانندگی، پایان طرح جریمه سفر، رکورد ترافیک تهران و ازسرگیری تولید خودروی ایرانی در سایر کشورها از جمله مهم‌ترین عناوین رسانه‌ها بودند.

طرح واردات خودرو در کمیسیون صنایع تصویب شد

فهرست مطالب

حسینی‌کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره طرح ساماندهی صنعت خودرو، نوشت: «طرح واردات خودرو که از سوی شورای نگهبان رد شد و به مجلس برگشت، در جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون صنایع و معادن مجلس عیناً با اضافه شدن ارز دارای منشأ تصویب شد تا پس از تصویب صحن علنی به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود.»

در همین رابطه دبیر کمیته خودروی کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید: «در مورد ماده ۴ طرح که مبحث واردات خودرو است، نظر کمیسیون صنایع همان نظر قبلی بوده و قرار نیست اصلاحی در آن صورت بگیرد. باید دوباره در صحن در مورد آن رأی‌گیری شده و به شورای نگهبان ارجاع داده شود. احتمالاً پس از آن طرح به مجمع تشخیص مصلحت رفته و آنجا رأی‌گیری شود.»

اخبار مجلس شورای اسلامی محمدعلی دهقان دهنوی کیست رئیس مجلس شورای اسلامی نایب رئیس مجلس کیست نمایندگان مجلس قوانین مصوبه مجلس شورای اسلامی اخبار واردات خودرو آزاد شدن واردات خودرو

جریمه سفر تمام شد

سردار حسینی جانشین پلیس راهور ناجا در خصوص آخرین وضعیت تردد در جاده‌های کشور می‌گوید: «در حال حاضر طبق آخرین آمار رنگ‌بندی شهرها، هیچ شهر قرمز و نارنجی در کشور وجود ندارد و تنها ۵۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.»

عقب ماندن خودروسازان خصوصی از برنامه

شرکت‌های خودروساز خصوصی باید به‌طور ماهانه نسبت به تولید ۱۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو اقدام می‌کردند، این در شرایطی است که طبق آمارهای ارائه شده از سوی وزارت صمت این بخش به جای تولید حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در ۸ ماه گذشته، تنها ۳۳ هزار دستگاه تولید کرده است. با این حال این شرکت‌ها، ۱۹ درصد رشد سالانه و ۸۴ درصد رشد ماهانه در آبان ماه را تجربه کردند.

سهم جوانان در مرگ‌ومیر رانندگی

معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا درباره جان‌باختگان تصادفات هشدار داد و گفت: «آمارها نشان می‌دهد که ۱۸ درصد جان‌باختگان تصادفات و سوانح ترافیکی، متأسفانه کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال هستند.» به گفته سرهنگ جهانی کودکان و نوجوان در بیشتر تصادفات هیچ نقشی ندارند، اما متأسفانه به دلیل بی‌احتیاطی برخی از رانندگان و عدم توجه به کودکان عابر، این گروه سهم ۱۸ درصدی در جان‌باختگان دارند. حتی در برخی از مواقع کودکانی که سرنشین خودرو نیز هستند جان خود را به دلیل عدم استفاده از صندلی مخصوص کودکان جان خود را از دست داده‌اند.

فقط ۳۰ درصد افزایش قیمت خودرو داشتیم

به گفته وزیر صمت، شورای رقابت در سال گذشته ۳ نوبت قیمت خودرو را افزایش داد و مجموعاً ۹۰ درصد در سال گذشته قیمت خودرو افزایش پیدا کرد. افزایش قیمت امسال حدود ۳۰ درصد بود که حدود یک‌سوم سال قبل است.

رکورد ترافیک تهران در ۱۴۰۰

جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ روز شنبه هفته گذشته را پرترافیک‌ترین روز سال ۱۴۰۰ تاکنون اعلام کرد. به گفته سرهنگ موسوی‌پور در ماه‌های اخیر شاهد افزایش حجم ترافیک در معابر پایتخت هستیم و گرچه این حجم همچنان کمتر از روزهای قبل از شیوع کرونا در سال ۱۳۹۸ است، اما به نسبت روزهای مشابه در سال ۱۳۹۹ افزایش داشته است.

آغاز دوباره تولید خودروی ایرانی در سایر کشورها

وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید سایت‌ها و خطوط تولیدی در سنگال، جمهوری آذربایجان، سوریه و عراق داریم که به‌تدریج در حال فعال‌سازی و توسعه هستند. به گفته فاطمی‌امین از ابتدای حضور در وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم، موضوع صادرات ۳۰ درصد از خودروهای تولیدی را در افق ۱۴۰۴ مطرح کردم که در این زمینه، راه‌اندازی و توسعه خطوط تولید خودرو در خارج از کشور یکی از الزامات و راهکارها است.

جنجال‌های افزایش قیمت بنزین در کیش

هفته پیش یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت هر کاری قرار باشد از نظر عملی انجام شود باید در جای کوچکی اجرا شود، از آنجا که کیش و قشم منطقه آزاد هستند، می‌تواند به‌عنوان یک پایلوت اجرا مدنظر قرار بگیرد. ولی مقدمات کار این است که باید کارهای کارشناسی انجام شود، درآمدهای مردم و نظام حقوق و دستمزد اصلاح شود تا بعد بتوان در مورد حامل‌های انرژی اظهارنظر کرد.

بعد از این اظهارنظر سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: «معتقدم که این نماینده مجلس از جزئیات طرح تخصیص بنزین براساس کدملی کاملاً بی‌اطلاع هستند.» به گفته شمسیان نرخ بنزین سهمیه‌ای و آزاد به‌هیچ‌وجه افزایش نخواهد یافت و مردم با آرامش به زندگی خود بپردازند.

سپس سرپرست منطقه آزاد کیش خبر افزایش قیمت بنزین را کذب دانست و با تأکید بر این که تغییر قیمت حامل‌های انرژی نیازمند مصوبه مجلس شورای اسلامی است ابراز کرد: «در بودجه ۱۴۰۱ اشاره‌ای به افزایش قیمت بنزین و سهمیه سوخت نشده است.» به گفته لواسانی تفاوت این طرح با طرح پیشین را تخصیص سهمیه بنزین به هر کد ملی عنوان کرد که پیش از این به هر خودرو تعلق می‌گرفت.

آخرین مهلت بخشودگی جرائم رانندگی

رئیس پلیس راهور ناجا می‌گوید بحث بخشودگی دو برابری جرائم رانندگی تا پایان دی ۱۴۰۰ خواهد بود و دیگر تمدید نخواهد شد. به گفته سردار هادیانفر در این یک ماه باقی‌مانده تمام جرائم رانندگی به اصل برمی‌گردد و هم‌وطنانمان می‌توانند از این فرصت برای پرداخت اصل جریمه استفاده کنند.

پرداخت مالیت خودروهای لوکس جدی شد

معاون اول رئیس‌جمهور آیین‌نامه اجرایی مربوط به سازوکار شمول مالیاتی برای مالکان انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین به ارزش بیش از یک میلیارد تومان را با هدف جلوگیری از فعالیت‌های سوداگرانه در بازار خودرو ابلاغ کرد.

چند دستگاه خودرو بیمه ندارند؟

رئیس‌کل بیمه مرکزی می‌گوید از ۲۵ میلیون خودروی موجود در کشور، معادل ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو بیمه شخص ثالث دارند.

اعلام زمان خداحافظی با قرعه‌کشی خودرو

وزیر صمت می‌گوید کمبود در سال آینده متناسب با برنامه افزایش تولید، جبران خواهد شد و به تناسب با تقاضا عرضه وجود خواهد داشت و این قرعه‌کشی‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۱ حذف خواهد شد.

پایگاه داده سامانه سوخت پرید؟

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره شایعه حذف پایگاه داده (data base) سامانه هوشمند سوخت پس از حمله سایبری اخیر و ایجاد اختلال در صدور کارت‌های هوشمند سوخت المثنی می‌گوید: «حذف پایگاه داده سامانه هوشمند سوخت صحت ندارد، پس از حمله سایبری نیز بیش از ۲۰۰ هزار درخواست جدید در دفاتر پلیس + ۱۰ برای صدور کارت سوخت به ثبت رسیده است که در حال انجام فرآیندهای آن هستیم.»

اخبار مهم در هفته چهارم آذر ۱۴۰۰

در هفته منتهی به شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ مزایده خودروهای لوکس اموال تملیکی، واکنش بازار به قیمت‌های جدید، احضار وزیر صنعت به مجلس، افزایش نرخ جرائم رانندگی و مخالفت مجلس با افزایش قیمت خودرو ازجمله مهم‌ترین عناوین رسانه‌ها بودند.

واردات خودرو را ممنوع کنید

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مخالفت مجدد هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام با واردات خودرو گفت: «واردات خودرو برخلاف سیاست‌های کلی نظام است.» به گفته میرسلیم کشور ما در شرایط کنونی وضعیت خوبی از لحاظ ارزی ندارد و باید ارز در اختیار کشور صرف واردات کالاهای اساسی و ضروری شود، اما خودرو جزء کالاهای اساسی نیست و نباید ارز کشور را صرف واردات خودرو کرد.

در همین زمینه دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید سیاست‌های کلی برپایه اقتصاد مقاومتی است و اگر صدها قانون هم برای واردات نوشته شود شاکله اصلی فکری این است که در شرایط تحریم ما هیچ پولی نداریم و بازار ارز با کوچک‌ترین تلنگر به سمت افزایش می‌رود. به گفته دادفر فکر این‌که در این شرایط بخواهیم قانونی در این زمینه تصویب کنیم هیچ‌گاه نتیجه‌ای نخواهد داشت و بهتر است به واردات فکر نکنیم.

کاهش ۱۰ میلیون لیتری مصرف بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌گوید به میزان ۲۸ میلیون مترمکعب در روز ظرفیت استفاده از سی‌ان‌جی به‌جای بنزین داریم، اما از این ظرفیت هم به‌طور کامل استفاده نمی‌شود. به‌طوری که روزانه فقط ۲۰ تا ۲۲ میلیون مترمکعب سوخت سی‌ان‌جی در کشور مصرف می‌شود. به گفته سالاری با زیرساخت‌های موجود برای توسعه سهم سی‌ان‌جی حداقل ۶ میلیون لیتر دیگر می‌توان از مصرف روزانه بنزین کاست، اما مسائلی مانند سهمیه‌ها و قیمت بنزین اجازه نمی‌دهد.

جریمه‌های یک میلیونی کرونایی تمام شد

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا می‌گوید همان‌گونه که رنگ‌بندی جدید کرونایی شهرها اعلام شد، تنها هشت شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند و خوشبختانه هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونایی نیست. به گفته سردار حسینی این یعنی دیگر در حال حاضر جریمه یک میلیون تومانی نداریم و فقط جریمه‌های ۵۰۰ هزار تومانی شهرهای نارنجی پا برجاست.

احضار وزیر صنعت به مجلس برای توضیح افزایش قیمت خودرو

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از احضار وزیر صنعت و مدیران ایران‌خودرو و سایپا به این کمیسیون، در پی گرانی ۱۸ درصدی خودروی کارخانه خبر داد. به گفته حسینی‌کیا، به علت افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو در روزهای پایانی هفته گذشته و با بیان این‌که مخالف افزایش قیمت خودرو هستیم، وزیر صنعت و مدیران خودروسازی‌ها به کمیسیون صنایع و معادن فراخوانده شده‌اند تا درباره علت این تصمیم توضیح دهند.

آمار تولید خودرو تا پایان آبان

مطابق آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت، بیشترین میزان تولید خودروها در این مدت در بخش خودروهای سواری با ۵۹۴ هزار و ۴۷۳ دستگاه بود، که ۹۱.۲ درصد کل تولیدات را به خود اختصاص داد. در بخش خودروهای سواری رشد ۵.۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسید.

ازسرگیری صادرات خودرو ایران به سنگال

پرونده واردات خودروهای خارجی به ایران بسته شد، اما حالا قرار است خودروهای ایرانی به شاخ آفریقا صادر شود. حالا گویا مدیرعامل ایران‌خودرو قرار است به آفریقا برود تا خط تولید خودرویی که سال‌ها متوقف شده بود را دوباره احیا کند. این خبر را حسن ذاکری، نماینده خودروسازان ایرانی در آفریقا می‌دهد.

مالیات خودروهای لوکس در سال ۱۴۰۱

در بودجه ۱۴۰۱، خودروهای با قیمت کمتر از یک میلیارد از مالیات خودرو معاف شدند. همچنین خودروهای بیش از ۱.۵ میلیارد تومان، نسبت به مازاد یک میلیارد تومان (۵۰۰ میلیون تومان) یک درصد مالیات می‌دهند.

مخالفت مجلس با افزایش قیمت خودرو

یک نماینده مجلس می‌گوید کمیسیون صنایع و معادن مجلس با افزایش قیمت خودرو مخالف است. تا زمانی که عرضه و تقاضای خودرو متعادل نشود، نمی‌توان در مورد حوزه خودرو تصمیم اساسی گرفت و در این شرایط تغییر قیمت موجب تنش در بازار می‌شود. اگر ما پیشنهاد واردات خودرو حداقل در حد چند ده هزار دستگاه را دادیم، چون باعث متعادل شدن بازار خودرو و قیمت‌های منطقی‌تر می‌شد.

جریمه رانندگی افزایش یافت

طبق بند «ج» تبصره ده لایحه بودجه سال آینده، در سال ۱۴۰۱ تعرفه جریمه‌های رانندگی پنج درصد افزایش می‌یابد و مبالغ حاصله به خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

در همین رابطه بر اساس بند «ک» تبصره ۶ ماده‌ واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، عوارض مصوب در شبکه آزادراهی پس از عدم پرداخت در زمان مقرر مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی معادل ۲۰ درصد عوارض مصوب در آزادراه مربوطه است و در صورت تاخیر بیش از یک ماه در پرداخت علاوه بر اصل عوارض و جریمه مذکور، مشمول جریمه‌ای معادل ۲ درصد مجموع نرخ عوارض مصوب و جریمه ۲۰ درصدی به ازای هرماه تأخیر خواهد بود.

فروش اقساطی خودرو برای جانبازان

مطابق لایحه بودجه ۱۴۰۱، جانبازان جسمی و حرکتی ۲۵ درصد و جانبازان ۵۰ تا ۷۰ درصد با معرفی بنیاد شهید می‌توانند خودرو با اقساط پنج‌ساله از دو شرکت خودروساز بزرگ کشور دریافت کنند.

واکنش بازار به افزایش قیمت خودرو

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو می‌گوید با توجه به اینکه فاصله میان قیمت‌های رسمی و قیمت‌های موجود در بازار به‌شدت افزایش یافته، با بالا رفتن قیمت‌های رسمی تأثیر مستقیم و بزرگی در بازار مشاهده نمی‌شود و در روزهای گذشته نیز ما واکنش قاطعی از بازار ندیده‌ایم.

مزایده خودروهای اموال تملیکی

رئیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در رابطه با مزایده خودروهای دپو شده در انبار اموال تملیکی می‌گوید: «بعضی از خودروها زیر ۲۵۰۰ سی‌سی است، که طبق مقررات برای شماره‌گذاری و تعیین تکلیف در داخل برای آن‌ها مشکلی وجود ندارد. بعد از صدور آراء قطعی، در حراج عرضه می‌شوند، حال این حراج ممکن است به‌صورت الکترونیک یا حضوری باشد.» به گفته اجتهادی خودروهای لوکس ممنوعیت فروش در داخل دارند، اما پیشنهادی مطرح شد تا خودروهایی که بیشتر از ده سال در اموال تملیکی مانده‌اند تعیین و تکلیف شوند.

ابطال معاینه فنی خودروهای دودزا

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ می‌گوید پلیس با سیستمی که در اختیار دارد خودروهای دودزای دارای برگه معاینه فنی را بررسی کرده و در صورت نقص برگه معاینه فنی آن‌ها باطل می‌شود. به گفته سردار حمیدی سامانه‌ای طراحی شده و هم‌اکنون در اختیار پلیس است به نام سامانه متحرک معاینه فنی که معاینه فنی خودروها را بررسی می‌کند و تاکنون با این سامانه ۹۷۵ دستگاه که معاینه فنی گرفته معاینه فنی آن‌ها را باطل اعلام کرده‌ایم.

منبع:باما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.