پژو ۳۰۱ جایگزینی مناسب برای پژو ۴۰۵ + تصاویرخبر

0

خودرو پژو ۳۰۱ جایگزینی مناسب برای پژو ۴۰۵ + تصاویر

خودرو پژو ۴۰۵ شیر قدیمی ایران که به سن میانسالی رسیده است کم کم از رده خودروهای پرقدرت خارج شده و جای خود را به پژو ۳۰۱ خواهد داد. این جانشین مناسب را بهتر بشناسید.

پژو ۴۰۵ یک خودروی خانوادگی در کلاس سدان های بزرگ می باشد که برای اولین بار توسط شرکت فرانسوی پژو ارائه شد.این شیر پیر صنعت خودرو ایران بعد از پراید پرفروشترین خودرو در ایران بشمار می آید که امسال در صنعت ما ۲۴ ساله شد و همچنان در جمع فرزندانش حضور دارد اما مدت هاست حکمرانی را به خانواده اش (پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ وپژو ۳۰۱و …) واگذار کرده اما نه زخمی شده و نه محکوم به جدایی از جمع شیرها.

پژو سال ۱۳۷۰ با ۴۰۵ راهی را در ایران آغاز کرد که منجر به کسب حداقل ۵۰ درصد از بازار ایران شد؛ مسیری که با عرضه پژو پارس مستحکم شد و پژو ۲۰۶ طراوت را به آن اضافه کرد. پژو در این مسیر به غیر از مدل های ۴۰۵، ۲۰۶ و ۲۰۷i تیری را در طول این ۲۴ سال به خشاب ایران خودرو اضافه نکرده و هر آنچه رنگ و بوی پژویی دارد، پروژه های ایرانیزه شده ای مانند روآ، آر دی، وانت جدید کاریا، پژو پارس و… است. ۴۰۵ شیر ماده ای بود که در کمال تعجب زاد  و ولدش بازار خودرو ایران را متحول کرد. فرزند ایرانی اش، سمند هر چند به سمت استقلال از پژو پیش می رود اما هر چه هست از نطفه ۴۰۵ متولد شده و تا ابد این آغاز در کارنامه اش می ماند.

اردیبهشت سال گذشته، یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو پس از ملاقات با مسئولان ارشد پژو بعد از حدود ۴ سال غیبت، خبر از خروج ۴۰۵ از سبد محصولات ایران خودرو و جایگزینی آن با محصولی جدید از پژو داد؛ خبری که با تأیید هفته گذشته مبنی بر ورود پژو با محصولات جدید قوت گرفت و ۳۰۱ به عنوان جانشین ۴۰۵ بعد از ۲۴ سال کوله بارش را برای نشستن بر تخت پدربزرگ بست تا به ایران بیاید و ۴۰۵ که مدت هاست از استاندارد یک شیر پیر پا را فراتر گذاشته به تنهایی در تاریخ استراحت کند و به دنیایی برود که پیکان سال ۱۳۸۴ به آن کوچ کرد.

خود پژویی ها می خواهند ۴۰۵ خداحافظی کند!

شاید برای شما هم عجیب باشد که خودروساز ایران تصمیم به خداحافظی یک خودرو آن هم به همین سادگی بگیرد. واقعیت نیز اینگونه است چرا که پژویی ها در جدیدترین مذاکرات از ایران خودرو خواسته اند ۴۰۵ را از خط تولید خارج کند تا ۳۰۱ جایگزین آن شود. یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده که در قرارداد جدیدشان تأسیس مرکز تحقیق و توسعه مشترک با پژو و سیتروئن نیز لحاظ شده است. شاید تأسیس چنین مرکزی بتواند به توسعه منطقی تر سبد محصولات پژو کمک شایانی کند تا دیگر شیرهای فرانسوی در بازار ایران بیش از سن پیری حکومت نکنند!

 

چه زمانی ۳۰۱ جایگزین ۴۰۵ می شود؟

ایران خودرویی ها از پایان سال ۹۴ به عنوان زمان این جایگزینی خبر می دهند اما حقیقت در صنعت خودروسازی ایران معمولاً فاصله زیادی با وعده مسئولان دارد و بر اساس پیش بینی ها با توجه به زمان مورد نیاز برای خاتمه تولید این محصول و تولید انبوه ۳۰۱ برای تأمین تقاضا در زمانی بهتر از سال ۱۳۹۶ محقق نخواهد شد. لذا می توان با اطمینان امیدوار بود که اگر همه برنامه های ایران خودرو و پژو به خوبی پیش برود، در سال ۱۳۹۶ که چندان هم دور نیست، شیر خسته پژو در ۲۶ سالگی از جهان خودرو خداحافظی کند و ۳۰۱ زمانی به جانشینی برسد که احتمالاً پژو در جهان به دنبال معرفی نسل جدیدش است!

به دنیا آمد تا ارزان باشد!

سایت های تولیدی ۳۰۱ در هیچ یک از محصولات این کمپانی سابقه ندارند و کاملاً مشخص است که پژو روی ۳۰۱ سرمایه گذاری اقتصادی کرده است تا آن را به کابوس رقبای ارزان قیمتش به خصوص رنو (داچیا) تبدیل کند. مشهودترین این بازارها برای ما ایرانیان کشور ترکیه است؛ جایی که ۳۰۱ با قیمت حدود ۴۰ هزار لیره در تلاش است تا بازار سدان های اقتصادی را از آن خود کند؛ جایی که رنو لوگان (تندر ۹۰) هر چند نمونه صفرش کمیاب است اما قیمتی در همین حدود دارد و برادر هاچ بکش یعنی ساندرو در نسل جدید با قیمت ۴۱ هزار لیره ای عرضه می شود.

۳۰۱ در جهان با چه مشخصات فنی عرضه می شود؟

اکنون سه موتور برای پژو ۳۰۱ درنظر گرفته شده است. اولین موتور ۱٫۶ لیتری چهارسیلندر با تکنولوژی VTi است که ۱۱۵ اسب بخار نیرو تولید می کند. موتور ۱٫۲ لیتری سه سیلندر با توان ۷۲ اسب بخار و موتور ۱٫۶ لیتری چهار سیلندر HDi دیزلی با قدرت ۹۲ اسب بخار هم قابل انتخاب می باشند.

وزن ۳۰۱ نیز مشابه ۴۰۵ عددی حدود ۱.۱ تن به صورت خالص را نشان می دهد که با توجه به شباهت با پژو ۲۰۶ صندوقدار و احتمال بهره گیری از مشخصات فنی مشابه این خودرو می تواند شتابی حدود ۱۲ ثانیه با گیربکس دستی و ۱۳ ثانیه با گیربکس اتوماتیک داشته باشد. مصرف آن نیز با ثبت عددی حدود ۷.۵ لیتر در سیکل ترکیبی حدود یک لیتر از استاندارد موتور یورو ۶ جهانی اش بیشتر خواهد بود.

چه زمانی می آید؟

 از تمام وعده های پژو تاکنون یک دستگاه ۳۰۱ به ایران رسیده است که هم اکنون در مرکز تحقیقات ایران خودرو به سر می برد. پیش بینی می شود با توجه به آغاز تحقیقات ایران خودرو روی این خودرو حداقل طی ۳ ماه نخست سال نخستین خبرها از ورود این محصول به صورت CBU در بازار ایران شنیده شود. واردات کامل ۳۰۱ احتمالاً قیمت این خودرو را تا مرز ۸۰ میلیون برای مدل اتوماتیک افزایش خواهد داد و برای کسب سهم از بازار از دست رفته پژو، این خودرو در ۲ مدل اتوماتیک ۴ سرعته و ۵ سرعته دستی عرضه خواهد شد تا در بهترین حالت طی مدت زمان ۱۲ ماه خط تولید ۳۰۱ در ایران خودرو آماده شود و ۳۰۱ پس از ایرانی سازی بخش هایی مانند تریم داخلی و مشخصات فنی آماده ورود به خطوط تولید شود. ۳۰۱ با این شرایط در خوشبینانه ترین حالت از سال ۹۵ وارد فاز تولید انبوه می شود و طی یک سال تولید تکلیف خروج ۴۰۵ از سبد محصولات ایران خودرو را تعیین می کند. در این بین ایران خودرو خانواده پارس را همچنان به تولید خواهد رساند و همزمان با اوج گرفتن تولید ۳۰۱ ، نسخه فیس لیفت پارس به بازار معرفی می شود تا در کنار محصول لوکس ایران خودرو یعنی دنا خط و نشان جدی برای چینی های مرز ۵۰ میلیون تومان بکشد.

قیمت پژو ۳۰۱

 قیمت پژو ۴۰۵ در طرح فروش نقدی کنونی ایران خودرو در مدل GLX عددی حدود ۲۸.۶ میلیون تومان است که با توجه به قیمت جهانی ۳۰۱ ، دستیابی به آن حتی با داخلی سازی فراوان برای ایران خودرو غیرممکن است لذا برای نسخه پایه این خودرو با گیربکس دستی آن هم به صورت تولیدی نمی توان قیمتی کمتر از ۴۰ میلیون تومان را متصور بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.