چگونه با دستگاه دیاگ عیب یابی کنیم ؟

0

دیاگ چیست و چگونه کار می کند؟

دستگاههای عیب یاب به تعمیرکار کمک می‌کنند تا عیوب پدید آمده در دستگاه الکترونیکی را شناسایی و نسبت به تعمیر آن اقدام کند. در پی بکارگیری مدارات الکترونیک در خودروها و کاربردی شدن آن در صنعت خودروسازی مدارات الکترونیکی مخصوص و پیچیده ای در خودروها قرار داده شده که از جمله آن ها می توان به کروز کنترل، کنترل سیستم تعلیق ، کنترل ایربگ، کنترل سیستم تهویه، سیستم های ضد سرقت و غیره اشاره داشت. وجود این امر باعث ایجاد تحولی جدی در زمینه تعمیر و خدمات پس از فروش خودرو گردیده است. جهت عیب یابی این سیستم ها به دلیل پیچیدگیهایی که دارند از دستگاه های دیاگ استفاده می گردد. دستگاه عیب یاب با ارسال کدهای مشخصی از ECU درخواست اطلاعات می‌کند که این کدها برای هر درخواست متفاوت است. سپس ECU با بررسی کدهای دریافت شده نوع درخواست دستگاه عیب یاب را تشخیص می دهد و اطلاعات مورد نظر را ارسال می‌کند و بدین صورت تعمیرکار را برای عیب یابی خودرو کمک می‌کند.

اطلاعات دریافتی به دو دسته تقسیم می شوند:

۱– کدهای تشخیص عیب سیستم انژکتوری

۲- کدهای عملکردی موتور

کدهای تشخیص عیب مربوط به عیوب الکتریکی یا الکترونیکی هستند که در سیستم انژکتوری موتور شامل سنسورها و انژکتورها و سایر عملگرها بوجود آمده و ECU خودرو آنها را تشخیص می‌دهد. این کدها در حافظه ECU ذخیره شده و دستگاه دیاگ این اطلاعات را از ECU خودرو دریافت می کند و این قابلیت را دارد که آنها را روی صفحه نمایش دهد. تعمیرکار با کمک این کدها می تواند نسبت به رفع عیب خودرو اقدام نماید.

http://www.bultannews.com/files/fa/news/1395/12/18/700949_772.jpg

هر کمپانی خودروسازی موظف می باشد تا برای تمامی خودروهای تولیدی خود دستگاه دیاگ مربوط به آن را تهیه و در اختیار تمامی تعمیرگاهها و مراکز سرویس خود قرار دهد، این دستگاه دیاگ همواره کاملترین و با قابلیت ترین دستگاه دیاگ برای خودروهای آن کمپانی می باشد. به عنوان مثال، دستگاه دیاگ کارخانه بی ام دبلیو فقط برای خودروهای بی ام دبلیو می باشد و نمی تواند خودروهای بنز را عیب یابی کند. از این رو مهمترین نکته در انتخاب دستگاه دیاگ در ابتدا تعین برند خودرو می باشد.

خواندن پارامترهای کاری موتور روشن از دیگر قابلیتهای دستگاههای عیب یاب است. پارامترهای موتور عبارتند از سرعت موتور، دمای هوا، دمای آب، آوانس جرقه، مقدار سوخت، لین یا ریچ بودن دود اگزوز، مقدار باز بودن دریچه گاز، مقدار باز بودن استپر موتور، و موارد دیگر که با بررسی آنها می‌توان کارکرد موتور را دقیقا مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. اگر کسی بتواند همزمان با بررسی کدهای خطا ، پارامترهای کاری موتور را نیز مد نظر قرار دهد می‌تواند به راحتی عیب موتور اعم از عیوب برقی یا حتی عیوب مکانیکی را نیز تشخیص دهد.

دستگاه دیاگ از طریق یک کابل به کانکتور مخصوص عیب یابی خودرو متصل می شود. این کانکتور ممکن است درون اتاق و زیر داشبورد باشد یا اینکه مانند سمند و پژو ۴۰۵ زیر کاپوت قرار داشته باشد. به هرحال باید کابل دستگاه عیب یاب را به کانکتور عیب یابی متصل کرد.

خواندن پارامترهای عملکردی موتور نیز یکی از داده های مهم محسوب می‌شود. یک تعمیرکار ماهر اغلب به این داده‌ها اکتفا می‌کند و از کدهای عیب برای چک کردن تعمیر استفاده می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.