ضعیف‌الاراده کسی است که با هر شکستی بینش او نیز عوض شود.
خوش آمدید - امروز : چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷
خانه » اخبار مهم » محبوب ترین برندهای وارداتی در بازار خودروی ایران(هیوندای ،کیا ،تویوتا ،رنو )
محبوب ترین برندهای وارداتی در بازار خودروی ایران(هیوندای ،کیا ،تویوتا ،رنو )

محبوب ترین برندهای وارداتی در بازار خودروی ایران(هیوندای ،کیا ،تویوتا ،رنو )

محبوب ترین برندهای وارداتی در بازار خودروی ایران

تماشاگران امروز- در سال های اخیر، برندهای متعددی وارد باز خودروهای وارداتی کشور شده اند اما بررسی ها نشان می دهد صدرنشینان بازار، آنها که خودشان را در دل رانندگان ایرانی جا داده اند، همیشه ثابت باقی می مانند؛ حتی با وجود اینکه بررسی ها نشان می دهد سهم آنها از بازار در حال کوچک شدن است.

محبوب ترین برندهای وارداتی در بازار خودروی ایران

در میان برندهای وارداتی، جایگاه نخست هیوندای تثبیت شده است و بقیه برندها نتوانسته اند تاج سلطنت را از این برند بگیرند. با این حال بررسی سهم بازار این برند در فاصله سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ نشان می دهد هیوندای در حال از دست دان سهم خود از بازار است.

سهم بازار این برند طی دو سال از ۴۶ درصد به ۲۹ درصد کاهش پیدا کرده است که نشانه خوبی نیست. شرکت دیگر این مجموعه، کیا هم وضعیت کم و بیش مشابهی دارد. هرچند نوسانات در کیا بسیار خفیف تر از هیوندای است و کیا عملا بدون دغدغه خاصی در مرز سهم بازار ۱۶ تا ۲۰ درصد حرکت می کند.

xf8n58rtofq4k6jya.jpg

در کنار اینها باید از تویوتا نام برد، برندی که روزگاری یکی از بازیگران اصلی بازار خودروهای وارداتی بود و برخلاف این روزها که برای کسب رتبه سوم در حال جنگ است، رتبه نخست را با اقتدار در اختیار داشت. تویوتا هم البته در سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ نوسانات زیادی نداشته و نوسانات سهم بازار این شرکت را بیش از هر چیز می توان ناشی از تغییرات قوانین و محدودیت ها در عرضه محصولات دانست. این شرکت هم اکنون در مرز ۱۱ درصد سهم بازار قرار دارد که از سال پیش کمتر است.

در میان چهار شرکت صدرنشین، باید رنو را برنده اصلی دانست؛ شرکتی که روزگاری نه چندان دور به عنوان یک بازیگر کوچک در بازار خودروهای وارداتی کشور حضور داشت و سهم بازار کمتر از دو درصدی این شرکت در سال ۱۳۹۲ نیز نشان از این موضوع دارد اما با تغییرات مدیریتی و البته تغییر نگرش واردکننده محصولات رنو نسبت به بازار ایران، شاهد اوج گیری عجیب رنو هستیم به گونه ای که هم اکنون سهم بازار این برند با افزایش بیش از هفت برابر نسبت به سال ۹۲، به بالای ۱۵ درصد رسیده است و رتبه سوم جدول واردات کشور را از آن خود کرده و شاید اگر مدل های جدید این برند سال پیش به بازار می آمدند، رنو به راحتی می توانست کیا را نیز مغلوب کند و رتبه دوم را به دست آورد.

در میان محصولات وارداتی هیوندای، سانتافه با واردات ۹۱۵۳ دستگاه به تنهایی سهم ۴۳ درصدی از واردات کل این شرکت را از آنِ خود کرده است و البته به تنهایی سهمی ۱۲ درصدی از بازار خودروهای وارداتی کشور دارد.

برای درک کاهش سهم سانتافه در بازار بد نیست نگاهی کوتاه به سهم بازار این خودرو در سال های قبل بیندازیم، جایی که سانتافه در سال ۱۳۹۳ سهمی معادل ۱۵۴ درصد بازار را در اختیار داشت و این سهم در سال ۱۳۹۳ معادل ۱۸ درصد بود.

کاهش سهم سانتافه را بیش از هر چیز می توان به حضور رقبای جدید در بازار نسبت بداد. حضور این رقبا در کنار معرفی نشدن نسل جدید سانتافه باعث شده این خودرو اندکی از سهم بازار خود را از دست بدهد. هر چند با این وجود حضور سانتافه را می توان همچنان بسیار پرقدرت دانست چرا که با وجود حضور موج جدید شاسی بلندها در بازار، این خودرو همچنان قدرتمند در بازار حضور دارد.

در رتبه دوم شاهد حضور ix35  هستیم؛ خودرویی که در نسل جدید باز هم با نام آشنای توسان به بازار بازگشته است. این خودرو البته سال را بسیار بد آغاز کرد و علت اصلی آن هم خبرهای مربوط به حضور نسل جدید این خودرو بود و به همین دلیل مدل های نسل پیشین آن کمتر مورد استقبال قرار گرفت تا جایی که نسل پیشین آن در سه ماهه نخست سال شاهد واردات تنها ۱۲۲ دستگاه بود.

fppa499yssz59kjcb2ek.jpg

این روند تا حضور نسل جدید توسان ادامه داشت اما با معرفی مدل های جدید توسان ورق به نفع این خودرو برگشت و ناگهان شاهد رونق دوباره واردات این خودرو بودیم. نسل جدید توسان از نظر ظاهری، خودروی به روزتری نسبت به نسل پیشین است و از نظر آپشن ها هم خودروی کاملی است و البته حضورش در کلاس کراس اوورها باعث می شود خودروی محبوبی باشد تا جایی که واردات آن در سه ماهه تابستان ناگهان به حدود ۱۵۰۰ دستگاه رسید و توانست این روند موفقیت آمیز را تا انتهای سال ادامه دهد به گونه ای که در پایان سال ۱۳۹۵ در مجموع ۵۵۶۹ دستگاه توسان وارد کشور شد تا این خودرو بتواند سهمی بیش از ۲۶ درصد از سبد محصولات هیوندای را از آن خود کند.

می توان پیش بینی کرد روند موفقیت های این خودرو امسال هم ادامه پیدا کند هرچند حضور رقیبی همچون اسپورتیج قطعا کمی توسان را تحت فشار قرار می دهد.

در رتبه سوم، سدان سوناتا ایستاده است؛ خودرویی که نسل جدید آن هرچند در آغاز با روند کندی وارد کشور شد اما به مرور شاهد استقبال بازار از آن بودیم تا در انتهای سال ۳۱۰۶ دستگاه سوناتا وارد کشور شود هر چند در نهایت در این بخش نتوانست از پس رقیب هم وطن و هم گروهی خود، اپتیما برآید و به رتبه دوم در این بخش رسید.

7b7s4roz2v266t0fvixl.jpg

سوناتا البته باید رتبه دوم را هم قدر بداند چرا که روند آغاز سال این خودرو به هیچ عنوان مناسب نبود و اگر قرار بود با روند آغاز سال به کار خود ادامه دهد شاید در پایان سال شمار واردات آن حتی به کمتر از ۲ هزار دستگاه می رسید اما به مرور توانست جای خود را در بازار خودروهای وارداتی کشور باز کند. روند موفقیت های سوناتا قطعا امسال هم ادامه پیدا خواهد کرد ضمن آنکه امسال شاهد عرضه مدل های هیبرید آن هم خواهیم بود که قطعا می توان در روند موفقیت های سوناتا موثر باشد.

محبوب ترین خودروها با برند کیا

برترین های کیا در سال های اخیر معمولا خودروهای شاسی بلد و کراس اوور بوده اند اما در سال ۹۵ شاهد اوج گیری ی سدان در محصولات کیا هستیم، جایی که اپتیما توانست با واردات ۳۹۱۷ دستگاه، سهمی ۳۱ درصدی در سبد محصولات کیا را به خود اختصاص دهد و بالاتر از مدل های کراس اوور و شاسی بلند اسپورتیج و سورنتو نشست.

5dfenf545orlcv1mua2m.jpg

کیا سونتو در رتبه دوم ایستاده است. خودرویی که پس از یک غیبت چند ساله به بازار بازگشت و مورد استقبال هم واقع شد. سورنتو البته در نهایت نتوانست از پس رقیب قدرتمند خود، سانتافه بربیاید اما عملکرد خوبی داشت و در بازار خودروهای شاسی بلند بالای ۲۰۰ میلیون تومان، دومین رتبه را به دست آورد.

در رتبه سوم باز هم شاهد حضور یک سدان هستیم، جایی که سراتو توانست با واردات ۲۷۹۸ دستگاه، سهمی بیش از ۲۰ درصد از سبد کیا را از آن خود کند. این خودرو محبوبیت زیادی در بازار ایران دارد و مهم تر اینکه در اواخر سال در مدل های فیس لیفت روانه بازار شد که بر شمار خریدارانش افزود.

محبوب ترین خودروها با برند رنو

اصلی ترین سلاح رنو در بازار در سال گذشته کراس اوور داستر بود، خودرویی که به لطف قیمت مناسب، نشان رنو، توان فنی قابل قبول و البته سیستم متحرک چهارچرخ که در خودروهای رنج ۱۰۰ میلیون تومان گزینه کمیابی است توانسته در بازار موفق باشد. ضمن آنکه شرایط فروش مناسب رنو هم باعث شده این خودرو یکی از محبوب ترین های بازار باشد. در سال گذشته در مجموعه ۳۳۳۲ دستگاه رنو داستر وارد بازار کشور شد.

uq8uy2bedifpnyqld4z9.jpg

در رتبه دوم سبد محصولات رنو در ایران، باز هم شاهد حضور یک کراس اوور هستیم، جایی که رنو کپچر با واردات ۲۵۰۴ دستگاهی ایستاده است. فلوئنس سومین خودروی محبوب رنو محسوب می شود تا پای سدان ها هم به لیست محصولات رنو باز شود. در سال گذشته در مجموع ۲۳۵۸ دستگاه فلوئنس وارد ایران شد تا این خودرو بتواند سهمی ۲۰ درصدی از محصولات رنو را از آن خود کند.

فلوئنس هرچند از نظر آپشن ها از رقبای کره ای عقب تر است اما در مقابل امتیاز یک خودروی اروپایی را دارد ضمن آنکه سواری نرم، موتور پرقدرت و دوام محصولات رنو باعث شده خریداران در بازاری با طیف گسترده خودروها، همچنان فلوئنس را انتخاب کنند.

تلیسمان نیز اگرچه تازه وارد است ولی کم کم دارد گوی سبقت را خودروهای هم‌رده خود میگیرد.

اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است