سیستم هشدار انحراف از مسیر( ILAS ) چیست و چگونه کار می کند ؟

0

  آشنایی با سیستم هشدار انحراف از مسیر( ILAS )

http://cdn01.zoomit.ir/2016/7/de1ceefd-805c-4ffb-a360-4904cd6bfd38.jpg

“این سیستم بهبود امنیت رانندگی و امکان عملکرد بهتر راننده را فراهم می سازد “

در صورتی که راننده دچار خواب الودگی یا حواس پرتی گردد و از مسیر خود منحرف شود این سیستم به صورت اتوماتیک در زمان کمتر از ۲۰۰ میلی ثانیه فعال شده ، هشدار خروج از خطوط جاده را با ویبره نمودن صندلی راننده اعلام می نماید.

این سیستم در صورتی فعال می گردد که :

– کلید فعال بودن روشن باشد .

– سرعت خودرو بیشتراز ۸۰ کیلومتر در ساعت باشد.

– چراغ های راهنما روشن نباشند.

کاربرد دیگر این سیستم که هنوز عملی نشده است خواندن بار کد های خیابان می باشد ، این سیستم به رانندگان کمک میکند تا اطلاعات مربوط به جاده و علائم رانندگی را ا ز طریق خطوط عرضی که به صورت بار کد روی خیابان کشیده شده است خوانده و دستورات مربوط را به اطلاع آنان برساند بعنوان مثال “فعال سازی بوق خطر ناک است “یا”حداکثر سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت است ” این کاربرد زمانی ارائه می شود که قانون گذاران نیاز به این سیستم را اعلام نمایند .

بارکدها با ۴ یا ۵ خط که دارای عرض ها و فواصل غیر هم سان هستند روی عرض خیابان مشخص می شوند .

انحراف از مسیر انحراف از مسیر

ILAS مخفف عبارت : Involuntary Lane-crossing Alert System

 اجزاء اختصاصی سیستم:

– یک کلید فشاری فعال ساز روی کنسول وسط (شکل شماره ۱)

-دو دستگاه ویبراتور(شکل شماره ۲)

– شش سنسور دوبل  Infra-red ( شکل شماره ۳)

– یک دستگاه واحد کنترل الکترونیکی (ECU)

انحراف از مسیر

 عملکرد سیستم :

هر یک از سنسورهای زیر سپر دارای یک جفت EMITTER (منتشر کننده ) برای ارسال امواج نوری ویک جفت RECEIVER (گیرنده) برای دریافت اشعه های ساط ع شده می باشند EMITTER اشعه را به طرف زمین ارسال می نماید و RECEIVER امواج منعکس شده از زمین را دریافت می نماید . امواج دریافتی رنگ سیاه (آسفالت) با امواج دریافتی رنگ سفید(خط کشی ) تفاوت داشته و این اختلاف به ECU گزارش می شود. در این هنگام ECU به ویبراتور (عملگر) چپ یا راست بسته به منبع ارسال اطلاعات مربوطه دستور فعال شدن را صادر می نماید، طبیعی است که راننده نیز عکس العمل مخالف از خود بروز داده و خودرو را به مسیر اولیه هدایت نماید . تا زمانیکه اطلاعات دریافتی از سنسور ه ا مبنی بر حرکت روی خطوط جاده با شد لرزش صندلی بصورت متناوب (خاموش – قدرت کم –حداکثر قدرت) کار می کند .

برای مینیمم نمودن خطا و توانایی بیشتر در آشکار سازی فلش ها و خطوط پیوسته، ۶۰ % آشکار سازی توسط سنسور یک ، ۳۰ % توسط سنسوردو و ۱۰ % توسط سنسور سه در هر سمت چپ یا راست انجام می پذیرد .

انحراف از مسیر

شایان ذکر است این سیستم در برف غیر فعال است .

همچنین باران های سنگین یا گل و لجن در لوله های سنسورها می تواند ایجاد اشکال در عملکرد سنسورها نماید .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.