سیستم خنک کاری موتورسیکلت ،رادیاتور روغن موتورسیکلت چیست؟

0

 سیستم خنک کاری موتورسیکلت چیست ؟رادیاتور روغن موتورسیکلت ،خرید رادیاتور روغن موتور سیکلت ،رادیات روغن موتور سیکلت ،رادیاتور خنک کننده روغن ،روغن خنک کننده ،رادیاتور روغن خودرو ،رادیاتور خنک کننده روغن هیدرولیک ،خنک کن روغن موتور

آشنایی با سیستم های خنک سازی انجین موتورسیکلت و خودرو ها

آیا تا کنون شده است به این فکر کنید چرا خودروها و موتورسیکلت ها دارای سیستم های خنک سازی انجین متفاوتی هستند. آیا تفاوت خنک سازی با روغن یا آب را می دانید. اصلا کدام یک از سیستم های خنک سازی بهتر است؟ چند نوع سیستم خنک سازی وجود دارد؟ پس برای رسیدن به پاسخ همه این سوالات با ما همراه باشید.

http://www.bikermart.co.uk/prodimages/honda-cb500-cb500s-radiator-l.jpg

به طور کلی سیستم خنک سازی انجین کلیه وسایل نقلیه اعم از موتورسیکلت ها و خودروهای سواری و سنگین به دو دسته تقسیم می گردند.

۱-سیستم های هواخنک

۲-سیستم های خنک سازی با مایعات ( روغن، آب ).

سیستم های هوا خنک:

موتورسیکلت های دارای سیستم هوا خنک به دو دسته تقسیم می گردند.

۱- بوبین های خشک

۲- بوبین های غوطه ور در روغن

موتورسیکلتهای بوبین خشک:

 

این گونه موتورسیکلتها بیشتر برای ترددهای کوتاه درون شهری طراحی گردیده اند و برای طی حداکثر ۶۰km طراحی گردیده اند و اکثرا فاقد سیستم استارت هستند. و هزینه تولید این موتورسیکلتها بسیار پایین تر است اما عمر این گونه موتورسیکلتها کم بوده و سرویس و نگهداری از آنها بالا می باشد.

انجین های مجهز به سیستم خنک سازی هوا خنک برای کارکرد در شرایط های محیطی تا ۴۰ درجه سانتیگراد کارایی دارند و در دماهای بالاتر از کار خواهند افتاد.

موتورسیکلتهای بوبین مایع:

انجین های مجهز به سیستم خنک سازی هوا خنک روغنی برای کارکرد در شرایط های محیطی تا ۶۰ درجه سانتیگراد کارایی دارند و در دماهای بالاتر از کار خواهند افتاد. اقلب این موتورسیکلتها توانایی طی مسیر را به صورت نا محدود ( تا زمانی که راننده خسته نباشد ) را دارا می باشند و دارای طول عمر بالاتر  و هذینه سرویس و نگهداری بسیار پایین تری نسبت به موتورسیکلت های هوا خنک را دارا می باشند و می تواند بدون مشکل تا بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را طی کنند. این موتورسیکلتها اغلب دارای دو نوع سیستم جهت خنک سازی می باشند.

۱- سیستم های خنک سازی با روغن ( که خود به دو بخش  الف: هوا خنک  ب) رادایتور روغن)

۲- رادیاتور آب تقسیم می گردند.

سیستم خنک سازی با مایعات ( روغن، آب ).

http://www.motobikes.ro/wp-content/uploads/2015/12/21116.jpg

طول عمر در انجین های مجهز به سیستم های خنک سازی مایعات بسیار بالا تر می باشد و توانایی کارکرد در شرایط دشوار محیطی را دارا می باشند انجین های مجهز به این نوع سیستم خنک سازی قادر است در شرایط های محیطی بیش از ۱۰۰ درجه سانتیگراد هم کار کنند. اغلب موتورسیکلتها و خودروها با تجهیز شدن به این نوع سیتسم خنک سازی قادر هستند تا در ترافیک های سنگین و شرایط آب وهوایی گرم و خشک در جاده های طولانی بدون هیچ مشکلی مسیر را طی کنند.

سیستم خنک سازی مایعات معمولا در خودروها و موتورسیکلتها به دو دسته تقسیم می گردند.

  • سیستم خنک سازی روغن
  • سیستم های خنک سازی آبی

سیستم خنک سازی روغن :

الف) سیستم هوا خنک روغن :

موتورسیکلتهایی که اکثرا استارتی هستند دارای سیستم خنک سازی بوبین با روغن خود انجین می باشند و با عبور هوا از بین هد سینگ ( بادگیر ) سرسیلندر روغن درون انجین خنک گردیده و این کاهش دما روغن در طی کلیه محیط درون انجین جریان پیدا نموده و عمل خنک سازی قطعات صورت می گیرد.

ب) سیستم رادیاتور روغن:

در این نوع سیستم خنک سازی که در موتورسیکلتها که معمولا حداقل ۲۰۰cc حجم سیلندر دارند و در کامیون ها و اتوبوسها و برخی از خودروهای سواری مجهز به آن می باشند و به دلیل ایجاد دمای بسیار بالا در این انجین برای افزایش بهره وری و کاهش هر چه بیشتر دمای قطعات انجین به واسطه یک رادیاتور کوچک که در جلو موتورسیکلت نصب میگردد اقدام به خنک سازی انجین می کنند به این گونه که روغنی که گرمای انجین را به خود جذب نموده وارد رادیاتور گردیده و با عبور هوا از بین پره های رادیاتور، دمای روغن کاهش پیدا نموده و سپس روغن به کارتر انجین بر می گردد. معمولا روغن درون رادیاتور همان روغن موتور درون انجین می باشد. روغن به دلیل آنکه می تواند بک یک باره دمای خود را از دست دهد و با کمترین میزان جریان هوای عبوری از سطح رادیاتور دمای خود را از دست می دهد مورد استفاده قرار می گیرد ما به دلیل آثار زیست محیطی و به دلیل کاهش طور کارکرد عمر مفید روغن و هذینه تولید روغن دیگر از این سیستم خنک سازی به اندک در خودروها اما بیشتر در موتورسیکلتها استفاده می گردد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.