سیستم سوخت رسانی انژکتوری اتومبیل زانتیا-بخش ۳
سیستم سوخت رسانی انژکتوری اتومبیل زانتیا
- این سنسور از نوع مقاومت متغیر نسبت به فشار میباشد و در زیر منیفولد هوا بعد از اطاقک شتاب نصب شده ، سوکت آن خاکستری و دارای ۳ پایه است .
- در صورت خرابی ، اتومبیل در هنگام شتاب گیری (گاز خوردن یا برداشتن پا از روی پدال گاز) دچار دور موتور نامنظم (ریپ) میشود .
- علائم خرابی این سنسور شبیه به علائم خرابی سنسور TPS میباشد . روش تشخیص خرابی سنسور TPS بعداً بیان میگردد .
- روش تست آن با مولتی متر پیچیده و در کارگاه تقریباً غیر ممکن است لذا برای این کار از دستگاه عیب یاب کمک میگیریم .
سنسور ضربه
- این سنسور در مقابل ضربات وارده بر آن ولتاژ تولید میکند . و به این وسیله به ECU اعلام میکند که اتومبیل دچار ناک (کوبش) شده که در پی آن ECU با تصحیح مقدار پاشش و زمان جرقه از ادامه یافتن ناک جلوگیری میکند .
- این سنسور زیر منیفولد هوا روی بلوک سیلندر نصب شده است . دارای ۳ پایه و رنگ سوکت آن سبز است .
- هنگام نصب آن لازم است تا با گشتاور ۲ کیلو گرم متر بسته شود تا عملکرد مناسب خود را داشته باشد .
- خرابی آن با lexia قابل تشخیص است و در صورت خرابی بر کشش اتومبیل اثر میگذارد .
نکاتی در رابطه با ایجاد ناک
- اکتان پائین سوخت ، زمان جرقه خیلی آوانس ، نسبت سوخت به هوای خیلی غنی ، نسبت تراکم بالا و دمای بالا از عوامل ایجاد ناک میباشند .
- بدلیل نسبت تراکم بالای زانتیا (۴/۱۰ به ۱) اکتان سوخت مورد استفاده در آن بالای ۹۵ است . استفاده از سوخت با اکتان پائین تر باعث وارد شدن ضربه به موتور اتومبیل میگردد .
- رعایت حد مجاز کف تراشی سرسیلندر الزامیست .
- خرابی سنسور های دمای آب، دمای هوا ، فشار هوا ، اکسیژن و نشتی بیش از حد انژکتورها و خرابی رگلاتور تنظیم فشار سوخت نیز از عوامل ایجاد ناک میباشند .
سنسور شتاب سنج
- این سنسور همانند سنسور ناک در اثر ضربه یا شتاب وارده از خود تولید جریان میکند. در سمت راست محفظۀ موتور نصب شده و سوکت آن مشکی با ۳ پایه میباشد.
- وظیفه این سنسور گزارش ناهمواری های جاده به ECU جهت جلوگیری از تغییرات ناگهانی دور موتور میباشد .
- تاثیر این سنسور در عملکرد موتور در حالات عادی ناچیز است و در صورت خرابی آن علامت آشکاری در عملکرد موتور دیده نمی شود ، فقط آلایندگی موتور را در حد ناچیزی افزایش میدهد .
سنسور های اکسیژن
- سنسور اکسیژن در مقابل اکسیژن موجود در محیط از خود ولتاژ تولید میکند .
- وظیفه آن اعلام وضعیت مخلوط سوخت وهوا به ECU جهت تنظیم آن میباشد.
- در اتومبیل ۱۸۰۰ دو سنسور و در ۲۰۰۰ یک سنسور وجود دارد .
- این سنسور ها از دو قسمت گرمکن و سنسور اکسیژن تشکیل شده اند .
- دمای عملکرد سنسور اکسیژن ۳۰۰ درجه میباشد .
- رنگ سوکت up stream سبز و down stream آبی و تعداد پایه های آنها ۴ عدد است ، پایه ۱و۲ مربوط به گرمکن و ۳و۴ مربوط به سنسور است و مقاومت پایه ۱و۲ در دمای محیط حدود ۱۰ اهم میباشد .
- تشخیص خرابی سنسور اکسیژن توسط دستگاه عیب یاب امکان پذیر است.
- با مولتی متر فقط خرابی گرمکن قابل تشخیص است .
- در صورت از کار افتادن سنسور اکسیژن اتومبیل قادر به تنظیم دقیق مخلوط سوخت و هوا نمیباشد که این مسئله در کشش اتومبیل قابل مشاهده است در صورتیکه آسیب وارده به مجموعه سنسور های اکسیژن زیاد باشد خاموش شدن و نوسان دور موتور را نیز در پی خواهد داشت .
- بدلیل هزینه بالای قطعات و سیستم های مرتبط زیاد با این مجموعه لازمست که در عیب یابی و پیدا کردن منشاء خرابی دقت بسیاری مبذول گردد .
- در صورت هشدار سیستم EOBD ( روشن شدن چراغ موتور) لازمست که جهت جلوگیری از وارد شدن خسارت به سایر قطعات (مانند کاتالیزور و سرسیلندر و …) سریعاً اقدام نمود و خرابی را برطرف ساخت.
- درصورت روشن شدن چراغ موتور و یا خرابی سنسور های اکسیژن لازمست که تمامی قطعاتی که در تنظیم مخلوط سوخت و هوا نقش دارند مورد بررسی قرارداد . این قطعات بشرح زیر میباشند :
- سنسور دمای آب.
- سنسور دمای هوا .
- سنسور فشار هوا .
- موتور پله ای .
- شمع ها .
- رگلاتور سوخت .
- انژکتورها .
- فیلتر هوا و بنزین .
- پمپ هوا .
- ناک سنسور .
- همچنین باید کاتالیزور را از نظر گرفتگی مورد بررسی قرارداد.
- لازم به ذکر است سرب موجود در بنزین و مواد افزودنی به بنزین (مکمل ها) و وجود مواد اضافی در بنزین مانند آب و نفت و … به کاتالیزور و سنسورهای اکسیژن صدمه میرساند .
- استفاده از بنزین با اکتان بالا ( بنزین سوپر) الزامیست .
- روغن سوزی نیز از عوامل آسیب رساننده به کاتالیزور و سنسورها میباشد لذا بررسی کمپرس سیلندرها و بررسی موتور از لحاظ روغن سوزی ، اطمینان بخش است .
سنسور دریچه گاز
- این سنسور یک پتانسیو متر است که به چرخش دریچه گاز (آموزش مکانیک خودرو بازوبسته شدن) مقاومت های مختلفی از خود نشان میدهد .
- رنگ سوکت آن سفید و دارای ۳ پایه است ، و در زیر اطاقک شتاب نصب شده است .
- با چرخش محور آن مقاومت بین پایه ۲و۳ تغییر میکند.
- از آنجائیکه ECU به پایه ۲ ولتاژ ۵+ میدهد لذا درعمل با چرخش محور پتانسیومتر ولتاژ خروجی از پایه ۳ بین ۵/۰ تا ۵ ولت تغییر میکند .
- در صورت خرابی TPS موتور در هنگام گاز خوردن ریپ میزند یا دور موتور از یک حد خاصی بالا تر نمی رود .
- مقدار ولتاژ خروجی سنسور را در دستگاه عیب یاب میتوان دید چنانچه اختلال دور موتور همزمان با اختلال ولتاژ خروجی باشد سنسور خراب است.
- چنانچه اختلال در دور موتور همزمان با گاز دادن بروز نماید ولی ولتاژ خروجی TPS دچار اختلال نباشد سنسور فشار هوا معیوب است .