فواید شیم گیری و آموزش صحیح شیم گیری ۴۰۵ ،سمند ،پژو پارس(قسمت۱)

2

فواید شیم گیری ،شیم گیری پژو پارس ،تاثیر شیم گیری ،مزایای شیم گیری ،فیلم شیم گیری پژو ،اندازه شیم پژو ،شیم گیری پراید ،هزینه شیم گیری پژو ۴۰۵ ،روش شیم گیری ،شیم چیست ؟

در تنظیم موتور عمل فیلر گیری به عنوان حساس ترین مرحله کار شناخته می شود به نحوی که با انجام صحیح و دقیق در شرایط کارکرد موتور به شکل محسوس بهبود حاصل می شود. افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت و کاهش تکثیر گازهای آلاینده از جمله مواردی میباشد که با انجام درست فیلرگیری حاصل می گردد.

در موتورهای گروه پژو۴۰۵ مورد استفاده در محصولات ایران خودرو شامل پژو۴۰۵ و سمند عمل فیلرگیری توسط شیم تنظیم صورت می گیرد. شیم تنظیم سوپاپ قطعه ای با دقت (۰/۰۱ + -) و توازی کمتر از ۰/۰۲ و سختی( ۱ + – ) ۶۰ راکول سی می باشد که الزاما می باسیت از فولاد مرغوب تولید شده باشد.

درصورت استفاده از قطعات با دقت ابعادی نامناسب، شرایط فیلرگیری دقیق نخواهد بود و چنانچه از قطعاتی با جنس نامرغوب استفاده شود به علت تنش های حرارتی بالا و اعمال ضربات متعدد بعد از مدتی محل تماس ساق سوپاپ قطعه نشست کرده و خودرو از شرایط فیلر گیری مناسب خارج می شود. صدای نامطلوب سوپاپها ، کاهش راندمان و قدرت موتور ، افزایش مصرف سوخت از نشانه های تنظیم نبودن شرایط عملکرد سوپاپها می باشد که باید نسبت به فیلرگیری و تعویض شیم ها اقدام شود. با توجه به حساسیت این قطعه و اثر مثبت آن بر عملکرد مطلوب و کاهش صدای موتور پیشنهاد می شود .در مرحله تعمیر یا فیلرگیری موتور نسبت به تعویض کلیه شیم های فوق اقدام شود , شیمهای قدیمیو معدوم گردیده و از استفاده مجدد جدا پرهیز شود.

فیلر

فیلر گیری: ایجاد لختی بین اسبک و سوپاپ ها در متورهای I شکل و ایجاد لقی بین تایپت و سوپاپ ها در موتور های L شکل

حالت قیچی تئوری : به این حالت که هر دو سوپاپ باز هستند که ° ۱۶ می باشد.

حالت قیچی عملی :   به انتهای بسته شدن سوپاپ دود در ابتدای باز شدن گاز فیلتر گیری برای انبساط سوپاپ ها در گرمای موتور صورت می گیرد که سوپاپ دود بیشتر لقی باید داشته باشد و گاز کمتر از دود لقی داشته باشد هنگام فیلتر گیری با سیلندر در حالت تراکم باشد.

که به دو روش می توان موتور را به مرحله تراکم برد. ۱- توسعه جاشمعی و دوم از روی قیچی سوپاپ ها.

جاشمعی :

شمع را از مرحله خود بیرون آورده و روی جاشمعی دست را گذاشته و هنگامی که فشاری به دست آمد مرحله تراکم می باشد و بعد مدادی روی پیستون قرار می دهیم که موقعی که مداد به بالاترین نقطه آمد و خواست تغییر جهت بدهد دیگر موتور را از گردش باز می داریم و عمل فیلتر گیری را انجام می دهیم.

فیلر گیری :

به دلیل انبساط سوپاپ ها در زمان گرم شدن موتور باید بین انتهای سوپاپ ها و اسبک ها در موتور های I شکل و بین تایپت و سوپاپ ها در انواع دیگر موتور ها باید مقدار کمی لقی وجود داشته باشد تا بتواند انبساط سوپاپ را کنترل کرده و از ایجاد نشتی در زمان افزایش طول سوپاپ ها از کناره های آن جلوگیری کند. برای تنظیم این لقی ابتدا باید سوپاپ های سیلندر مورد نظر را در حالت تراکم قرار داده و سپس این لقی را اندازه گیری کرد توجه به این نکته ضروری است که انبساط سوپاپ دود به دلیل اینکه در مقابل خروج دود های گرم قرار می گیرد نسبت به انبساط سوپاپ گاز که در مقابل سوخت و هوای خنک قرار می گیرد. بیشتر است. بنابراین در هنگام سرد بودن موتور مقدار لقی سوپاپ دود باید بیشتر در نظر گرفته شود ولی در حالت گرم بودن که سوپاپ ها به انبساط خود رسیده اند باید مقدار لقی ها یکسان در نظر گرفته شود.

برای پیدا کردن حالت تراکم که در آن حالت سوپاپ ها کاملاً ازاد هستند و می توانیم به راحتی آنها را فیلتر گیری کنیم به چند روش عمل می کنیم.

روش اول : ابتدا شمع سیلندر مورد نظر را باز کرده و انگشت شست خود را روی سوراخ جاشمعی قرار می دهیم و موتور را در جهت چرخش آن می چرخانیم تا فشار کمپرس در زیر انگشت ما احساس شود سپس یک آچار پیچ گوشتی را از جاشمعلی به صورتی که با سیلندر برخورد نداشته باشد و را در سیلندر کرده و به آرامی موتور را می چرخانیم همزمان با چرخش موتور پیستون به سمت بالا حرکت کرده و پیچگوشتی را همه به سمت بالا هدایت می کند زمانی که در آخرین مرحله حرکت خود به سمت بالا یعنی در نقطه مرگ بالا قرار گرفت سیلندر مورد نظر در حالت تراکم می باشد.

در روش دوم : ابتدا باید حالت قیچی سیلندر متقابل (زوم سیلندر) را پیدا کرده تا سیلندر مورد نظر در حالت تراکم قرار بگیرد برای پیدا کردن حالت قیچی در سیلندر متقابل به سوپاپ دود سیلندر متقابل نگاه می کنیم زمانی که سوپاپ سمت پایین حرکت  کرده و سپس به سمت بالا حرکت کند و در آخرین نقطه خود به سمت بالا قرار بگیرد حالت قیچی ایجاد شده است و سوپاپ های سیلندر متقابل را فیلتر گیری می نماییم. در موتور های چهار سیلندر اگر سیلندر ۱ در حالت تراکم باشد سیلندر ۴ در حالت قیچی و بالعکس و اگر سیلندر ۲ در حالت قیچی باشد سیلندر ۳ در حالت تراکم و بالعکس برای تنظیم لقی سوپاپ ها در موتور های I شکل روی اسبک ها یک عدد پیچ و مهره قرار داده شده است که ابتدا باید پیچ اسبک را توسط یک عدد آچار پیچ گوشتی گرفته و مهره آن را توسط آچار رینگی شکل می نماییم سپس با چرخش پیچ به سمت چپ یا راست مقدار لقی کم یا زیاد می شود. با قراردادن فیلتر در بین دهانه اسبک و انتهای سوپاپ این مقدار لقی را تنظیم می کنیم سپس از تنظیم کردن لقی آچار پیچ گوشتی را محکم گرفته تا چرخش نکند. سپس مهره اسبک ها را سفت می نماییم ، عمل تنظیم لقی به پایان رسیده است.

طریقه صحیح شیم گیری ۴۰۵

دوتا سوال در مورد شم گیری ۴۰۵ مدل ۸۳ دارم
۱ – شیم سوپاپ بنزین روی ماشین ۲.۲۵ و فیلر۵۰ .حالا میخوام بفهمم برای سوپاپ بنزین که به فیلر ۲۰ نیاز دارد چه شیمی باید بندازم؟اصلا نحوه محاسبش چطوره؟
۲ – شیم سوپاپ دود روی ماشین ۲.۴۵ و فیلر ۳۰.حالا برای سوپاپ دود که به فیلر ۴۰ تعریف شده چه شیمی برای تنظیمش بندازم ؟محاسبش چطوره؟

برای سوپاپ بنزین:
فیلر موجود رو از فیلر استاندارد کم میکنید که میشه ۳۰-. منفی یعنی باید فیلر کم بشه و این یعنی باید به قطر شیم اضافه بشه
عدد به دست آمده(۰.۳۰)) رو به ۲.۲۵ اضافه میکنید اندازه شیم میشه ۲.۵۵
برای سوپاپ دود:
فیلر موجود رو از فیلر استاندارد کم میکنید میشه: ۱۰ . یعنی باید از قطر شیم کم بشه
عدد به دست آمده رو از اندازه شیم کم میکنید که میشه ۲.۳۵
برای شیم گیری هر ۸ سوپاپ لازمه جدولی تهیه کنید و ابتدا فیلر تمام سوپاپها رو اندازه بگیرید و توی جدول یاد داشت کنید و بعد میل سوپاپ رو باز کرده و با میکرومتر تمام شیمها رو اندازه گرفته و در ردیف فیلر مخصوص به خودشون بنویسید. و مثل مثال بالا اندازه شیمهای مطلوب رو به دست بیارید. این جدول به شما کمک میکنه تا با جا به جا کردن شیمها با یکدیگر به خرید شیم کمتری نیاز پیدا کنید

سوپاپ ها به ترتیب از سمت تسمه تایم (دود – هوا سیلندر یک /هوا – دود سیلندر ۲ /دود- هوا سیلندر ۳/هوا – دود سیلندر ۴)
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. حامد می گوید

    شاهکار ایرانخودرو موتورر یورو4 ولی شیمگیری میخواد روی گازسوز هم خیلی زودتر باید شیمگیری بشه جالبتر اینکه همین ماشینها قیمت نجومی هم دارن خوشبختانه قراره از خط تولید خارج بشن

  2. حسین حسامی می گوید

    لطفا یک دور از روی مطالب خودتون مروری بکنید که غلط نداشته باشه مثلن فیلتر جای فیلر، همش کپی پیست؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.