آشنایی با نخستین خیابان یک‌طرفه تهران + عکس

0

خرداد سال ۱۳۰۸ و در زمان صدارت کریم خان بوذرجمهری بر شهرداری تهران، واگن‌های اسبی، به منظور تسطیح خیابان‌های شهر و امکان حرکت راحت‌تر اتومبیل‌ها، برچیده شدند و ریل‌های آنها نیز زیر آسفالت جدید خیابان‌ها، دفن شدند

این اتفاق با ورود تعداد زیادی اتومبیل‌ جدید به شهر تهران روی داد. پس از آن که همچنان روند واردات خودرو ادامه یافت و شهر پر شد از خودروهای شخصی ساخت کارخانه های خارج از کشور، لزوم تاسیس مراکزی که بر تردد اتومبیل‌ها نظارت داشته باشند، روز به روز بیشتر احساس شد.

در همین سال ها بود که برای اولین‌بار شهرداری تهران طی حکمی اعلام کرد که به منظور حمل‌و‌نقل آسان اتومبیل‌ها، مسیر رفت و برگشت به شمیران، یک طرفه شده است.

اتومبیل‌هایی که قصد عزیمت به شمیران را دارند، باید از خیابان لاله زار به عنوان خیابان یک طرفه برای رفتن به شمیران طی طریق کنند و هنگام برگشت از خیابان علاءالدوله (فردوسی فعلی) استفاده کنند. بدین ترتیب، اولین اقدام در یک طرفه کردن معابر و خیابان‌ها در تهران صورت گرفت.

پس از گذشت چند سال، شهرداری تهران با تأسیس مرکزی با عنوان اداره آلات ناقله، اولین مرکز راهنمایی و رانندگی را در تهران تاسیس کرد.

این اقدام شهرداری به منظور کنترل ترافیک ناشی از افزایش اتومبیل‌های شخصی و عمومی و همچنین تردد وسائل نقلیه کندرو در سطح شهر بود.

شهرداری وقت در اطلاعیه‌ای دلیل تاسیس «اداره آلات ناقله» را نظارت بر حرکت، توقف و کورس درشکه‌ها و برقراری نظم رفت‌و‌آمد وسائط نقلیه عنوان کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.