آریزو ۵ بخریم یا فاو بسترن B30؟! دو چینی با کیفیت بازار؟
آریزو ۵ بخریم یا فاو بسترن B30؟/ چینی هایی که سرشان به تنشان می ارزد!
چری آریزو ۵
چری آریزو ۵ بهعنوان سدانی متوسط در رقابت با بسترن B30 ، رنو سیمبل و با کمی اغماض، کیا سراتو سایپا حضور دارد و با گذشت مدتی از عرضهاش در بازار، حالا سوالهای زیادی پیرامون آن شکل گرفته است. در ایستگاه آخر تغییرات چری A5، آریزو۵ بهعنوان برگ برنده چری معرفی شده است. این خودرو در نمایشگاه گوانگجو ۲۰۱۵ به نمایش در آمد. طراحی آریزو۵ از خودرویی کانسپت با نام آلفا ۵ که مثل دیگر خودروهای کانسپت طراحی عجیبی نداشت، الهام گرفته شده و تنها تغییراتی جزیی در قسمت جلو و عقب نسبت به نسخه مفهومی دارد. چراغهای LED و جلوپنجره مشبک ۶ ضلعی اسپرت، مواردی هستند که ما را به یاد نسل جدید کیا سراتو (فورته) میاندازند.
در نمای جانبی، شباهت زیادی با هیوندای اکسنت مشاهده میشود و نمای عقب، ترکیبی از هیوندای اکسنت و نسل قبلی هیوندای سوناتا (وای اف) ارزیابی میشود که اتفاقا خیلی شسته رفته و هماهنگ با سایر بخشها طراحی شده. در مجموع باید گفت آریزو ۵ جهش مناسبی میان خودروهای چینی در بخش طراحی بدنه به شمار می رود و همین ظاهر متناسبش می تواند آن را یک پله بالاتر از بسترن قرار دهد. چراکه طراحی اش به مراتب جوان پسندتر و جذاب از بسترن ارزیابی می شود.
مشخصات فنی چری آریزو ۵
با علم به اینکه نباید انتظار آنچنانی از قابلیتهای فنی یک سدان کلاس C چینی داشته باشیم، پشت فرمان آریزو۵ قرار میگیریم، اما آریزو۵ زمان کمی نیاز دارد تا سرنشینان را سورپرایز کند. مواردی همچون گرافیک اسپرت صفحه کیلومترشمار و استارت دکمهای فریبنده هستند. همچنین آریزو۵ از امکانات مناسبی نسبت به قیمت اش برخوردار است که همین مورد می تواند روی نظر علاقه مندان به آپشن تاثیر بگذارد. نسخه عرضه شده آریزو۵ در ایران یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری را در دل خود جای داده که توانایی تولید ۱۱۶ اسببخار قدرت در دور ۵۵۰۰ و ۱۴۸ نیوتنمتر گشتاور را دارد. همچنین اگر بیشتر به توانایی های فنی اهمیت می دهید، می توانید سراغ نسخه توربو آریزو۵ بروید که به تازگی در بازار عرضه شده ست.
شتابگیری آریزو۵ با توجه وزن ۱.۴ تنی اش قابل قبول به نظر می رسد. اگر کمی شیطنت کرده و قبل از پیچ پدال گاز را تا انتها فشار دهید، آریزو تا مرز منحرف شدن میرود، اما عملکرد دقیق و بهموقع سیستم کنترل پایداری بهخوبی از پس کنترل خودرو بر میآید. البته ابعاد مناسب لاستیکها و چسبندگی مناسب آنها با زمین نیز در مانورها بیتاثیر نیست. فرمان هم در این میان عملکرد دقیقی دارد اما در پیچهای تند کمی کمفرمانی چاشنی سواری با آریزو۵ میشود.
شاید شتاب اولیه چنگی به دل نزند، اما کشش مناسب پیشرانه هنگام سوار بودن چند سرنشین و روشن بودن کولر مناسب حس میشود. البته اگر بخواهید تغییر دنده را بر عهده گیرباکس CVT بگذارید، شاید افت کشش را بیشتر حس کنید. همچنین در مانور اسلالوم وزن سنگین بدنه به پایداری بیشتر کمک میکند.
فاو بسترن B30
گروه خودروسازی بهمن با پشتوانه تجربه موفق آسا، برادر کوچکترش یعنی B30 را نیز با قیمتی پایینتر و در سگمنتی متفاوتتر در ایران عرضه کرده است. B30 در نمایشگاه خودرو مشهد بهصورت رسمی رونمایی شد و باتوجه به اینکه محصولی تازه وارد به بازار است، در تمام نمایشگاههای مهم خودرویی حضوری پررنگ دارد. این سدان جمعوجور بر پایه پلتفرم فولکسواگن (BORA) شکل گرفته و جالب است بدانید این پلتفرم در ساخت سدان محبوب فولکسواگن یعنی جتا نیز مورد بهکاررفته است که این مورد خود بر توانمندی این خودرو صحه میگذارد.
مشخصات فنی فاو بسترن B30
این خودرو سدان از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری برخوردار است که سقف تواناش به ۱۰۷ اسببخار و گشتاورش به ۱۵۵ نیوتنمتر میرسد. در این پیشرانه بهجای تسمهتایم از زنجیر موتور استفاده شده که باعث کاهش صدای موتور و استهلاک میشود و دیگر لازم نیست این قطعه مصرفی را هر چند هزار کیلومتر یکبار تعویض کنید. اما گیرباکس B30 با آسا مشترک است و همان ۶ سرعته اتوماتیک ساخته آیسین ژاپن با کد F21 با پیشرانه سری ۴GB فاو جفت میشود. البته این گیرباکس نسبت به قبل تغییراتی کرده و بهروزتر از گیرباکس آسا شده که در نهایت باعث عملکرد سریعتر و کاهش ۱۷ میلیثانیهای زمان تعویض دنده شده است.
B30 با طول ۴۶۲۵ و فاصله محوری ۲۶۳۰ میلیمتر، نسبت به رقبایی نظیر برلیانس سری ۳۰۰ و جیلی GC6 بزرگتر است و فضای کابین جادارتری را در اختیار سرنشینان میگذارد. B30 از سال ۲۰۱۵ وارد بازار چین و با سبک جدید طراحی محصولات کمپانی فاو طراحی شده است.
تعلیق B30 در جلو از نوع مکفرسون مستقل و در عقب از نوع میل پیچشی نیمهمستقل است که با تکیه بر ساختار متراکم؛ ابعاد کوچک و وزن سبک، پاسخگویی سریع؛ ظرفیت ضربهگیری بالا، تغییرات کوچک نسبت به موقعیت چرخهای جلو و میل موجگیر دوسره با اثربخشی بیشتر، پایداری مناسبی در رانندگی به ارمغان میآورد. همچنین B30 به فرمان الکتریکی EPS ساخت شرکت آلمانی مجهز شده که در سرعتهای بالا ایمنی بیشتر و در سرعتهای پایین راحتی بهتری را به ارمغان میآورد.
از دیگر سیستمهای کنترل حرکتی B30 میتوان به کنترل پایداری ESC، ترمز کمکی BA، کنترل کشش TCS و کنترل حرکت در سربالایی HHC اشاره کرد. همچنین شاسی B30 با فولاد مقاوم تقویت شده و این سدان موفق شده ۵ ستاره ایمنی موسسه C-NCAP را در کارنامه خود ثبت کند و یکی از ایمنترین خودروهای ساخت داخل بین رقبای خود لقب بگیرد. بهمنظور اطمینان و افزایش ایمنی سرنشینان، خودرو B30 از شاسی تقویتشده ساخته شده. استفاده از فولادهای با استحکام بسیار بالا (Ultra High Strength Steel) و بالا (High Strength Steel) روی ساختمان ۳H تقویت شده؛ بهخصوص در ستون A، ستون B، تیرهای پایهای دربها، کف قسمت جلو و دربها ایمنی خودرو را افزایش داده است.
از فولاد با استحکام بسیار بالا در ابعاد وسیعی در بدنه خودرو استفاده شده که بدنه مستحکمی را ایجاد کرده است. ساختار ۳H در بدنه، مرکز اصلی جذب انرژی ناشی از ضربه است؛ بهطوریکه میتواند انرژی جنبشی بزرگ ناشی از ضربه را توسط قسمتهای مختلف بدنه جذب کند. بنابراین ضربه بهطور قابلتوجهی جذب شده و از تغییر شکل و فرم قطعات جلوگیری و ایمنی سرنشینان را بهطور کامل تامین میکند.