کارشناسی بدنه خودرو چیست؟

0

بدنه اتومبیل نقش مهمی در ایمنی سرنشینان و زیبایی اتومبیل ایفا می کند. با توجه به ابزار های جدید، بدنه اتومبیل پس از تصادف ، مثل روز اول ، ترمیم و رنگ می شود که در این صورت تشخیص قسمت آسیب دیده نیاز به مهارت و ابزارهای دقیق مهندسی دارد.

کارشناس بدنه اتومبیل به کسی اتلاق می شود که با استفاده از ابزارهای دقیق تشخیص رنگ شدگی اتومبیل و همچنین دانش کافی و تجربه ، به کارشناسی بدنه خودرو می پردازد. کارشناس حرفه ای بدنه اتومبیل باید توانایی تشخیص نقاط آسیب دیده، شامل شاسی، اتاق تعویضی، قطعه تعویضی، آبرنگ، کیلر پاشی، بتونه، اتاق دوتکه، اصالت خودرو ، فنی اتومبیل و قیمت گذاری خودرو را داشته باشد.

کارشناسی بدنه خودرو چیست؟

کارشناسی بدنه خودرو یکی از اساسی ترین و مهم ترین بخش های کارشناسی خودرو به شمار می رود. چرا که هرگونه خوردگی یا تغییر شکل، رنگ شدگی، تعویض و یا زنگ زدگی قطعات، در تعیین قیمت خودرو تاثیر چشم گیری دارد.

اتومبیلی که در یک تصادف بدنه آن دچار مشکل شده است، دیگر از ایمنی و استحکام اولیه برخوردار نیست.

کارشناسی بدنه خودرو شامل سه بخش می باشد :

بررسی شاسی و ستون ها
شاسی مهمترین و اصلی‌ترین بخش بدنه یک خودرو است که شما معمولاً آن را نمی‌بینید. هرگونه آسیب دیدگی در این بخش باید شما را از خرید خودرو منصرف نماید. کارشناسی این بخش به دلیل حساسیت بالا باید حتماً توسط کارشناسان مجرب انجام پذیرد و هیچگاه خود و یا بستگان ناآشنا با شاسی، مبادرت به کارشناسی این بخش نکنید. ستون‌های خودرو از دیگر بخش‌های اصلی می‌باشد که محل اتصال سقف خودرو، به بدنه خودرو بشمار می‌رود. اهمیت کارشناسی ستون‌ها به دلیل موقعیت حساس آنها است. با کمی دقت متوجه خواهید شد که محل قرارگیری ستونها و سر سرنشینان در یک راستا قرار دارند. در دهه اخیر نیز شرکت‌های سازنده خودرو از ایربگهای پرده‌ای در ستونها بمنظور بالا بردن ضریب امنیت سرنشینان استفاده نموده‌اند.


بررسی رنگ شدگی بدنه خودرو

یکی از مهمترین بخش‌هایی که صلاحیت یک کارشناس خبره را نشان می‌دهد کارشناسی بدنه خودرو است. دلیل این حساسایت و پیچیدگی را می‌توان در کار فوق‌العاده عالی تعدادی صافکار و نقاش حرفه‌ای بر روی خودروها دانست. شاید شما هم تا به حال به این مورد برخورد کرده باشید که برخی از صافکارها و نقاش‌های ماهر، خودرو را به گونه‌ای بازسازی می‌نمایند که غیر از خود مالک خودرو، هیچ فردی دیگری قادر به تشخیص تغییرات صورت گرفته نمی‌باشد.
این موضوع موجب شده تا کارشناسان خودرو، پابه پای صافکاران و نقاشان، در این عرصه پیشرفت کنند و علاوه بر بهره‌گیری از تجربه، به تجهیزات و علم روز نیز در این حوزه مجهز شوند. البته باید گفت که این تمام کار نیست؛ کارشناسی بدنه از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است. نقاط دور از دسترس، نقاطی که توسط کاورها و لایه‌های پلاستیکی توسط شرکت سازنده پوشانده شده است، قطعاتی که در زیر خودرو قرار دارند، نقاطی که دائماً تحت تأثیر شرایط جوی قرار گرفته‌اند و مواردی از این قبیل همه و همه باید در بخش کارشناسی بدنه مورد بررسی قرار گیرند.

بررسی تعویض قطعات خودرو

اگر میزان خسارت و ضربه وارده به یک قسمت از خودرو شدید باشد، باید آن قسمت را تعویض نمود که البته این موضوع، با کاهش شدید قیمت خودرو نیز همراه است.
تعویض قطعات بدنه خودرو در کشورهای اروپایی بر خلاف ایران یک امر بدیهی و مرسوم تلقی می‌شود، چرا که قطعه تعویض شده از سلامت و استحکام بیشتری نسبت به قطعه تعمیر شده برخوردار خواهد بود. تشخیص قطعه تعویضی نیز مشکل است، زیرا که گاهی این قطعه از روی یک خودروی دیگر باز شده و از لحاظ کیفیت و نوع رنگ و حتی ضخامت پوشش رنگ (روش تشخیص با تست رنگ دیجیتال)، کاملاً با قطعه قبلی برابری می‌کند و تجربه و تبحر کارشناس است که در اینجا شما را از خرید یک خودروی به ظاهر بدون رنگ منصرف می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.