برلیانس اچ ۳۳۰ یا پژو ۲۰۶ -Peugeot 206vs brilliance +کدام یک بهتر است ؟

0

برلیانس H330، خودرویی با زیبایی و طراحی قابل قبول ظاهری، شرایط مجهول ایمنی، عملکرد خوب ترمز مدل اتوماتیک (در حد پژو ۲۰۶) ، تجهیزات رفاهی فراوان (در نسخه اتوماتیک) و قیمت رقابتی که در چند ماه اخیر سهم قابل توجهی را در بازار از آن خود کرده، در این تست رو در روی پژو ۲۰۶ قرار گرفته.

ال ۸۰ بود که تبلیغ تلویزیونی ایران خودرو یک هاچ بک مشکی رنگ جدید را در حال گذر از جاده ای کوهستانی نشان می داد. خودرویی که به نام پژو ۲۰۶ به بازار عرضه شد و به عنوان یک هاچ بک دلربا و جذاب تحولی را در بازار پدید آورد.
آن زمان هیچ کس فکرش را می کرد که این هاچ بک دوست داشتنی بعد از ۱۵ سال تولید مداوم آنچنان به خاری و خفت کشیده شود که برای رقابت رو در روی یک محصول چینی بی نام و نشان قرار بگیرد.
افت کیفیت، ساخت مدل های زشت صندوق دار و نمونه ارزان سازی شده رانا، ایرانیزه شدن بسیاری قطعات، حذف آپشن های رفاهی و ایمنی، عدم ارائه مدل های جوان پسند ۳ درب و نمونه های مجهز به موتورهای قدرتمند، همه و همه بلاهایی بود که در بازار ایران بر سر پژو ۲۰۶ محبوب و جذاب نازل شد.
خودرویی که در اواخر دهه ۹۰ میلادی و اولین سال های قرن بیست و یکم به عنوان گل سر سبد پژو مطرح بود، در بازار ایران رفته رفته جایگاه والای خودش را به عنوان یک خودرو مدرن، لذت بخش و با کیفیت از دست داد و به سرطانی ایرانی، چینی، فرانسوی مبدل شد که خریدارانش را عذاب می دهد.
حالا اما این زیباروی دیروز، چاره ای جز پذیرش جایگاه از دست رفته خود ندارد و باید در بازاری نه چندان متنوع با محصولات تازه و خوش رنگ و لعاب چینی رقابت کند.
اتفاقی ناخوشایندی که به سوژه ما برای بررسی دو سدان کوچک گیربکس اتوماتیک در محدوده قیمتی زیر ۵۰ میلیون تومان مبدل شده.

طراحی ظاهری
توصیف طراحی بدنه پژو ۲۰۶ که تکرار مکررات است اما در مورد برلیانس می توان در مجموع به طراحی نسبتا خوب این خودرو و شباهت جلوپنجره اش به سری محصولات ب ام و اشاره کرد.
البته برلیانس هم مانند ۲۰۶ در مدل هاچ بک (H320) طراحی جذاب تری نسبت به نمونه سدان برلیانس (H330) دارد و این مسئله به خصوص به دلیل عدم هماهنگی بصری چراغ های جلو و عقب نمود می یابد.برلیانس همچنین در نمای عقب به لطف خطوط کمانی گلگیر ها اندکی عضلانی و اسپرت احساس می شود اما در نمای عقب (نسخه سدان) با توجه به طراحی چراغ های عقب و نوار افقی کرومی بالای جای پلاک، احساسی از مواجه با یک سدان لوکس را به بیننده منتقل می کند که چندان با کلیت خودرو هماهنگ نیست.
این مشکل در نمونه هاچ بک تقریبا وجود ندارد به خصوص آنکه نمای عقب با شباهت زیادی به نسل اول ب ام و سری یک شکل گرفته و از هماهنگی بیشتری با ماهیت خودرو و سایر نماها برخوردار است.

طراحی داخلی و فضای کابین
پژو ۲۰۶ انصافا از طراحی مناسب و جذابی در داخل کابین برخوردار است و هماهنگی بصری فوق العاده ای بین انحناهای متعدد در مجموعه داشبورد این خودرو با طراحی بیرونی وجود دارد، اما باید یاد آور شد که رنگ بندی مدل های اولیه (اصطلاحا فرانسوی) با تریم داخلی آبی رنگ و پارچه ای و کیفیت داشبورد خوب، قابل مقایسه با محصول چند سال اخیر ایران خودرو نیست.همچنین فضای اندک برای سرنشینان عقب و نبود فضای پای کافی نیز از جمله دیگر مشکلات کابین ۲۰۶ است که حتی در نسخه صندوق دار نیز به قوت خود باقیست.
برلیانس H330 در طرف مقابل از کابین نسبتا زیبایی بهره می برد، هرچند نمی توان از طراحی نسبتا بی هیجان و خشک داشبورد به سبک خودروهای آلمانی و قطعات پلاستیکی که با رنگ نقره ای براق گذشت اما کیفیت کلی متریال تشکیل دهنده کابین با کلاس قیمتی خودرو هم خوانی دارد و رنگ روشن فضای داخلی نیز احساس بهتری نسبت به کابین فشرده و یکدست مشکی ۲۰۶ به سرنشینان منتقل می کند.
همچنین کابین برلیانس اندکی بزرگتر از ۲۰۶ به نظر می رسد و حداقل سرنشینان عقب از جای پای بیشتری برخوردارند هرچند در صورت بلند قد بودن سرنشینان جلو و عقب (بیش از ۱۸۰ سانتی متر) به هرحال محدودیت ابعاد و کوچک بودن خودرو تا حدی مشکل ساز می شود.
امکانات رفاهی
پارس خودرو به عنوان عرضه کننده برلیانس، اقدامی عجیب انجام داده و بسیاری امکانات این محصول خود را به انتخاب نوع گیربکس مرتبط کرده است.
برای مثال تجهیزاتی چون سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، آینه های برقی، سنسور دنده عقب، بسته شدن پنجره با ریموت، تنظیمات ۸ گانه صندلی راننده، کنترل از راه دور قفل مرکزی، ۲ بلندگوی بیشتر برای سیستم صوتی، چراغ مه شکن جلو ، ورود بدون کلیک، دکمه استارت، فرمان با روکش چرمی و مجهز به دکمه تنظیم صدا و ترمز دیسکی چرخ های عقب تنها در نسخه اتوماتیک وجود دارند و خریدار مدل دستی از تمامی آن ها محروم است.
شاید از جالب ترین ویژگی های رفاهی برلیانس بتوان به قابلیت تا شدن صندلی عقب با نسبت ۶ به ۴ اشاره کرد که ۲۰۶ همچون سانروف و برخی آپشن های دیگر از آن محروم است.
در مقابل ۲۰۶ صندوق دار از نظر آپشن های رفاهی هیچ مزیتی نسبت به برلیانس ندارد و در این زمینه کاملا عرصه را به رقیب چینی خود واگذار می کند.

مشخصات فنی پژو ۲۰۶ صندوق دار با موتور TU5 به حجم ۱.۶ لیتری و توان حدودی ۱۱۰ اسب بخار عرضه می شود. البته تولید نمونه اتوماتیک (صندوق دار اتوماتیک) چند سالی است که در پی تحریم ها و قطع مناسبات متوقف شده، اما احتمالا در آینده نزدیک از سر گرفته خواهد شد.
پیشرانه برلیانس اندکی کم حجم تر است و با ۱.۵ لیتر ۱۰۳ اسب بخار را راهی گیربکس چهار سرعته خودکار می کند. از نظر گشتاور نیز پیشرانه برلیانس ۱۳۸ نیوتن متر تولید می کند که چندان تفاوتی با گشتاور ۱۴۲ نیوتن متری پیشرانه ۱.۶ لیتری پژو ۲۰۶ ندارد.
با این حساب بازدهی عملکردی این دو خودرو ارتباط تنگاتنگی با وزن ۱۲۵۰ کیلوگرمی برلیانس در برابر وزن ۱۲۰۰ کیلوگرمی ۲۰۶، ضرایب دنده و عملکرد و طراحی موتور دارد اما در مجموع می توان گفت که هر دو خودو از نظر مشخصات فنی پیشرانه و گیربکس در سطح یکسانی قرار دارند.
ایران خودرو شتاب رسمی ۲۰۶ صندوق دار را ۱۱.۴ ثانیه اعلام کرده است اما برای نسخه اتوماتیک به نظر می رسد که باید انتظار عدد رسمی حدود ۱۲ ثانیه را داشته باشیم ولی تاکنون رقم رسمی شتاب برلیانس از سوی پارس خودرو اعلام نشده است.
در زمینه سیستم تعلیق هم شباهت زیادی بین دو خودرو دیده می شود. هر دو خودرو برای محور جلو به سیستم نام آشنای مک فرسون مجهزند اما در محور عقب ۲۰۶ از تعلیق مستقل با بازوهای تکمیلی (ویژه نمونه صندوق دار) سود می برد که چسبندگی بالا و هندلینگ خوبی را برای این مدل به ارمغان آورده است.
در مقابل برلیانس هم استفاده از سیستم ساده و ارزان تر نیمه مستقل میله پیچشی را ترجیح داده است که در مقایسه با ۲۰۶، بازوهای تعادلی را کمتر دارد و کمی ساده تر طراحی شده است.
هر دو خودرو مجهز به ترمز های چهار چرخ دیسک مجهز به سیستم های کمکی ABS و EBD هستند، اما در صورت انتخاب برلیانس با گیربکس دستی، ناچارا باید قید ترمز های دیسکی برای محور عقب را بزنید.

مرتبط کردن ایمنی به پول پرداختی و ربط دادن ترمز به گیربکس کاری است که تنها از عهده خودروسازان ایرانی/ چینی بر می آید.
از نظر آلایندگی برلیانس مدعی رعایت استاندارد یورو ۵ است اما طبق اطلاعات مندرج در سایت رسمی ایران خودرو، ۲۰۶ صندوق دار وی ۸ با استاندارد آلایندگی یورو ۴ عرضه می شود.
مصرف سوخت میانگین ۶.۷ لیتری از ویژگی های رسمی برلیانس است اما ایران خودرو مصرف سوخت ۲۰۶ صندوق دار را در حدود ۷.۴ لیتر در مدل دستی اعلام کرده است که احتمالا برای مدل اتوماتیک به حدود ۸ لیتر افزایش می یابد و این رقم بیشتر از رقم ادعایی برلیانس با واقعیت هم خوانی دارد.


ایمنی نامعلوم
پژو ۲۰۶ در دوران حیات خود چندین بار در کشورهای مختلف مورد آزمون تست تصادف قرار گرفته و نتیجه ای در حد ۴ و ۳ ستاره ایمنی را در آزمون تست تصادف اروپایی یورو ان کپ و آمریکای جنوبی لاتین ان کپ بدست آورده که البته برای ایمن نامیدن این خودرو در استاندارد های امروزی کافی نیست.
چرا که با توجه به سختگیرانه تر شدن تست های تصادف در چند سال اخیر، حتما نتایج تصادف این خودرو در صورت تکراز آزمایشات بدتر نیز خواهد شد.
در مقابل برلیانس نه توسط سازمان ایمنی چین (C NCAP) و نه در در سایر موسسات معتبر تست نشده است و شرایط ایمنی این خودرو به طور کل نامعلوم و نامشخص است.
از آنجا که چینی ها معمولا در مود ایمنی در مظان اتهام قرار دارند، در صورت کسب نتایج مطلوب (۳،۴ و ۵ستاره ایمنی) به خوبی در تبلیغات و معرفی خودرو به نتایج ایمنی اشاره می کنند، بنابراین می توان شک به یقین گفت که احتمالا اوضاع ایمنی برلیانس H320 و H330 چندان جالب نیست و به همین دلیل حتی در سایت های چینی هم نتایج کرش تست این خودرو منتشر نشده است.
به هرحال تاکنون اطلاعاتی در مورد ایمنی و نتایج تست تصادف این خودرو توسط پارس خودرو یا برلیانس منتشر نشده اما در صورت ارائه توضیحات شرکت های مربوطه، حتما به این مقاله اضافه خواهد شد.


تجربه رانندگی
بسیاری ایرانیان بعد از ۱۵ سال از عرضه مدل اولیه ۲۰۶ و قریب به ۸ سال بعد از معرفی ۲۰۶ صندوق دار تجربه رانندگی با این مدل ها را دارند، بنابراین در این بخش بیشتر به بیان تفاوت های برلیانس با ۲۰۶ می پردازیم.

۲۰۶ صندوق دار در مجموع کمی تنگ و کوچک احساس می شود، شتاب گیری مناسبی دارد، دارای یکی از بهترین ترمزها در سگمنت خود است و از نظر فنربندی هم نه به اندازه مدل هاچ بک، اما کمی خشک و ناراحت است ولی در مقابل هندلینگ خوبی را ارائه می دهد
برلیانس از نظر فضای سرنشینان جلو تفاوت محسوسی با این رقیب شناخته شده ندارد، اما گیربکس واکنش های بسیار بهتری نسبت به ۲۰۶ نشان می دهد، به خصوص که گیربکس AL4 پژو ۲۰۶ به تعلل در تعویض دنده و مکث و ضربات ناگهانی (اصطلاحا لگد زدن) شهرت دارد.
اما گیربکس مورد استفاده برای برلیانس اتوماتیک، بی هیچ شک و تردید یکی از بهترین گیربکس های عرضه شده بر روی یک خودرو چینی در بازار داخلی است و علیرغم ۴ دنده بودن، عملکرد قابل تحسینی از خود ارائه می دهد.
صدای پیشرانه برلیانس همانند تمام هموطنانش بلند است و بیش از خودروهای شناخته شده به درون کابین راه می یابد، اما تفاوت اینجاست که برلیانس صدای نسبتا بم و دلنشینی دارد و افرادی که شنیدن صدای پیشرانه را دوست دارند، از نفوذ این آوای پکنی به کابین اذیت نمی شوند.
فرمان هر دو خودرو به لطف نیروی کمکی هیدرولیکی (۲۰۶) و برقی (برلیانس) سبک و نرم است اما هر دو نیز در ارائه احساس دقیق به راننده دچار ضعف های جزئی هستند.
ه هرحال فارغ از کیفیت و ایمنی نامعلوم تایرهای چینی و شاسی خودرو، برلیانس عملکرد قابل دفاعی را در زمان رانندگی از خود نشان می دهد و برای عموم افراد خودرو لذت بخشی برای راندن محسوب می شود.

در زمینه شتاب گیری براساس آزمایش ما، مسلما ۲۰۶ گوی سبقت را از آن خود می کند اما در ترمز گیری این برلیانس است که می توان مساوی و یا حتی کمی بهتر از ۲۰۶ عمل کند که جای خوشحالی دارد.
هندلینگ ۲۰۶ هم بهتر از برلیانس احساس می شود اما برلیانس اندکی نرمتر است و حرکات گهواره ای بیشتری دارد. این ویژگی در کنار فضای بهتر قسمت عقب، می تواند به معنای خانوادگی تر بودن برلیانس منجر شود.
در حالی که ۲۰۶ با موتور قبراق تر، تعلیق بهتر و کابین ناراحت برای سرنشینان عقب، بیشتر مناسب افراد جوان و جویای سرعت و هیجان است. هرچند معمولا چنین افرادی به جای ۲۰۶ صندوق دار اتوماتیک، به سراغ نمونه هاچ بک دنده دستی می روند.
تصویر مرتبط
کیفیت
کیفیت خودرو را می توان به دو بخش ظاهری (اولیه) و کیفیت فنی و بلند مدت تقسیم بندی کرد. در زمینه کیفیت اولیه برلیانس بی هیچ شک و تردیدی از ۲۰۶ های جدید مونتاژی ایران خودرو شرایط بهتری دارد که البته جای تاسف و شرمساری فراوان است.
اما در مورد کیفیت فنی و بلند مدت برلیانس چندان نمی توان اظهار نظرکرد. در مقابل ۲۰۶ علاه بر ضعف های کیفی و مونتاژی با مشکل شایع لگد زدن گیربکس و دوام نسبتا کم پیشرانه روبروست که معمولا در کیلومتر های ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار نیاز به سرویس واشر سرسیلندر پیدا می کند.
قیمت و شرایط بازار
همانطور که در ابتدای متن گفته شد، تولید ۲۰۶ صندوق دار اتوماتیک مدتی است که متوقف شده اما نمونه های دست دوم این خودرو در بازه قیمت ۲۲ الی ۳۵ میلیون تومان در بازار معامله می شوند.
با توجه به وضعیت قیمت گذاری این روزهای ایران خودرو بعید است که در صورت عرضه مدل های اتوماتیک، این خودرو در نمونه صفر کیلومتر کمتر از ۴۰ میلیون تومان قیمت بخورد.
در مقابل برلیانس H330 اتوماتیک حدود ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد که البته این اختلاف قیمت ۱۰ میلیونی تا حد زیادی با جدید بودن خودرو، کیفیت ساخت بهتر و امکانات رفاهی بیشتر آن بالانس می شود اما شکی نیست که وضعیت بازار دست دوم ۲۰۶ به مراتب بهتر از برلیانس است.
به خصوص که پارس خودرو در ماه گذشته طرح فروش اقساطی برلیانس را اجرا کرد که به شکل غیر مستقیم بر روی بازار مدل های کارکرده این خودرو تاثیر منفی به دنبال داشته است.
تصویر مرتبط
نتیجه نهایی
این روزها اگر در بازار به دنبال یک سدان اتوماتیک نسبتا ارزان قیمت باشید، تنها ۴ انتخاب شاخص در رده قیمتی کمتر از ۵۰ میلیون تومان دارید.
نخست آنکه با بودجه ۲۵ الی ۳۵ میلیونی به سراغ نمونه های سالم و کم کارکرد پژو ۲۰۶ صندوق دار بروید. دوم چشمتان را بر روی ظاهر زشت و امکانات رفاهی ناپدید شده ال ۹۰ ببنید و گزینه های اتوماتیک نو یا دست دوم این خودرو را انتخاب کنید که از نظر کیفیت بهترین گزینه محسوب می شود.
سوم، بدون در نظر گرفتن شرایط مجهول ایمنی یا کمبود قطعات یدکی به سراغ برلیانس بروید که از برخی جهات جذابیت دارد و انتخاب جدیدی محسوب می شود.
یا در حالت چهارم، جک J5  را در نمونه های دست دوم انتخاب کنید که علیرغم وجود برخی مشکلات فنی مانند تعلل گیربکس ، نفوذ زیاد صدای پیشرانه و سیستم تعلیق و مصرف سوخت نسبتا بالا، فروش بسیار خوبی داشته، خودرو بزرگتری محسوب می شود، به موتور ۲ لیتری ۱۴۰ اسبی مجهز است و از نظر قطعات یدکی و خدمات پس از فروش وضعیت قابل قبولی دارد.
با این اوصاف انتخاب تندر ۹۰ اتوماتیک می تواند منطقی ترین و ملال آورترین گزینه و انتخاب برلیانس H330 هیجان انگیز ترین انتخاب باشد، اما برنده اصلی کسی است که بتواند با بودجه ای در محدوده ۳۰ میلیون تومان، نمونه سالمی از ۲۰۶ اتوماتیک را در بازار خودوهای دست دوم پیدا کند. خودرویی که میانگینی از تمام نقاط قوت و ضعف سایرین  را با کمترین قیمت ارائه می دهد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.