سیستم حنک کاری آب بهتر است یا روغن ؟

0

برای کاهش دمای پیشرانه خودرو بهتر است به‌سیستم خنک‌کاری آب و رادیاتور توجه شود یا روغن‌کاری موتور و از میان دو روش روغن‌کاری و خنک‌کاری با آب، کدام‌یک درکاهش دمای موتور تاثیر بیشتری دارد؟

به گزارش کارستان :در زمان کار کردن موتور به‌دلیل وجود اصطکاک بین قطعات و بالا بودن دورموتور، دمای پیشرانه به‌سرعت افزایش می‌یابد که این امر سبب می‌شود به‌قطعات موتور آسیب وارد شود.

تست درب رادیاتور نحوه باز کردن درب رادیاتور خرابی درب رادیاتور دلایل جوش آوردن پژو پارس دلیل جوش آوردن ماشین دلایل داغ کردن ماشین آموزش نکات فنی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش تعمیر خودرو

براین اساس وجود هر دوسیال برای خنک‌کاری موتور حیاتی و مهم است و درطراحی موتورهایی که مخصوص مناطق دارای آب‌وهوای گرم هستند، معمولا مدار روغن‌کاری را بسیار وسیع و با قدرت طراحی می‌کنند.

درعین حال تقریبا 35 درصد از سهم خنک‌کاری موتور برعهده سیستم روغن‌کاری است و این سیال باید گرمای تولیدشده درداخل قطعات را به‌خود جذب کند و هرچقدر سیستم روغن‌کاری بهتر طراحی شده باشد، موتور خودرو دیرتر داغ می‌شود. به‌جز روغن از دیگر عوامل موثر برای خنک‌کاری آب است و تقریبا 65 درصد خنک‌کاری موتور توسط آب انجام می‌شود.

این سیستم باید موتور را همواره خنک نگه دارد تا حرارت تولیدشده ناشی از احتراق از حد مشخصی بالاتر نرود و به‌این شرایط دمای مطلوب می‌گویند که تقریبا بین 80 تا 90 درجه سانتی‌گراد است. آب موجود درمدار از طریق کانال‌های تعبیه‌شده در موتور به‌اطراف سیلندر می‌رسد و حرارت را به‌سرعت کاهش می‌دهد.

طراحی سیستم خنک‌کاری آب موتور به‌گونه‌ای است که با دمای پیشرانه هماهنگ می‌شود و در هر خودرویی حالت ویژه داشته و به‌طور چشمگیری دما را کاهش می‌دهد. براین اساس موثرترین و مهم‌ترین عامل درکاهش دمای موتور خودرو آب است که این سیستم ساده مهم‌ترین کار را در موتور انجام می‌دهد.

درعین حال پیشرانه‌های احتراق‌داخلی که دارای سیستم پرخوران هستند، به‌طور هم‌زمان به‌هر دو سیستم وابستگی شدیدی دارند و البته این موضوع به‌این معنا نیست که پیشرانه‌های فاقد سیستم پرخوران نیاز به‌روغن‌کاری و سیستم خنک‌کاری آب و رادیاتور ندارند؛ بلکه منظور این است که پیشرانه‌های دارای سیستم پرخوران وابستگی شدیدی به‌کیفیت روغن‌موتور مصرفی دارند و بنابراین مالکان خودروهای توربوشارژ باید به‌روغن‌موتور استفاده‌شده در خودرو اهمیت زیادی بدهند.

منبع:اخبارخودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.