کنترل یونیت چیست و چه کاربردی دارد/محل نصب آن در انواع خودرو

1

کنترل یونیت چیست ،کنترل یونیت دمای اتاق پژو ،دانلود کنترل یونیت موتور ،کنترل یونیت کولر پژو ،کنترل یونیت فن ،تفاوت رنگ یونیت فن پژو ،یونیت فن سبز ،محل یونیت فن ۴۰۵

کنترل یونیت چیست ؟
کنترل یونیت یک واحد الکترونیکی کاربردی است که در خودروهای پژو برای کنترل یک فرآیند بصورت اتوماتیک بکار می رود . این واحدهای الکترونیکی در خودروهای پژو معمولا تک سوکت بوده و واجد تعداد پایه های زیاد در هر سوکت می باشند . هر یک از این واحدهای الکترونیکی برای کار کردن نیاز به دو پایه برق و بدنه دارد .
کنترل یونیتها شامل یک سری پایه های ورودی و یک سری پایه های خروجی هستند که پیغام را از پایه های ورودی دریافت کرده ( از سنسورها یا فرمان دهنده های دستی ) و دستور مناسب را از پایه های خروجی ارسال می کنند ( به فرمان – برها ) .
کنترل یونیت چیست کنترل یونیت دمای اتاق پژو محل نصب کنترل یونیت تعویض کنترل یونیت پراید کنترل یونیت فن پژو 405 تعمیر یونیت ایربگ کار یونیت فن چیست یونیت بالابر شیشه چیست یونیت ایربگ سمند یونیت قفل مرکزی پژو 405 یونیت فن پژو پارس کنترل یونیت رانا کجاست آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش تعمیر برق پراید تعمیر مالتی پلکس مالتی پلکس چیست
از آنجایی که کلیه کنترل یونیتهای موجود در خودروهای ایران خودرو ( و نیز تا آنجایی که اینجانیب مطلعم کلیه خودروهای ایرانی ) از سیستم الکترونیکی بهره می برند تمامی کنترل یونیتها ECU هستند که مخفف Electronic Control Unit است و اما به غلط در ایران ما فقط کنترل یونیت سیستم انژکتور را به این نام می شناسیم .
برای فهم دقیق چگونگی ارتباط ، کارکرد و نحوه پیشرفت کنترل یونیتها نام کلیه ECU های موجود در محصولات ایران خودرو را به شرح ذیل لیست می کنیم :
۱ – کنترل یونیت فن ها در خودروهای پارس ، سمند ، آردی و ۴۰۵ مربوط به کنترل دمای آب رادیاتور که محل نصب آن پشت چراغ جلو سمت چپ روی بدنه است .
۲ – کنترل یونیت قفل مرکزی در خودروهای پارس ، سمند ، آردی و ۴۰۵ مربوط به کنترل درب ها که محل نصب آن زیر قاب فرمان است .
۳ – کنترل یونیت شیشه بالابر در خودروهای پارس ، سمند ، آردی و ۴۰۵ مربوط به کنترل شیشه سمت راننده که محل نصب آن داخل قاب درب سمت راننده است .
۴ – کنترل یونیت کولر در خودروهای تندر ۹۰ ، پارس ، سمند ، آردی ، ۴۰۵ و ۲۰۶ غیر مالتی پلکس مربوط به کنترل کارکرد کولر که محل نصب آن زیر موتور فن تهویه داخل اتاق بالای پای شاگرد است .
۵ – کنترل یونیت الکترونیکی سیستم جرقه و انژکتور در خودروهای ۲۰۶ ایران ، تندر ۹۰ ، پیکان ، پارس ، سمند ، آردی ، ۴۰۵ ، برای کنترل زمان و مدت پاشش سوخت انژکتورها و زمان جرقه که محل نصب آن در داخل اتاق موتور با کمی تفاوت مکانی است .
۶ – کنترل یونیت آمپر یا ICN یا Cluster  در خودرو ۲۰۶ ایران ، رانا ، سمند مولتی پلکس و پژو ۲۰۶ مربوط به نمایش برخی از پارامترهای خودرو و موتور ، حورد نیاز راننده که محل نصب آن روی داشبورد است .
۷ – کنترل یونیت نمایشگر چند منظوره در خودرو ۲۰۶ پژویی و ۲۰۶ ایران مربوط به نمایش ساعت ( و برخی دیگر از پارامترهای موتور مورد نیاز راننده در خودرو ۲۰۶ مولتی پلکس ) که محل نصب آن در روی کنسول وسط است .
۸ – کنترل یونیت کیسه هوا و پیش کشنده کمربندها در کلیه محصولات مربوط به ایمنی سرنشین های جلو که محل نصب آن زیر کنسول وسط کنار دسته دنده است .
۹ – کنترل یونیت گیربکس اتوماتیک در خودرو ۲۰۶ پژویی اتوماتیک مربوط به پشتیبانی الکترونیک گیربکس اتوماتیک که محل نصب آن داخل اتاق موتور و روی گیربکس است .
۱۰ – کنترل یونیت BSI در خودرو ۲۰۶ پژویی مربوط به کنترل سیستم های الکتریکال و الکترونیک جانبی که محل نصب آن زیر داشبورد و روبروی زانوی راننده است .
۱۱ – کنترل یونیت CNN در خودروهای داخلی که واجد مولتی پلکس ( مالتی پلکس ) وارداتی Continental هستند . مربوط به کنترل برخی سیستم های الکتریکال و الکترونیک جانبی که محل نصب آن زیر داشبورد و روبروی زانوی راننده است .
۱۲ – کنترل یونیت BCM یا CBM در خودروهای داخلی که واجد مولتی پلکس اکوماکس هستند . مربوط به کنترل برخی سیستم های الکتریکال و الکترونیک جانبی که محل نصب آن زیر داشبورد و روبروی زانوی راننده است .
۱۳ – کنترل یونیت CEC در خودروهای داخلی که واجد مولتی پلکس SMS یا ساژه پویش هستند . مربوط به کنترل برخی سیستم های الکتریکال و الکترونیک جانبی که محل نصب آن زیر داشبورد و روبروی زانوی راندده است .

۱۴ – کنترل یونیت RN در خودروهای داخلی که واجد مولتی پلکس SMS یا ساژه پویش هستند . مربوط به کنترل برخی سیستم های الکتریکال جانبی عقب خودرو که محل نصب آن صندوق عقب است .

۱۵ – کنترل یونیت COM2000 در خودرو ۲۰۶ پژویی مربوط به کنترل و کدینگ اطلاعات دسته های برف پاک کن ، راهنما و رادیو آن زیر این دسته ها و روی میل فرمان است

۱۶ – کنترل یونیت DNN در خودروهای سمند که واجد مولتی پلکس Continental هستند . مربوط به کنترل و کدینگ اطلاعات کلیدهای شیشه بالابر سمت راننده و شاگرد و درب های عقب که محل نصب آن روی قاب درب سمت راننده است .

۱۷ – کنترل یونیت PDN در خودروهای سمند که واجد مولتی پلکس Continental هستند . مربوط به کنترل و کدینگ اطلاعات شیشه بالابر سمت شاگرد که محل نصب آن روی قاب درب سمت شاگرد است .

۱۸ – کنترل یونیت MCN در خودرو رانا که واجد مولتی پلکس Continental است مربوط به کنترل و کدینگ اطلاعات کلیدهای شیشه بالابر سمت راننده و شاگرد که محل نصب آن روی کنسول وسط است.

۱۹ – کنترل یونیت DCN در خودروهای داخلی که واجد مولتی پلکس SMS یا ساژه پویش هستند . مربوط به کنترل و کدینگ اطلاعات کلیدهای شیشه بالابر سمت راننده و شاگرد و درب های عقب که محل نصب آن روی قاب درب سمت راننده است .۲۰ – کنترل یونیت DSM در خوردوهای داخلی که واجد مولتی پلکس اکوماکس هستند . مربوط به کنترل و کدینگ اطلاعات سنسورهای دنده عقب که محل نصب آن روی قاب درب سمت راننده است .

۲۱ – کنترل یونیت FN در خودروهای رانا و سمند مولتی پلکس که واجد مولیت پلکس Continental است مربوط به کنترل مصرف کننده های داخل اتاق موتور که محل نصب آن در داخل یک قاب پلاستیکی داخل اتاق موتور است .

۲۲ – کنترل یونیت FCM یا FAM  در خودروهای داخلی که واجد مولتی پلکس اکو ماکس هستند مربوط به کنترل مصرف کننده های داخل اتاق موتور که محل نصب آن در داخل یک قاب پلاستیکی داخل اتاق موتور است .

۲۳ – کنترل یونیت ABS در خودروهای واجد ABS مربوط به کنترل چرخها و جلوگیری از قفل شدن چرخ ها در هنگام ترمز که محل نصب آن داخل اتاق موتور پشت چراغ جلو سمت چپ است .

۲۴ – کنترل یونیت تهویه در خودرو پژو ۲۰۶ مربوط به کنترل دمای داخل اتاق سرنشین به طور اتوماتیک که محل نصب آن زیر کنسول وسط است .

۲۵ – کنترل یونیت رادیو پخش در خودرو ۲۰۶ پژویی مربوط به رادیو و پخش که محل نصب آن روی کنسول وسط است .

۲۶ – کنترل یونیت BSM در خودرو ۲۰۶ پژویی مربوط یه تغذیه مصرف کننده های برقی که محل نصب آن داخل اتاق موتور روی بدنه سمت چپ است .

۲۷ – کنترل یونیت سنسور باران در خودرو پژو ۲۰۶ مربوط کنترل اتوماتیک برف پاک کن های جلو که محل نصب آن زیر آینه جلو است .۲۸ – کنترل یونیت BCM خودرو تندر ۹۰ مربوط به کنترل برخی سیستم های الکتریکال و الکترونیک جانبی که محل نصب آن زیر داشبورد و روبروی زانوی راننده است

۲۹ – کنترل یونیت CNG در خودروهای گاز سوز که زیر درب موتور نصب می شود .

۳۰ – کنترل یونیت موبایل هندزفری در سمند  پارس آپشن که زیر قاب فرمان نصب می شود

۳۱ – کنترل یونیت کروز کنترل در سمند و پارس آپشن که زیر قاب فرمان نصب می شود

۳۲ – کنترل یونیت Anti trap در سمند و پارس آپشن که زیر قاب درب راننده نصب می شود .۳۳ – کنترل یونیت ایموبلایزر یا ICU در خودروهای واجد ایموبیلایزر به غیر از ۲۰۶ پژویی .

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. Reza.baghban می گوید

    باعرض سلام و وقت به خیر
    آقا پایه های کنترل یونیت شیشه بالابر اردی چگونه شماره گذاری میشه یعنی یک از کجا شروع میشه و آخرین پابه کدومه
    ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.