آشنایی با موتورهای سری AZ تویوتا + عکس و مشخصات

0

آشنایی با موتورهای سری AZ تویوتا ۲۰۱۲

فهرست مطالب

موتورهای AZ خانواده‌ای از موتورهای ۴ سیلندر خطی هستند که توسط کمپانی تویوتا بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ استفاده می‌شدند. این موتورها تماماً از بلوکه موتور، سیلندر و سر سیلندر دو میل‌سوپاپ آلومینیومی استفاده می‌کنند.

Toyota AZ engine

Toyota AZ engine

در این سری از میل‌لنگ فولادی با هشت عدد لنگ و مجهز به شفت بالانسر (انشا الله در مقالهٔ جامعی به بالانسر شفت‌ها هم خواهیم پرداخت) استفاده شده است که در پایین محفظهٔ میل‌لنگ قرار دارد. دو میل‌سوپاپ این موتورها توسط زنجیر تایم ۸ میلی‌متری به حرکت درمی‌آیند و میل بادامک‌ها بر روی چهار پیستون به ازای هر سیلندر عمل می‌کنند. همچنین در سوپاپ‌ها از تایپیت اتوماتیک استفاده شده که نیاز به فیلر و شیم گیری ندارند. ابعاد سوپاپ‌ها ۳۴ میلی‌متر برای سوپاپ هوا و ۲۹.۵ میلی‌متر برای سوپاپ دود است. میزان حرکت سوپاپ‌ها هم ۸ میلی‌متر برای هر دو سوپاپ دود و هوا است.
این را هم جالب است بدانید که معمولاً سوپاپ‌های هوا در اکثر موتورها بزرگ‌تر از سوپاپ دود ساخته می‌شوند که عمل مکش هوا را تسهیل کند. این موتورهای تویوتا هم از این قاعده مستثنا نیستند.

Toyota 2AZ-FE engine

Toyota 2AZ-FE engine

سیستم VVTi هم روی میل‌سوپاپ هوا نصب است که اجازهٔ حداکثر ۵۰ درجه جابجایی چرخشی را به میل‌سوپاپ می‌دهد. سوپاپ‌های این موتورها توسط منیزیم روکش شده تا وزنشان کاهش یابد.
این سری موتورها با موتورهای AR که در قسمت گذشته به آن‌ها پرداختیم جایگزین شدند.

۱AZ-FE
اولین موتور این خانواده موتور ۱۹۹۸ سی‌سی با قدرت ۱۴۵ اسب بخار و گشتاور ۱۹۰ نیوتون متر است. ضریب تراکم این موتور ۹.۶ به یک بوده و در مدل‌های کمری و RAV4 بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ قابل سفارش بود.

2007 Toyota Camry 1AZ-FE engine

۲۰۰۷ Toyota Camry 1AZ-FE engine

۱AZ-FSE
این موتور همان موتور اولی است که به سیستم پاشش سوخت مستقیم مجهز شده است و گشتاور آن به ۲۰۰ نیوتون متر رسیده است.

rav4 engine

۲AZ-FE
این موتور دارای حجم ۲.۴ لیتر (حجم دقیق ۲۳۶۲ سی‌سی) است و در کارخانهٔ TMMK در ایالات‌متحده و همچنین در خود ژاپن تولید می‌شد. قدرت این موتور ۱۶۲ اسب بخار و گشتاور آن ۲۲۰ نیوتون متر است. ضریب کمپرس آن ۹.۶ به یک بود ولی در نسخه‌های آخر به ۹.۸ به یک افزایش یافت. حداکثر دور مجاز این موتور ۶۵۰۰ دور بر دقیقه است و ردی خودروهای کمری، کرولا، و راو ۴ قابل سفارش بود. این موتور روی خودروهای سایون نیز قابل سفارش بود و در برند سایون امکان سفارش کیت سوپر شارژر TRD برای آن وجود داشت. این موتور که در نسل قبلی کمری در بازار کشورمان نیز حضور داشت از موتورهای بسیار بادوام و کم استهلاک به شمار می‌رود و بر اساس ادعای سازنده پس از ۶۰ الی هفتاد هزار مایل شروع به روغن کم کردن می‌کند و میزان عادی مصرف روغن آن یک‌چهارم در ۱۲۰۰ مایل است.

2AZ FSE D-4

۲AZ FSE D-4

با توجه به وجود سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و تایپیت اتومات بودن این موتور توصیه می‌شود در کشورمان معمولاً در حداکثر ۶۰۰۰ کیلومتر نسبت به تعویض روغن اقدام نمود.
ورژن FSE این موتور مجهز به سیستم پاشش مستقیم سوخت انحصاری تویوتا معروف با D-4 است و ورژن FXE آن هم بر اساس چرخهٔ آتکینسون طراحی شده که در مدل‌های هیبرید کمری و راو ۴ استفاده می‌شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.