مقایسه دو تا سایپا ؛سایپا کوییک و تیبا ۲ + قیمت و مشخصات
مقایسه دو تا سایپا ؛سایپا کوییک و تیبا ۲
فهرست مطالب
عرضه خودروهای تولید ملی که توان رقابت با محصولات برندهای خارجی، حتی خودروهای چینی را داشته باشند، بیشتر به یک رویا برای ما ایرانیها تبدیل شده است. اما برای شروع بکار، تولید یک وسیله چهارچرخ بدون موتور هم میتواند خوب باشد. مدتهاست که خودروسازان ما بهفکر تولید خودروهای ارزان قیمت جدید برای بازار داخلی هستند، اما بهنظر میرسد در این زمینه چندان موفق نیستند. چرا که نتیجه کار خودروهایی مانند تیبا، سمند و دنا شده است. متاسفانه صنعت خودروسازی کشور ما، حتی توان رقابت با هندوستان را ندارد، چرا که این کشور با شرکتهایی مانند ماهیندرا، چند سالی هست که در حال تولید خودروهایی مختلف برای طیف مختلف جامعه بوده و خودروهای کانسپت ارائه شونده از سوی این برند نیز، تاملبرانگیز هستند.
سایپا بهعنوان یکی از خودروسازان داخلی و بزرگ ایران، مدتهاست که به دنبال افزایش روابط با برندهای خارجی هست اما برای مونتاژ نه برای خودکفایی! این شرکت با همکاری شرکتهای رده چندمی خارجی توانست در سالهای اخیر خودروهایی مانند تیبا و ساینا را روانه بازار کند و آنها را خودروی ملی بنامد.
اکنون بنابر ادعای این شرکت یک محصول کاملا ایرانی با نام کوییک آماده شده است. کوییک هم جنبههای مثبت دارد و هم بخشهای ضعیف البته لازم است که بگوییم جنبه مثبت به معنای بخشهای خوب نیست و بیشتر بخشهای امیدوار کننده را شامل میشود. متاسفانه صنعت خودروسازی ما در بخش بومی سازی، فقط تغییر چهره و تجهیزات را مدنظر قرار داده و در زمینه ساخت و تغییر پلتفرم، ابعاد و اندازه و بخشهای فنی، رشد قابل مشاهدهای نداشته است. امروز در سایت چرخان سعی داریم ۲ خودروی داخلی و هاچبک، از شرکت سایپا را با هم مقایسه کنیم تا با جزئیات این خودروها بیشتر آشنا شویم. با مقایسه تیبا ۲ و کوییک، با ما همراه باشید…
ابعاد
تیبا ۲، بهعنوان یک خودروی هاچبک کوچک توانسته بازار فروش خوبی را برای خود، دست و پا کند. این خودروی داخلی از لحاظ ابعادی، ۳۹۲۵ میلیمتر طول، ۱۶۴۱ میلی متر عرض و ۱۴۸۴ میلیمتر ارتفاع دارد. وزن خالص تیبا ۲ یا همان تیبا هاچبک در حدود ۱۰۳۵ کیلوگرم است. بنابراین از لحاظ ابعاد و اندازه، شما با خودرویی روبرو خواهید بود که بیشتر طیف خانوادههای کم جمعیت جامعه را مد نظر قرار داده مانند خانوادههای ۴ نفره و علاوه بر این بیشتر خانمها علاقه به داشتن چنین خودرویی دارند.
کوییک از لحاظ ابعادی شرایط بهتری دارد. البته این اختلاف در فاصله محوری، جندان تاثیر نداشته تا فضای بیشتری در اختیار سرنشینان باشد. این خودرو ۴۰۰۵ میلیمتر طول، ۱۶۷۸ میلی متر عرض و ۱۴۹۲ میلیمتر ارتفاع داد. اختلاف ارتفاع و ابعاد چند سانتیمتری نسبت به تیبا ۲، نشان میدهد که کوییک همانند تیبا ۲، یک هاچبک کوچک شهری بوده و تفاوت چندانی با تیبا ۲ ندارد. کوییک از لحاظ وزنی نیز رشد داشته است و ۱۰۶۳ کیلوگرم خواهد بود.
طراحی خارجی
۲ محصول تیبا و تیبا ۲، از لحاظ ظاهری چندان چنگی به دل نمیزنند. همین موضوع باعث شد سایپا بهفکر تغییر ظاهری این خودرو باشد. بههیچ وجه نمیتوان بر روی چراغهای جلو و همچنین جلوپنجره کوچک این خودرو، نام زیبا را گذاشت. در نمای جانبی سایز کوچک لاستیکها و خطوط بدنه تکراری و نامناسب، واقعا ناامید کننده هستند. در نمای عقب، چراغهای کوچک، طراحی قدیمی دارند اما این بخش از بقیه قسمتهای خودرو بهتر طراحی شده است. به طور کلی اگر بخواهیم از لحاظ ظاهری از ۱۰ نمره، به تیبا ۲، امتیاز بدهیم، شاید با ارفاق نمره ۳ را به خود اختصاص دهد.
سایپا در طراحی کوییک خیلی بهتر عمل کرده و اگر مبنای طراحی آن را مهندسان داخلی در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که استفاده از دانش متخصصان داخلی، خیلی ارزانتر و بهتر از مهندسان شرکتهای رده چندمی خارجی خواهد بود. کوییک در نمای جلویی چهرهای اسپرت دارد که زیبایی چراغها نسبت به تیبا۲ کاملا مشهود است. فرم جلوپنجره اگر چه کوچک است اما بهتر از تیبا طراحی شده و لوگوی کرومی رنگ سایپا باعث خوبتر شدن این نما شده است. چراغهای مهشکن و سپر عضلانیتر در کنار ورودی هوای بزرگ، باعث شده صحنهای اسپورت و قابل قبول شکل بگیرد. در نمای جانبی اما مجدد ناامید خواهیم شد چرا که کوییک همان تیبا ۲ با تغییرات اندک است. خطوط بدنه همانند تیبا ۲ بوده و فقط نوع دستگیرهها و نوارهای پلاستیکی در کنار چرخها، بخش جدیدتری هستند. سایز چرخها نیز مانند تیبا ۲، کوچک انتخاب شده اما تغییر سایز ۱ اینچی باعث شده کمی در ظاهر جانبی، تغییر مثبت را شاهد باشیم. اگر چه بسیاری اعتقاد دارند بخش عقبی کوییک، کپی ناشیانه از محصولات بیامو بوده، اما با مقایسه این ۲ خودرو متوجه میشویم، طراحی این خودرو بهخصوص در بخش عقب رشد مثبتی داشته و باعث شده دلنشینتر شود. در مجموع کوییک از لحاظ ظاهری، میتواند عدد ۴.۵ یا ۵ را از ۱۰ بهخود اختصاص داد.
طراحی داخلی
از لحاظ طراحی داخلی، تیبا ۲ همانند سایر هم خویشان خود، یعنی پرایدها. این خودرو از یک کابین کسلکننده و بیکیفیت بهره میبرد که بههیچ عنوان بخش زیبا و خوشحالکنندهای در آن نمیتوان پیدا کرد. کیفیت بد صندلیها نیز همیشه زبانزد بوده است.
کوییک هنوز به طور رسمی راهی نمایندگیها نشده اما کاملا مشخص است که شما با کابین ساینا مواجه خواهید شد که فقط غربیلک فرمان در آن تغییر کرده و شکل و فرمی بهتر، نسبت به سایر محصولات پیدا کرده است. و تنها بخش دوستداشتنی در این کابین را میتوان همین قسمت دانست.
بخش فنی
از لحاظ بخش فنی، متاسفانه خوروسازی کشور ما در هر دهه بهاندازه یک قدم هم رشد نمیکند. چرا که پیشرانه تولید داخل جدیدی معرفی نمیشود و خودروسازها یک پیشرانه ضعیف و قدیمی را بر روی چند خودرو نصب میکنند. سایپا در کوییک، تمام مشخصات فنی تیبا ۲ را کپی کرده است. هر ۲ محصول از یک پیشرانه، ۱۵۰۳ سیسی بهره میبرند که توانایی تولید ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتنمتر گشتاور را دارد. اما بهنظر میرسد، سایپا کمی موتور کوییک را تقویت کند چرا که پاسخگویی این پیشرانه به گیربکس اتوماتیک، نمیتواند نتیجه جالبی داشته باشد. سیستم تعلیق در هر دو خودرو از نوع مکفرسون و Torsion Beam انتخاب شده، بنابراین از لحاظ هندلینگ و دفع ضربات وارد بر کابین، شرایط یکسانی دارند. اما در بحث فرمان، تیبا ۲ فقط با فرمان هیدرولیک عرضه شده در حالی که کوییک فرمان برقی را نیز بههمراه خواهد داشت. از لحاظ مصرف سوخت، شرایط در مدل دنده دستی کوییک و تیبا ۲ یکسان است و مصرف سوخت ۷.۰ لیتر بهازای هر صد کیلومتر را دارند. اما در مدل اتوماتیک کوییک عدد ۷.۲ لیتر را ثبت کرده است.
تجهیزات
در جدول زیر میتوانید لیست تجهیزات هر ۲ محصول را مشاهده کنید، البته کوییک در چند تیپ عرضه خواهد شد و بنابر اعلام سایپا، تجهیزات خودروی تحویل شده، ممکن است با امکانات و تجهیزات درج شده در جدول، مغایرت داشته باشد. امیدواریم این به منزله حذف کامل تجهیزات کوییک نباشد. تنها دلیل حمایت از کوییک، شاید همین آپشنها باشند.
تیبا ۲ | کوییک | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
من به شخصه تیبا۲ رو دوست دارم