دلایل خاموش شدن و روشن نشدن خودرو از چیست؟

1

دلایل خاموش شدن خودروی در حال حرکت، درجا و در هنگام ترمز کردن
خراب‌شدن خودرو امری اجتناب‌ناپذیر است و هیچ‌کس نمی‌تواند انتظار داشته باشد از روزی که خودرو را می‌خرد، هرگز خراب نشود. بااین‌حال برخی خرابی‌ها در خودرو ساده و برخی دیگر کاملا جدی هستند و ممکن است علاوه بر اینکه خطر جانی برای راننده و سرنشینان داشته باشند، بخش‌های دیگری از ماشین را هم خراب کنند و خسارت‌های بیشتری به بار آورند.

یکی از این مشکلات جدی در خودرو، خاموش شدن خودرو به‌شکل ناگهانی درحال حرکت، در حال در جا زدن و بعد از کاهش سرعت است. در این مطلب به علل این مشکل و نحوه برطرف‌کردن آنها خواهیم پرداخت.

علت خاموش شدن ناگهانی خودرو در حال حرکت

دلایل گاز خوردن ال 90 دلایل گاز خوردن الکی رفع ایراد گاز خوردن 206 دلایل گاز خوردن پراید علت گاز خوردن پراید زیمنس علت گاز خوردن پیکان علت گاز خوردن خودرو تو دنده 2 علت گاز خوردن ماشین گاز خوردن پژو 405 گاز خوردن خودرو اول صبح گاز خوردن خود به خود پژو پارس گاز خوردن دنا گاز خوردن زانتیا گاز خوردن سمند ef7 علت گاز خوردن پراید ساژم آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش نکات فنی خودرو

به‌طورکلی خودرو در چهار حالت زیر ممکن است به‌شکل کاملا ناگهانی خاموش شود:

  • در حال حرکت
  • روی دور آرام یا در جا زدن
  • هنگام ترمز کردن و کاهش سرعت
  • بعد از استارت‌زدن.

در این بخش علت خاموش شدن ماشین در حرکت و در بخش‌های بعد حالت‌های دیگر را بررسی می‌کنیم؛ بااین‌حال برخی از علل خاموش‌شدن خودرو در هر چهار حالت فوق مشترک هستند که فهرست‌وار به آنها اشاره خواهیم کرد.

برخی از علل خاموش‌شدن ناگهانی خودرو در حال حرکت عبارت‌اند از:

۱. سنسور موقعیت میل لنگ معیوب است

شایع‌ترین دلیل خاموش‌شدن خودرو در حین رانندگی، معیوب‌بودن سنسور موقعیت میل لنگ است. این سنسور برای کارکرد درست موتور ضروری است؛ بنابراین اگر معیوب باشد، باعث می‌شود خودرو در حال حرکت ناگهان خاموش شود. البته در خودروهای جدیدتر خرابی سنسور موقعیت میل لنگ باعث توقف کامل خودرو نمی‌شود، دلیلش این است که در مدل‌های امروزی یک سنسور موقعیت میل بادامک هم وجود دارد که در صورت خراب‌شدن سنسور موقعیت میل لنگ وارد عمل می‌شود.

۲. پمپ بنزین یا سیستم سوخت‌رسانی مشکل دارد

پمپ بنزین قطعه‌ای است که مقدار درست سوخت را به موتور می‌رساند. اگر این پمپ خراب شده باشد، نمی‌تواند به‌درستی عمل کند و نرسیدن سوخت کافی به موتور باعث خاموش‌شدن ناگهانی آن می‌شود. البته گاهی ممکن است پمپ بنزین سالم باشد ولی فیلتر بنزین مسدود شده باشد؛ در این صورت باز هم پمپ بنزین نمی‌تواند سوخت را پمپ کند و از فیلتر عبور دهد که باعث خاموش‌شدن موتور خواهد شد.

بیشتر پمپ بنزین‌ها داخل باک بنزین نصب شده‌اند. به همین دلیل مکانیک‌ها یک ترفند دارند و آن این است که به باک ضربه‌ای وارد می‌کنند و سپس استارت می‌زنند. اگر روشن شد به‌احتمال زیاد مشکل از پمپ بنزین است. یادتان باشد این کار را خودتان امتحان نکنید؛ زیرا مخزن بنزین از پلاستیک درست شده است و ممکن است آن را سوراخ کنید.

به‌طورکلی اگر ماشین در حین رانندگی خاموش می‌شود اما بعد از استارت‌زدن دوباره روشن می‌شود، اغلب مشکل از پمپ بنزین است.

۳. بنزین تمام کرده‌اید

شاید بگویید این که مشخص است! وقتی بنزین تمام می‌شود مسلما خودرو هنگام رانندگی خاموش خواهد شد. این درست است اما معمولا رانندگان به‌شکل خودکار سطح بنزین را از روی شمارنده آن چک می‌کنند و وقتی عقربه کمبود سوخت را نشان می‌دهد به پمپ بنزین مراجعه می‌کنند. مشکل زمانی پیش می‌آید که در حال رانندگی هستید و شمارنده خراب شده است. شما تصور می‌کنید بنزین دارید، در حالی که باک خودرو خالی است. به این ترتیب وقتی انتظار ندارید خودرو ناگهان خاموش می‌شود.

اگر به هر دلیلی شک دارید که شمارنده خراب است، مثلا مدتی است رانندگی می‌کنید و عقربه تکان نخورده است، باک را پر کنید و ماشین را روشن کنید. این نشان‌دهنده آن است که شمارنده خراب شده است.

۴. دینام مشکل دارد

دینام وظیفه تأمین برق وسیله نقلیه شما را به عهده دارد. اگر ماشین به‌شکل ناگهانی خاموش شد، ممکن است ایراد از دینام باشد. خرابی دینام باعث قطع ارتباط بین منبع تغذیه و اجزای الکتریکی اصلی خودرو می‌شود. در این صورت چراغ‌های داشبورد خاموش می‌شوند و موتور خودرو از کار می‌افتد. البته خرابی دینام از مدت‌ها قبل با روشن‌کردن چراغ باتری روی داشبورد به شما هشدار می‌دهد.

اگر ماشین همچنان برق دارد (برای مثال چراغ‌ها روشن هستند) و موتور استارتر بعد از خاموش‌شدن در حین رانندگی دوباره کار می‌کند، مشکل از جای دیگر است و دینام سالم است.

۵. سوئیچ احتراق مشکل دارد

گاهی اوقات ممکن است سوئیچ احتراق مشکل پیدا کند و باعث خاموش‌شدن خودرو در حین رانندگی شود. سوئیچ احتراق پشت قفل احتراق نصب شده است و وقتی کلید را می‌چرخانید تا ماشین روشن شود، می‌چرخد. در داخل این سوئیچ، صفحات نازک فلزی قرار دارند که ممکن است خوردگی و زنگ‌زدگی ایجاد کرده باشند. وقتی این اتفاق می‌افتد ممکن است اتصال یکی از این صفحات قطع شود و سوئیچ خاموش شود. این کار باعث می‌شود موتور هم خاموش شود.

اگر ماشین خاموش شده است اما هنوز چراغ‌ها یا چراغ‌های داشبورد روشن هستند، مشکل از جای دیگر است؛ اما اگر ابزارهای داشبورد همگی خاموش شده باشند احتمال خرابی سوئیچ احتراق وجود دارد.

۶. سنسورها ناکارآمد عمل می‌کنند

خودروهای مدرن سنسورهای زیادی برای بهینه‌سازی مخلوط سوخت/ هوا دارند. مشکل در برخی از این سنسورها ممکن است باعث خاموش‌شدن خودرو در حال حرکت شود.

خوشبختانه این‌طور نیست که همه آن سنسورها در خاموش‌شدن ناگهانی خودرو نقش داشته باشند. بسیاری از آنها حتی اگر از کار بیفتند خودرو به کار ادامه می‌دهد. بیشتر سنسور MAF، سنسور دمای مایع خنک‌کننده و سنسور اکسیژن هستند که ازکارافتادن آنها احتمال دارد به خاموش‌شدن ناگهانی خودرو بینجامد.

خاموش‌شدن خودرو در حالت در جا یا دور آرام

هزینه تعمیر واشر سرسیلندر پژو 405 کاهش استهلاک خودرو کاهش هزینه تعمیرات خودرو تعمیر و نگهداری خودرو مراقبت از خودرو افزایش طول عمر خودرو دانستنی های فنی خودرو آموزش سرویس و نگهداری خودرو

۱. مشکل سنسور اکسیژن یا سنسور مف

خودرو سنسورهای زیادی دارد که هر یک اطلاعات خاصی را به ECM (ماژول کنترل موتور) ارسال می‌کنند. دو تا از سنسورهای خودرو در خاموش‌شدن ناگهانی آن در هنگام دور آرام دارند. اولی سنسور اکسیژن است که در منیفولد اگزوز قرار دارد. این سنسور مقدار هوای خروجی از موتور را می‌خواند و به ECM اطلاع می‌دهد. ECM از این داده‌ها برای افزایش یا کاهش مقدار هوایی که باید به محفظه احتراق وارد شود استفاده می‌کند. اگر این سنسور خراب باشد و اطلاعات نادرستی ارائه کند، ممکن است موتور هوای کافی دریافت نکند. این باعث می‌شود که خودرو خاموش شود.

دوم، سنسور مف است که در سمت چپ موتور و داخل مجرای هوای ورودی قرار دارد و جرم هوا را اندازه می‌گیرد. این سنسور هم اگر اطلاعات درستی ارائه نکند، خودرو خاموش خواهد شد.

۲. گرفتگی دریچه گاز اگزوز

این دریچه مقدار کمی از اگزوز را به داخل محفظه احتراق بازمی‌گرداند تا دمای آن کاهش پیدا کند. گاز خروجی اگزوز عمدتا دی‌اکسیدکربن است که بی‌بو و بی‌رنگ است و نمی‌سوزد؛ به همین دلیل می‌تواند دمای داخل محفظه را کاهش دهد.

وقتی دریچه مسدود شود، این گاز جریان نمی‌یابد. به همین دلیل این مشکل بر نسبت هوا/ سوخت تأثیر می‌گذارد و نمی‌تواند نیروی کافی را تأمین کند و به همین دلیل وقتی موتور روی دور آرام است خاموش می‌شود.

۳. معیوب‌بودن شمع

شمع‌ها وظیفه احتراق مخلوط هوا/ سوخت داخل محفظه احتراق را بر عهده دارند. اگر قدیمی و فرسوده باشند، نمی‌توانند مؤثر عمل کنند. بنابراین جرقه به‌خوبی صورت نمی‌گیرد و چون نیرویی به موتور منتقل نمی‌شود، خودرو را خاموش می‌کند.

حتما بخوانید: بهترین زمان تعویض شمع خودرو و نشانه‌هایی که هشدار می‌دهند

۴. خرابی فعال‌کننده کنترل دور آرام

هدف این فعال‌کننده این است که دور در دقیقه را در محدوده بهینه نگه دارد. این کار را باتوجه‌به ورودی که از ECM دریافت کرده انجام می‌دهد که آن هم این اطلاعات را به‌نوبه خود از سنسورهای مف، اکسیژن و سوخت دریافت می‌کند.

اگر مشکلی در این بخش وجود داشته باشد، سرعت چرخش موتور بسیار کم می‌شود. بنابراین وقتی موتور روی دور آرام است خاموش می‌شود.

خاموش شدن خودرو در هنگام ترمز کردن

بررسی برخی ایرادات خودرو

۱. خرابی گیربکس

در خودروهای اتوماتیک، این مبدل گشتاور است که به‌جای کلاچ وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد. اگر مبدل گشتاور مشکل داشته باشد یا سطح مایع گیربکس پایین باشد، کارش را به‌درستی انجام نمی‌دهد. به این ترتیب وقتی ترمز می‌گیرید خودرو خاموش می‌شود.

۲. فشار سوخت پایین، کثیفی انژکتورها یا معیوب بودن پمپ بنزین

وقتی فشار سوخت کافی نیست، در سرعت‌های پایین یک مکث موقت باعث خاموش‌شدن موتور می‌شود. اگر انژکتور کثیف باشد به‌مرور زمان مسدود می‌شود و پاشش سوخت به‌درستی انجام نمی‌شود. بنابراین در هر صورت با ترمز گرفتن خودرو خاموش می‌شود.

حتما بخوانید: روش‌های شستشوی انژکتور؛ چه زمانی باید انژکتور را شستشو دهیم؟

۳. خوردگی سیم‌ها خوردگی

اگر سیم کشی خودرو مشکل داشته باشد و اتصالات خوردگی پیدا کرده و محکم نباشند، ممکن است احتراق به‌خوبی صورت نگیرد. بنابراین وقتی ترمز می‌گیرید، با کاهش سرعت خودرو ولتاژ لازم را از دست داده و خاموش می‌شود.

علت خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن مشابه خاموش شدن خودرو در حال حرکت است و بسیاری از آنها با هم مشترک هستند.

نحوه تشخیص علل خاموش شدن خودرو

خدمات فنی خودرو آموزش عیب یابی ماشین آموزش سرویس و نگهداری خودرو سرویس کولر ماشین اصول نگهداری از خودرو آموزش شارژ گاز کولر خودرو دلایل جوش اوردن خودرو آموزش تعویض ترموستات سمند فواید ضدیخ برای موتور ایرادات سیستم تعلیق کاهش استهلاک خودرو

تشخیص اینکه چرا خودرو در حین رانندگی خاموش شده است ممکن است دشوار باشد. بااین‌حال روش‌هایی برای این کار وجود دارد:

  • با استفاده از اسکنر OBD2 کدهای مشکل موجود در واحد کنترل موتور را بررسی کنید. درصورت دریافت کد عیب‌یابی را انجام دهید.
  • باک را پر کنید تا مطمئن شوید که سطح بنزین به اندازه کافی است و مشکلی در شمارنده بنزین وجود ندارد.
  • ولتاژ را با مولتی‌متر اندازه بگیرید. اگر در حالی که ماشین در حال کار کردن است ولتاژ به زیر ۱۳ ولت رسید مشکل از دینام است.
  • با فشارسنج سوخت می‌توانید فشار پمپ‌شدن سوخت را بررسی کنید. فیلتر بنزین و پمپ‌بنزین را هم بررسی کنید.
  • اگر موتور را روشن می‌کنید و دور سنج حرکت نمی‌کند به‌احتمال زیاد سنسور موقعیت میل لنگ مشکل دارد.

آیا کمبود روغن می‌تواند باعث خاموش‌شدن خودرو شود؟

سطح پایین روغن موتور معمولا باعث خاموش‌شدن خودرو نمی‌شود؛ اما اگر آن‌قدر پایین باشد که فشار روغن کم شود، ممکن است موتور به دلایل ایمنی خاموش شود. این اغلب در خودروهای مدرن وجود دارد و خودروهای معمولی یا قدیمی چنین قابلیتی ندارند.

آیا خرابی باتری هم باعث خاموش‌شدن موتور می‌شود؟

به‌ندرت ممکن است چنین اتفاقی بیفتد. دلیلش این است که اگر هم باتری تخلیه شده باشد، باز هم تا زمانی که خودرو در حرکت است، دینام نیروی موردنیاز را تأمین می‌کند و اجازه خاموش‌شدن موتور در حین کار را نمی‌دهد. مشکل اینجاست که اگر خودرو را خاموش کنید دیگر روشن نخواهد شد. در برخی موارد نادر هم اگر اتصال کوتاه در باتری ایجاد شود، می‌تواند باعث خاموش‌شدن خودرو شود.

هنگام خاموش شدن خودرو در حال حرکت چه باید کرد؟

اگر هنگام کاهش سرعت و ترمز گرفتن یا در حال رانندگی خودروتان ناگهان خاموش شد، ابتدا خونسردی‌تان را حفظ کنید و سپس بلافاصله آن را در جایی امن پارک کنید و با امداد خودرو تماس بگیرید. آنها شما را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه می‌رسانند یا خودشان مشکل را موقتا برطرف می‌کنند.

در تعمیرگاه ابتدا مکانیک خودرو را بررسی می‌کند. برای مثال به صدای موتور در دور آرام گوش می‌دهد تا هرگونه صدای غیرعادی یا بک فایر و نظایر آنها را شناسایی کند. در مرحله بعد، مکانیک از ابزار اسکن استفاده می‌کند تا به ماژول کنترل موتور یا رایانه کنترل گیربکس برای دریافت اطلاعات درباره کدهای خطا دسترسی پیدا کند.

با توجه به عملکرد موتور، تست درایو و اطلاعات تشخیصی، مکانیک به‌شکل دقیق مشکل را پیدا می‌کند و به شما می‌گوید چه قطعاتی باید تمیز، تعمیر یا تعویض شوند:

  • درصورتی‌که مشکل از سنسورها باشد، ممکن است لازم باشد آنها را تعویض کند.
  • درصورتی‌که اتصالات شل باشند، آنها را محکم می‌کند.
  • اگر ایراد از پمپ بنزین باشد یا فیلتر آن مسدود شده است آنها را تعویض می‌کند.
  • اگر انژکتورها کثیف هستند آنها را تمیز می‌کند.
  • شمع‌های معیوب باید تعویض شوند.
  • مشکل دینام و گیربکس پیشرفته‌تر است و باید آنها را تعمیر کرد.
  • اگر هم باک بنزین خالی بوده است که کافی است پرش کنید.

جمع‌بندی

خاموش‌شدن ناگهانی خودرو در حال حرکت مشکلی جدی است که باید به‌سرعت برطرف شود. برای این کار ابتدا باید علت آن را پیدا کنید. اگر خودرو بعد از خاموش‌شدن دیگر روشن نشود که مسلما باید آن را به تعمیرگاه رساند؛ اما گاهی بعد از دوباره استارت زدن روشن می‌شود که باعث می‌شود راننده مشکل را پشت گوش بیندازد. این کار نادرست است؛ زیرا باعث می‌شود مشکلات جدی‌تر و حتی خطر جانی برای راننده یا سرنشین ایجاد کند.

آیا تاکنون برایتان پیش آمده است که در حال رانندگی با ماشین باشید و ناگهان در حال حرکت خاموش شود؟ علت آن چه بود و چگونه مشکل را برطرف کردید؟ لطفا اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید در دیدگاه‌ها برایمان بنویسید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مجید می گوید

    یه دونه اسپری انژکتور شور خریدم و مقداری از اون را درون محفظه کاربراتور و استپر ووانژکتورها پاشیدم چند گاز شوید به ماشین دادم مشکل رفع شد .گویا استپر کثیف شده بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.