علت بالا رفتن دور موتور خودرو چیست و در این شرایط چه باید کرد؟

1

علت گاز خوردن بی دلیل و بالا رفتن دور موتور خودرو چیست و در این شرایط چه باید کرد؟ خودرو عیب یابی خودرو و موتور خودرو

علت گاز خوردن بی دلیل و بالا رفتن دور موتور خودرو چیست و در این شرایط چه باید کرد؟

تنظیم موتور چیست آموزش تنظیم موتور خودرو آموزش تعویض شمع خودرو آموزش تعویض شمع سمند EF7 نحوه تعویض کویل سمند خطای کویل سمند تعویض شمع و کویل دنا تعمیرات تخصصی دنا تعمیرات تخصصی سمند EF7 آموزش تعمیر موتور EF7 تنظیم موتور سمندef7 آموزش شستشوی سوزن انژکتور زمان تعویض شمع خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو

در مقاله قبل به بررسی علت سوت کشیدن لنت ترمز خودرو پرداختیم در این مقاله به علت گاز خوردن ماشین و علت بالا رفتن دور موتور را بررسی خواهیم کرد .

گاز خوردن بی دلیل موتور خودرو می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که برخی از آن‌ها بسیار جدی و برخی دیگر جزئی و به سادگی قابل رفع هستند. اما چیزی که در این میان اهمیت زیادی دارد، عیب‌یابی بالا رفتن بی منطق دور موتور است که باید به آن پرداخته شده و به موقع نسبت به رفع مورد اقدام کرد.

به طور کلی از عمده دلایل بی دلیل گاز خوردن موتور خودرو می‌توان به مشکلات وابسته به استپر، سنسور دور موتور، انژکتور، ECU و … اشاره کرد. اما در زیر به صورت تفصیلی‌تر به دلایل بالا رفتن بی‌منطق و مشکوک دور موتور می‌پردازیم تا در چنین شرایطی قدرت تصمیم گیری بهتری داشته باشید.

عیب یابی بی دلیل گاز خوردن موتور خودرو

این دلایل را می‌توانیم در گروه‌های زیر دسته بندی کنیم:

عیب در انژکتورها

اجرت شستشوی انژکتور چند دستگاه شستشوی انژکتور روش شستشوی انژکتور پراید شستشوی انژکتور 206 شستشوی انژکتور چیست محلول شستشوی انژکتور مزایای شستشوی انژکتور معایب شستشوی انژکتور روکار هزینه شستشوی انژکتور پراید روش صحیح شستشوی سوزن انژکتور آموزش شستشوی سوزن انژکتور شستشوی انژکتور سمند شستشوی انژکتور پژو 405 انواع سوزن انژکتور ایرادات انژکتور چیست علائم خرابی سوزن انژکتور خرابی انژکتور آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو

همان طور که می‌دانید انژکتورها وظیفه ترکیب سوخت و هوا و رساندن آن به موتور خودرو را دارا هستند. در صورتی که این ترکیب به درستی انجام نشده و نسبت آن‌ها صحیح نباشد، می‌توانیم انتظار افزایش دور غیرمنطقی موتور را داشته باشیم. در این صورت باید انژکتورها بازبینی شده و در صورت نیاز تمیز یا سرویس شوند.
عیب در انژکتورها می تواند به نبودن ترکیب درست میان سوخت و هوا منجر شده و موجب گاز خوردن بی دلیل موتور خودرو گردد.

اشکال در سنسور دور موتور خودرو

تنظیم موتور چیست آموزش تنظیم موتور خودرو آموزش تعویض شمع خودرو آموزش تعویض شمع سمند EF7 نحوه تعویض کویل سمند خطای کویل سمند تعویض شمع و کویل دنا تعمیرات تخصصی دنا تعمیرات تخصصی سمند EF7 آموزش تعمیر موتور EF7 تنظیم موتور سمندef7 آموزش شستشوی سوزن انژکتور زمان تعویض شمع خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو

سنسور دور موتور نیز همان طور که از نام آن برمی‌آید، باید هر لحظه دور موتور را پایش کرده و اندازه آن را به ECU وارد سازد. در صورت وجود اشکال در سنسور دور موتور، این سنجش به درستی انجام نشده و فرمان‌ها با خطا روبرو می‌شوند. به همین دلیل یکی از دلایل گاز خوردن بی دلیل موتور خودرو را باید همین عیب در سنسور دور موتور بدانیم. سنسور دور موتور از قطعاتی چون یک سیم پیچ مسی، آهن ربا، سنسور و یک هسته مرکزی تشکیل شده است.

با خراب شدن هر یک از این قطعات، سنسور دچار اختلال شده و قادر به ارسال صحیح میزان دور موتور به ECU نخواهد بود. در این صورت ECU دریافت درستی از میزان دور موتور خودرو نداشته و تنظیم دور موتور از مدار خارج می‌گردد.

سنسور موتور خودرو وظیفه تنظیم دور موتور را داشته و معیوب بودن آن، به نوسانات بی منطق موتور می انجامد.

عیب در سنسور فشار هوای ورودی

دلایل گاز خوردن ال 90 دلایل گاز خوردن الکی رفع ایراد گاز خوردن 206 دلایل گاز خوردن پراید علت گاز خوردن پراید زیمنس علت گاز خوردن پیکان علت گاز خوردن خودرو تو دنده 2 علت گاز خوردن ماشین گاز خوردن پژو 405 گاز خوردن خودرو اول صبح گاز خوردن خود به خود پژو پارس گاز خوردن دنا گاز خوردن زانتیا گاز خوردن سمند ef7 علت گاز خوردن پراید ساژم آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش نکات فنی خودرو

در صورت پیدا شدن عیب در سنسور فشار هوای ورودی یا همان منیفولد هوا، فرمان‌های نادرستی به ECU داده شده و نسبت ترکیب سوخت و هوا برهم می‌خورد. در صورت خرابی سنسور فشار هوا؛ مشکلاتی از جمله لرزش خودرو، افزایش مصرف سوخت، افزایش ناگهانی دور موتور، بد کار کردن خودرو و …. به وجود می‌آید.

هرگونه عیب در سنسور فشار هوای ورودی، تنظیم احتراق را برهم زده و نوسانات دور موتور را فراهم می سازد.

نشتی سیستم ورودی هوا

هر گونه مشکلی در سیستم ورودی هوا، باعث می‌شود تا میزان هوای لازم برای ترکیب در سوخت؛ وارد نشده و عمل احتراق با مشکل روبرو شود. در این شرایط دور موتور از تعادل خارج گشته و امکان گاز خوردن بی‌دلیل برای جبران کاستی احتراق، شکل می‌گیرد. در صورت عیب یابی این مورد، باید فورا نسبت به رفع آن اقدام کرد.

اشکال در پدال گاز

چه موقع کلاچ بگیریم نحوه صحیح گذاشتن پا روی کلاچ آموزش رانندگی شرایط گرفتن گواهینامه رانندگی آموزش قلق گیری کلاچ پراید آموزش قلق گیری پدال کلاچ قلق گیری کلاچ سمند قلق گیری کلاچ تیبا آموزش نکات فنی خودرو دانستنی های فنی خودرو

این مورد از ساده‌ترین مشکلاتی است که می‌توانند موجب گاز خوردن بی دلیل موتور خودرو گردند. یک بررسی شاید بسیار ساده، می‌تواند گیر کردن پدال گاز یا خارج شدن آن از رگلاژ را برملا سازد. بارها برای رانندگان مختلف، از جمله خود من؛ پیش آمده که پدال گاز گیر کرده و بی‌دلیل دور موتور بالا رود.

در این شرایط می‌توانید ماشین را در جای امنی متوقف ساخته و پدال را بازبینی کنید. ممکن است زائده‌ای یا چیزی شبیه به آن، پشت پدال گیر کرده و مانع از حرکت صحیح آن شود. همچنین سیم پدال گاز نیز مشمول این شرایط شده و می‌تواند موجب افزایش دور موتور گردد. سیم گاز بین پدال گاز و دریچه گاز قرار دارد و با فشار دادن پدال، سیم عمل کرده و دریچه را مطابق با میزان فشردن پدال؛ باز کرده و هوای ورودی را تنظیم می‌کند.

با این حساب در صورت وجود عیب در سیم گاز، امکان افزایش دور موتور خودرو به صورت غیرمنتظره و خارج از کنترل راننده، وجود دارد. (البته در بیشتر خودروهای مدرن امروزی، خبری از سیم گاز نیست و به جای آن گاز به صورت برقی فعال است.)

گیر کردن پدال گاز و یا مشکل در سیم گاز، از جمله علل گاز خوردن بی دلیل موتور خودرو هستند.

مشکل در استپر موتور

آموزش بستن استپر موتور پراید استپر موتور چیست استپر موتور سمند علائم خرابی استپر موتور عیب یابی استپر موتور قیمت استپر موتور 206 آموزش بستن استپر موتور پژو 405 تعمیر خودرو

استپر در سیستم تولید گشتاور موتور خودرو نقش داشته و هوای ورودی به موتور در دور آهسته را تنظیم می‌کند. به این معنا که وقتی شما حین رانندگی، در حال فشردن پدال گاز نیستید، استپر میزان هوای ورودی را تنظیم می‌کند. خراب بودن استپر، می‌تواند عملکرد موتور در شرایطی که پدال گاز فشرده نمی‌‍‌‌شود را تحت تاثیر قرار دهد. خراب بودن استپر می‌تواند حین گرم شدن موتور، موجب بالا رفتن دور آن گردد. همین طور عیب در استپر به نوسان دور موتور در حالت درجا نیز منجر می‌شود.

 

استپر مسئولیت تنظیم هوای ورودی در زمانی که با پدال گاز کاری نداریم، را برعهده دارد. اما خراب بودن استپر، خود دلیلی برای گاز خوردن بی منطق موتور خودرو خواهد بود و از خرابی های رایج در این حوزه به شمار می رود.

اختلال در ECU

همان طور که احتمالا می‌دانید سنسورهایی از کامپیوتر مرکزی ماشین یا همان ECU به موتور متصل هستند. این سنسورها وضعیت موتور را پایش کرده و آن را به کامپیوتر مرکزی می‌رسانند. با این حساب کاملا مشخص است که خراب بودن ECU و اختلال در آن، می‌توانیم انتظار نوسان در دور موتور و احیانا بالا رفتن بی دلیل آن را داشته باشیم.

عکس العمل صحیح حین گاز خوردن بی دلیل موتور

دلایل ریپ زدن ماشین ریپ زدن پژو 206 ریپ زدن ماشین پراید ریپ زدن ماشین در اول صبح علت ریپ زدن پژو 405 علت ریپ زدن سمند علت ریپ زدن تیبا علت ریپ زدن ماشین دوگانه سوز آموزش تعمیر خودرو زمان تعویض شمع 206 شستشوی انژکتور 206 ریپ زدن در سربالایی ریپ زدن هنگام شتاب گیری

عکس العمل صحیح حین گاز خوردن بی دلیل موتور خودرو در مراحل زیر خلاصه می‌شود:

  • خودروی خود را به لاین کم سرعت هدایت کنید. (به خاطر داشته باشید که برای این کار، حتما از فلاشر سمت راست استفاده نمایید.)
  • به کمک ترمزهای کوتاه و نه شدید، از سرعت خودرو بکاهید. (توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید به یکباره روی ترمز زده و یا سکته‌های تیز به خودرو وارد کنید.)

در صورت برخورد با گاز خوردن بی دلیل موتور خودرو، سرعت خود را کم کرده و در محل مناسبی توقف کامل نمایید.

  • در فرصتی مناسب و در جایی که امکان پارک کردن وجود داشته باشد، سرعت خود را به حداقل رسانده، دنده را خلاص کرده و اتومبیل را خاموش نمایید.
  • سپس از خدمات امداد خودرو یا سرویس‌کار در محل، درخواست کمک کرده و از خدمات در محل بهره‌مند شوید. در غیر این صورت، خودرو را به تعمیرگاه انتقال داده و از عیب‌یابی و رفع ایراد به صورت کامل، مطمئن گردید
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. ال نود می گوید

    دوسال بود النود ما وقتی سد بود هوا میکشید و گاز میخورد همینطور میروندیم
    فلاشر و….🤣🤣
    حساس نباشید ماشین رو سوار میشید نه اینکه ماشین سوار شما بشه ماشین یه چیز مصرفیه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.