تفاوت دوگانه سوز کارخانه با دوگانه سوز دستی و پایه گازسوز

3

چه تفاوتی بین خودروهای دوگانه سوز به صورت شرکتی و فابریک کارخانه با خودروهای دوگانه سوز به صورت دستی یا به اصطلاح بازاری وجود دارد؟ آیا خودرویی که بنزین سوز است میتوان در بازار به دوگانه سوز تبدیل کرد تا با هزینه های سرسام آور سوخت بتوانیم دست و پنجه نرم کنیم یا خیر؟ آیا تبدیل خودروی بنزینی به دوگانه سوز برای خودرو ضرر دارد؟ در ادامه با Z4Car همراه باشید.

تفاوت بین خودروی دوگانه سوز با پایه گازسوز

تولید یک چهارم مخازن سی ان جی کشور در اراک

خودروهای دوگانه سوز پایه بنزین دارند که با افزودن یک ECU گاز به ECU بنزین به صورت خودرو دو گانه سوز در می‌آیند، در این خودروها به همین دلیل به هنگام تغییر سوخت باید ECU خودرو را تغییر داد که این امر در برخی موارد مشکلاتی را برای کاربران به وجود می‌آورد اما خودروهای پایه گازسوز با فرآیند فنی مهندسی به صورت دوگانه‌سوز تولید می‌شوند در این خودروها ECU گاز و بنزین مشترک بوده به همین دلیل ECU در شرایط مختلف و با توجه به وضعیت خودرو اقدام به تغییر سوخت می‌کند.

بطورکلی موتورهای گازسوز کارخانه ای یا همان فابریک شرکتی اصطلاحاً به موتورهایی گفته می شود که بصورت اولیه و پایه گازسوز در کارخانه تولید وتمامی قطعات موتور جهت این نوع سوخت طراحی شده است، به این معنی که تغییراتی مانند، تغییر نسبت تراکم، مقاوم سازی بلوک سیلندر، سرسیلندر، تغییر در ساختار سیستم سوخت رسانی، سیستم جرقه، میل بادامک، سیستم خنک کاری، روغن کاری، جانمایی موتور، مخازن، کیت گازسوز و … به صورت اولیه و اصلی در هنگام تولید درکارخانه طراحی شده است.

در این نوع موتورها به دلیل تولید اولیه به صورت گازسوز مشکلاتی ازقبیل ، افت توان، گشتاور، آلایندگی بالا، مشکل خنک کاری موتور برطرف شده است.

تفاوت بین خودروی دوگانه سوز شرکتی با دستی

به طور مثال خودروی پژو ۲۰۶ SD V2 دوگانه سوز اگر به صورت فابریک کارخانه دوگانه سوز شرکتی باشد ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید میکند، اما خودرو اگر به صورت دستی یا به اصطلاح در بازار به صورت دوگانه سوز درآمده باشد دچار ۱۰ الی ۱۵% افت نیرو در همان حالت بنزینی خواهد بود که جدا از افت توان موتور در۷۰% این موارد، خودرویی‌هایی که به‌صورت غیر کارخانه‌ای تبدیل به دوگانه سوز شده‌اند یا دچار انفجار در زمان سوخت گیری شده و با در بخش موتوری و قوای محرکه دچار آسیب‌های جبران ناپذیر شده‌اند.

زیرا این اقدام در محیط‌هایی که دارای استاندادهای ایمنی لازم هستند صورت نگرفته و کنترل کیفی نهایی بر روی اتومبیل‌هایی که به‌صورت غیر کارخانه‌ای تبدیل به دوگانه سوز می‌شوند، صورت نمی‌گیرد.

مزایا و معایب خودروهای دوگانه سوز

بعد از گران شدن بنزین به احتمال زیاد استفاده از خودروی شخصی تا حد زیادی کاهش خواهد یافت اما در این بین کسانی هستند که میخواهند با کمترین هزینه از خودروی شخصی خود استفاده کنند که در اینجا بحث دوگانه سوز کردن و گازسوز کردن خودرو به میان می آید.

مزایا خودروی دوگانه سوز

۱- به کمک خودرو های دوگانه‌سوز و استفاده از گاز میشه تا میزان قابل توجهی در مصرف بنزین صرفه جویی کرد

۲- با توجه به قیمت بسیار پایین گاز نسبت به قیمت بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کاهش مخارخ خانوار و همینطور تاکسی های تلفنی بسیار حائز اهمیت است.

معایب خودروی دوگانه سوز

۱- استفاده از گاز مایع یا LPG با توجه به استاندارد نبودن تجهیزات خیلی خطرناکه. در مورد خودروهای CNG هم که توصیه میشه حتما خودرویی بخرین که فابریک کارخونه گازسوز باشه. یعنی پیشرانه این خودروها طوری طراحی شده که پایه‌گاز سوز باشه و از هر نظر استاندارد هستن. اونایی که دستی یا شرکتی گازسوز میشن هم خیلی مشکل ندارن و مجوز ادامه فعالیت دارن و به شما بیمه و ضمانت‌نامه میدن ولی فابریک کارخونه یه چیز دیگه است.

۲- گاز نسبت به بنزین به صورت خشک کار میکنه و میتونه به قطعات خودرو مثل سوپاپ‌ها و سرسیلندرها فشار وارد کنه. برعکس بنزین این مشکل رو نداره و در نتیجه قطعات خودروهای بنزینی عمر بیشتری دارن. ضمن اینکه کارشناسان صنعت خودرو معتقدن در بهترین حالت یه خودروی دو گانه‌سوز نثبت به خودروی بنزینی تا ۲۰ درصد افت فشار داره که مشکلاتی چون جون نداشتن خودرو، خاموش کردن، گاز دادن بیشتر، وارد کردن فشار بیشتر به خودرو، استهلاک قطعات خودرو، عدم استفاده‌ی مناسب از کولر به دلیل جون نداشتن خودرو و… رو در پی داره. یعنی اگه قطعات خودرو با این وضعیت دچار مشکل بشن میتونه هزینه‌ی زیادی رو دستتون بزاره.

۳- به علت وجود مخزن نگهداری از گاز فشرده، میزان فضای قابل دسترس برای استفاده بسیار کمتر از مدل‌های تک سوز است.

۴ – سایش شدید سیت و سوپاپ : مهم ترین دلایل این خرابی را باید در سه عامل فشار و دمای زیاد احتراق، انتقال حرارت زیاد به سرسیلندر و در نهایت خشک بودن گاز دید که درمجموع منجر به آسیب های شدید به سوپاپ ها می شود که به دنبال آن عدم آب بندی مناسب موتور و کاهش توان رخ خواهد داد.

خوشبختانه راه حل های رفع این مشکلات عموماً در دسترس هستند و به همین دلیل این مشکل به راحتی در خودروهای پایه گازسوز قابل رفع است. فشار و دمای زیاد احتراق گاز نسبت به بنزین را نمی توان کاهش داد، اما می توان با تقویت سرسیلندر خودرو از آسیب دیدگی این قطعه در جریان کارکرد موتور جلوگیری کرد.

برای این منظور راه حل پیشنهادی از سوی خودروسازان اضافه کردن عملیات حرارتی بر روی قطعه خام سرسیلندر است تا از این طریق سرسیلندر مستحکم تری حاصل شود. برای برطرف کردن مشکل انتقال حرارت زیاد به سرسیلندر، استفاده از جنس های سخت تر برای سیت پیشنهاد شده است.
این راه حل هرچند عملی است، اما پیش از این کمتر در خودروهای تولید انبوه بنزینی مورد استفاده قرار گرفته است و به همین دلیل برای خودروسازان کمی ناآشنا است هرچند دستیابی به آن چندان دشوار نیست. درنهایت برای رفع مشکلات سوپاپ ها با گاز خشک، استفاده از سامانه هیدرولیکی محرک سوپاپ ها پیشنهاد شده است.
۵- سوختن واشر سرسلندر : این مسأله احتمالاً بزرگ ترین گلایه دارندگان خودروهای دوگانه سوز است. واشر سرسیلندر بخش واسط میان بلوک سیلندر و سرسیلندر است و وظیفه آب بندی این دو بخش را بر عهده دارد. واشر سرسیلندر همواره در معرض دمای بالای احتراق است و به دلیل نقش مهمی که بر عهده دارد هرگونه آسیب به آن در نهایت منجر به کاهش توان و خرابی موتور می شود و لزوم تعویض واشر سرسیلندر را به دنبال دارد.
دلیل اصلی آسیب بیشتر به واشر سرسیلندر خودروهای دوگانه سوز نسبت به خودروهای بنزین سوز، در بخش حرارت بیشتر احتراق و انتقال این حرارت به سرسیلندر و واشر سرسیلندر است.
همان گونه که عنوان شد نمی توان دمای احتراق را کاهش داد، اما می توان از انتقال این حرارت به سر سیلندر جلوگیری کرد. برای این منظور، علاوه بر تقویت سرسیلندر آن گونه که پیشتر گفتیم، مقوله تقویت سیستم خنک کاری خودرو و ارتقای توان سیستم در دفع حرارت در سرسیلندر نیز مطرح می شود.
برای این منظور باید مجاری آب در سرسیلندر به گونه ای طراحی شوند که بتوانند حرارت اضافه تولید شده را به خوبی جذب کنند تا مانع از گرم شدن سرسیلندر و در نتیجه سوختن واشر سرسیلندر شوند. این تغییر از نظر فنی نیز پیچیدگی خاصی ندارد و می توان به راحتی بر روی سرسیلندر خودروهای پایه گازسوز آن را اعمال کرد.
۶- خوردگی سرسیلندر: در کنار سوپاپ ها، ساختار کلی سرسیلندر نیز در خودروهای دوگانه سوز دچار خوردگی می شود. علت اصلی این مسأله را باید در حرارت زیاد ناشی از احتراق و انتقال آن به سرسیلندر دید. برای این منظور، استفاده از ضدیخ با افزودنی های پایه آلی راه حلی است که از سوی خودروسازان پیشنهاد شده است.

نتیجه گیری

در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که اگر قصد خرید خودروی دوگانه سوز دارید بهتر است به سراغ خودروهای با موتور پایه گازسوز و فابریک کارخانه بروید.

در حال حاضر دو خودرو سمند EF7 و۲۰۶ صندوقدارمدل V2 مجهز به موتور پایه گاز سوزهستند .دارندگان این دو خودرو بر اساس تجربیات خویش بر این عقیده اند که هزینه سوخت آنها در هفته نسبت به خودرو های با موتور بنزینی بسیار کم است و قابل قیاس نیست . همچنین دارندگان خودرو ۲۰۶ صندوقدار پایه گاز سوز می گویند با هرباک گاز می توانند ۲۱۰ کیلومتر پیمایش داشته باشند !

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. من می گوید

    درود بر گاز سوزان،،طبق تجربه ام،،بمدت ۲۰ سال،،پس از مصرف ۷۰۰ کیلو گاز..۷۰ لیتر بنزین ،و در هر ۷۰ لیتری بنزین،یک لیوان روغن قاطی بنزین کنید فوق‌العاده‌ است…تعمیر کار

  2. محمد می گوید

    موتور‌گازسوز‌فقط‌ef7پایه‌گاز‌اگر‌ازسرعت‌۱۰۰‌بیشتر‌نری‌‌باهاش‌‌۱۰‌سال‌‌موتور‌برات‌کارمیکنه‌
    خودم‌مدل‌۹۱‌دارم‌‌هنوز‌مشکل‌تعمیر‌موتورنداشتم

  3. ارش می گوید

    نه پایه گاز سوز نه گازسوز دستی هیچکدام مفت نمی ارزن،،هردو افت قدرت موتور دارن و هردو باعث اسیب به موتور میشن،،اگه کسی یا شرکتی بتونه کاربراتوری اختراع کنه که حدود ۶۰ درصد گاز رو با۴۰درصد بنزین مخلوط کنه انوقت ماهم قدرت موتور روداریم وهم از اسیب رسیدن به موتور رو جلوگیری کردیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.