۹ دلیل نوسان دور موتور پراید چیست ؟
اگر متوجه نوسان دور موتور پراید در هنگام رانندگی شدهاید باید بگوییم که جای نگرانی نیست. این مسئله رایجی است و ممکن است به دلایل زیادی اتفاق بیفتد. اگر خوششانس باشید راهحل آن نسبتاً ساده است! پس بیایید به این سوال بپردازیم که دلیل نوسان دور موتور پراید چیست؟
نوسان دور در دقیقه موتور پراید در حین رانندگی یکی از علائم رایج کثیف یا فرسودهبودن شمعها است. شمعها وقتی کثیف یا فرسوده هستند نمیتوانند جرقه مناسبی که برای احتراق سوخت در زمان مناسب لازم است را ایجاد کنند.
این اتفاق به شتابگیری یا بالا و پایین آمدن دور موتور پراید و نوسانات دور موتور در حین رانندگی منجر میشود. البته شمعهای کثیف یا فرسوده تنها عامل ایجاد این مشکل نیستند. پس بیایید در این مقاله به بررسی شایعترین دلایل نوسان دور موتور پراید میپردازیم.
نکات کلیدی
- دور موتور پراید بهطور استاندارد در محدوده سرعت 1500 تا 2000 RPM قرار میگیرد.
- RPM مخفف دور در دقیقه است و تعداد دفعات چرخش میل لنگ در دقیقه با بالا و پایین رفتن پیستونها در سیلندرها را اندازهگیری میکند.
- نوسان دور موتور پراید ممکن است ناشی از فرسوده بودن شمعها، کثیف شدن فیلتر، خرابی گیربکس، گرفتگی انژکتور یا معیوب بودن پدالها باشد.
دور بر دقیقه یا RPM چیست؟
RPM مخفف دور در دقیقه است و تعداد دفعات چرخش میل لنگ در دقیقه با بالا و پایین رفتن پیستونها در سیلندرها را اندازهگیری میکند. این عدد روی صفحه آنالوگ مدرج یا نمایشگر دیجیتال بهصورت دور در دقیقه یا r/min نمایش داده میشود.
حداقل سرعت معمولی حدود ۱۰۰۰-۷۰۰ دور در دقیقه است. در زمان رانندگی، اکثر موتورهای خودرو معمولاً حدود ۱۸۰۰ تا ۲۸۰۰ دور در دقیقه کار میکنند و حد بالا برای خودروهای جادهای بین ۴۵۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه است.
دلایل شایع نوسان دور موتور پراید
اگر همه چیز در مورد دور در دقیقه درست باشد، میتوانید با سرعت ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دور در دقیقه حرکت کنید. محدوده بهینه با توجه به مدل خودرو متفاوت خواهد بود اما بهطور کلی، برای خودروی پراید در این محدوده قرار میگیرد.
دور موتور پراید در حالت خلاص باید یک باشد. در تمامی انواع خودروها این عدد عادیترین دور موتور در دقیقه در حالت خلاص است. چنانچه دور موتور ماشین در حالت ایستاده کمتر یا بیشتر از یک باشد نشاندهنده لزوم تنظیم موتور پراید است.
با فرض اینکه با مشکلی در دور در دقیقه مواجه هستید، نشانگر آن ثابت نخواهد بود. خواهید دید که حتی اگر سرعت ثابتی داشته باشید باز هم نوسان میکند.
در ادامه با چندین علت نوسان دور موتور پراید انژکتوری آشنا خواهیم شد:
۱. شمعها یا کویلهای کثیف یا فرسوده
یکی از شایعترین دلایل نوسان دور در دقیقه خودروی پراید هنگام رانندگی، کثیف یا فرسوده بودن شمعها است. با گذشت زمان، شمعها در نهایت فرسوده میشوند و برای ادامه عملکرد صحیح باید تعویض شوند.
عملکرد ناقص شمعهای پراید به مشتعل نشدن سوخت در زمان مناسب منتهی میشود. این اتفاق معمولاً باعث میشود RPM یا دور در دقیقه در زمان شتابگیری نوسان پیدا کند.
با این حال، معمولاً تعویض شمع پراید کار آسانی است و احتمالا خودتان بتوانید آن را انجام دهید.
۲. گیربکس معیوب
در خودروی پراید هر بار که پدال گاز تحت فشار قرار میگیرد، کلاچ فرسوده ممکن است بلغزد که باعث بالا رفتن RPM میشود. برای عیبیابی بالا بودن دور موتور خودرو دلیل دیگر میتواند نشت گیربکس و پایین آمدن سطح مایع به زیر حد نرمال باشد.
در نتیجه مبدل گشتاور بهدرستی کار نمیکند و باعث بالا رفتن دور موتور هنگام ترمز گرفتن خواهد شد. دلیل دیگر میتواند نشت گیربکس و پایین آمدن سطح مایع به زیر حد نرمال باشد که در نتیجه مبدل گشتاور بهدرستی کار نمیکند و باعث بالا رفتن دور موتور خواهد شد.
در مواردی اینچنین، احتمالاً به ابزارهای ویژه و تجربه کافی در کار روی خودروها برای عیبیابی و تعمیر یا حتی تعویض گیربکس پراید نیاز خواهد بود. در این شرایط توصیه میکنیم از تخصص مکانیک خودرو کمک بگیرید.
۳. خرابی سنسور میل لنگ
سنسور میل لنگ یا سنسور دور موتور ماشین دستگاهی است که برای نظارت بر موقعیت یا سرعت چرخش میل لنگ به کار میرود. ماژول کنترل موتور از این اطلاعات برای کنترل پاشش سوخت و زمانبندی سیستم جرقهزنی استفاده میکند.
فرض کنید سنسور موقعیت میل لنگ بهدرستی کار نکند. در این صورت میتواند باعث نوسان دور موتور پراید شود؛ زیرا موتور اطلاعات صحیحی در مورد موقعیت میل لنگ دریافت نمیکند.
خرابی سنسور دور موتور ماشین میتواند باعث خاموش شدن خودرو حین رانندگی، مشکل در استارت خودرو و لرزش بیشتر شود. اگر متوجه هر یک از این مشکلات شدید، توصیه میکنیم به نزدیکترین مرکز خدمات خودرو مراجعه کنید.
همچنین توجه داشته باشید که نگهداری صحیح از پراید باعث پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی خواهد شد
4. متوقف شدن شیر کنترل هوا (شیر IAC)
شیر کنترل هوا (IAC) روی بدنه دریچه گاز قرار گرفته است. همانطور که از نام آن پیداست وظیفه تنظیم جریان هوا را برای اطمینان از دور آرام موتور بر عهده دارد.
رایجترین خرابی مربوط به محرک است که بهطور کامل یا جزئی گیر میکند و دیگر نمیتوان آن را بهآرامی کنترل کرد.
در نتیجه موتور نمیتواند دور در دقیقه را در حالت آرام نگه دارد و اغلب متوقف میشود. محرک را میتوان با تمیز کردن آن آزاد کرد. با این حال اگر محرک بهدلیل نقص در سرو موتور آن کار نمیکند، باید تعویض شود.
۵. نشتی خلاء
اگر به دنبال دلیل نوسان دور موتور پراید خود هستید نشتی خلاء را بررسی کنید. هوای ورودی موتور در شرایط عادی از بدنه دریچه گاز عبور میکند. اگر نشتی خلاء رخ دهد، مقداری هوا بدون عبور از بدنه دریچه گاز وارد منیفولد ورودی شده و مخلوط سوخت و هوای موتور را قطع میکند.
این اتفاق منجر به مخلوط شدن سوخت و هوای بدون چربی، نوسان دور در دقیقه، کاهش راندمان سوخت، چراغ چک موتور و صدای خش خش میشود. همچنین میتواند دلیل توقف خودرو باشد.
پیدا کردن نشتی خلاء بهدلیل کوچک بودن ممکن است دشوار باشد. اما اغلب بهدلیل ترکخوردگی شیلنگهای خلاء یا نشتی واشر سرسیلندر پراید و منیفولد ورودی ایجاد میشود.
۶. سنسور پدال گاز معیوب است
اگر سنسور پدال گاز بهدرستی کار نکند، باعث نوسان دور موتور پراید شما میشود. چه در حال فشار دادن پدال گاز باشید یا نه این اتفاق میتواند باعث دور آرام و نوسان شدید دور موتور شود که گاهی خطرساز است.
سایر علائم معیوب بودن سنسور پدال گاز شامل مصرف ضعیف سوخت، توقف در هنگام شتابگیری و روشن شدن چراغ چک موتور است. معیوب شدن سنسور پدال گاز معمولاً بهدلیل کثیفی یا خوردگی روی کنتاکتها ایجاد میشود که میتوان آنها را تمیز کرد.
همچنین ممکن است این ایراد بهدلیل مشکل سیمکشی باشد. این احتمال وجود دارد که سنسور پدال دریچه گاز بهطور کامل از کار بیفتد و نیاز به تعویض داشته باشد.
۷. گرفتگی انژکتورهای سوخت
هدف انژکتور رساندن سوخت مورد نیاز برای کارکرد صحیح موتور است. با این حال، انژکتورها ممکن است بهدلیل زباله و کثیفی مسدود شوند که به عدم دریافت سوخت کافی موتور منجر خواهد شد. این گرفتگی علت نوسان دور موتور پراید انژکتوری محسوب میشود.
این شرایط میتواند مشکلات زیادی را ایجاد کند از جمله نوسان دور در دقیقه، حرکات تند یا شتاب نگرفتن خودرو بهطور معمول. با این حال، نشت خلاء یا کثیفی و فرسودگی شمعها هم میتواند علائم مشابهی را ایجاد کند. البته خرابی فیوز پراید هم در بروز این مشکل بیتاثیر نیست.
۸. کثیف شدن فیلتر هوا
وظیفه فیلتر هوا جمع کردن آلایندهها و کثیفیها و تمیز نگه داشتن هوا قبل از ورود به موتور است. این اتفاق در نهایت میتواند باعث مسدود شدن فیلتر هوا شود.
کثیفی فیلتر جریان هوا را به موتور محدود میکند. این میتواند به انواع مشکلات از جمله نوسان RPM یا تاخیر در شتاب منجر شود. اگر این موضوع باعث ایجاد نوسان دور موتور پراید شما شود، باید فیلتر هوا را با فیلتر جدید تعویض کنید.
۹. آسیب دیدگی سرعت سنج
سرعتسنج برای طول عمر خودرو طراحی شده است؛ اگرچه نادر است اما ممکن است سرعتسنج آسیب ببیند و نباید از آن غافل شد.
هنگام نوسان دور موتور پراید چه باید کرد؟
اگر در حین رانندگی با نوسان دور موتور پراید مواجه هستید این موضوع را نادیده نگیرید.
برای اینکه ماشینتان دوباره بهدرستی کار کند همیشه باید از کارهای ساده شروع کنید. ابتدا سعی کنید شمعها و فیلتر هوا را تعویض کنید. شاید لازم باشد از پاککننده انژکتور سوخت استفاده کنید تا ببینید چه اتفاقی میافتد.
با توجه به سن پراید خود اگر تا الان روغن گیربکس آن را تعویض نکردهاید، زمان مناسبی برای تعویض آن خواهد بود. عیبیابی بالا بودن دور موتور خودرو در اسرع وقت ضروری است. اگر خودتان نمیتوانید حتماً خودرو را نزد مکانیکی ببرید تا مشکل را تشخیص داده و برطرف کند.
جمعبندی
اگر در حین رانندگی با نوسان دور موتور پراید مواجه میشوید، ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. معیوب بودن شمعها، عملکرد نادرست دریچههای کنترل هوای آزاد، خرابی سنسورهای میل لنگ، نشتی خلاء، گرفتگی انژکتورهای سوخت یا تسمه تایم نامناسب مهمترین این دلایل هستند.
هر یک از این علائم منحصربهفرد هستند و با ارزیابی آنها میتوانید تشخیص دهید که کدام جزء خودرو معیوب است. اما اگر مشکل مربوط به هیچ یک از این موارد نباشد ممکن است با مشکل جدیتری روبهرو شوید و باید فوراً به دنبال کمک متخصص باشید.
فراموش نکنید که شما برای رفع نوسان دور موتور پراید میتوانید از خدمات تعمیر خودرو آچاره استفاده کنید تا کارشناسان مجرب آچاره با مراجعه به محل موردنظر شما، این مشکل را کاملا برطرف کنند.