تفاوت بین موتور سیکلت تریل و کراس چیست؟

0

آیا موتور تریل همان کراس است؟

قیمت محصولات کویر موتور سایت موتور سیکلت کویر قیمت موتور سیکلت کویر مشخصات موتور سیکلت کویر مجله موتورسیکلت قیمت موتور کویر 249 موتورسیکلت برقی ET1 قیمت موتورسیکلت برقی ET1 مشخصات موتورسیکلت برقی ET1 بهترین موتورسیکلت برقی خرید موتورسیکلت برقی قیمت موتورسیکلت برقی کارخانه موتورسیکلت برقی مشخصات موتورسیکلت برقی موتورسیکلت برقی واردات موتورسیکلت برقی نمایندگی موتورسیکلت برقی معایب و مزایای موتورسیکلت برقی مشخصات موتورسیکلت برقی کویر

علاقه موتور سواران به موتور سیکلت‌های ورزشی طی چند سال اخیر رو به رشد بوده است اما اکثر افراد همه موتورهای ورزشی و آفرود را یا بنام تریل یا کراس می‌شناسند، و تفکر بر این است هر دو به یک معنا هستند. اینکه فکر کنید کراس با تریل فرقی ندارد مشکلاتی بوجود می‌آورد، برای مثال ممکن است اقدام به خرید موتور کراس برای مسافت طولانی کنید که کار اشتباهی است. در این مقاله تفاوت این موتورسیکلت‌ها را بر اساس کاربرد، طراحی و… برای شما مشخص خواهم کرد.

معرفی موتورسیکلت تریل (Duall Sport)

قیمت ایران دوچرخ قیمت موتور تریل ایران دوچرخ قیمت موتورهای ایران دوچرخ نمایندگی ایران دوچرخ محصولات ایران دوچرخ مجله موتورسیکلت بهترین موتور ایرانی بهترین موتور تریل ایرانی بهترین موتور تریل دنیا

موتورهای دو منظوره ورزشی که با نام تریل شناخته می‌شوند برای سواری های بسیار طولانی در سخت ترین شرایط آب و هوایی و مسیرهای سخت و دشوار کوهستانی و خاکی طراحی گردیده‌اند. این موتورسیکلت‌ها از حجم سیلندر های 75cc تا 250cc هستند (تنها شرکت هندا یک مدل 650cc را تولید کرده است)  و با قدرت‌های حداقل 16 اسب بخار تا حداکثر 30 اسب بخار طراحی گردیده‌اند و دارای حداکثر سرعت اسمی 100km/H و متوسط 8 ثانیه گشتاور 0 تا 60 کیلومتر بر ساعت را دارا می باشند و قادر هستند شیب‌های بسیار تند تا 35 درجه و 10 متر طول را طی کنند و همچنین می تواند پرش‌هایی تا ارتفاع 6 متری را انجام دهند و اکثراً سنگین وزن هستند و چیزی در حدود 120kg الی 140kg وزن دارند.

از امکانات و ویژگی این موتورسیکلت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  سیستم روشنایی ( چراغ جلو، چراغ عقب، فلاشرهای خطر)
  • باک‌هایی با ظرفیت زیاد ( بین 10 الی 16 لیتر )
  • زین‌های پهن و کشیده برای 2 نفر سرنشین
  • سیستم خنک‌سازی رادیاتور روغن و هوا خنک
  • سیستم کامل داشبورد (کیلومترهای پیشرفته)
  • حداکثر سرعت واقعی 110 کیلومتر بر ساعت
  • مجهز به کمک‌های معکوس در موتورهای گران قیمت
  • خورشیدی‌های عقب کوچک تا متوسط ( از T36 تا T43 )
  • مقاوت شاسی‌ها متوسط رو به بالا
  • بالاترین فناوری‌های (سنسورهای، LED، Euro3 , …)
  • دارا بودن وزن زیاد موتورسیکلت

*معمولاً موتورهای تریل هزینه زیادی برای سرویس و نگهداری نمی‌خواهند.

معروفت ترین مدل های موتور تریل (در ایران):

مدل شرکت سازنده
AX1 250

CRF 250

XR650L

HONDA
DR200 SUSUKI
W125R

W125X

YAMAHA
QM-R200 Ravan
Golde 200

Golde 250

Pishro

معرفی موتورسیکلت کراس (Cross)

موتورهایی کراس برای سواری های کوتاه مدت در سخت‌ترین شرایط کوهستانی و خاکی و تنها برای استفاده در پیست های آفرود طراحی گردیده‌اند.

این موتورسیکلت‌ها از حجم سیلندر های 125cc تا 750cc هستند  و اقلب با قدرت های حداقل 18 اسب بخار تا حداکثر 90 اسب بخار طراحی گردیده اند و دارای حداکثر سرعت اسمی 105km/H و متوسط 6 ثانیه گشتاور 0 تا 60 کیلومتر بر ساعت را دارا می باشند و قادر هستند شیب های بسیار تند تا 45 درجه و 50 متر طول را طی کنند و همچنین می تواند پرش هایی تا ارتفاع بیش از 12 متری را انجام دهند. این موتور سیکلتها از مهندسی بسیار دقیقی در ساخت و طراحی برخوردار هستند زیرا شاسی و انجبن این موتورسیکلتها می بایستی سخت ترین فشار ها و ضربات را تحمل نماید و چیزی در حدود 105kg الی 120kg وزن دارند. از مشخصه های این موتورسیکلتها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

از امکانات و ویژگی این موتورسیکلت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  فاقد سیستم روشنایی کامل ( تنها چراغ جلو دارند )
  • باک با ظرفیت متوسط ( بین 6 الی 9 لیتر )
  • زین باریک و کشیده برای تنها یک نفر سرنشین
  • سیستم خنک‌سازی رادیاتور روغن و رادیاتور آب به همراه فن
  • سیستم داشبورد ناقص (تنها فشار روغن، دور موتور، سرعت)
  • دارای کمک فنرهای تکی و پرقدرت عقب
  • دارای کمک فنرهای قوی معکوس جلو
  • حداکثر سرعت واقعی 90 کیلومتر بر ساعت
  • خورشیدی‌های چرخ عقب بسیار بزرگ ( از T46 تا T68 )
  • مجهز به اگزوزهای با خمره بسیار بزرگ ( قهرمانی )
  • بالاترین میزان سطح مهندسی در طراحی و ساخت را دارند
  • دارای میزان وزن متوسط موتورسیکلت

*هزینه نگهداری موتورسیکلت‌های کراس به مراتب بالا است.

معروفت ترین مدل های موتور کراس (در ایران):

مدل شرکت سازنده
CRF 250

CRF 450

HONDA
RMZ 250

RMZ-450

SUSUKI
E-SX 250

E-XC 250

KTM

 

تفاوت‌ها در طراحی و کاربرد

برگزاری مسابقات کشوری موتور کراس زنان در تهران

در موتور کراس تمرکز بر روی مسابقه است و رسیدن به خط پایانی، به همین دلیل برای رسیدن به این هدف لازم است که وسیله نقلیه به طور قابل توجهی سبک‌تر از موتور تریل باشد. در مرحله اول سیستم تعلیق آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، زیرا طی کردن مسیر مسابقه با سرعت می‌تواند موجب اصطکاک و سایش بسیار زیاد بین قطعات شود و در نتیجه به شکستگی منجر شود.

موتورهای تریل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به راحتی بتوانید بر روی آن‌ها در زمین‌های ناهموار سوار شوید. یک موتور تریل معمولا وزن بیشتری نسبت به موتور کراس دارد و این برای مسابقات بسیار مهم است که از مدل‌هایی استفاده شود که سبک‌تر باشند. از این رو مسابقه با موتور تریل کمی سخت‌تر خواهد بود. هر چند سواری نرم‌تری را ارائه می‌دهند و گشتاور موتور آن‌ها بیشتر است.

جمع‌بندی جی‌تی موتور: همانطور که مشخص گردید در هنگام خرید موتورهای ورزشی باید به نوع موتورسیکلت دقت داشته باشید تا انتظارات شما به صورت بهتری رفع شود. البته با کمی دستکاری می‌توان موتور کراس را به تریل و موتور تریل را به کراس تبدیل کرد! البته اینکار شاید کمی دردسر ساز در آینده باشد اما شدنی است.

*بسیاری از مطالب مقاله برگرفته از نوشته‌های حمید حساس است.

سوالات متداول

  1. فرق اصلی موتور تریل با کراس چیست؟ امکانات و طراحی کراس بر اساس  پیست ورزشی است اما تریل بر اساس مسافت طولانی.
  2. موتور کراس بهتر است یا تریل؟ هر موتورسیکلت برای کاربرد مشخصی طراحی شده است و می‌تواند در آن صورت بهترین خود باشد.
  3. موتور کراس سرعت بیشتری دارد یا کراس؟ بستگی به نوع موتورسیکلت دارد اما موتورهای کراس سبک‌تر هستند و سرعت بیشتری دارند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.