بهترین ماشین های دنده اتوماتیک در ایران

0

در تقسیم‌بندی خودروها مولفه‌های متعددی وجود دارد که یکی از این مولفه‌ها نوع جعبه دنده است. بر این اساس خودروها به دو دسته دنده دستی و دنده اتومات تقسیم می‌شود. این تقسیم‌بندی در اغلب خودروها به نوعی نمایانگر ظرافت و قدرت در رانندگی است. ممکن است در بازار خودروی ایران چندان تفاوتی بین نسخه دنده دستی و نسخه دنده اتوماتیک برخی از خودروها وجود نداشته باشد، اما اصولا نسخه دنده اتوماتیک ترکیب بهتر و منعطف‌تری در بخش فنی و مکانیکی خود دارد. خودروهای اتوماتیک خارجی و ایرانی مختلفی در بازار خوودروی ایران وجود دارد که بسته به بودجه و علاقه خریداران تفاوت‌هایی با یکیدگیر دارند. حالا اینکه بهترین ماشین‌های دنده اتوماتیک در ایران کدام خودروها هستند موضوع بحث این مقاله از مجله خودروبانک است. اگر شما نیز می خواهید بدانید بهترین ماشین‌های دنده اتوماتیک در ایران چه خودروهایی هستند؟ و تا چه اندازه در تمرکز در رانندگی و نرخ جریمه رانندگی موثرند تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

۶ خودروی برتر دنده اتوماتیک در بازار خودروی ایران

در بازار خودروی ایران خوردوهای دنده اتوماتیکی وجود دارد که با توجه به قیمتی که دارند از محبوبیت بالایی در میان خریداران برخودارند. گفتن این نکته خالی از لطف نیست که خودروهای دنده اتوماتیک خارجی به نسبت داخلی‌ها از محبوبیت بیشتری برخوردارند. اساسا خودروهای دنده اتوماتیک با خودروای دنده دستی در نوع گیربکس تفاوت دارند و در این نوع خودروها مانند خودروهای دنده دستی زحمت تعویض دنده به صورت دستی وجود ندارد. در این قسمت از مقاله می خواهیم بهترین ماشین‌های دنده اتوماتیک در ایران را معرفی کنیم که عبارت‌اند از:

۱. برلیانس H330

۲. پژو ۲۰۷

۳. تندر ۹۰ پلاس

۴. دنا پلاس توربو

۵. رنو ساندرو اتوماتیک

۶. بسترن B30

در ادامه هریک از این خودروهای دنده اتوماتیک و برخی از نقاط مثب و منفی آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

۱. برلیانس H330

این خودرو خیلی شبیه مدل قبل از خود یعنی برلیانس H320 است و به لحاظ ظاهری هم تفاوتی با هم ندارند و فقط H330 در دسته خودروهای سدان قرار دارد و H320 در دسته خودروهای هاچبک. برلیانس H330بخاطر ظاهر شک و جذابتری که نسبت به نسخه هاچبک خود دارد، در لیست بهترین ماشین‌های دنده اتوماتیک در ایران قرار می‌گیرد. این خودرو به جای تسمه تایم، زنجیر تایم دارد و بیشتر دارندگان آن از جعبه دنده و گیربکس های آن راضی هستند. کیفیت قطعات و کابین نسخه‌های اولیه آن چندان بالا نبود و به مرور بهبود پیدا کرد و تفاوت آن با نسخه دنده‌ای آن محسوس است.

۲. پژو ۲۰۷

از آنجا این خودرو در ظاهر تفاوت چشگیری با پژو ۲۰۶ ندارد، اقبال چندانی از جانب مصرف کنندگان به آن شده است. البته شرکت خودروسازی ایران‌خودرو با افزودن آپشن‌هایی همچون دی‌لایت، نمایشگر لمسی و چراغ های ال ای دی این خودرو را جذابتر کرده و بعدها از سال ۹۹ نسخه پانورامای آن را عرضه کرده است. پژو ۲۰۷ دارای راندمان بالا و گیربکس‌های باکیفیت و مصرف سوخت پایینی است؛ اما در پیچ‌ها فرمان‌پذیری و کنترل آن در سطح متوسطی است و قیمت لوازم یدکی آن بالا است. در مجموع خوروی پژو ۲۰۷ را می‌توان در لیست بهترین ماشین‌های دنده اتوماتیک در ایران قرار داد.

۳. تندر ۹۰ پلاس

بهترین خودروی خانوادگی بهترین خودروی مسافرتی باکیفیت ترین خودرو داخلی قیمت تندر 90 پلاس مشخصات تندر 90 پلاس قیمت پژو پارس اتوماتیک مشخصات پژو پارس اتوماتیک معایب پژو پارس اتوماتیک مجله خودرو بانک اطلاعات خودرو مقایسه دنا با آریو زوتی مقایسه پژو پارس با دنا مقایسه خودرو

پس از مدت‌ها که نسخه اولیه و دنده‌ای خودروی ال ۹۰ یا تندر ۹۰ در ایران تولید شد، نسخه دنده اتوماتیک آن نیز ساخته و به بازار عرضه شد که ظاهرا چندان مورد استقبال واقع نشد. نسخه دنده‌ای تند ۹۰ که تندر ۹۰ پلاس نام دارد، از انحناهای بیشتری برخوردار است و آن فرم خشک و مکعبی تندر ۹۰‌های عادی را ندارد. این خودرو دارای موتور ۱۶۰۰ سی سی ۴ سیلندر و جعبه دنده ۴ حالته اتومات است. شتاب اولیه این خودرو یازده و نیم ثانیه است که خیلی پایین محسوب می‌شود و مصرف آن ۵/۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. تندر ۹۰ پلاس خودروی بسیار بادوامی است و هزینه نگهداری پایینی دارد. همچنین این خودرو کابین خیلی بزرگ و جاداری دارد که فضای مناسبی برای سرنشینانش است. آپشن‌های رفاهی این خودرو کم است و به دلیل فنربندی خشک آن، رانندگی با آن کمی دشوار و سخت است. با همه این احوال تندر ۹۰ پلاس در لیست بهترین ماشین‌های دنده اتوماتیک در ایران جا دارد.

۴. دنا پلاس توربو

شرکت خودروسازی ایران‌خودرو پس از ساخت و عرضه نسخه پایه و دنده دستی خودروی دنا، در سال ۹۵ نسخه پلاس آن را عرضه کرد که دارای آپشن‌های جدیدی است. بعدها به این دلیل که می‌خواست نسخه‌های جدیدتری از این خودرو عرضه کند، به مرور این آپشن‌ها را از روی آن حذف کرد. سال ۹۶ نسخه دنا پلاس توربو را عرضه کرد که آن آپشن‌هایی را که از روی نسخه پلاس حذف کرده بود، به این مدل اضافه کرد. با عرضه نسخه اتوماتیک دنا پلاس توربو که همان موتور ۱۷۰۰ سی سی را داشت، دنده اتوماتیک ۶ حالته را نیز به آن افزود. شاید بتوان گفت تنها تفاوت نسخه دنده‌ای با نسخه قبلی در فرمان برقی آن است که موجب می‌شود این خودرو امکان رانندگی در شرایط اسپرت و جاده‌های برفی را داشته باشد. گفتنی است که عایق‌بندی و فرمان‌پذیری خودروی دنا پلاس توربو در سرعت بالا و جاده‌های پر پیچ چندان مناسب نیست و این را در فرایند کارشناسی خودرو متوجه می‌شوید. ضمنا مصرف‌کنندگان به دلیل تفاوت قیمت بالای خودروی دنا پلاس توربو با نسخه دنده دستی آن چندان علاقه‌مند به خرید آن نیستند. در هر صورت این خودرو در لیست بهترین ماشین‌های دنده اتوماتیک در ایران قرار می‌گیرد.

۵. رنو ساندرو اتوماتیک

خودروی رنو یاندرو اتوماتیک از پلتفرم مشترک با تندر ۹۰ پلاس بهره می‌برد و می‌توان گفت این خودرو به نوعی نسخه هاچبک تندر ۹۰ پلاس است. هرچند هم به لحاظ ظاهری و هم به لحاظ کابین رنو ساندرو اتوماتیک کاملا شبیه به خودروی تندر ۹۰ پلاس است، اما به دلیل کم بودن فاصله محورهای این خودرو فرمان‌پذیری نسبتا بهتری نسبت به تندر ۹۰ پلاس دارد. این خودرو همچون خودروی تندر ۹۰ پلاس بهره‌مند از جعبه دنده سری AL4 ساخت ZF است که موجب هماهنگی بالای پیشرانه آن می‌شود. سایر آپشن‌ها همچون دوربین عقب با مانیتور بزرگ، کروز کنترل و… به صورت سفارشی است. با این حال این خودرو در لیست بهترین ماشین‌های دنده اتوماتیک در ایران قرار دارد.

۶. بسترن B30

خودروی بسترن B30 که توسط شرکت خودروسازی بهمن موتور که در سال ۹۶ به بازار خودروی ایران عرضه شده است، از کیفیت سخت بسیار بالایی برخوردار بوده و از هم‌رده‌های خود بسیار باکیفیت تر است. این خودرو که تحت نظارت مهندسان آلمانی از برخی خوردوهای فولکس واگن الهام گرفته است، بسیار زیبا و شیک است و ظاهرش خیلی شبیه به خودروهای آلمانی و همچنین خودروی رنوو تالیسمان است. گیربکس بسترن B30 نسبت به هم‌رده‌های خود بسیار بهتر است، امکانات و آپشن‌های ایمنی و رفاهی آن بسیار خوب است و به همین دلیل استاندارد ۵ ستاره را در تست تصادف و ایمنی گرفته است و بسیاری از مشکلات فنی خودرو را ندارد. خودروی بسترن B30 در صدر لیست بهترین ماشین های دنده اتوماتیک در ایران قرار می‌گیرد.

دنده اتوماتیک های در دسترس

ماشین‌های دنده اتوماتیکی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت، همگی یک ویژگی مشترک دارند که آن هم در دسترس بودن آن‌ها برای عموم جامعه است. هرچند که آپشن‌ها و کیفیت هر یک از دیگری متفاوت است اما همه را می‌توان در لیست بهترین خودرو برای مسافرت قرار داد. با این حال خودروهایی همچون تالیسمان، هیوندای i20، کیا سراتو، مزدا ۳ جدید هم می‌توانند در لیست بهترین ماشین‌های دنده اتوماتیک در ایران قرار بگیرند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.