سایپا پاژ جانشین زیبای پراید برای وزیر لو رفت + عکس
خودرویی اقتصادی بر پایه پلتفرم مشترک سه خودروساز
حدود سه سال از توقف تولید پراید میگذرد و تا کنون سایپا جانشین شایستهای برای آن معرفی نکرده است. مدیرعامل گروه خودروسازی روز شنبه اعلام کرد در برنامههای خود در نظر داریم در اسفندماه 1402 سایپا پاژ را به عنوان خودروی اقتصادی جایگزین پراید معرفی کنیم.
صبح امروز نیز پس از افتتاح خط تولید موتور 16 سوپاپ این گروه خودروسازی در شرکت مگا موتور، در حاشیه امضای تفاهم نامه مشترک سایپا، ایران خودرو و کرمان موتور برای استفاده از پلتفرم اقتصادی مشترک، در یک مراسم خصوصی در مرکز تحقیقات سایپا، خودروی اقتصادی پاژ رونمایی شد.
صفحه اینستاگرام سایپا، ساعاتی پیش ویدیویی از این مراسم منتشر کرده که در آن نمای عقب و کابین سایپا پاژ به وضوح دیده میشود.
سایپا پاژ همان هاچ بک اقتصادی سایپا است که طی یک پروژه مشترک با ایران خودرو، بر مبنای رنو کویید طراحی شده است. سایپا در نظر دارد پاژ را با یک پیشرانه یک لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی تولید و به متقاضیان تحویل دهد. این پیشرانه که قدرت تولید ۷۰ اسب بخار نیرو را دارد میتواند گشتاور ۱۰۰ نیوتن متری تولید کند و جعبه دنده ۵ سرعته دستی آن، این نیرو را به چرخهای جلوی پاژ منتقل خواهد کرد.
با توجه به ابعاد رنو کویید اختلاف بسیار اندکی با سایپا 111 دارد، میتوان گفت که سایپا پاژ نیز خودرویی در همان ابعاد و اندازه است. با این حال بر اساس تصاویر منتشر شده از این خودرو، میتوان گفت چهرهای بسیار مدرن و زیبا دارد. با این حال نمیتوان شباهت نمای عقب این خودرو به آلفارومئو میتو و شباهت نمای جلوی آن به نیسان جوک را انکار کرد.
اینطور که مدیرعامل سایپا گفته است، خودروی اقتصادی پاژ چند ویژگی دارد؛ اول اینکه پلتفرم این خودرو به صورت مشترک بین سه شرکت سایپا، ایران خودرو و کرمان موتور تولید و این خودرو به صورت انبوه در این سه شرکت تولید خواهد شد. پس باتوجه به تولید این خودرو در سه شرکت، تیراژ تولید آن بالا خواهد بود و همین امر باعث کاهش قیمت قابل توجه این خودرو خواهد شد.
همچنین سیستم الکترونیکی این خودرو تماما در یک ماژول تولید و عرضه می شود و از تعدد قطعات و سیستمهای الکترونیکی در طراحی آن خودداری شده که این موضوع باعث کاهش هزینه و قیمت خواهد شد. تیموری مدعی شده که وزن خودروهای تولیدی در حال حاضر بیش از 1100 کیلوگرم است؛ ولی وزن خودرو اقتصادی بین 800 تا 830 کیلوگرم خواهد بود که این موضوع هم باعث کاهش قیمت میشود؛ چرا که فولاد و قطعات الکترونیکی کمتری در آن مصرف خواهد شد. تمام خودروهای با وزن کم و اقتصادی به سمت الکتریکال شدن رفتهاند؛ چرا که وزن کمتر نیاز به باطری با ولتاژ کمتر و موتور کوچکتر دارد و مصرف انرژی در آن کمتر خواهد بود. بر همین اساس این خودرو به واسطه وزن کمی که دارد قابلیت الکتریکال شدن را دارد.
او تاکید کرده است که طراحی این خودرو توسط سایپا و ایران خودرو انجام شده و اواخر سال جاری به بازار عرضه خواهد شد.
هماکنون ساخت قالبهای آن آغاز شده است.
تیموری با بیان اینکه خودرو اقتصادی در دو تیپ الکتریکال و بنزینی عرضه خواهد شد، افزود: نمونههای اولیه این خودرو در آذرماه برای انجام تست و دریافت استانداردها تولید خواهد شد و قطعا قیمت این محصول با توجه به اقتصادی بودن آن مناسب خواهد بود.
مشخصات سایپا پاژ
همانطور که گفته شد، پاژ به نوعی نسخه ارتقاء یافته و فیس لیفت رنو کویید محسوب میشود. احتمالا این خودرو قرار است تا با پیشرانه 3 سیلندر جدید 3F0N وارد بازار شود. این پیشرانه 3 سیلندر 12 سوپاپه که حجمی در حدود 1048 سی سی دارد، توانایی تولید 70 اسب بخار، قدرت و 100 نیوتن متر، گشتاور را داشته که همه این اعداد، بیانگر شهری بودن پاژ است. مصرف سوخت این پیشرانه، در حدود 5 لیتر در هر 100 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
پاژ دارای ابعادی به طول، عرض و ارتفاعی برابر با 3800، 1590 و 1490 میلیمتر دارد. مدیرعامل سایپا ادعا کرده تا وزن خودرو جدید پاژ، در حدود 800 الی 830 کیلوگرم خواهد بود.
شاید برایتان سوال باشد که چرا پاژ، نام خودرو جدید سایپا شده است؟!
روستای پاژ زمانی محل تولد ابوالقاسم فردوسی، شاعر حماسه سرای بزرگ ایرانی بوده است. پاژ در 15 کیلومتری شمال شرقی مشهد مقدس و در تقاطع جاده کلات و کارده، روستایی سرسبز قرار گرفته است.
پاژ در لغت به معنای هدیهای است که فرد والامقام و دارای رتبه به فرد دیگری که هم تراز خود است میدهد!
از امکانات رفاهی و ایمنی سایپا پاژ میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
- مولتی مدیا با مانیتور لمسی همراه با دوربین عقب
- تهویه مطبوع
- فرمان کمکی برقی
- دو کیسه هوای ایمنی
- سامانه کنترل پایداری
- چراغهای روز و چراغهای پوزیشن
- ترمزهای ABS و EBD
- سنسورهای هشدار دهنده میزان فشار باد تایرها (TPMS)
- سنسور نور
- بالابرهای برقی شیشه دربهای جلو
- تریم پارچهای صندلیها
- و…
منبع:چرخان ،اتومبیل فارسی