دلایل بالا رفتن آمپر آب خودرو چیست ؟
بالا رفتن آمپر خودرو موضوع نگران کننده ای هست چون ممکن است ایرادات بزرگتری مثل سوختن واشر سرسیلندر را به دنبال داشته باشد. پس اگر آمپر آب خودرو شما هم بالاست در این مقاله با ما همراه باشید تا دلایل ممکن را با شما به اشتراک بگذاریم.
محدوده نرمال آمپر آب خودرو در حالت فابریک بین 80 تا 96 درجه سانتیگراد است که دمای نرمال موتور نیز گفته میشود. محدوده نرمال آمپر آب در دو خودرو خانواده پژو را در ویدئوهای زیر ببینید.
دلایل بالا رفتن آمپر خودرو
به طور کلی بالا رفتن آمپر هر خودروئی 4 دلیل ممکن است داشته باشد که در ادامه به توضیح آنها میپردازیم:
دمای کاذب
دیمای کاذب به حالتی گفته میشود که دمای موتور خودرو واقعا بالا نیست و فقط آمپر جلوی راننده دما را بالا نشان میدهد. این حالت را میتوان با اتصال دستگاه دیاگ متوجه شد. اگر دمای واقعی موتور که از دستگاه دیاگ میخوانیم با دمای نمایشی که عقربه آمپر خودرو نشان میدهد متفاوت باشد دمای کاذب گفته میشود. در این حالت در اکثر موارد عیب از سنسور دمای نمایشگر یا در برخی موارد از سیمکشی یا سوکت مربوطه است.
روشن نشدن فنها
اگر فنهای سیستم خنککننده به موقع روشن نشوند دمای موتور بالا میرود. روشن نشدن فنها به ترتیب ممکن است به د لیل عمل نکردن رلههای فن، سیمکشی یا خرابی موتور فن باشد.
گردش آب
گردش آب در سیستم خنککننده باعث جذب حرارت اضافی موتور و انتقال حرارت به هوای محیط میشود. اگر عاملی باعث کند شدن گردش مایع خنککننده موتور شود راندمان حرارتی سیستم را پائین آورده و باعث گرم شدن موتور میشود. در ویدئو زیر مسیر گردش آب سیستم خنککننده توضیح داده شده است:
مواردی مانند باز نشدن کامل ترموستات، خرابی پرههای واترپمپ و گرفتگی کانالهای رادیاتور میتواند گردش آب سیستم خنککننده را کند کند.
عیبیابی بالا رفتن آمپر خودرو
برای عیبیابی سیستم خنککننده موتور در حالتی که آمپر خودرو از محدوده نرمال بالاتر میرود به ترتیب زیر عمل میکنیم:
1-ابتدا به کمک دستگاه دیاگ بررسی میکنیم دمای موتور واقعا بالاست یا آمپر دما را بالا نشان میدهد
2-اجازه میدهیم موتور گرم شود و روشن شدن فنها را در دمای مناسب بررسی میکنیم
3-گردش آب سیستم خنککننده را بررسی میکنیم
4-در صورت سالم بودن تمام شرایط بالا موتور خودرو باید از لحاظ فیلرگیری(شیمگیری) و سوختن واشر سرسیلندر بررسی شود.
سایر دلایل بالا رفتن آمپر آب خودرو چی میتونه باشه؟
وجود برخی ایرادها در موتور باعث گرم شدن بیش از حد اون میشه. بطوریکه سیستم خنک کننده هم نمیتونه این افزایش دما رو جبران کنه از جمله؛
فرسودگی شمع و وایر
شمع و وایر موتور نقش بسیار مهمی در کیفیت احتراق و قدرت موتور داره. اما باید بخاطر داشت که شمع و وایر جزء قطعات مصرفی موتور خودرو هستن.اگه شمع و وایرها بموقع تعویض نشن باعث بالا رفتن مصرف سوخت، افت قدرت موتور و گرم شدن موتور و برخی عیوب دیگه مثل ضعیف شدن کویلها میشن
ضعیف شدن کیت کلاچ
شاید فکر کنید که سیستم کلاچ ارتباطی با گرم کردن موتور نداره. اما ضعیف شدن کیت کلاچ باعث گاز هرز و به تبع اون گرم کردن موتور میشه. این حالت بخصوص در سربالائیها اتفاق میوفته.
نیم سوز بودن واشر سرسیلندر
در صورتی که واشر سرسیلندر نیمسوز باشه فرار کمپرس به سیلندر مجاور، جوش کاذب در رادیاتور، ورود آب به محفظه احتراق، کم شدن آب رادیاتور، افت کمپرس سیلندر و افت قدرت موتور رو داریم. که همه اینها افزایش دمای موتور رو در پی داره. در این حالت سیستم خنک کننده هر چند هم که سالم باشه قادر نیست این افزایش دما رو جبران کنه و دمای موتور بالا هست.
خطاهای سیستم انژکتوری
سیستم انژکتوری مسئول مستقیم پاشش سوخت و ارسال جرقه به موتوره. اگه ایرادی در سیستم انژکتوری باشه تنظیم سوخت و جرقه با مشکل مواجه میشه و به تبع اون دمای موتور و مصرف سوخت تغییر میکنه.
فیلر یا شیم موتور
سفت بودن فیلر یا شیم موتور باعث سوختن سوپاپ و بالا رفتن دمای موتور میگردد.